קבוצות מיומנויות חברתיות לילדים ומתבגרים

טיפול קבוצתי מקנה לילדים ובני נוער מרחב בטוח לתרגל מיומנויות חברתיות, לשוחח בקבוצה על האתגרים החברתיים שלהם, ליצור קשרים חדשים עם ילדים שמתמודדים עם אתגרים דומים ולקבל כלים להתמודדות טובה יותר במישור החברתי. קבוצות מיומנויות חברתיות בשרון  מוצעות לילדים החל מגיל הגן ועד לגיל 18

למי מומלץ להצטרף לקבוצת מיומנויות חברתיות?

קבוצה חברתית מיועדת לילדים שהאינטראקציה החברתית מהווה אתגר עבורם, שחסרות להם מיומנויות חברתיות, שזקוקים לתרגול חברתי, שזקוקים למפגש עם ילדים נוספים, ושיכולים להפיק מהתערבות טיפולית בקבוצה.

קבוצת מיומנויות חברתיות לילדים בחדרה  >>
קבוצת מיומנויות חברתיות למתבגרים ברעננה >>

טיפול קבוצתי יכול להתאים גם לילדים ביישנים ומופנמים הסובלים מדרגות שונות של חרדה חברתית וזקוקים לעידוד להתנסות ולהעז, וגם לילדים בעלי נוכחות חברתית דומיננטית ומוחצנת  ש"מסתבכים" באינטראקציות החברתיות בגלל שאינם מספיק מווסתים או לא מצליחים לקרוא רמזים חברתיים ולזהות את צורכי האחר.

קבוצות מיומנויות חברתיות בשרון: מרכזי טיפול מומלצים

קבוצת מיומנויות חברתיות למתבגרים ומתבגרות

בהנחיית אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית לילדים ונוער
מרכז גרתי ברעננה מקיים קבוצות לשיפור מיומנויות חברתיות לנערים ונערות בחטיבת הביניים עד התיכון, שזקוקים לחיזוק ולתמיכה בהקניית כישורים חברתיים. הטיפול מתקיים בקבוצות קטנות (עד 5 בקבוצה), ויאפשר לכל נער ונערה לקבל כלים לשיפור המיומנויות החברתיות שיעזרו להם להשתלב טוב יותר מבחינה חברתית.

קבוצת מיומנויות חברתיות לילדים

במרכז ״אתרוג״ בחדרה
מרכז אתרוג בחדרה מקיים קבוצות טיפוליות לילדים שזקוקים לחיזוק ולתמיכה בהקניית כישורים חברתיים. הטיפול במרכז אתרוג מתקיים בקבוצות של עד 6 ילדים, כך שכל משתתף יוכל לקבל מקום משמעותי בקבוצה.

החוויה היתה מצויינת! הקבוצה לשיפור מיומנויות חברתיות לילדים היתה קרש קפיצה מצוין לבת שלנו. ורותם היתה מדהימה ומסבירת פנים כל הדרך.

הצטרפנו לקורס בידיעה שיש איזה קושי שאנחנו לא יודעים לדייק אבל בלי ממש להבין מה הקורס ייתן לבן שלי. ראיתי איך הוא קיבל כלים להפתח, להתגמש, להתחבר ולהנות. ראיתי את ההשפעה על חיי החברה שלו כשהעז להפתח לחברים חדשים, לנסות דברים חדשים ולמתן את תגובותיו. תודה רבה על כל המקצועיות, המסירות והרגישות שבהם הובלת את הקורס.

אני ממליצה בחום על מרכז אתרוג בחדרה שבו הבן שלי משתתף בקבוצה קטנה של ילדים, על מנת להתמודד עם קשיי חברה והגברת הביטחון העצמי.
הקבוצה הקטנה בה משתתפים ילדים בגילו, יוצרת אוירה תומכת ומכילה שבה הילדים מרגישים בנוח לחלוק את הקשיים שלהם ולהתנסות בדרכים חדשות להתמודד איתם.
מאז שהילד שלי בקבוצה ראיתי שיפור משמעותי בהתנהגותו. הוא התחיל יותר לעמוד על שלו ולגשר על פערים. הוא הולך למפגשים בכיף והנאה וזה מעצים אותו מאד

על אילו כישורים חברתיים עובדים בסדנאות הטיפוליות?

  • שיכלול היכולת לבטא את עצמי מול אחרים
  • התגברות על מחסומים בתקשורת
  • יצירת שיח עם אחרים
  • ניהול מחלוקות וקונפליקטים
  • פירגון ומתן ביקורת בונה
  • שיפור היכולת לקרוא ולהבין מצבים חברתיים שונים
  • שיפור היכולת לראות את צורכי האחר ולפעול בהתאם
  • שיפור הויסות הרגשי בהקשרים חברתיים

לאילו גילאים מתאימות הקבוצות ומה קורה במפגשים?

הקבוצות מתאימות לילדים ונוער החל מגיל הגן, ועד לסוף התיכון.
האופן שבו מועברת הקבוצה, המטרות, הכלים שבשימוש המנחה, והתוכן – מותאמים לגילאים השונים.

קבוצות לילדי גן וילדים צעירים משתמשות בכלים טיפוליים משחקיים, בכלים מתחום האומנות, בעלי החיים, התנועה והספורט או הפסיכודרמה.
קבוצות לנוער מתבססות לרוב על שיחה, על משחקים חברתיים המעודדים תקשורת, ולעיתים על הקנייה ישירה של מיומנויות חברתיות.

ישנן קבוצות חברתיות יותר משימתיות וממוקדות שמקנות מיומנויות חברתיות באופן מובנה, וישנן כאלה שבהן הילדים נפגשים, משחקים ומדברים והמנחה המיומן מזהה מצבים חברתיים שקורים, מכוון ומתערב. יש יתרונות וחסרונות בכל סוג קבוצה, והצלחת הטיפול הקבוצתי תלויה בעיקר במיומנות של המנחה, בבשלות של הילד להתמודד עם קבוצה חברתית ולהתמיד, באווירה שנוצרת עם הזמן בקבוצה, ובקשר שהילד יוצר עם המנחה.

 

כשמתחילים קבוצה חשוב לעודד את הילד להגיע ברצף, להתמודד עם הקשיים שעולים, ולתת לתהליך את הזמן הנדרש.




קבוצות מומלצות: טיפול קבוצתי עם תו איכות

הקבוצות הטיפוליות המוצעות כאן באתר מתקיימות במרכזים טיפוליים שקיבלו את תו האיכות שלנו. התו מוענק אך ורק למומחים ומרכזים טיפוליים בעלי הסמכה טיפולית מתאימה, רישיונות בתוקף, נסיון מעשי והמלצות מאומתות. אנחנו מבצעים בקרת איכות שוטפת על מנת לוודא את שביעות רצון ההורים והילדים  –  כדי שתוכלו להיות בטוחים שילדכם ואתם נמצאים בידיים הטובות ביותר.

בקבוצות המוצעות כאן תפגשו:

  • מנחים בעלי הכשרה טיפולית מוכרת, תואר אקדמי רלוונטי ונסיון מקצועי בעבודה טיפולית עם ילדים.
  • טיפול בקבוצות קטנות
  • מפגש הדרכת הורים פרטני במקביל לטיפול הקבוצתי

לפרטים נוספים והרשמה:

קבוצת מיומנויות חברתיות לילדים בחדרה  >>

קבוצת מיומנויות חברתיות למתבגרים ברעננה >>

תשובות לשאלות נפוצות

    1. לשפר מיומנויות חברתיות כמו: תקשורת, השתלבות בקבוצה, קשר עין, שפת גוף, יכולת שיחה, הדדיות, ויתור, עמידה על שלי, יוזמה, מתן מקום לאחר, ועוד.
    2. להעצים את הילדים ולשפר את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי.
    3. ליצור אופציות נוספות לחברויות בין ילדי הקבוצה.
    4. ללוות את ההורים בהדרכת הורים ממוקדת שמטרתה לקדם את מצבו החברתי של הילד.
  • המשחק החברתי הוא משחק קשוח עם כללים משלו, ולא כל הילדים ניחנו ביכולות טבעיות להבין את הכללים ולהתנהל נכון מבחינה חברתית.
    ישנם ילדים ביישנים שנמנעים מאינטראקציות חברתיות, ישנם ילדים שמציקים לאחרים וכך מרחיקים את הילדים, ישנם ילדים שמתקשים למצוא תחומי עניין משותפים עם האחר או ליצור שיחה, ועוד.

    בקבוצות, תחת הנחייתו המקצועית של המטפל, ניתן לאפיין מה מכשיל כל ילד בתחום החברתי, ולכוונו בהתאם כדי לשפר את יכולתו להשתלב.

    כשעובדים עם כמה ילדים ביחד נוצרות סיטואציות המדמות את המצב החברתי בגן או בבית הספר, וכך ניתן לראות את הדברים כפי שהם מתרחשים במציאות, ולהקנות בהדרגה לילד את המיומנויות החברתיות החסרות לו.

  • טיפול קבוצתי יכול להוות טיפול משלים, לצד טיפול פרטני, או טיפול בפני עצמו.

    הדבר שמייחד טיפול קבוצתי ביחס לטיפול פרטני הוא העובדה שרק בטיפול קבוצתי יכולה המנחה לראות ב"לייב" את הדינמיקה החברתית בין הילדים ואת הדפוסים האישיותיים והתנהגותיים של כל ילד, וכך להבין מהם האתגרים החברתיים והבין-אישיים של כל ילד, ואיך צריך לעבוד עליהם.

    בנוסף, רק במרחב קבוצתי יכולה להתקיים שיחה של שיתוף אחרים בקשיים, אינטראקציה של הדדיות, תירגול קבוצתי של משימות המערבות תקשורת, ומפגש עם עוד ילדים בני אותו גיל.

    יש לזכור שמרחב קבוצתי הוא לעיתים מאתגר ביחס לטיפול פסיכולוגי פרטני, כי הילדים חשופים ליותר פידבק מאחרים בקבוצה, וצריכים לפעמים להתמודד עם ביקורת, לעשות משימות שאינן נוחות להם, להתגבר על חרדה חברתית, ולהחשף לקשיים של ילדים אחרים.

    בקבוצה הילד מקבל הרבה "מראות" ורואה את עצמו כפי שהוא משתקף בעיני אחרים, מה שלא תמיד פשוט עבור הילדים.

    לכן, יש לוודא שילד בשל לסוג טיפול כזה, כי לעיתים נדרש שלב מקדים של טיפול פרטני לפני שמגיעים לטיפול קבוצתי. לפרטים על טיפול רגשי פרטני לילדים >>

  • במקביל לטיפול יתקיים מפגש פרטני אחד או יותר עם ההורים. בהדרכת ההורים הפרטנית תשתף אתכם המנחה במה שהיא רואה בקבוצה, בהתרשמויותיה לגבי הילד, ותנחה אתכם לגבי מה יעזור לילד במרחב של הבית ובית הספר.

  • לרוב יקפידו מנחות הקבוצה ככל הניתן על שילוב ילדים שיתאימו זה לזה מבחינת המאפיינים והיכולות, או שיוכלו להסתדר ביחד באותה קבוצה גם אם אינם דומים, באופן שיאפשר עבודה יעילה.

    חשוב גם שפערי הגיל או הפערים התפתחותיים לא יהיו גדולים מדי בתוך כל קבוצה.

    בנוסף, אם הקבוצה מונה מספר רב של ילדים (מעל 6), רצוי שתוחזק על ידי שתי מנחות.

    שיקול זה תלוי כמובן בהרכב הקבוצה ובצרכים הספציפיים של ילדי הקבוצה.

  • נשות הטיפול שמנחות קבוצות לפיתוח מיומנויות חברתיות צריכות להיות נשות טיפול מוסמכות, בעלות ניסיון בטיפול קבוצתי בילדים ונוער, שמכירות היטב את המאפיינים ההתפתחותיים והאתגרים החברתיים של הגילאים עימם הםן עובדות.

    סיטואציות קבוצתיות יכולות להיות לעיתים מורכבות ונדרשים ניסיון ומיומנות כדי להחזיק קבוצה באופן נכון ומקצועי ולתת לילדים חוויה של מוגנות וביטחון.

  • חשוב שתסבירו לילד באופן קונקרטי מה מהות הקבוצה (אפשר לקרוא לזה חוג), מה המטרות ומה עושים בה בפועל (אחרי שמשוחחים עם המנחה ומבררים זאת) ולבדוק עם הילד אם הוא נכון לשתף פעולה. אפשר לעודד את הילד להשתתף, ולהסביר לו באופן פשוט וברור במה חוג או סדנת כישורים חברתיים יכולים לעזור לו.

    חשוב לזכור שכמו בכל טיפול, גם בטיפול רגשי קבוצתי, הצלחת הטיפול תלויה בקשר שיוצר הילד עם המנחה ועם שאר חברי הקבוצה.

עודכן בתאריך: 8 באפריל 2024

דילוג לתוכן