גיל שנתיים הנורא: כך תתמודדו עם המרד הגדול

כאשר הפעוט המתוק שלכם מתחיל לרכוש מיומנויות חברתיות, מוטוריות, קוגניטיביות ועוד, מתפתחת אצלו גם תחושת עצמאות. מכיוון שאין לו עדיין שליטה ביכולת הוויסות שלו, הוא נוטה לבכות ולהתעצבן כאשר הוא לא מקבל את מבוקשו ובודק ללא הפסקה את הגבולות שאתם מציבים לו. איך מתמודדים עם המצב המתיש? ומתי כדאי לפנות להדרכת הורים?

גיל שנתיים האיום לא מכונה ככה סתם, זהו בעצם גיל ההתבגרות הראשון של הילד. אין הורה לילד בן שנתיים שלא יצא לו לחוות רגעים מתישים בהם הילד נשכב על הרצפה באמצע הקניון כשהוא בוכה וצורח.

ומי לא מכיר את זה שלא משנה מה תאמרו לילד התגובה שלו תהיה "לא!" ו-"לא רוצה!". שלא לדבר על זה שהוא כל הזמן עושה לכם "דווקא", כל הזמן מסרב להקשיב לחוקי הבית, לא רוצה להתקלח, לא מוכן לישון, לאכול, לסדר, להתלבש, ללכת לגן, מרביץ לחברים ואפילו לכם, מתחצף, צועק, בקיצור – סיוט!

מרד גיל שנתיים: ״רוצה לבד״

בגיל שנתיים, מי שהיה עד לא מזמן תינוק מתוק וחייכן, מתנתק אט אט מהתלות מהוריו ומגלה את יכולותיו כאדם עצמאי בעל מסוגלות ויכולות שונות. הוא כבר יודע ללכת לבד, לאכול לבד, לדבר, לצייר, ילדים רבים כבר יודעים להתלבש, להתפשט, לעלות לבד במדרגות, לטפס, לבנות מגדל מקוביות, להשחיל חרוזים, מגלים שליטה בסוגרים ועוד.

עצם העובדה שהילדון הקטן מגלה כי הוא מסוגל להפגין יכולות מוטוריות מרשימות כמו גדול, לצד התפתחותו הרגשית, החברתית והקוגניטיבית, גורמים לילד לרצות להתנסות בעוד ועוד דברים. הוא הופך לסקרן יותר, חש סיפוק מהידע שצבר עד כה, מתחיל לגלות חשדנות ורואה בעצמו אינדיבידואל עצמאי הסומך מאוד על עצמו.

יחד עם זאת, המציאות היא שהפעוט בן השנתיים עדיין לא באמת אדם בוגר והמערכת האחראית על ויסות תחושותיו ויכולת השליטה שלו עדיין לא סיימה להתפתח. לכן, בכל פעם שהוא נתקל בסירוב, בקושי, במצב בו הוא נאלץ לדחות סיפוקים ולא מקבל את מבוקשו הוא מביע את התסכול שלו באחת הדרכים הבאות:

  • בכי.
  • כעס.
  • התקפי זעם.
  • צעקות.
  • דעתנות יתר.
  • עקשנות.
  • שתלטנות.
  • עמידה בתוקף על רצונו ונוטה להתווכח על כל דבר.
  • שימוש בלתי פוסק במילים ומשפטים כגון: "לא", "לא רוצה", "אתה לא מחליט עלי", "די", "אני לבד" ועוד.

לכן, מבחינת הורים רבים תקופה זו מכונה מרד גיל שנתיים או גיל שנתיים האיום, מכיוון שפעמים רבות הילד פשוט צועק, בוכה, רב ומתווכח מבוקר ועד ערב.

עצם העובדה שהילדון הקטן מגלה כי הוא מסוגל להפגין יכולות מוטוריות מרשימות כמו גדול, לצד התפתחותו הרגשית, החברתית והקוגניטיבית, גורמים לילד לרצות להתנסות בעוד ועוד דברים. לכן, בכל פעם שהוא נתקל בסירוב, הוא מביע את התסכול שלו

מתי גיל שנתיים הנורא הוא ממש נורא? ומה עושים?

סביב שלב ההתפתחות של גיל שנתיים, לילד חשוב להרגיש מספר דברים:

  • שהוא עצמאי.
  • שהבחירות הן שלו.
  • שהוא שולט במצב.
  • שהוא האחראי כאן.
  • שהוא המרכז.

כמובן שזה לא ממש מחובר למציאות ובגלל זה החיים הופכים בהמון מצבים לשדה קרב. אינטראקציות פשוטות, שעד לגיל הזה היו קלות ונעימות, הופכות לפתע בכל יום למלחמה של ממש.

9 טיפים שכל הורה צריך להכיר: כך תתמודדו עם משבר גיל שנתיים

התקפי הזעם של גיל שנתיים נובעים מהרצון של הילד להרגיש עצמאי ובשליטה, אבל זוהי גם דרכו לבחון גבולות ובמיוחד אתכם. הוא נוגע, מטפס, צועק, מתנגד ולומד המון מהאופן שבו אתם מגיבים להתנהגותו.

  1. זכרו שהילד בודק אתכם, לא אתם אותו. זכרו שאתם ההורים, אתם המחליטים ולא הוא.
  2. קבעו גבולות ברורים והקפידו מאוד להיות עקביים. ללא עקביות לא תראו תוצאות. לעולם אל תוותרו על הדרישה שלכם, לא משנה כמה הילד בוכה, כועס או מתוסכל. במידה ובכל פעם תגיבו באופן שונה הילד ימשיך לבדוק את הגבולות (לדוגמה, אם כאשר הוא נוגע במשהו שאסור לו, פעם אחת תצחקו ופעם אחת תצעקו – הוא ימשיך לעשות זאת עד שיקבל תגובה אחת קבועה וברורה).
  3. השתדלו להסיח את דעתו של הילד עם דבר מה שיכול להרגיע אותו ולגרום לו לשכוח מדוע בכלל התחיל לבכות מלכתחילה.
  4. פעמים רבות הילד מנסה באמצעות התנהגות שלילית להשיג את תשומת לבכם, הראו לו שזו לא הדרך לעשות זאת וחזקו תמיד רק התנהגות חיובית. יש לחזק התנהגות חיובית בכל פעם שנדמה לכם שיש צורך בכך: כאשר הוא מתקלח יפה לאחר פעמים בהם עשה בעיות, כאשר הוא מתארגן יפה לגן, מתנהג יפה בחברת אנשים אחרים ועוד.
  5. השתדלו לא להגיב בתוקפנות, אל תאיימו ואל תענישו, בכך אתם גורמים לדברים לצאת משליטה ומסלימים את המצב. נסו תמיד לספור עד עשר בלב ולהגיב בטון בטוח אך רגוע.
  6. הילד לומד באמצעות התגובה שלכם מה עובד ומה לא עובד, אז שוב, זכרו תמיד להראות לו שהתנהגות שלילית, חוסר הקשבה והפרת גבולות – לא יעבדו לטובתו.
  7. לחיבוק דב יש כוח, לכן כאשר הילד ממש מאבד שליטה לפעמים כל מה שצריך זה חיבוק חזק ועוטף כדי להרגיע התנהגות חסרת פרופורציות.
  8. השתדלו לחזות מראש עימותים: אם אתם יודעים שהילד עייף או רעב או חסר סבלנות בשעות מסוימות ביום, נסו להקדים תרופה למכה. השכיבו אותו לישון כמה דקות לפני, הקפידו שהאוכל יהיה מוכן בזמן, ספקו לו זמן מנוחה שקט בזמנים בהם הוא עלול להיות עצבני והימנעו לבלות עמו בזמן זה מחוץ לבית או בחברת אנשים, ועוד.
  9. זכרו תמיד שאתם לא היחידים שזה קורה להם, אתם לא ההורים הראשונים ולא האחרונים המתמודדים עם גיל שנתיים הנורא, לכן אל תרגישו נבוכים כאשר מחוץ לבית או בקרבת אנשים אחרים כאשר הילד בוכה, צועק או סובל מהתקף זעם. שמרו על קור רוח ואל תאבדו שליטה. המשיכו להיות עקביים ולהציב גבולות.

"לא רוצה!" – שלוש בעיות נפוצות ושלושה פתרונות יעילים

רוב ההורים נתקלים בגיל שנתיים באותן הבעיות, אז אתם יכולים להתנחם בזה שאתם ממש לא לבד. רכזנו עבורכם שלושה מצבים שבהם הורים נתקלים בחיי היום-יום שניתן לפתור אותן בקלות.

מה עושים כשהילד לא רוצה להתלבש?

הבעיה: חשוב לזכור שכדאי לכם לבחור את המלחמות שלכם, אז אם הילד רוצה לבחור את הבגדים שהוא לובש לגן או לכל מקום אחר – זו לא סיבה למריבה.

הפתרון: תנו לילד לבחור בעצמו לפני השינה, מבין שתיים-שלוש אופציות המקובלות גם עליכם, את הבגדים שהוא ילבש לגן. כך הילד יהיה מרוצה מכך שהוא בחר בעצמו, שלט במצב ואתם תהיו מרוצים מכך שהוא התלבש ללא מריבות ולבש את מה שרציתם. חשוב להבהיר לילד שבמידה ולא יבחר בגד או לא ירצה להתלבש, אתם תבחרו את הבגדים עבורו, לכן עדיף שיבחר אותם בעצמו כפי שרצה.

איך להגיב כשהילד לא רוצה להתקלח?

הבעיה: שעת המקלחת הופכת בבתים רבים לשעת הצעקות בגיל זה. חשוב מאוד לא לוותר לילד על המקלחת, להבהיר לו שכולם מתקלחים, שזהו חלק מהשגרה הקבועה של כל בני הבית וגם להסביר את החשיבות שלה.

הפתרון: ניתן להפוך את שעת האמבטיה כזמן משחק וכיף, להכין אותה מראש עם צעצועים כמו: צבעים מיוחדים לאמבטיה, בובה אהובה בזמן שהוא יכול לקלח בזמן שאתם מקלחים אותו, מעת לעת אפילו להיכנס בעצמכם לאמבטיה ולשחק איתו, הוסיפו לפעמים מדבקות לאמבטיה, קצף, הפעילו מוזיקה אהובה ברקע או כל דבר אחר שיכול להפוך את האווירה למהנה.

ומה אם הילד לא רוצה לסדר את החדר?

הבעיה: גיל שנתיים הוא שלב מצוין להתחיל להטמיע ערכים שונים אצל הילד, כגון: מהו ערכו של כסף וחשיבותם של סדר, נימוס ועזרה הדדית. אתם ההורים מהווים מודל לחיקוי עבור הילד מהיום שנולד, לכן חשוב שתמיד תדאגו לוודא שהוא מודע לערכם של הצעצועים ותלמדו אותו לשמור עליהם. ילדים קטנים (ולמען האמת ילדים בכל גיל) לא אוהבים לסדר את החדר וזה תמיד פתח למריבות גדולות והרבה מאוד צעקות.

הפתרון: כאשר הילד לא רוצה לסדר את החדר, חשוב להסביר לו מדוע חשוב לסדר, לאחר מכן כדאי שיבין שאם אתם תצטרכו לסדר אחריו זה יבוא על חשבון דברים אחרים והוא יהיה זה שיפסיד.

לדוגמה: חשוב שיבין שאם אתם תסדרו לא יהיה לכם זמן לספר לו סיפור, לשכב לידו במיטה או להכין לו את האוכל שביקש לארוחת הערב. כדאי גם להסביר לו שפעולת הסידור תהפוך אתכם ההורים לעייפים יותר אם תסדרו לבד, לכן לא תוכלו לשחק איתו, לספר לו סיפור ועוד. במידה והילד לא יעזור לכם, הקפידו לעמוד מאחורי הדברים ולומר לו שאתם מצטערים, שאתם עייפים בגלל שסדרתם לבד ולכן לא תוכלו לספר לו סיפור, אבל אם יעזור לכם לסדר מחר תשמחו לעשות זאת מחר.

כדאי גם להפוך את תהליך הסידור לפעולה מהנה, אפשר להפוך אותה לתחרות של מי מסדר מהר יותר? מי מסדר יפה יותר? מי זוכר איפה כל דבר היה? ועוד.

הדרכת הורים: מתמודדים עם המרד של גיל שנתיים הנורא

בהרבה מאוד מקרים, לא משנה כמה ננסה ונתאמץ, פשוט לא נצליח להתמודד עם גיל שנתיים הנורא. הקושי שלנו לא הופך אותנו להורים פחות טובים, זה פשוט אומר שאנו זקוקים להכוונה, ליווי וכלים. הדרכת הורים לגילאי שנתיים עשויה להיות אפקטיבית עבורכם. בהדרכה תלמדו כיצד להתגבר ולהגיב לסיטואציות שונות בהן אתם מתקשים, כגון:

  • בעיות שינה.
  • התמודדות עם התקפי זעם.
  • בעיות אכילה.
  • טיפול במריבות בין אחים.
  • התמודדות עם חרדות ופחדים.
  • לטפל בבעיות התנהגות.
  • כיצד לדבר עם הילד כדי שיקשיב מבלי לאבד עשתונות.
  • לדעת מתי להתעקש ומתי לוותר.
  • בעיות גמילה מחיתולים, ועוד.

במסגרת ייעוץ הורי תוכלו לקבל משוב להתנהגות ולהתנהלות שלכם בבית, ללמוד למה ניתן לצפות מילד בן שנתיים (ובכל גיל בכלל), להבין איזו דוגמה אישית עליכם להעניק לילד, כיצד לבלות עם הילד זמן איכות ראוי ולבנות עבורו סדר יום מתאים. תוכלו להעלות קשיים, לשאול שאלות ולקבל טיפים ועצות, אותם תוכלו ליישם בבית ולראות במהרה תוצאות חיוביות.

חשוב להבין שבכל הנוגע להדרכת הורים, ככל שמתחילים מוקדם יותר – כך החיים קלים יותר. תוכלו לאפשר לעצמכם להיות הורים בטוחים ורגועים יותר והילדים שלכם יגדלו להיות מאושרים, עצמאיים ובטוחים יותר.

אם מקפידים לפתור בעיות בגיל צעיר, הדבר חוסך התמודדות עם קשיים ובעיות מורכבות יותר בגילאים גדולים יותר. מומחים רבים טוענים שככל שהילד צעיר יותר כך קל יותר לעצב אותו, ממש כמו פלסטלינה – הוא קולט מהר יותר וקל יותר להטמיע בו ערכים, גבולות וחוקים.

ילדים באים לעולם כדף חלק והם לומדים וממלאים אותו ואת עצמם בכל מה שהם לומדים וסופגים מהסביבה ובעיקר מאתנו ההורים. אז ככל שתקפידו ללמד אותם מגיל צעיר, כך הדף החלק הזה יתמלא במה שאתם בוחרים. הדרכת הורים היא הדרך הנכונה לוודא שאתם שולטים בדברים.

הדרכת הורים באתר Experts:

כאן באתר תוכלו לקבוע פגישת ייעוץ עם מומחה לבחירתכם. הפגישות מתקיימות אונליין או בקליניקה לשיקולכם. כל המומחים באתר הם בעלי הסמכה מתאימה, נסיון עשיר והמלצות גולשים.

בוחרים חכם. מומחים עם תו איכות

בדיקות רקע מעמיקות

כל המומחים באתר
בעלי השכלה והסמכה
על פי התנאים שהגדרנו

נסיון מוצלח מוכח

לכל המומחים נסיון
מעשי רלוונטי והמלצות
שאימתנו אישית

ראיון אישי

עם כל המומחים
קיימנו ראיון מקיף
והתרשמנו לטובה

בקרה שוטפת של חוות דעת

ענת שלנו לא מפסיקה
לתשאל לקוחות ולוודא.
(גם איתכם היא תדבר)

הדרכת הורים באתר Experts:

מרכז אתרוג
מכון לטיפול פסיכולוגי, קבוצות טיפוליות, הדרכת הורים וייעוץ זוגי
מרכז אתרוג הוקם על ידי אנשי מקצוע מובילים מתחום הפסיכותרפיה. המרכז מציע מגוון רחב של טיפולים בילדים ומבוגרים, וכן טיפול זוגי, משפחתי והדרכת הורים
יהודית אוליבר
מדריכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות
מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מומחית בהדרכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ו/או לקויות למידה.
ורד סנדק
מדריכת הורים מוסמכת
מדריכת הורים מוסמכת. עובדת עם הורים למתבגרים וילדים מגיל 6. טיפוח תקשורת מיטיבה בין הורים לילדים, התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה ובעיות התנהגות. נסיון עשיר בתפקידים בכירים במערכת החינוך, M.A במנהל החינוך
כל המומחים להדרכת הורים בגיל הרך >>

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 4 בספטמבר 2023

דילוג לתוכן