התקפי זעם אצל ילדים: מתי הם מופיעים ואיך להתמודד?

פעמים רבות ילדים בוכים, צועקים ומשתוללים עד שהם מאבדים שליטה לחלוטין והתנהגותם הופכת להתקף זעם של ממש. האם זו התנהגות תקינה? מה עומד מאחוריה וכיצד עליכם ההורים להגיב?

צפו: איך ללמד ילדים לשלוט בכעסים והתפרצויות זעם?

התקפי זעם אצל ילדים באים לידי ביטוי באופן רחב ומגוון הנע בין בכי לצעקות, בעיטות, מכות ועצירת נשימה.

הם מופיעים באותה שכיחות בקרב בנים ובנות. יש ילדים החווים התקפי זעם לעיתים קרובות ויש כאלו שחווים אותם לעיתים רחוקות.

התקפי זעם אצל ילדים הם נורמלים והם חלק מההתפתחות התקינה של ילדכם. הם הדרך של ילדים צעירים לבטא כעס ותסכול.

כמו כן, התקפים אלו יכולים להתרחש כאשר הילד רעב, עייף, או חש באי נוחות כלשהי והם אף יכולים לצאת משליטה כשהילד לא מקבל את רצונו, כמו צעצוע, או כשאינו מצליח לגרום להורה לעשות מה שהוא רוצה. לרוב, התמודדות עם תסכול זה ויכולת הרגעה עצמית הן מיומנויות שילדים רוכשים עם הזמן.

התקפי זעם אצל ילדים בגיל שנתיים ופעוטות

התקפים או התפרצויות זעם אצל ילדים בני שנתיים ופעוטות נפוצים מאוד. בגיל הזה מתחילות להתפתח מיומנויות השפה והפעוט עדיין לא יכול להביע את עצמו בבירור והוא מתקשה להסביר מה בדיוק הוא רוצה, מרגיש או צריך. זוהי חוויה מתסכלת מאוד שיכולה להוביל להתקף זעם.

פעוטות רוצים להיות עצמאיים יותר ולרכוש שליטה על סביבתם – לרוב, יותר שליטה ממה שהם מסוגלים לה. רצון זה יכול להוביל למאבקי כוח, כיוון שהפעוט מאמין, רוב הזמן, שהוא 'יכול בעצמו' או ש'מגיע לו' לקבל מה שהוא רוצה.

כשהפעוט נתקל במציאות ורואה שאינו יכול לבצע את המשימה שרצה לבצע בעצמו, או שאינו יכול לקבל את מה שהוא חושב ש'מגיע לו' – עלול להתפתח אצלו התקף זעם.

התקפי זעם אצל ילדים בני 3-4

התפרצויות זעם אצל ילדים בני 3-4 מתרחשות על אותו רקע של התקפי הזעם של בני השנתיים – עייפות, רעב, פחד או אי נוחות אחרת.

ההבדל ביניהם, הוא שבגיל מוקדם יותר התקף הזעם הוא דרך לביטוי תסכול ואילו בגיל שלוש וארבע מדובר יותר בבדיקת גבולות.

לא מדובר בפגם בהורות שלכם או בסימן לכך שהילד יהיה מרדן או פורע חוק, אלא חלק תקין לחלוטין בהתפתחות העצמאות של הילד; על ידי כך שהוא מנסה אתכם, הוא בודק כיצד אתם מגיבים לקונפליקט, מקבלים החלטות וחולקים סמכויות.

ציפיות גבוהות מדי וכללים נוקשים עלולים לגרום לילד להרגיש לכוד. לכן התקפי זעם יכולים לשמש סימן לכך שאתם מלחיצים את הילד יותר מדי.

אבל, גם פחות מדי כללים וחוסר עקביות בשגרת היום עלולים לגרום בעיות: אם פספסתם ארוחה או תנומת צהריים, הילד יכול להרגיש לא בנוח ומודאג ולהתפרץ בקלות.

ילדים צעירים יפתחו עם הזמן את המיומנות לשלוט ברגשותיהם ולהרגיע את עצמם. ילדים גדולים יותר שעדיין חווים התקפי זעם יצטרכו עזרה ללמוד את מה שהם לא למדו כילדים צעירים ואתם, ההורים, תצטרכו ללמוד כיצד ללמד אותם להירגע ולהתגבר על תסכולים

התפרצויות זעם אצל ילדים בני 6-5

התקפי זעם בגיל 6-5 יכולים להיות סימן לכך שבעבר התעלמתם מהתקפי הזעם או שנכנעתם לגחמות הילדים בזמן התקף שכזה – רק כדי 'לגמור עם זה כבר'.

כעת אתם מבינים שהבעיה לא תיעלם מעצמה. עליכם להתמודד עם מה שנדרש וללמד את ילדכם לבטא את עצמו מבלי להתפוצץ.

שנים אלו הן שנים מאוד רגשיות בהתפתחות הילד והוא יכול לנוע מקיצוניות לקיצוניות: הוא רוצה יותר עצמאות אבל חרד מהפרידה מכם.

הוא רוצה לעמוד שלו אך חושש להכעיס ולהתרחק מכם. לכן, יותר מאי פעם, עליכם לשמור על שלוותכם, להיות עקביים בטיפול בהתקף הזעם ולהיות מלאי אמפתיה לילדכם כשהוא מתפרץ.

התפרצויות והתקפי זעם אצל ילדים בני 8

התפרצויות זעם אצל ילדים בני 8 הן מעבר לטווח ה'נורמלי' של התפרצויות זעם אצל ילדים.

ההתפרצויות יעידו על כך שהילד שלכם זקוק לעזרתכם – הוא זקוק שתלמדו אותו כיצד להרגיע את רגשותיו ולהירגע. מסיבה כזו או אחרת הוא לא רכש את המיומנות הזו בגיל צעיר יותר. עליכם ללמד אותו לעשות זאת.

מחקרים רבים מצביעים על כך שדווקא אמפתיה והימצאות יחד עוזרת לפתח את הקשרים במוח שעוזרים לנו להרגיע את עצמנו.

לכן הפגינו אמפתיה כלפי הילד השרוי בהתקף הזעם ואל תשלחו אותו להירגע בעצמו.

זקוקים לעזרה מקצועית? לפגישת ייעוץ והדרכת הורים – לחצו כאן >>

התקפי זעם אצל ילדים בלילה

התקפי זעם אצל ילדים בלילה נפוצים אצל פעוטות וילדים צעירים. פעמים רבות הם חוזרים על עצמם באופן רצוף, כיוון שקשה להורים העייפים לטפל בהתקפי הזעם, כשכרגע העירו אותם מהשינה המעטה גם כך. קשה לעשות שינוי התנהגותי באמצע הלילה ולכן כדאי להתחיל אותו בשעות הערות.

פעמים רבות התקפי זעם בלילה נובעים מטקס שינה שאינו עקבי או אינו מאפשר לילד עצמאות ביכולות שלו להרדים את עצמו.

זו הסיבה שכשהוא מתעורר בלילה הוא זקוק לאותה תמיכה ולאותו טקס שהיה זקוק לו כשנרדם בערב. לכן השינוי והטיפול של התקפי הזעם בלילה דורש, בדרך כלל, שינוי בהתנהלות שלפני השינה.

טיפול בהתקפי זעם אצל ילדים

טיפול בהתקפי זעם אצל ילדים צעירים דורש הבנה של המקום בהתפתחות שבו הם נמצאים. בכל המקרים, הילדים זקוקים לתשומת לב חיובית כשהם פועלים בדרך שבה אתם רוצים שהם יפעלו.

כאשר הם נמצאים במהלך התקף אין מה לשוחח איתם ולהסביר להם, אלא לתת להם אמפתיה רבה ככל האפשר יחד עם הצמדות לגבולות שקבעתם.

ילדים צעירים יפתחו עם הזמן את המיומנות לשלוט ברגשותיהם ולהרגיע את עצמם. ילדים גדולים יותר שעדיין חווים התקפי זעם יצטרכו עזרה ללמוד את מה שהם לא למדו כילדים צעירים ואתם, ההורים, תצטרכו ללמוד כיצד ללמד אותם להירגע ולהתגבר על תסכולים.

פנייה להדרכת הורים לטיפול בהתקפי זעם אצל ילדים

אם הזמן חולף וההתקפים לא פוחתים או אם אתם מרגישים שזה פשוט גדול עליכם – אין סיבה ללכת לאיבוד.

הדרכת הורים יכולה לקצר לכם את הדרך ולתת לכם כלים פרקטיים להתמודדות עם התקפי הזעם אצל ילדים.

במסגרת ההדרכה תלמדו איך לנהל שיחות עם הילד שיגרמו לו לשתף אתכם ולפרוק את הכעס מבלי להתפרץ. תלמדו טכניקות שונות להרגעה בזמן התקף זעם. תקבלו מאנשי המקצוע "הצצה לראש של הילד", תבינו מה הוא מרגיש בזמן התפרצות ומה הוא חושב. והכי חשוב – תקבלו כלים שבעזרתם תוכלו לעזור לילדים לנהל את הכעס והתסכול שלהם.

במקרים מסויימים ימליץ הפסיכולוג/מטפל גם על טיפול רגשי לילד עצמו. אצל ילדים עד גיל 5-6 לרוב ההמלצות הן להדרכת הורים ללא טיפול פסיכולוגי.

מומחים עם תו איכות להדרכת הורים וטיפול רגשי לילדים

בדיקות רקע מעמיקות

כל המומחים באתר
בעלי השכלה והסמכה
על פי התנאים שהגדרנו

נסיון מוצלח מוכח

לכל המומחים נסיון
מעשי רלוונטי והמלצות
שאימתנו אישית

ראיון אישי

עם כל המומחים
קיימנו ראיון מקיף
והתרשמנו לטובה

בקרה שוטפת של חוות דעת

ענת שלנו לא מפסיקה
לתשאל לקוחות ולוודא.
(גם איתכם היא תדבר)

מרכז אתרוג
מכון לטיפול פסיכולוגי, קבוצות טיפוליות, הדרכת הורים וייעוץ זוגי
מרכז אתרוג הוקם על ידי אנשי מקצוע מובילים מתחום הפסיכותרפיה. המרכז מציע מגוון רחב של טיפולים בילדים ומבוגרים, וכן טיפול זוגי, משפחתי והדרכת הורים
אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה
פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער ברעננה. במרכז גרתי טיפולים רגשיים מגוונים ומטפלים מנוסים ואיכותיים, וכן אבחונים והדרכות הורים
יהודית אוליבר
מדריכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות
מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מומחית בהדרכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ו/או לקויות למידה.
ריקי מרקביץ יעקבס, פסיכולוגית קלינית מומחית
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב בילדים ומבוגרים, וכן טיפול בחרדות, הדרכת הורים, ויסות רגשי, דימוי וערך עצמי, מערכות יחסים ומשברי חיים
כל המומחים להדרכת הורים וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים >>

עודכן בתאריך: 21 בפברואר 2024

דילוג לתוכן