חרדת נטישה אצל תינוקות: בכי, פחדים והורים מותשים

בין גיל שמונה חודשים לגיל שנה וחצי, רוב התינוקות מראים סימנים של חרדת נטישה. זהו שלב התפתחותי טבעי, הנוצר בעקבות הקשר החזק שהתינוק מפתח עם הוריו. תקופה זו כוללת הרבה בכי, פחד מאנשים זרים, פחד משינה והורים שחרדים שזה לא יעבור. איך תוכלו להקל על התינוק? ובאיזה מצב כדאי לחשוב על הדרכת הורים?

התינוק הקטן שלכם לא מוכן להיפרד מכם לרגע? זוחל אחריכם לכל מקום? צורח בכל פעם שאתם יוצאים מהחדר ולא מוכן להתקרב לאף אחד אחר? סביר מאוד להניח שהוא הגיע לשלב חרדת הנטישה של התפתחותו.

חרדת נטישה בגיל שנה: "אמא הלכה ולא תשוב?"

בסביבות גיל שמונה חודשים ועד לגיל שנה, התינוק מתחיל להבין שהוא בעצם ישות נפרדת מהוריו. בו זמנית הוא גם מבין שהוריו הם אלה שדואגים לו, מטפלים בו, מאכילים אותו, מעניקים לו חום, אהבה, אוכל והוא נקשר אליהם מאוד, כמה מאוד? עד לרמה שאם אחד מהם נעלם מטווח הראייה שלו – הוא חושש שהוא לא יחזור.

פחד נטישה אצל תינוקות בא לידי ביטוי במיוחד במצבים הבאים:

  • כאשר הורה יוצא מהחדר.
  • אם הורה יוצא מהבית.
  • במצב בו אדם זר מנסה להרים את התינוק.
  • כשמנסים להשכיב את התינוק לישון במיטה ויוצאים מהחדר.

בכל אחד מהמצבים האלה, בכל פעם שההורה נעלם לתינוק, הוא שואל את עצמו אם ההורה עדיין קיים, מפחד שההורה לא יחזור ומאבד את הביטחון שלו. חרדת הנטישה אצל תינוקות ופעוטות בדרך כלל נמשכת עד לגיל שנתיים וחצי, בשלב זה היא חולפת מעצמה. חשוב להבין שזהו שלב התפתחותי תקין וטבעי ושאין מה להיבהל ממנו, גם אם הוא כולל הרבה בכי קורע לב מצידו של התינוק.

קראו גם: איך להתמודד עם קשיי הסתגלות לגן? הפסיכולוגית אסנת גרתי מסבירה 

חרדת נטישה בגיל שנתיים: "אני רוצה לבד! אבל לא באמת…"

בגיל שנתיים הילד הופך מתינוק לפעוט והסובבים אותו מתייחסים אליו בהתאם ומצפים ממנו לרמת בגרות ועצמאות שונה, כולם רוצים שהוא יהיה פחות תלותי וקצת ישחרר. בשלב זה הילד מצד אחד רוצה ומסוגל לעשות דברים בכוחות עצמו ואפילו דורש להיות עצמאי, מצד שני הוא חושש מהעצמאות הזו, פוחד שההורים שלו יראו שהוא יכול לבד ובגלל זה יעזבו אותו.

בגיל שנתיים חרדת נטישה תבוא לידי ביטוי במצבים הבאים:

  • מתקשה להיפרד מההורים בגן או משאירים אותו עם מטפלת, בייביסיטר או סבא וסבתא.
  • כשהילד רוצה לשחק רק עם ההורים.
  • אם הוא נשאר צמוד לגננת ופחות משחק עם ילדים.
  • נצמד מאוד גם לחפצי מעבר כמו מוצץ, שמיכה או בובה שעוזרים לו להרגיש בטוח.
  • אם קשה לו להירדם בלילה בלי נוכחות של הורה לידו.
  • אם הוא לא משתתף בימי הולדת, חוגים, אירועים ונצמד רק אל ההורים.
  • כשהילד לא רוצה לבלות בביתם של חברים – רק בבית שלו.

פרידות קצרות, משחק ה"קוקו" והמון סבלנות:
10 שיטות שיעזרו לתינוק ולפעוט להתגבר על הפחד

  1. דברו אל הילד והסבירו לו, תינוקות מבינים הרבה יותר ממה שאתם חושבים. אמרו לו "אבא הולך ותכף חוזר" או "הנה ראית איך אמא חזרה?".
  2. שמרו על קשר עין כאשר אתם מדברים אליו.
  3. אל תיעלמו לילד מבלי להיפרד כאשר זה אפשרי.
  4. אל תיצרו פרידות ארוכות וקורעות לב, תנו חיבוק ונשיקה, אמרו לו לאן אתם הולכים ומתי תחזרו וצאו מהבית. עשו זאת גם כאשר אתם נפרדים ממנו בגן או כאשר אתם משאירים אותו אצל סבא וסבתא, חבר או בכל מקום אחר.
  5. שחקו עם התינוק את משחק ה"קוקו", עם חיתול או מגבת, הוא יראה לו שגם כשאתם נעלמים מהעין אתם עדיין קיימים וחוזרים.
  6. הראו לילד שאתם בוטחים באדם ששומר עליו, שהוא מוגן ובטוח גם אם הוא לא איתכם (סומכים על הגננת, על אמו של החבר, על סבתא וכן הלאה).
  7. אם יצאתם לחדר אחר והילד בוכה, המשיכו לדבר אליו, כדי שישמע את קולכם, כך הוא יכול ללמוד שגם אם הוא לא רואה אתכם אתם עדיין קיימים ואפילו בקרבת מקום.
  8. נסו להרגיל את הילד מגיל צעיר להיות עם אחרים כאשר אתם לא בסביבה – סבא, סבתא, דודים, ועוד. פעמים רבות ההורים לא משחררים את הילד מרגע הלידה ואז מצפים שבגיל שנה הוא ילך בשמחה לכל אחד, אבל זה לא עובד ככה.
  9. אל תזינו את הפחד של הילד, אם הילד נצמד אליכם ואתם מקבלים את זה אתם בעצמם מראים לו שיש לו סיבה טובה לחשוש והוא באמת הכי בטוח איתכם. תעזרו לו לשחרר, תשדרו לו שהוא בטוח גם כשאתם לא בסביבה.
  10. אל תלחיצו את הילד, לכל ילד קצב התפתחות משלו וזה שהילד של השכנים לא סובל מחרדת נטישה והולך בשמחה עם כל אחד זה לא אומר שגם הילד שלכם חייב לעשות בדיוק אותו הדבר.

קראו גם: חרדת זרים אצל תינוקות >>

מה הקשר בין חרדת נטישה אצל תינוקות ושינה בלילה?

תינוקות ופעוטות רבים לא מצליחים להירדם בלי נוכחות של הורה איתם בחדר. הדבר קורה גם אם הרגלתם אותם לכך מגיל צעיר ובגלל זה הם לא יודעים להירדם לבד, אבל גם בגלל שכשהם הולכים לישון עבורם מדובר בסוג של פרידה מכם.

תהליך הירדמות לבד בחדר, במיטה משלהם – הוא מבחינת הילדים פרידה של ממש מכם. והשינה עצמה גם היא פרידה אמיתית, בזמן השינה הילדים ממש מנותקים מכם, חולמים חלומות, לא מריחים את ההורים, לא מרגישים אותם ונמצאים לבד.

בגלל זה הרבה מאוד פעמים תינוקות ופעוטות מתעוררים המון פעמים באמצע הלילה ומתקשים להירדם בחזרה עד שאמא או אבא לא יושבים איתם, מרימים אותם על הידיים או אפילו לוקחים אותם אל מיטת ההורים.

שיטות לטיפול בחרדת נטישה אצל תינוקות בלילה, שמשפיעה על הרגלי השינה:

  • כשהם מתעוררים באמצע הלילה בבכי הם בעצם רוצים לוודא שאתם נמצאים, בגלל זה חשוב מאוד לגשת אליהם ולא להיעלם, כדי שהילד ידע שברגע שהוא קורא לכם – אתם מגיעים והוא בטוח ומוגן.
  • נסו להרגיע אותו כמה שיותר לפני שעת השינה, לטפו אותו, דברו אליו, הקריאו סיפור, השמיעו מוזיקה מרגיעה, החשיכו את החדר והתרחקו ממנו בהדרגה.
  • תנו לילד להתרגל אל חפץ מעבר כלשהו – מוצץ, שמיכה, חיתול, כל דבר שיכול להרגיע ולנחם אותו בזמנים שהוא לבד, אם זה במחוץ לבית ואם זה בלילה כשהוא מתעורר או הולך לישון.
  • חשוב לנסות לא ליצור הרגלים חדשים שיגרמו לעוד בעיות שינה, כמו: הירדמות על הידיים, בעגלה, שינה במיטה שלכם, הירדמות עם אוכל ועוד. במצבים נואשים הורים מנסים פתרונות נואשים, אבל אז הם רק מחמירים את הבעיה וקשה להם לצאת מזה.
  • אתם צריכים המון סבלנות, המון התמדה והמון אהבה.

לטיפים נוספים לטיפול בקשיי שינה אצל תינוקות, לחצו כאן >>

הדרכת הורים לטיפול בחרדת נטישה אצל פעוטות

נשברתם? לא יכולים יותר? אז מה עכשיו?

הקושי שלכם הוא אך טבעי. זה באמת לא קל. תקופת חרדת הנטישה אצל תינוקות היא תקופה מתישה אצל ההורים. לצורך כך קיימת הדרכה הורית.

במקום לסבול מחוסר שעות שינה, להיות חסרי אונים, להיות עצבניים ומבולבלים, תוכלו לקבל במסגרת הדרכת הורים שיקוף לאופן בו אתם מגיבים אל הילד, תלמדו להבין מהו המקור לחרדה, לנתח את האישיות של הילד ואת התגובה שלה הוא זקוק כדי להפחית את רמת החרדה והכי חשוב – לזהות אם הילד סובל מקשיים נוספים שיכולים לעלות בהמשך הדרך או כאלה שפשוט לא הצלחתם לזהות בשלב זה.

הדרכת הורים הפכה עם השנים לייעוץ שקשה לדמיין את חיינו כהורים בלעדיו. אנחנו רוצים להיות ההורים הכי טובים שנוכל, רוצים להקל על הילדים בכל דרך ובעצם למה לסבול, לריב, לבכות ולהיות מתוסכלים כשאפשר לקבל כלים והכוונה שישנו את חייכם באופן מיידי ויהפכו אותם ליותר טובים.

ככל שמתחילים עם הדרכת הורים בגיל מוקדם יותר ומיישמים את הדברים שלומדים בבית מוקדם יותר, כך אנחנו מבטיחים עתיד טוב יותר, עבורנו והכי חשוב – עבור הילדים שלנו.

כאן באתר תפגשו פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ומדריכות הורים. כל המומחים באתר אקספרטס הם בעלי הסמכה מתאימה ונסיון מעשי. אנו מבצעים בקרת איכות שוטפת על מנת לוודא את שביעות רצון הפונים. את פגישת הייעוץ תוכלו לקיים אונליין או בקליניקה.

בוחרים חכם. מומחים עם תו איכות

בדיקות רקע מעמיקות

כל המומחים באתר
בעלי השכלה והסמכה
על פי התנאים שהגדרנו

נסיון מוצלח מוכח

לכל המומחים נסיון
מעשי רלוונטי והמלצות
שאימתנו אישית

ראיון אישי

עם כל המומחים
קיימנו ראיון מקיף
והתרשמנו לטובה

בקרה שוטפת של חוות דעת

ענת שלנו לא מפסיקה
לתשאל לקוחות ולוודא.
(גם איתכם היא תדבר)

המומחים של Experts להדרכת הורים לגיל הרך:

אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה
פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער ברעננה. במרכז גרתי טיפולים רגשיים מגוונים ומטפלים מנוסים ואיכותיים, וכן אבחונים והדרכות הורים
יהודית אוליבר
מדריכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות
מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מומחית בהדרכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ו/או לקויות למידה.
כל המומחים להדרכת הורים וטיפול בקשיים בגיל הרך >>

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 2 במאי 2023

דילוג לתוכן