המשבר הראשון שלי: הכל על משבר גיל 4 חודשים

שרדתם בהצלחה את החודשים הראשונים לחייו של התינוק והנה מופיע לו המשבר הגדול הראשון – משבר גיל ארבעה חודשים. מהו המשבר הזה? איך הוא בא לידי ביטוי? והכי חשוב – איך מתמודדים איתו בהצלחה?

ארבעת החודשים הראשונים לחייו של התינוק הסתיימו ולפתע נדמה לכם שמשהו השתבש. התינוק מתקשה להירדם וכאשר הוא כבר נרדם, הוא מתעורר כעבור חצי שעה. לפעמים הארוחות הופכות למלחמה (הוא רוצה יותר או לא אוכל כמעט), הוא ערני, קופצני, בוכה לפעמים בלי סיבה נראית לעין ואתם מרגישים שכל סדר היום שהצלחתם לבנות מרגע הלידה – פשוט נהרס.

משבר גיל ארבעה חודשים – האם זה באמת משבר?

אז זהו, שלא. התינוק שלכם פשוט מתפתח וגדל. לא פחות ולא יותר. אם עד עתה הוא בעיקר ישן ואכל, בשלב זה הוא באמת הופך לערני יותר, מגלה את העולם, חוקר, מתבונן, רואה, מוקסם. הוא מחייך, מגלה את קולו ומתחיל למלמל לעצמו וגם מתחיל להבין שכשהוא בוכה – אתם באים וזו הדרך שלו לתקשר ולכן הוא מתחיל להשתמש בה יותר ויותר.

אם זה לא משבר –  למה הוא בוכה כל הזמן?

אצל הורים רבים בכי מתקשר לכאב, לסבל או לצער, ולכן בכל פעם שהם שומעים את הילד שלהם בוכה הם חושבים שמשהו נורא קרה. אבל כפי שציינו, חשוב להבין שעד השלב בו הילד לומד לדבר, בכי הוא הדרך שלו לתקשר עמכם, לומר לכם שהוא רעב, עייף, שקר לו, חם לו, שהמוצץ נפל לו, שהוא רוצה חיבוק או סתם חיוך. אז חשוב ללמוד את סוגי הבכי השונים, לקחת את הדברים בפרופורציה, להכיר את הילד, להתבונן בו, ללמוד אותו וללמוד מה עומד מאחורי סוגי הבכי השונים.

הדרך הפשוטה לעשות זאת היא באמצעות סדר יום, אם לא בניתם לו סדר יום עד משבר גיל 4 חודשים – זה זמן מצוין לעשות את זה עכשיו. כאשר יש סדר יום קל מאוד להבין מה מסתתר מאחורי הבכי, אם זו השעה בה הוא אמור לאכול והוא בוכה – אז הוא רעב. אם הגיעה השעה לישון והוא בוכה – אז הוא עייף.

קראו גם: חרדת נטישה אצל תינוקות – איך מתמודדים?

סדר יום קבוע מסייע לנו לזהות את הצרכים של הילד וגם להקדים תרופה למכה, לא לחכות שהוא יהיה עייף מדי או רעב מדי, לא רק לזרום ולחכות ולנחש מה הוא רוצה עכשיו - אלא פשוט לעזור לו ובכך גם לעזור לכם להבין אותו

אם זה לא משבר – למה הוא לא ישן טוב?

כשהילד הופך לערני יותר, פעמים רבות הרגלי השינה של החודשים הראשונים משתבשים, זה טבעי וזה בסדר. במקרה הזה שוב נכנס לתמונה סדר היום שמומלץ לבנות עבורו.

במידה ותקפידו על שעת שינה קבועות ומסודרות התינוק יהיה רגוע יותר, השינה שלו תהיה עמוקה יותר ואיכותית יותר. זכרו גם – תינוק שישן טוב במהלך שעות היום, ישן גם טוב יותר במהלך שעות הלילה. שעות שינה מסודרות יעזרו לכם למנוע מצב בו התינוק סובל מעייפות יתר, כשתינוק עייף יתר על המידה הוא מפספס את חלון ההירדמות ומתקשה להירדם. אם תתפסו את אותו חלון בזמן יהיה לו קל יותר להירדם והוא גם יישן טוב יותר.

מומלץ להימנע מטעויות כמו הרגלת התינוק להירדם על הידיים, תוך כדי אכילה, בעגלה או בכל מצב אחר שבו התינוק מפתח תלות לשם הירדמות, דבר שיקשה עליכם ויגרור משברים נוספים בהמשך הדרך.

כדאי להרגיל את התינוק לישון במיטה שלו, בחדר שלו ולהקפיד לבצע טקס שינה בכל ערב שכולל: אמבטיה, עיסוי נעים, ארוחת ערב (בקבוק/הנקה) והשכבה במיטה בשעה קבועה.

קראו גם: 23 טיפים להרדמה קלה ולשינת תינוקות טובה יותר

כדי לבנות סדר יום תקין מבחינת שעות שינה, זכרו את הנתונים הבאים:

  • בגיל 4 חודשים תינוק אמור לישון כ-15 שעות ביממה.
  • התינוק אמור לישון 8 – 10 שעות בשעות הלילה וכ-5 שעות במהלך היום.
  • שעות השינה במהלך היום מחולקות לשלושה פרקי זמן: בוקר, צהריים ותנומה בשעות אחר הצהריים המאוחרות.

אם זה לא משבר – למה הוא לא אוכל כמו שצריך?

פשוט מאוד, אם עד גיל שלושה חודשים תינוקות לרוב צריכים לאכול בכל שלוש שעות, בגיל ארבעה חודשים תינוקות יכולים לרווח את זמני הארוחות ולרוב צריכים לאכול בכל ארבע שעות.

אז אם התינוק שלכם עולה יפה במשקל ונראה לכם פחות רעב, כדאי לרווח את זמני הארוחות ובמקום לתת לו בכוח בקבוק או הנקה, עדיף להציע לו בכל ארבע שעות, אז יש סיכוי שיהיה רעב יותר ויאכל טוב יותר. תינוקות יונקים לרוב אוכלים יותר מתינוקות שניזונים מבקבוק וגם קשה יותר לדעת כמה הם אכלו בכל ארוחה.

יש תינוקות שדווקא יהיו פתאום רעבים יותר, דבר שאופייני לקפיצת גדילה (שמתרחשת בגילאי 3 שבועות, 6 שבועות, 3 חודשים ו-6 חודשים) – אבל במקרים מסוימים יכולה להתרחש גם בגיל 4 חודשים. אז אם נראה לכם שהתינוק רעב, מחסל בקבוקים או זקוק ליותר הנקה, כמובן שלא מומלץ למנוע ממנו ויש לתת לו את מה שהוא דורש.

קראו גם: חרדת זרים אצל תינוקות – איך מתמודדים?

כמה זמן נמשך משבר גיל 4 חודשים?

יש תינוקות שלא עוברים כלל משבר גיל ארבעה חודשים, יש כאלה שהוא נמשך עבורם חודש ויש כאלה שהוא חולף במקרה שלהם בתוך ימים ספורים. תינוקות הם לא ספר, אבל לכל אחד יש סיפור משלו, אופי משלו, חיים משלו וכל אחד מהם חווה את המשבר באופן שונה. אל תעשו השוואות, אל תחכו למשבר ואל תיבהלו אם וכאשר הוא יגיע.

זכרו, המשבר הוא לא ממש משבר – הוא חלק משלב התפתחותי תקין, שלב בו התינוק רואה לראשונה את העולם, את הגוונים, הצורות והאנשים כפי שהוא אמור לראות, לכן מבחין יותר במתרחש סביבו. הוא מתחיל להכיר טוב יותר את גופו, לנוע יותר, מנסה להתהפך, מכניס את ידו לפה, הוגה הברות ראשונות, לשלוט בראשו, מנסה לגעת ולבחון כל דבר שנמצא בקרבתו (ויש להיזהר מכך ולהרחיק ממנו כל דבר שעלול לסכן אותו ושהוא עלול להכניס אל פיו).

משבר גיל ה-4 חודשים מגיע בסופו של דבר לסיומו, מפנה את מקומו לעוד המון משברים אחרים וגם להמון רגעים נפלאים.

עודכן בתאריך: 22 ביוני 2021

דילוג לתוכן