CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול CBT, הוא טיפול נפשי המתמקד בזיהוי ושינוי של דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים העומדים בבסיסם של קשיים רגשיים והפרעות נפשיות. לעומת סוגי טיפולים אחרים, CBT נחשבת לשיטת טיפול מעשית, קצרה וישירה המתמקדת בהווה ומיושמת לרוב באמצעות פרוטוקולים מובנים שמנחים את הטיפול.

שוקי קדוש

פסיכולוג בהתמחות קלינית

שיטת CBT (סי בי טי Cognitive Behavioral Therapy) פותחה ומתבססת על מחקרים קליניים שמתעדכנים באופן שוטף ונמצאה כיעילה בטיפול במגוון קשיים רגשיים והפרעות נפשיות ספציפיות. בין היתר, השיטה נמצאה אפקטיבית לטיפול בסוגים שונים של חרדה ופוביות, הפרעות שינה, דיכאון, פוסט טראומה, הפרעות אכילה ועוד.

כיצד נוצרות הפרעות רגשיות על פי הגישה הקוגניטיבית התנהגותית?

נקודת ההנחה של הגישה הקוגניטיבית התנהגותית היא שקשיים והפרעות רגשיות מתבססים על תהליך למידה של יצירת קישור בין מחשבות, התנהגויות, תגובות פיזיולוגיות ורגשות שליליים המזינים זה את זה בתגובה לאירועים ולטריגרים בחיינו.

הרעיון הוא כי הפרשנות שאנחנו נותנים לאירועים בחיינו מעצבת את ההתנהגות שלנו ומשפיעה על האופן שבו אנחנו מרגישים, ולאו דווקא האירועים האובייקטיבים עצמם. לדוגמה, דיכאון פעמים רבות מתאפיין בתפיסה "שחורה" ופאסימית של העצמי, של העולם ושל העתיד ("אני כישלון, בטוח לא אצליח במבחן", "אם לא אצליח במבחן, אנשים לא יאהבו אותי וגם העתיד שלי לא יהיה מוצלח").

במקרה של חרדה ופוביה, פעמים רבות תחושות של פחד ואיבוד שליטה המקושרים לגירוי מסוים או לאירוע ספציפי מוכללות ומשתמרות דרך מנגנוני התנהגות של הימנעות ממצבים המעוררים אותן (למשל הימנעות מכניסה למצבים חברתיים מאיימים, הימנעות מכניסה למקומות סגורים, פחד מטיסות וכדומה).

מתוך כך, טיפול CBT מתמקד בזיהוי של דפוסי מחשבה והתנהגות הגורמים למצוקה ולסבל של המטופל וברכישת מיומנויות וטכניקות התמודדות יעילות יותר בתוך זמן קצר ככל שניתן.

מה זה CBT? איך עובד התהליך הטיפולי?

לעומת סוגים אחרים של טיפול, כמו למשל הטיפול הדינמי שבו המטפל לרוב שומר על עמדה ניטרלית ואובייקטיבית, המטפל הקוגניטיבי התנהגותי נוקט בעמדה אקטיבית יותר שבה הוא משמש כמעין "מדריך" עבור המטופל.

המטרה של המטפל היא להסביר למטופל את קשייו ואת דרכי ההתמודדות הלא מוצלחות שלו מולם כיום, ולעזור לו לפתח בהדרגה דרכי התמודדות יעילות יותר. המטופל מצידו נדרש להיות אקטיבי אף הוא ולכתוב במהלך הפגישות, לבצע שיעורי בית וליישם את טכניקות ההתמודדות החדשות שהוא לומד במהלך הטיפול.

מה שמייחד את סוג הטיפול הזה אם כן, הוא שהמטפל והמטופל שניהם אקטיביים בתהליך ועובדים בשיתוף פעולה על מנת להביא לשינוי ולשיפור במצבו של המטופל. בתחילת התהליך המטפל אקטיבי ומוביל יותר, ובהדרגה הופך המטופל לאקטיבי יותר ויותר עד שלומד להיות המטפל של עצמו.

פסיכולוגים ומטפלים בגישת CBT למבוגרים

בדיקות רקע מעמיקות

כל המומחים באתר
בעלי השכלה והסמכה
על פי התנאים שהגדרנו

נסיון מוצלח מוכח

לכל המומחים נסיון
מעשי רלוונטי והמלצות
שאימתנו אישית

ראיון אישי

עם כל המומחים
קיימנו ראיון מקיף
והתרשמנו לטובה

בקרה שוטפת של חוות דעת

ענת שלנו לא מפסיקה
לתשאל לקוחות ולוודא.
(גם איתכם היא תדבר)

יורם ראובני
פסיכותרפיסט, מנהל מרכז אתרוג
פסיכותרפיסט מנוסה, מומחה בטיפול ממוקד ויעיל במגוון רחב של קשיים. מאמין בחיבור ושותפות עם המטופל בכל רגע בקשר הטיפולי ובתהליך ההחלמה
דר ניסים קונקי
פסיכולוג קליני מומחה למבוגרים
ד"ר לפסיכולוגיה קלינית, מטפל במבוגרים בכל הגילאים. משלב טיפול דינמי וטיפול CBT קוגניטיבי-התנהגותי במגוון תחומים - דיכאון, חרדה, קשיי הסתגלות, משברי חיים, פוסט-טראומה ועוד
ריקי מרקביץ יעקבס, פסיכולוגית קלינית מומחית
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב בילדים ומבוגרים, וכן טיפול בחרדות, הדרכת הורים, ויסות רגשי, דימוי וערך עצמי, מערכות יחסים ומשברי חיים
כל המטפלים בגישת CBT >>

טיפול CBT הוא קצר טווח וממוקד ואורכו הממוצע עומד על כ 8-12 מפגשים עם גמישות בהתאם להפרעה ולתהליך הטיפולי

כשמו, לטיפול CBT שני מוקדים עיקריים: הקוגניטיבי (החשיבה של המטופל, האופן בו נוטה לפרש אירועים בחייו, אמונות יסוד שיש לו ביחס לעצמו ולעולם) וההתנהגותי (ההתנהגות והמעשים של האדם ביחס לאירועים בחייו).

בחלק הקוגניטיבי, עוזר המטפל למטופל לזהות מחשבות ואמונות יסוד שליליות ולא רציונאליות ולהבין איך הן מעצבות את האופן שבו הוא תופס את העולם ומפרש סיטואציות בחייו, ומשפיעות על ההרגשה שלו. לאחר שזוהו, נעשית עבודה טיפולית שמטרתה לפתח את היכולת של המטופל לבחון ולאתגר את אותם מחשבות ואמונות שמזיקות לו, ובהדרגה לשנות, להגמיש ולהחליף אותן במחשבות בריאות ומסתגלות יותר.

חלק משמעותי מתהליך הטיפול ב-CBT מוקדש להערכה ודירוג של המצבים שמעוררים במטופל פחד וחרדה, מהקל אל הקשה.

בחלק ההתנהגותי, המטפל מעודד את המטופל להיפגש עם הפחד והמצוקה שלו דרך חשיפה הדרגתית לאותן הסיטואציות. תחילה, יכולה החשיפה להתבצע למשל באמצעות דמיון מודרך עם המטפל בקליניקה שלו ולאחר מכן לעבור למצבים אמיתיים במציאות (למשל, מטופלת עם חרדת נהיגה תתבקש להיכנס למושב הנהג ברכב ולאחוז בהגה), כאשר המשך והעוצמה שלה ילכו ויגדלו בהדרגה גם הם (בהמשך תתבקש אותה מטופלת לשבת בכיסא הנהג לזמן רב יותר ולהתניע את האוטו וכן הלאה).

מטרת החשיפה היא "לשבור" את מנגנוני ההימנעות של המטופל ממצבים שמעוררים בו פחד ומצוקה ולקנות לו כלים שיסייעו לו להתמודד עמם בדרכים אפקטיביות (למשל לימוד של טכניקות הרפיית שרירים, נשימה מיוחדות ועוד).

למה לצפות מטיפול סי בי טי?

הפופולאריות של טיפולי סי בי טי עולה בשנים האחרונות בשל התמיכה המחקרית והקלינית הענפה ביעילות הטיפול בהפרעות שונות.

יחד עם זאת, אנשים רבים נוטים להתייחס לטיפול CBT כמעין "פתרון קסם" לבעיותיהם.

חשוב להבין שאין פתרונות קסם וגם כאשר אנחנו מדברים על CBT, יש לצפות לתהליך טיפולי מאתגר שדורש מהמטופל להגיע עם מוטיבציה גבוהה, רצון ונכונות לעבודה קשה ומאומצת, שהם המפתח להצלחתו.

טיפול CBT מתאים לאנשים בעלי מוטיבציה גבוהה, שכן הוא דורש אקטיביות ומעורבות רבה מצד המטופל, ולכן אינו מתאים לאנשים שנמצאים במשבר נפשי אקוטי

טיפול CBT הוא טיפול המכוון להפחתת הסימפטומים והמצוקה, וככזה, הוא  פחות מתמקד בהבנה מעמיקה של הגורמים הרגשיים שבגינם התפתחו הקשיים וההפרעה עמה מגיע המטופל.
לכן, לעומת הטיפול הדינאמי, טיפול CBT הוא קצר טווח וממוקד ואורכו הממוצע עומד על כ 8-12 מפגשים עם גמישות בהתאם להפרעה ולתהליך הטיפולי.

יחד עם זאת, יש מקרים שבהם טיפול CBT אינו "נקי" ומשולבים בו גם כלים מהטיפול הדינאמי בהתאם למידת ההתאמה לצרכים ולרצונות של המטופל. כמו כן, יש פעמים בהן ימליץ המטפל למטופל לשלב גם טיפול תרופתי שעשוי לתמוך בתהליך הטיפולי ובשיפור מצבו.

למי מתאים הטיפול?

טיפול CBT מתאים גם לילדים וגם למבוגרים לטיפול במגוון של קשיים רגשיים והפרעות נפשיות.
כפי שצוין, הטיפול מתאים לאנשים בעלי מוטיבציה גבוהה, שכן הוא דורש אקטיביות ומעורבות רבה מצד המטופל, ולכן אינו מתאים לאנשים שנמצאים במשבר נפשי אקוטי שבו רמת התפקוד פגועה מאוד כמו למשל בדיכאון קליני קשה, במצבים אובדניים ובמצבים פסיכוטיים פעילים שבהם נדרשת החזקה טיפולית אינטנסיבית וצמודה יותר.

לגבי טיפולי CBT אונליין, אלו הולכים והופכים יותר ויותר פופולאריים ומחקרים רבים תומכים ביעילותם.

טיפול CBT בחרדה

CBT נמצא כטיפול היעיל ביותר כיום להתמודדות כקו ראשון עם הפרעות חרדה, פאניקה ופוביות דרך חשיפה הדרגתית לסיטואציות מעוררות פחד ולימוד והקנייה של אסטרטגיות התמודדות עם הפחד והחרדה ברמת המחשבה וברמה הגופנית.

עוד על טיפול CBT בחרדה >>

טיפול CBT בדיכאון

טיפול CBT נמצא כיעיל גם להתמודדות עם מצבי דיכאון ברמה קלה-בינונית. הטיפול במקרים אלו יכלול עידוד של המטופל לפעול במציאות באופן שיאפשר לו לחוות הצלחה, הנאה, שליטה וקבלת פידבקים חיוביים מהסביבה על מנת לשבור את המעגל הדיכאוני ("אקטיבציה התנהגותית").

עוד על טיפול CBT בדיכאון >>

טיפול CBT במצבי פוסט טראומה

לאורך השנים התפתחו על בסיס הגישה הקוגניטיבית התנהגותית גם טיפולים ספציפיים למצבי פוסט טראומה (PTSD), כמו למשל טיפול בעיבוד קוגניטיבי אשר מתמקד בעיבוד של רגשות וזיכרונות הקשורים בחוויות טראומטיות והבנייה קוגניטיבית מחודשת שלהם.

מחקרים מצביעים גם על יעילות השיטה בטיפול בהפרעות אכילה שונות, הפרעות שינה, הפרעות התנהגות אצל ילדים ועוד.

מטפלי CBT: מי מוסמך לטפל בכם?

רק פסיכולוגים ומטפלים רגשיים שעברו הכשרה והדרכה בטיפול CBT מוסמכים לטפל בגישה. בפנייתכם לטיפול, מומלץ לבדוק עם המטפל האם עבר הכשרה לטיפול ומה הניסיון שלו בתחום.

כאן באתר תוכלו לפגוש פסיכולוגים מומחים ומטפלים רגשיים מוסמכים בשיטת CBT עימם תוכלו ליצור קשר ולקבוע טיפול CBT אונליין ב-ZOOM או בקליניקות ברחבי הארץ.

פסיכולוגים ומטפלים מומלצים ב CBT למבוגרים  >>

פסיכולוגים ומטפלים מומלצים ב CBT לילדים  >>

עודכן בתאריך: 10 ביולי 2023

דילוג לתוכן