טיפול דינמי ופסיכודינמי: פסיכולוגים ומטפלים מומלצים

טיפול פסיכודינמי הוא טיפול פסיכולוגי מקיף שחותר לשחרר אותנו מדפוסים מגבילים ולהגדיל את ההבנה העמוקה יותר של עצמנו. באתר אקספרטס תמצאו מטפלים מומלצים שמחכים ללוות אתכם בתהליך המשמעותי והמעשיר הזה.

המטפלים והפסיכולוגים באתר אקספרטס נבחרים בקפידה על סמך עמידה בתו איכות מקצועי ומחמיר שקבענו. רק אנשי מקצוע מוסמכים בעלי הכשרה וניסיון מתאימים מובילים את הטיפול הפסיכודינמי שלנו. הכירו את הפסיכולוגים המומחים שלנו עם הכשרה פסיכודינמית מעמיקה והתמסרות מלאה למסע האישי שלכם.

פסיכולוגים ומטפלים מומלצים עם תו איכות בטיפול דינמי. לדעת שבחרתם נכון

בדיקות רקע מעמיקות

כל המומחים באתר
בעלי השכלה והסמכה
על פי התנאים שהגדרנו

נסיון מוצלח מוכח

לכל המומחים נסיון
מעשי רלוונטי והמלצות
שאימתנו אישית

ראיון אישי

עם כל המומחים
קיימנו ראיון מקיף
והתרשמנו לטובה

בקרה שוטפת של חוות דעת

ענת שלנו לא מפסיקה
לתשאל לקוחות ולוודא.
(גם איתכם היא תדבר)

יורם ראובני

פסיכותרפיסט, מנהל מרכז אתרוג בחדרה
פסיכותרפיסט לאחר לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני בעבודה סוציאלית ולימודי פסיכותרפיה פסיכו-דינאמית וקוגניטיבית התנהגותית. בשנים האחרונות, לאור תוצאות בקליניקה ובמחקרים, מטפל ומדריך בטיפול דינאמי חווייתי.
דר ניסים קונקי
פסיכולוג קליני מומחה למבוגרים
ד"ר לפסיכולוגיה קלינית, מטפל במבוגרים בכל הגילאים. משלב טיפול דינמי וטיפול CBT קוגניטיבי-התנהגותי במגוון תחומים - דיכאון, חרדה, קשיי הסתגלות, משברי חיים, פוסט-טראומה ועוד
ריקי מרקביץ יעקבס, פסיכולוגית קלינית מומחית
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב בילדים ומבוגרים, וכן טיפול בחרדות, הדרכת הורים, ויסות רגשי, דימוי וערך עצמי, מערכות יחסים ומשברי חיים
מיכל וימר
אבחון ציורי ילדים, הדרכת הורים וטיפול דינאמי
הדרכת הורים בשילוב פענוח ציורי ילדים, תרפיה באמנות לילדים ובני נוער בגישה דינמית, טיפול למבוגרים בגישה פסיכואנליטית קלאסית כולל פענוח חלומות.
פסיכולוגית קלינית מומחית
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכת הורים בשיטת הסמכות החדשה
לרשימת כל הפסיכולוגים והמטפלים במבוגרים >>

טיפול דינמי ופסיכודינמי: מומלץ למגוון רחב של קשיים

כטיפול מקיף ורחב, פסיכותרפיה דינמית מתאימה כמעט לכל סוגי ההפרעות הפסיכיאטריות כגון חרדה, דיכאון, הפרעות אישיות, הפרעות אכילה, וכן לקשיים רגשיים לא מסווגים כדוגמת קשיים בין-אישיים, קשיי הסתגלות, דימוי עצמי שלילי, קושי ביצירה וכניסה למערכות יחסים, רגישות גבוהה, משברי חיים וכדומה.

בעזרתו של המטפל בטיפול פסיכו-דינמי, שמקשיב באופן רב-רבדי לאזורי נפש שונים, נפתחת האפשרות להגביר בהדרגה את התובנה והמודעות לאזורים לא מודעים אשר משפיעים על ההתנהגות שלנו. ככל שהמודעות לקונפליקטים פנימיים הולכת וגוברת, כך גדל המרחב הנפשי ומכאן גם החופש להשתחרר מדפוסים מזיקים הגורמים לנו סבל וכאב.

פסיכותרפיה וטיפול דינמי קצר טווח – הקלה ממוקדת בכאב

עבור אלו שמחפשים הקלה ממוקדת בטווח זמן קצר יחסית, מומלץ לבחור בטיפול פסיכודינמי קצר-טווח. בניגוד לטיפול הפסיכודינמי הקלאסי ששואף להתרחב וללכת עם האסוציאציות החופשיות של המטופל, העבודה הטיפולית בפסיכותרפיה דינאמית קצרת-מועד מתרכזת סביב מוקד טיפולי ברור ומוגדר יותר:

  • מיקוד טיפולי: הטיפול מתרכז בסימפטום מסוים שעימו מגיע המטופל: דפוסים בינאישיים תוקעים, תפיסת עצמי בעייתית וכדומה.
  • שואף להביא להקלה משמעותית על פני 10-30 מפגשים.
  • גישה טיפולית אקטיבית: המטפל מנחה את מטרות הטיפול ומכוון את המיקוד לעבר יעדים מוגדרים מראש.

טיפול פסיכודינמי לילדים – טיפול במשחק (Play Therapy)

עבור גילאים צעירים יותר, מומלץ לבחור טיפול פסיכודינמי באמצעות משחק. טיפול במשחק מתאים לילדים בגילאי 3-11 עם גמישות בהתאם לצרכים וליכולות של כל ילד וילד. גלו כיצד טיפול במשחק משמש כחלון לעולמו הפנימי של הילד שלכם:

  • המשחק מאפשר מרחב נעים, מהנה ולא מאיים עבור הילד.
  • המשחק נתפס כשפה שדרכה מבטא הילד תכנים רגשיים מעולמו הפנימי ולכן הוא משמש כמעין צוהר לרגשות, לקונפליקטים ולתפיסות של הילד.
  • המרחב המשחקי מאפשר לילד לעבד את הרגשות שלו בסביבה בטוחה ולהתחיל לקשר בהדרגה את ההתרחשות המשחקית שהוא מייצר לחיי היום-יום שלו במטרה להגביר את החופש והשליטה שלו בסיטואציות ואירועים בחייו.

טיפול דינמי מקוון (אונליין) – נוחות ופרטיות

חלק מן המטפלים יאפשרו לך לחוות את הנוחות של טיפול פסיכודינמי מקוון ולהנות מהיתרונות של פרטיות, גמישות ונגישות מוגברת:

  • נוחות רבה יותר: היפגשו עם המטפל/ת שלכם בנוחות מהבית שלכם.
  • הרחיבו את אפשרויות בחירת המטפל/ת ללא מגבלות גיאוגרפיות.
  • אנונימיות ופרטיות: תהנו מהיתרונות של טיפול עם פרטיות מוגברת.

השינוי שלכם מתחיל כאן

הכירו את הפסיכולוגים והמטפלים המומלצים על ידינו ברחבי הארץ, כל אחד מציע הכשרה וניסיון רב בטיפול פסיכודינמי. גלו את המומחיות שלהם, את תחומי ההתמחות, וצרו קשר עם המטפל בהתאם לצרכים שלכם.

 

שאלות ותשובות נפוצות

  • מעצם היותה שיטת טיפול ששואפת לרדת לשורש העניין, הטיפול הפסיכודינמי הוא לרוב טיפול ארוך-טווח שעשוי להימשך בין מספר חודשים ועד שנים רבות.

    לרוב הטיפול כולל פגישה שבועית אחת אולם זה עשוי להשתנות לאורך תקופת הטיפול וישנם מצבים שבהם תגבר תדירות המפגשים בהתאם לצורכי המטופל.

    משאמרנו את זה, נציין גם את הטיפול הפסיכודינאמי קצר-הטווח שתחום לתקופת זמן מוגבלת וקצרה יותר (לרוב בין 10-30 פגישות, לעיתים אף יותר).

  • הגישה הפסיכודינמית מתייחסת למספר גישות וטכניקות טיפוליות של טיפול באמצעות דיבור. הטיפול הדינמי מתבסס על ההנחה שבנפש האדם קיימים רבדים לא מודעים הכוללים דחפים ויצרים ראשוניים, פנטזיות, כמיהות, זיכרונות, חרדות וקונפליקטים שמשפיעים על ההתנהגות שלנו ועל הבחירות שאנו מקבלים בחיינו.

    הנחה מרכזית נוספת היא כי חוויות עבר משמעותיות והקשרים המוקדמים שלנו עם הדמויות ההוריות שלנו נצרבות בנו כמעין די.אנ.אי נפשי. על אף שאלו לרוב לא זמינים לנו בזיכרון, הם ממשיכים להשפיע על החוויה העצמית שלנו בעולם ומעצבים את מערכות היחסים והקשרים שאנחנו יוצרים עם אנשים אחרים בחיינו.

    הטיפול הפסיכולוגי הדינמי, לכן, עוסק בחקירה מעמיקה וחשיפה של קונפליקטים פנימיים והיבטי עצמי לא מודעים העומדים בבסיס הסבל והכאב הנפשי של המטופל.

    לטיפול הדינמי סוגים שונים, כאשר בקצה אחד שלו הטיפול התובנתי העמוק ובקצה אחר טיפול תמיכתי שנועד לתמיכה וארגון במצבי משבר אקוטיים כצעד ראשוני.

  • בפסיכותרפיה פסיכו-דינמית המטפל והמטופל נפגשים פעם או פעמיים בשבוע למשך 50 דקות ויושבים זה מול זה לשוחח. אין הנחיה מוגדרת וברורה לגבי נושא השיחה והמטופל מוזמן להגיד את כל העולה במוחו.

    חקירת עולמו הלא מודע נעשית דרך האופן שבו תכנים מודחקים בנפשו עולים בתוך הקשר שלו עם הפסיכולוג המטפל, בחלומות, בזיכרונות ילדות, באסוציאציות החופשיות שלו ובתכנים שבהם הוא עסוק. בעזרתו של המטפל יכול המטופל להגביר בהדרגה את התובנה והמודעות העצמית שלו לאותם אזורים לא מודעים אשר גורמים לו לקושי ביחסים בין-אישיים, לקבל החלטות שגויות ולחזור שוב ושוב על דפוסי התנהגות מזיקים.

    ככל שהמודעות שלו לקונפליקטים פנימיים הולכת וגוברת, כך גדל המרחב הנפשי שלו ומכאן גם החופש שלו להשתחרר מאותם דפוסים מזיקים הגורמים לו סבל וכאב.

  • כטיפול מקיף ורחב, פסיכותרפיה דינמית מתאימה כמעט לכל סוגי ההפרעות הפסיכיאטריות כגון חרדה, דיכאון, הפרעות אישיות, הפרעות אכילה וכדומה, וכן לקשיים רגשיים לא מסווגים כדוגמת קשיים בין-אישיים, קשיי הסתגלות, דימוי עצמי שלילי, קושי ביצירה וכניסה למערכות יחסים, רגישות גבוהה, משברי חיים וכדומה.

    ישנם גם מודלים טיפוליים פסיכואנליטיים שהראו הצלחה בטיפול במטופלים סכיזופרנים, אך כיום הדבר פחות שכיח ובדרך כלל הטיפול המוצע לאנשים עם רמת תפקוד נמוכה הוא טיפול דינמי תמיכתי בעיקרו.

  • השורשים של הטיפול הפסיכודינמי נעוצים בפסיכואנליזה אותה פיתח זיגמונד פרויד בשנות ה-20.

    בשני סוגי הטיפול המטרה היא להעלות תכנים מודחקים מהלא מודע למודע על מנת להביא לשחרור ולריפוי נפשי. יחד עם זאת, ישנם כמה הבדלים בין שתי הגישות הטיפוליות.

    בעוד שבדרך כלל המטרה בטיפול דינמי היא ממוקדת וספציפית לקשיים מסוימים של המטופל, בפסיכואנליזה מטרת הטיפול היא רחבה יותר וניתן לראות אותה כמעין מסע נפשי שנועד לאפשר למטופל לצלול פנימה ולהכיר את עצמו ברבדים הנפשיים העמוקים ביותר.

    ככזה, טיפול פסיכואנליטי הוא תהליך טיפולי אינטנסיבי המתקיים בתדירות של 3 פעמים בשבוע ואף יותר מכך במקרים מסוימים.

    בניגוד לטיפול הדינמי, בו המטפל והמטופל יושבים זה מול זה, בטיפול פסיכואנליטי המטופל שוכב על ספה כאשר האנליטיקאי יושב מאחוריו. זאת על מנת לאפשר לו להיות שקוע לגמרי בעולמו הפנימי ולא להיות מוסח מנוכחותו של האנליטיקאי.

    הפסיכואנליזה הקלאסית הזו מונחית למעשה על ידי רעיון של "פסיכולוגיה של אדם אחד" שבו האנליטיקאי שומר על ריחוק וניטרליות בדרך לחשיפת "האמת הנפשית האובייקטיבית" של המטופל.

    לעומת זאת, לאורך השנים חלו שינויים והתפתחויות בחשיבה הפסיכואנליטית וגישות פסיכולוגיות מודרניות יותר רואות את האישיות כמתפתחת ומתעצבת בתוך יחסי גומלין עם אחרים משמעותיים בחיינו. תפיסה זו מונחית על ידי הרעיון של "פסיכולוגיה של שני אנשים" שלפיו המרחב הטיפולי נוצר ומתהווה על ידי המפגש החד פעמי בין הסובייקטיביות של המטפל והמטופל.

    המטפל אינו רק צופה מהצד ומנתח, אלא משתתף פעיל שמשפיע על התהליך הטיפולי ומושפע ממנו. גישות אלו רואות בקשר הטיפולי עצמו כגורם המרפא ולכן הדגש בהן הוא על יצירת קשר טיפולי מכיל ואמפטי שיאפשר למטופל חוויה רגשית מתקנת לתהליכים התפתחותיים שהופרעו בתוך הקשרים המוקדמים שלו.

    מחקרים רבים תומכים ברעיון זה ומראים כי טיב הקשר הטיפולי הוא המנבא החזק ביותר להצלחת הטיפול.

  • הייחודיות המרכזית של טיפול פסיכו-דינמי היא בכך שהוא טיפול פסיכולוגי מקיף שחותר לשינוי נפשי וחיזוק המערך האישיותי ברמה העמוקה ביותר. האמונה היא כי שינוי זה יישאר עם המטופל גם לאחר סיום הטיפול ויגביר את תחושת החירות הפנימית, הביטחון והשליטה של המטופל בחייו גם בטווח הארוך.

    הטיפול, לכן, הוא לרוב ארוך ויכול לנוע בין מספר חודשים ועד לשנים רבות, וממוקד בעיבוד של חוויות עבר משמעותיות והבנת הקשר שלהם לדפוסים הנוכחיים של המטופל.

    לעומת זאת, טיפולים אחרים כדוגמת טיפולי CBT הם טיפולים קצרי טווח וממוקדים בעיקר בהקלה על התסמינים השליליים הנוכחיים של המטופל.

    ככאלה, טיפולי CBT עסוקים יותר ב"כאן ועכשיו" וכוללים עבודה אקטיבית של המטפל והמטופל לשינוי של דפוסים בעייתיים אצל המטופל, עם פחות דגש על הבנה ועיבוד של הסיבות שגרמו להם.

  • רק פסיכולוגים קליניים, חינוכיים, שיקומיים ורפואיים או אנשי טיפול בעלי תואר שני טיפולי בתחום אחר (עובדים סוציאלים, מטפלים באומנות, ביבליותרפיסטים וכדומה) שסיימו הכשרה דינמית בבית ספר לפסיכותרפיה מוסמכים לטפל בגישה הפסיכו-דינמית.

    כמו כן, ישנם פסיכיאטרים בעלי הכשרה פסיכו-דינמית שמורשים לטפל בגישה גם הם.

עודכן בתאריך: 15 בינואר 2024

דילוג לתוכן