סטוריטלינג אצל ילדים: מדוע חשוב שילדינו ידעו לספר סיפורים?

נוהגים לקרוא לילדיכם סיפורים? נהנים מהסיפורים שהילדים מספרים לכם?  כדאי שתדעו: היכולת לספר סיפורים תורמת לשיפור התקשורת והמצב הנפשי של הילד (וגם שלכם!). איך ולמה לפתח אצל הילדים כישורי סטוריטלינג?

אסנת גרתי

אסנת גרתי

פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה

סיפור סיפורים הוא פעילות בינאישית עתיקה שמקורותיה מושרשים בתקופות קדומות בהן טכנולוגיה מכל סוג לא היתה קיימת, וסיפורים היוו כלי מרכזי לתקשורת בין בני משפחה וקהילה, העברת מסרים, למידה, ויצירת תרבות קהילתית וחברתיות משותפת.

סיפור סיפורים בעל פה הקדים את הכתיבה. כך למשל, התושבים האבוריג'ינים האוסטרלים ציירו סמלים על קירות של מערות ככלי שנועד לעזור למספרי סיפורים לזכור את הסיפורים שלהם בעל פה. לאחר מכן, הסיפור סופר על ידי מספרים, בשילוב מוטיבים של המחזה, מוזיקה, ומחול. בתקופות קדומות אנשים השתמשו בגזעים של עצים, חול, עלים ועוד דברים שמצאו בטבע, כדי לתעד סיפורים בתמונות או בכתיבה.

סיפור סיפורים מעודד מיומנויות תקשורת, עוזר לילדים להיות מעניינים יותר ומרכזיים יותר בעיני אחרים, מאפשר להביע מול אחרים רעיונות ורגשות בדרך יצירתית ומסקרנת, ומייצר זירה משחקית- חברתית מפרה עבור ילדים.

ילדים חשופים לסיפורים מרגע לידתם כאשר הוריהם מקריאים להם סיפורים, שרים להם שירים, משחקים איתם במשחקים שיש בהם סיפוריות או מספרים סיפורים בינם לבין עצמם, והילדים שומעים וסופגים אותם לתוכם.

תקשורת רגשית סיפורית בין הורה לילד

כשילדים מגיבים לדברים שקורים בסביבתם תגובות רגשיות של שמחה, כעס, עצב או פליאה, ההורים לעיתים ממשיגים זאת עבורם באמצעות מילים, ובכך יוצרים עבורם סיפור קצר שמלמד אותם להבין מה קרה ומה הם מרגישים.

הטון הרגשי של הסיפור שמייצר ההורה עבור הילד (למשל: האם הוא אמפטי, ביקורתי, מקבל, כועס או מחנך) יכול להשפיע על האופן בו הילד יתפוס את עצמו ואת הסביבה.
למשל: הורה יכול לומר לפעוט כועס:

"אני מבין שכעסת כשלא הרשיתי לך עוד עוגיה, זה באמת מעצבן, וכל כך רצית עוגיה נוספת. אבל אז, זרקת עלי את הכדור על הראש וזה כאב לי מאוד. עכשיו גם אני עצוב וכועס. בוא נחשוב ביחד על רעיון מה אפשר לעשות כשכועסים בלי לפגוע אחד בשני. בוא אלי עכשיו לחיבוק".

ההורה יצר כאן ניראטיב עבור הילד שיש בו התחלה אמצע וסוף, הסבר של סיבה ותוצאה, הבעת רגש כנה, קבלה של הילד, והכוונה לגבי מה ניתן לעשות.

המשגה כזאת, היא מעין סיפור קטן שהילד יכול להפנים לתוכו על העולם. הוא לומד בהדרגה איך להבין אירועים ולספר לעצמו מה קרה, מה הוא מרגיש, ומה ניתן לעשות כדי להגיע למקום יותר טוב. אמנם זה לא סיפור במובן הקלאסי, אבל זאת בהחלט תקשורת רגשית סיפורית בין הורה לילד שמלמדת ילדים להבין את עצמם ואת הסביבה.

כמעט בכל אינטראקציה רגשית בין הורה לילד קיים פוטנציאל סיפורי.
הורים יכולים להקריא לילדים סיפור, לצפות איתם בסדרה סיפורית ולדבר איתם על מה שראו, לספר להם סיפורים מילדותם שלהם, להקשיב למה שהילדים מספרים על היום שלהם, או להתעכב על סיפור מצחיק או מעניין שמישהו מבני המשפחה או החברים סיפר, ולספר אותו שוב בגרסה שלהם.

מחקרים מראים שהחשיפה של ילדים בכל הגילאים לסיפורים מכל הסוגים תורמת רבות להתפתחותם הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית

מיומנויות סטוריטלינג (סיפור סיפורים) הן חשובות מאוד כחלק ממורשת תרבותית, קהילתית ומשפחתית שאנחנו מנחילים לילדינו וככלי להגברת תחושת השייכות של ילדים לסביבת חייהם והזיקה שלהם לערכים, רעיונות, צורות חיים ומסורות עליהן גדלו.

השליטה במיומנויות סיפור סיפורים מחברת בין אנשים, מאגדת חוויות פזורות לכדי ניראטיב מגובש יותר, יוצרת עניין וסקרנות, והופכת את התקשורת למעניינת וזורמת יותר.

המורה, אפשר סיפור?

החינוך הפורמלי בבתי הספר אינו נותן מקום מספיק מרכזי למיומנויות סטורי טלינג ולמידתן, על אף שמיומנויות אלה נלמדות כחלק ממקצועות לימוד כמו שפה, תנ"ך היסטוריה או ספרות; אך החלק של כתיבה יוצרת, המצאת רעיונות ופיתוחם, בניית עלילה, התבססות על הדמיון או שילובו במציאות, או הטמעת חומר לימודי באמצעות סיפורים, לא זוכה לרוב למקום מספיק מרכזי.

מורים שמשתמשים במיומנויות סיפור סיפורים ומשלבים סיפורים מעניינים בלמידה, זוכים לרוב לקהל סקרן ונלהב, והילדים חווים שיעורים כאלה כיותר מעניינים מלימוד פורמלי ו"יבש".

כוחו של הניראטיב

בעולם הטיפול ישנן גישות טיפוליות ששמות במרכז השיח והחוויה הטיפולית את הסיפור בהקשרו הרגשי.

כך, הגישה הניראטיבית בטיפול גורסת כי ישנה משמעות לסיפור שאדם מספר לעצמו ולאחרים על חייו. ישנם ניראטיבים שיכולים להעצים ולקדם אנשים, וישנם כאלה שיכולים ליצור מחסומים ולהעצים חוסר ביטחון.

בגישה הניראטיבית בודקים המטפל והמטופל את סיפוריו של האדם (למשל אדם שמספר למטפל שהוא תמיד נכשל במקומות עבודה ואין סיכוי שיצליח אי פעם להשתלב היטב במקום עבודה כלשהו, מול אדם שמספר על עצמו שהוא מוצלח מאוד מבחינה תעסוקתית ומצפה רק להצליח יותר ויותר ככל השנים תעבורנה).

בטיפול המטפל מציע למטופל דרכים לעבוד עם הסיפור שהוא מספר על חייו, כדי ליצור הזדמנויות טובות יותר לשינוי, פריחה והתפתחות חיובית. כך, המטפל עוזר למטופל לשכלל, לשנות, לפתח ולסגנן את סיפוריו כדי שישקפו נאמנה את מי שהוא, אך גם יסייעו לו לצאת מתקיעות ולהתמודד טוב יותר עם מציאות חייו.

ג. בן ה-16 הגיע לטיפול פסיכולוגי בגלל משבר רגשי חריף עקב אירועים חברתיים קשים שחווה בבית הספר שכללו חרם, התעלמות והצקות מחלק מהבנים בכיתתו.

הוא סיפר למטפלת שהוא תמיד מעורר תגובות שליליות מילדים, אולי בגלל שהוא שונה מהם בתחומי העניין שלו (לא אוהב ספורט ואינסטגרם), ונחשב לחנון.
הוא אמר שעדיף לו להיות לבד, ולא לנסות יותר לפתח קשרים כי העניין החברתי לא יעבוד, והוא יתאכזב שוב ושוב.

במהלך הטיפול ובעידודם של הוריו ושל המטפלת החל ג. להשתתף לצד הטיפול הפרטני בקבוצה חברתית טיפולית, ושם יצר קשרים טובים עם ילדים מהקבוצה והרגיש משמעותי ומרכזי בקבוצה.

המטפלת עזרה לג. ליצור סיפור חלופי לגבי עצמו שבו הוא יכול לתאר את עצמו כילד שיכול להיות משמעותי ואהוב כשהוא נמצא בקבוצה עם ילדים שיש להם תחומי עניין דומים לו, וכשהאווירה סביבו תומכת ומקבלת.

המטפלת הרגישה שג. מתחיל לגבש לו בהדרגה דימוי עצמי חיובי יותר בזכות ההתנסויות החברתיות החיוביות והניראטיב השונה שבו הוא משתמש כדי לתאר את עצמו ואת יכולותיו החברתיות.

מדוע חשוב שנעזור לילדים שלנו (ועל הדרך גם לעצמינו) לפתח ולשכלל מיומנויות של סטוריטלינג?

  1. פיתוח יכולות שפתיות: סיפור סיפורים הוא כלי נפלא לפתח את השפה, להעשיר את אוצר המילים ולשפר את יכולת הניסוח ואת התחביר. דרך סיפור סיפורים ניתן לתרגל את יכולת ההבעה בעל פה ובכתב.
  2. פיתוח מיומנויות חשיבה: סיפור סיפורים מאמן ילדים בפיתרון בעיות, חשיבה המשלבת ניתוח ביקורתי, חקר של נושאים, ויצירתיות. סיפורים מעוררים אצל הילדים סקרנות ורצון ללמוד.
  3. חיזוק יכולות רגשיות: הקשבה לסיפורים והמצאת סיפורים יכולה לתרום לפיתוח אמפתיה, חוסן רגשי, התמודדות עם קשיים, וכן עיבוד רגשי לחוויות מורכבות. סיפורים מחזקים את הקשר עם חברים ומשפחה.
  4. מבחינה חברתית סיפור סיפורים מעודד מיומנויות חברתיות, עוזר לילדים להיות מעניינים יותר ומרכזיים יותר בעיני אחרים, מאפשר להביע מול אחרים רעיונות ורגשות בדרך יצירתית ומסקרנת, ומייצר זירה משחקית- חברתית מפרה עבור ילדים.

כיצד תפתחו מיומנויות סטוריטלינג אצל ילדיכם?

  1. הקריאו לילדים סיפורים, שירים וטקסטים באופן קבוע, גם כשהם גדולים יותר. תשתפו אותם בטקסטים מעניינים ומעוררי השראה שאתם קוראים.
  2. עודדו את הילדים לספר סיפורים מהדמיון או על עצמם, שאלו שאלות, והקשיבו להם בפתיחות וסקרנות.
  3. שחקו עם הילדים משחקי סיפור, משחקי תפקידים, משחקי דמיון כמו מה היה קורה אילו…מה היית עושה אם… הצטיידו בקלפים עם שאלות סיפוריות ומעניינות, במשחקים כגון "קוביות סיפור" באמצעותן ניתן להמציא סיפורים לפי גירויים שהקוביה מספקת, ובמשחקי קופסה המערבים סיפור סיפורים.
  4. תנו לילדים מודל לאהבת ספרים, ספרו להם סיפורים מעניינים וציוריים מילדותכם ומהיום-יום שלכם, בקרו איתם בסיפריה ובחנויות ספרים, הכינו בבית מקום נעים ומזמין לקריאה, ושבו לקרוא ביחד כל אחד בספר שלו ב"זמן קריאה משפחתי".

ילדים שמפתחים יכולות טובות לספר סיפורים, מקבלים מתנה נהדרת לחיים שכן הם יכולים להשתמש ביכולות האלה בהקשרים חברתיים, תעסוקתיים, ובין אישיים.

ילדים כאלה מפתחים יכולת לספר לעצמם ולאחרים מה קורה להם ומה הם חווים, בתבנית סיפורית מעניינת, מה שיכול לעזור להם לעבד חוויות מורכבות ולשזור בהן תקווה, הומור, רצף והמשכיות הנחוצים לחיים מלאים.

אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה
פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער ברעננה. במרכז גרתי טיפולים רגשיים מגוונים ומטפלים מנוסים ואיכותיים, וכן אבחונים והדרכות הורים

עודכן בתאריך: 3 באפריל 2024

דילוג לתוכן