ילדים מחוננים: מה המאפיינים והקשיים ואיך תתמודדו איתם?

מהם המאפיינים הייחודיים לילדים מחוננים?
איך לטפח רגשית ילדים מחוננים ולצמצם את הפערים בתוכם הם חיים?
הפסיכולוגית אסנת גרתי מסבירה.

אסנת גרתי

אסנת גרתי

פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה

המילה Gifted, מחונן, מלשון Gift, מתנה, מבטאת היטב את המתנה הנדירה שקיבלו ילדים מחוננים, בהיותם יצירתיים, סקרנים וחכמים כל כך.

ילדים מחוננים הם בדרך כלל מקור גאווה להוריהם, והם חשים פעמים רבות מיוחדים, מעוררי התפעלות ובולטים בכישוריהם. הם מציגים לעיתים בפני הסביבה סקרנות ואהבה ללמידה מעשירה, חשיבה מקורית, דמיון מפותח ורמת אנרגיה גבוהה שמובילה לחקירה פעילה ומהנה הסביבה.

עם זאת, המחוננות באה לעיתים עם מורכבות רגשית וחברתית מסויימת שחשוב כהורים לילדים מחוננים, וכאנשי חינוך וטיפול חשוב שנכיר אותה, כדי לדעת איך לגשת לילדים מחוננים ואיך לעזור להם כשמתעוררים אתגרים.

מאפיינים של ילדים מחוננים

מובן שלא כל הילדים המחוננים דומים זה לזה שכן המחוננות היא רק מאפיין אחד מיני רבים אצל הילד; ועם זאת ניתן לראות מאפיינים דומים אצל חלק מהילדים המחוננים, ודרכם לנסות להבין כיצד ניתן לטפח ולקדם רגשית ילדים כאלה.

1. פער בין התפקוד הקוגניטיבי לתפקוד הרגשי

פעמים רבות נראה אצל ילדים מחוננים פער בין התפקוד הקוגניטיבי לבין התפקוד הרגשי.

כלומר, נראה ילדים מפותחים מאוד ביכולת הניתוח והחשיבה שלהם, בכישורים השפתיים, בעלי תפיסה מהירה ויכולת הפשטה יוצאת דופן; ולעומת זאת – נבחין שחלקם מתקשים ביכולות רגשיות וחברתיות כמו היכולת לדחות סיפוקים, להתפשר, להשהות תגובה, להשתלב בחברת בני גילם ולהתחשב ברצונות האחר.

ילד חווה קושי רגשיעוד נראה לעיתים בתחום הרגשי רגישות גבוהה ונטיה להעלב. תמונה כזאת תייצג יכולות קוגניטיביות המתאימות לילדים בוגרים יותר מגילו של הילד, ולעומתן יכולות רגשיות שתואמות ילדים צעירים יותר מהילד.

הפער נוצר בשל ההתפתחות הקוגניטיבית המואצת שלא תואמת את ההתפתחות בשאר התחומים כמו הרגשי, החברתי (שיכולה להיות רגילה, או מעוכבת).

כשילד מתנהל על פער שכזה, נוצר תסכול ובילבול גם אצלו וגם אצל הסביבה, שכן הילד מבין היטב מה קורה סביבו, מצליח לנתח, לחשוב מהר ולהסיק מסקנות; אך לא תמיד מצליח לווסת את התנהגותו ולהתנהל מבחינה רגשית וחברתית כפי שמצופה מגילו.

מאפיין נוסף שיכול לתרום לקושי בהתנהלות החברתית הוא היעדר מכנה משותף עם בני הגיל (תחומי עניין שונים, חוש הומור ייחודי, שפה עשירה במיוחד, תחושה שהוא לא מובן על ידי האחרים) וחוש צדק מפותח שמוביל לכך שהילד יחוש תסכול כאשר הדברים אינם מתנהלים על פי ה"חוקים" שחשובים לו, לא יצליח להתגמש, וינסה "לחנך" את האחרים באופן שיגרום להם לחוש לא בנוח.

2. קושי/התנגדות לקבלת סמכות

ילדים מחוננים הם לעיתים דעתנים או וכחנים במיוחד.

בשל יכולותיהם הקוגניטיביות הגבוהות הם יתאפיינו לפעמים בעצמאות מחשבתית והתנהגותית, וקושי לקבל סמכות.

הם יחושו לא פעם חכמים יותר מאחרים ולכן לא ירצו לקבל את דעתם או את ההכוונה שלהם, או אפילו יבטאו באופן מופגן שיעמום או זילזול.

הם יתאפיינו בביקורתיות גבוהה כלפי אחרים.

3. פרפקציוניזם

מאפיין רגשי נוסף של ילדים מחוננים הוא הנטייה לפרפקציוניזם, והציפיות הגבוהות מעצמם שמגובות לפעמים בציפיות גבוהות גם מהסביבה.

כל אלה עלולים במקרים מסויימים ליצור תמונה רגשית שמובילה לתנודות במצב הרוח, עצבנות, תסכולים ובדידות חברתית.

איך לטפח את הילדים המחוננים ולצמצם את הפערים שהם חווים?

1. טפחו את הפן החברתי והכילו את הצרכים הרגשיים של ילדכם

הסביבה לעיתים חוטאת (ללא כוונה רעה) לילדים מחוננים בכך שהיא מעצימה את הפערים בין ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית אצל ילדים מחוננים מתוך התפעלות מהם ורצון לטפח אותם ולקדם עוד ועוד מבחינה קוגניטיבית.

מומלץ לשים לב שההכוונה והטיפוח של הילד נוגעים בכל התחומים ולא רק בתחום הקוגניטיבי, כדי לא להעצים את הפער שקיים ממילא.

כלומר, בנוסף לטיפוח בתחומים יותר "לימודיים" גם לדאוג לכך שהילד נפגש עם בני גילו, נמצא בטבע, נח ומתבטל, עושה ספורט, משחק ומעורה במה שילדים בני גילו עושים.

צפו בהדרכת הורים: איך להתמודד עם קשיים רגשיים אצל הילדים?

 

מומלץ להכיל גם מצבים בהם הילד רוצה לנוח ולא לעשות את חובותיו הלימודיות, ולא לראות בזמן הפנאי של הילד "ביזבוז" של יכולותיו הגבוהות.

2. קבלו את הבחירות האישיות של הילד מבלי להעמיס עליו את הציפיות הגבוהות שלכם

חשוב שההורים יהיו מודעים לנושא של הציפיות ויקשיבו לרצונות ולמאפיינים של הילד, בלי להשליך עליו רצונות וחלומות שלהם שאינם קשורים אליו.

ישנם למשל הורים שחשים שהם לא קיבלו הזדמנות כילדים לפתח את הקוגניציה ולהרחיב אופקים, או שלהם אין יכולות גבוהות כמו לילד שלהם, ולכן מצפים מילדם המחונן להצטיין, לאתגר את עצמו ולבחור כל הזמן בחירות "נכונות" מבחינה לימודית.

כשילד צריך לפעול מתוך ציפותיהם של הוריו ולא מתוך רצונותיו ובחירותיו האותנטיות, הוא יכול לחוש מצוקה רגשית, עצב ותסכול.

3. זכרו: הם אמנם יודעים המון, אבל הם עדין ילדים

חשוב לשים לב לא להתייחס לילדים מחוננים כאל ילדים גדולים מכפי גילם בגלל יכולותיהם הקוגיטיביות הגבוהות, ולראות מתי הם צריכים ורוצים להיות "קטנים" ולקבל גם פינוקים, ויתורים וחום.

4. פנו להדרכת הורים או טיפול פסיכולוגי במידת הצורך

במידה וההורים שמים לב שילדם המחונן מבטא מצוקה רגשית, כעס או רמת תסכול גבוהה, או חסר במיומנויות חברתיות מספיקות כדי להשתלב חברתית, ניתן להיעזר באיש מקצוע כדי לסייע לילד להתמודד טוב יותר עם הפערים והמאפיינים הייחודיים והמאתגרים של היותו מחונן.

אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה
פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער ברעננה. במרכז גרתי טיפולים רגשיים מגוונים ומטפלים מנוסים ואיכותיים, וכן אבחונים והדרכות הורים

עודכן בתאריך: 14 בפברואר 2022

דילוג לתוכן