מי מוסמך להעניק טיפול רגשי? מדריך חובה

מבולבלים לגבי מי באמת מוסמך להעניק לכם טיפול רגשי? מה ההבדל בין פסיכותרפיסט לפסיכולוג? האם עו"ס יכול להעניק טיפול פסיכולוגי? למה התואר ד"ר עלול להטעות? האם מטפלי CBT או NLP הם מטפלים מוסמכים? קבלו את המדריך שיעשה לכם סדר.

 

שוקי קדוש

פסיכולוג בהתמחות קלינית

1. פסיכותרפיסט: מה זה אומר?

פסיכותרפיה: בואו נעשה סדר

פסיכותרפיה היא מונח המשמש לתיאור של טיפול נפשי בדיבור.
מי שמעניק את הטיפול הנפשי, הפסיכותרפיסט, חייב לעבור לעבור הכשרה מקצועית וקפדנית בתחום הטיפול הנפשי כדי להבטיח שיוכל לספק טיפול יעיל.

פסיכותרפיסטים בישראל

לצערנו התואר "פסיכותרפיסט" אינו מוסדר בחוק או מוגן על ידי גורם רישוי מקצועי ספציפי. כתוצאה מכך, אין כיום הגדרה בלעדית או דרישות ספציפיות ליחידים כדי שיוכלו להגדיר את עצמם כפסיכותרפיסטים.

הכינוי "פסיכותרפיסט" לא מבטיח כלום

חוסר הרגולציה הזה גורם לכך שהשאלה מי באמת יכול להיקרא פסיכותרפיסט נותרה שנויה במחלוקת ולא פתורה. לפיכך, כל אדם, גם מי שסיים קורס בסיסי וקצר באימון או ליווי (לדוגמה קאוצ'ר או דולה), עשוי לתייג את עצמו כפסיכותרפיסט ולהציע טיפול נפשי. עם זאת, חשוב לציין שאין בכך כדי להבטיח טיפול מקצועי ואחראי.

 

על איזה פסיכותרפיסט לסמוך?

אנשי מקצוע המורשים להעניק פסיכותרפיה ברישיון שניתן על ידי המדינה הם פסיכולוגים מומחים, עובדים סוציאליים קליניים ופסיכיאטרים. הם עברו הכשרה מקיפה ויש להם את הכישורים הדרושים כדי להציע שירותי פסיכותרפיה.

 

2. פסיכולוג, פסיכולוג קליני, פסיכולוג מומחה: מה ההבדל?

ניווט בין ההתמחויות השונות בפסיכולוגיה: מי יכול לטפל במה?

בכל הנוגע לתחום הפסיכולוגיה בישראל, ישנן התמחויות מוכרות שונות שפסיכולוגים יכולים לעסוק בהן. בואו נעמיק בתחומים האלו כדי להבין טוב יותר.

לפתור את הפאזל בעזרת יועץ או יועצתפסיכולוג קליני:
פסיכולוגים קליניים מתמחים בהערכה, אבחון וטיפול בהפרעות וקשיים פסיכולוגיים בקליניקה פרטית ובסקטור הציבורי. הם עוברים הכשרה מקיפה הכוללת ידע תיאורטי והתנסות מעשית בטיפול ולרוב מודרכים על ידי אנשי מקצוע בכירים בתחום.

פסיכולוג חינוכי:
פסיכולוגים חינוכיים עובדים במסגרות חינוכיות כדי לתת מענה לצרכים הלימודיים, הרגשיים וההתנהגותיים של התלמידים.
הם עורכים הערכות, מספקים שירותי ייעוץ ומשתפים פעולה עם מחנכים והורים כדי לתמוך בהתפתחות הכללית של התלמידים.
רבים מהם עוברים הכשרות ייעודיות בטיפול נפשי לילדים (עד גיל 18).

נוירופסיכולוג/פסיכולוג שיקומי:
נוירופסיכולוגים/פסיכולוגים שיקומיים מתמחים בהערכה וטיפול באנשים עם הפרעות קוגניטיביות ונוירולוגיות.
הם עורכים הערכות כדי להבין את התפקוד הקוגניטיבי ומפתחים התערבויות טיפוליות כדי לסייע בניהול ושיפור קשיים קוגניטיביים המשפיעים על הרווחה הנפשית.

פסיכולוג חברתי-תעסוקתי-ארגוני:
פסיכולוגים ארגוניים מיישמים עקרונות פסיכולוגיים על מקום העבודה, תוך התמקדות בתחומים כמו רווחת העובדים, דינמיקה של צוות, פיתוח מנהיגות ותרבות ארגונית.
לעתים קרובות הם עובדים עם חברות כדי לשפר את הפרודוקטיביות ואת שביעות רצון העובדים.

פסיכולוג התפתחותי:
פסיכולוגים התפתחותיים מתמחים בשירותי אבחון וייעוץ בתחום של התפתחות הילד ומציעים טיפולים דיאדיים (הורה-ילד) והדרכות להורים לילדים בגיל הרך הסובלים מקשיים התפתחותיים ורגשיים.

פסיכולוג רפואי:
פסיכולוגים רפואיים עוסקים בקשר בין היבטים אישיותיים-פסיכולוגיים לבין היבטים בריאותיים ופיסיולוגיים. תחום עיסוקם כולל התערבות ממוקדת לליווי והכנה לפרוצדורה רפואית וטיפול מלווה התמודדות עם מצבים רפואיים מתמשכים ומחלות כרוניות.

 

איזה פסיכולוג מוסמך לטפל במה?

כל פסיכולוג מומחה אשר סיים תואר ראשון ושני ואת תקופת ההתמחות הנדרשת בתחומו יכול להציע פסיכותרפיה בתחום מומחיותו בלבד. ברוב המקרים שבהם אדם סובל מקשיים נפשיים הוא יפנה לטיפול אצל פסיכולוג קליני.

 

פסיכולוגים מומחים לעומת פסיכולוגים מתמחים

לעומת פסיכולוגים מומחים, פסיכולוגים הנמצאים בתקופת ההתמחות שלהם יכולים להציע פסיכותרפיה במסגרת פרטית רק לאחר שנת ההתמחות הראשונה ובתנאי שהם מקבלים הדרכה ממדריך מוסמך.

באתר משרד הבריאות נמצא מאגר הפסיכולוגים בעלי רישיון בישראל. ניתן לבצע חיפוש בפנקס הפסיכולוגים עפ"י שם או מס' רשיון, ולבדוק את מועד הרישום, סוג הרישיון  והמומחיות.

3. עובדים סוציאליים: מי מוסמך להציע שירותי פסיכותרפיה?

לעובדים סוציאליים יש תפקיד חשוב בטיפול רגשי, אך הכישורים שלהם יכולים להשתנות.
בעוד שתואר ראשון בעבודה סוציאלית מצייד עובדים סוציאליים בידע חיוני, לבעלי תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית (עבודה סוציאלים במגמה טיפולית) יש הכשרה מיוחדת בטיפול נפשי והבנה עמוקה יותר של טכניקות טיפוליות.

עובדים סוציאליים קליניים רבים מוסיפים להרחיב את השכלתם ואת הכשרתם באמצעות לימודי פסיכותרפיה מתקדמים, המעמיקים ומרחיבים את הידע התיאורטי שלהם ואת יכולתם להציע טיפול נפשי איכותי.

האם עובד סוציאלי מוסמך להעניק טיפול רגשי?

רק תואר שני בעבודה סוציאלית עם אוריינטציה טיפולית מקנה לעובדים סוציאליים את האפשרות להציע שירותי פסיכותרפיה במסגרת פרטית.

 

עובד סוציאלי קליני או פסיכולוג קליני?

עובד סוציאלי קליני (בוגר לימודי עו"ס במגמה טיפולית) נתפס על ידי רבים כ"איש רווחה" אך בפועל, עובד סוציאלי קליני בעל ניסיון בתחום הפסיכותרפיה, ובפרט עובד סוציאלי קליני אשר הרחיב את השכלתו התיאורטית והמעשית בתחום הטיפול הוא בעל ידע נרחב ומעמיק בתחום הטיפול.

לצד זאת, כשאתם מתלבטים לגבי איש המקצוע שאתם בוחרים חשוב שתחזיקו בראש שמסלול ההכשרה של פסיכולוגים קליניים הוא מסלול ההכשרה הטיפולי המעמיק ביותר והוא דורש שנים רבות של הכשרה, למידה והדרכות.

בבחירה בין פסיכולוג קליני לעובד סוציאלי קליני שתי הבחירות הן טובות. שאלו על הניסיון וההכשרה של המטפל ולכו עם מי שאתם מרגישים שיש לכם חיבור נעים וביטחון.

4. פסיכיאטרים: רק נותנים כדורים או גם פסיכותרפיסטים?

פסיכיאטרים, בניגוד לפסיכולוגים ועובדים סוציאליים, הם רופאים המתמחים באבחון וניהול של הפרעות נפשיות ומורשים לתת טיפול תרופתי.
עם זאת, חשוב לציין שלא כל הפסיכיאטרים מציעים בהכרח שירותי פסיכותרפיה.
בעוד שחלק מהפסיכיאטרים מתמקדים בעיקר בטיפול תרופתי ועובדים בשיתוף פעולה הדוק עם פסיכולוגים או מטפלים אחרים המספקים פסיכותרפיה, רק אלו שעברו הכשרה מקצועית נוספת בפסיכותרפיה יכולים להציע שירותי פסיכותרפיה בשיחות.

5. לא כל ד"ר הוא מטפל

מטפלים בתחפושת

בעל דוקטורט, אפילו בפסיכולוגיה, לא הופך אותו אוטומטית לפסיכולוג.
לדוגמה, אדם אשר סיים לימודי דוקטורט בפסיכולוגיה קוגניטיבית, שהוא בכלל תחום מחקרי, נחשב ד"ר לפסיכולוגיה, אבל אין קשר בינו לבין פסיכותרפיה.
זכרו שחיוני להסתכל מעבר לתארים ולכישורים כדי להעריך את ההכשרה, הניסיון והמומחיות הספציפית של מטפל בטיפול רגשי.

6. נורת אזהרה – מטפלי CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא גישת טיפול פופולרית הנלמדת בדרך כלל במגמות הקליניות כחלק מההכשרה של עובדים סוציאליים ופסיכולוגים קליניים.
ישנם גם לימודים ייעודיים לטיפול CBT,

איך לבחור מטפל CBT?

כשמדובר בטיפול רגשי, עדיף למצוא מטפל בעל הכשרה טיפולית מוכרת שמטפל בגישה קוגניטיבית-התנהגותית ככלי טיפולי נוסף על ארגז הכלים שיש לו בתחום המומחיות שלו.

היזהרו ממטפלים לא מוסמכים הטוענים שהם מטפלי CBT לאחר שסיימו קורסים קצרים בלבד!

 

7. מטפלי NLP

הזהרו ממטפלי NLP ללא הכשרה טיפולית מעמיקה:

תוך כדי בחינת אפשרויות לפסיכותרפיה, חיוני להיות זהיר מאנשים המזדהים כמטפלים ב-NLP (תכנות נוירו-לשוני) מבלי שהם בעלי הכשרה טיפולית מעמיקה.
NLP עצמו הוא תחום שמתמקד בעיקר בתקשורת, התפתחות אישית וחוויה סובייקטיבית. למרות שהוא יכול להיות כלי רב ערך לצמיחה אישית, הוא אינו מספק את אותה רמת הכשרה ומומחיות כמו שיטות טיפוליות מוכרות.

לסיכום: בחרו בחוכמה, חפשו איכות

בכל הנוגע לחיפוש אחר מטפל רגשי (פסיכותרפיסט), חיוני לעשות בחירות מושכלות. בתחום לא מוסדר כמו פסיכותרפיה בישראל, יכול להיות מאתגר לקבוע מי מוסמך לטפל ובמה.

כדי להבטיח שתקבלו טיפול רגשי מקצועי ומייטיב, זכרו:

  1. לתעדף: הכשרה, ניסיון ומומחיות.
  2. לשאול את עצמכם כמה שאלות קריטיות: האם המטפל הוא פסיכולוג מוסמך, עובד סוציאלי קליני או פסיכיאטר? מה ההתמחות שלו? האם הוא עבר הכשרה מקיפה בגישות טיפוליות מוכרות?
  3. להיזהר מאנשים שמציגים עצמם כמומחים ומטפלים בשיטות טיפול לא מוכרות כשאין באמתחתם הכשרה, ניסיון ומומחיות ראויים.

חפשו אנשי מקצוע מהימנים שמתיישרים עם הצרכים הספציפיים שלכם וזכרו: הרווחה הרגשית שלכם ראויה לטיפול הטוב ביותר האפשרי. אל תסתפקו בפחות!

 

*מדריך זה נועד לספק מידע כללי ואינו מחליף ייעוץ מקצועי.

עודכן בתאריך: 26 ביולי 2023

דילוג לתוכן