ילדים ב"ווליום רגשי גבוה" – מה זה אומר ואיך נסייע להם?

הם נוטים להתפרצויות זעם בתדירות גבוהה, תגובות דרמטיות, בכי ורגשות עוצמתיים יותר. אלו הם ילדים עם "ווליום רגשי גבוה". מה בדיוק עובר עליהם? מדוע התייחסות לא נכונה עלולה לפגוע בדימוי העצמי שלהם? ואיך לסייע להם לווסת את רגשותיהם? אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית לילדים, מסבירה.

אסנת גרתי

אסנת גרתי

פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה

"לפעמים אני לא יודעת מה בדיוק העליב אותה במה שאמרתי,
והתחושה היא שהיא מאוד רגישה ושאני צריכה ללכת על ביצים כדי שלא תפרוץ פתאום בבכי או תתפרץ"
(אם לילדה בת 10 בווליום רגשי גבוה)

"התגובות שלו מאוד חזקות, גם כשהוא שמח וגם כשהוא כועס או עצוב. זה מלווה במילים רגשיות וחזקות לחיוב או לשלילה שמתארות מה הוא מרגיש, וגם כשמצב הרוח שלילי בבכי, או בצעקות.
אף אחד מהילדים שלנו לא מגיב ככה לדברים שקורים ביום יום, וזה מאוד קשה לי כשזה קורה לו לעיתים קרובות כל כך".

(אבא לילד בן 8 עם ווליום רגשי גבוה)

מאפיינים התנהגותיים של ילדים עם ווליום רגשי גבוה

ישנם ילדים שסולם הרגשות שלהם מאופיין בקיצוניות ואינטנסיביות רגשית.
נזהה את הילדים האלה על ידי כך שיש להם יותר התפרצויות זעם ויותר תגובות דרמטיות ללחצים ולאירועי חיים מאתגרים. אלה ילדים שיהיו לעיתים יותר קולניים, יבכו יותר, ויביעו רגשות באופן יותר עוצמתי ובולט.

ישנם ילדים בעלי ווליום רגשי גבוה שיביעו כעס וסערת רגשות באופן מוחצן ובולט, ולעומתם יש ילדים שקטים יותר שיעלבו או יבכו אך המופע החיצוני לא יהיה כועס או מוחצן אלא יופנה יותר אל תוך הילד פנימה.

ילד חווה קושי רגשיאינטנסיביות רגשית אצל ילדים תהיה מאופיינת בתדירות גבוהה יותר של התפרצויות כעס ושל אירועים של חוסר יכולת לווסת את הרגשות, תגובות והתבטאויות רגשיות חזקות; וכן בעצימות גבוהה יותר של תגובות רגשיות.

יש לציין שלא תמיד העצמות הרגשיות יהיו שליליות, אלה ילדים שגם כאשר הם שמחים, מתלהבים או מתרגשים הם יביעו זאת בקריאות נלהבות, שפת גוף מוחצנת ומילים ברורות וחזקות לתיאור רגשותיהם.

פעמים רבות יהיו אלה ילדים רגישים במיוחד שמגיבים בקלות לטריגרים מהסביבה החיצונית, נפגעים בקלות, או מופעלים בקלות על ידי הסביבה החיצונית.

כך למשל, הורים לילדים כאלה יוכלו לומר שילדיהם האחרים לא היו נעלבים מתגובה או אמירה מסויימת של ההורים, כפי שהילד בווליום רגשי גבוה נעלב, או שהם חשים לעיתים שעוצמת התגובה של הילד אינה פורפורציונית למה שקרה בפועל.

עבור הילד בעל הווליום הרגשי הגבוה לרוב לא מדובר במניפולציה שנועדה להשיג דבר מה מהסביבה, כי אם בחוויה רגשית אותנטית ועוצמתית, שבה הוא חש עוררות רגשית חזקה שמקושרת לחוויית עלבון, פגיעה, התרגשות, שמחה או כעס ושהוא לא מצליח לווסת בכוחות עצמו.

הביטו בילד בעיניים טובות ואופטימיות והדגישו בפניו את החוזקות שלו. גלו אמפתיה, תמיכה והבנה. אל תראו את אכזבתכם כשאינו מצליח לשלוט בתגובותיו.

ילדים בעלי ווליום רגשי גבוה מאופיינים לרוב בקשיים בויסות הרגשי.
הויסות הרגשי הוא היכולת של הילד לתכנן ולשלוט בתגובותיו הרגשיות תוך התאמתן למה שקורה בסביבה החיצונית. זהו מאפיין שיכול להיות מקושר במקרים מסויימים או להופיע ביחד עם קשיים כגון קשיי קשב וריכוז, קשיים בדימוי העצמי או אתגרים רגשיים אחרים, ו/או קשיים בויסות החושי.

לסיכום: מאפייני ההתנהגות של ילדים רגישים מאד יכולים להיות:

  • התפרצויות זעם לעיתים תכופות
  • תגובות דרמטיות לקשיים
  • הבעת רגשות בצורה עוצמתית: (יש מוחצנים ויש שמפנים את הרגשות פנימה)
  • קושי בוויסות רגשות
  • שפת גוף מוחצנת
  • נעלבים בקלות

ווליום רגשי גבוה לא מוגדר כהפרעה

חשוב לציין שכיוון שילדים נמצאים בתהליך התפתחותי מואץ שבו הם רוכשים מיומנויות, לומדים ומשתכללים מבחינה קוגניטיבית, גופנית ורגשית – אין להתייחס בתקופת הילדות למאפיינים של ווליום רגשי גבוה כהפרעה, אלא כצד טבעי באישיותו של הילד, שיכול להשתנות במהלך ההתפתחות.

למרות שמאפיינים אלה אינם מוגדרים כהפרעה, הם יכולים לאתגר מאוד את סביבתו הקרובה של הילד ולהשפיע על תפקודו בכל תחומי החיים: התפקוד החברתי, המשפחתי, והלימודי- חינוכי.

לא תמיד סביבתו המשפחתית, החברתית והחינוכית של הילד מבינה את הסיבה לכעס או להתפרצות של הילד, ולכן הוא לעיתים נתקל בתגובות שמשדרות לו שתגובתו אינה מתאימה, מוגזמת, פוגענית כלפי הסביבה וכד'.

איך לסייע לילדים עם ווליום רגשי גבוה להתמודד עם אתגרי החיים?

1. זיכרו שהאתגר המרכזי עם ילדים אלה הוא לעזור להם לשמור על דימוי עצמי חיובי

בגלל שילדים אלה נתקלים לא פעם בתגובות לא נעימות מהסביבה כשהם מתפרצים, הם עלולים לפתח דימוי עצמי שלילי ולחוש שהם לא יודעים להתמודד עם קשיים או שהם ילדים רעים והרסניים.

חשוב כהורים ומחנכים של ילדים כאלה להצליח להביט בהם בעיניים טובות ואופטימיות, להזכיר להם שמאפיין זה אינו מגדיר אותם, להדגיש עבורם את החוזקות שלהם להיות אמפתים תומכים ומבינים כלפיהם, ולא לכעוס עליהם או להתאכזב כשאינם מצליחים לשלוט בתגובותיהם.

חשוב להסביר להם את המאפיינים הרגשיים שלהם ולומר להם שאם הם רוצים, בהחלט ניתן לעבוד על זה כדי לשלוט טוב יותר בתגובות; אך שזה מצב שלפעמים חולף עם הגיל ויש לו גם יתרונות כמו רגישות גבוהה לאחרים, אינטליגנציה רגשית גבוהה, יכולות רגשיות מפותחות ועוד.

2. תנו תוקף לרגשות שלהם

חשוב לתת תוקף לרגשות של הילד בעל העוצמה הרגשית הגבוהה כדי שילמד לסמוך על מה שהוא מזהה בסביבתו ומרגיש, ולא יתנתק מתחושותיו האותנטיות או יסתיר אותן כיוון שיחוש שהן אינן לגיטימיות, מוגזמות או פוגעות בסביבה.

אפשר לומר לילד דברים כמו:

  • "כעסת כי הרגשת באותו רגע שהמורה לא הקשיבה לך ושהיא לא מבינה אותך".
  • "זה באמת קשה ומעצבן להרגיש את זה".

תגובות הוריות כאלה גם מלמדות את הילד לזהות ולשיים את הרגשות שלו, מה שיוביל בהמשך ליכולת טובה יותר לווסת אותם.

3. תנו להם כלים להתמודדות

לצד התיקוף לרגשותיו אפשר ללמד את הילד בבית או בעזרת איש מקצוע אסטרטגיות התמודדות כאשר הוא חווה תגובה  רגשית חזקה.

ראשית ניתן ללמד ילדים לזהות את הסימנים הראשונים או התגובות הגופניות שהם חווים כשטריגר חיצוני או פנימי מערער אותם.
אם ילד מזהה מוקדם שהוא יוצא מאיזון, יש יותר סיכוי שהוא יצליח לשלוט בתגובותיו ולא יגרר למצב עוררות שהוא כבר בבחינת "אל חזור" ומוביל להתפרצות בילתי נמנעת.

ניתן ללמד ילדים אסטרטגיות כמו נשימות עמוקות ואיטיות, דמיון מודרך שמוביל אותם למקום בטוח או לחוויה מחזקת שמשרה עליהם ביטחון, התרחקות מהטריגר ולקיחת פסק זמן כדי להרגע.

4. התנגדו בתוקף לכל התנהגות אלימה

חשוב עם זאת כהורים ומחנכים לילדים עם אינטנסיביות רגשית גבוהה וקשיים בויסות, לצד התמיכה, העידוד והקבלה של הטמפרמנט שלהם לא להתייחס בסובלנות לאלימות או פגיעה בסביבה שלעיתים נגזרת מהרגישות הגבוהה ומהתקפי הכעס.

כאשר ילד נוהג באלימות יש להתבטא באופן ברור שאוסר זאת, וליצור הפרדה ופסק זמן כדי שלא יפגע באנשים או חפצים בסביבתו.

רגישות גבוהה היא מתנה

ילדים בעלי אינטנסיביות רגשית גבוהה הם לרוב ילדים מלאי חיים ורגש, שיכולות הויסות הרגשי שלהם נמוכות בנקודת הזמן התפתחותית הנוכחית מהמצופה לגילם, אך יש לזכור שיש למצב זה גם יתרונות רגשיים כמו עולם פנימי ורגשי מפותח ועשיר.

אם יצליחו בעזרת הורה, מטפל או מחנך תומך ומלווה, לשפר את יכולות הויסות הרגשי שלהם ולשלוט טוב יותר בתגובותיהם, יוכלו להינות מהיתרונות של אישיותם מבלי לפגוע רגשית בעצמם או בסביבתם, ומבלי לשלם מחירים חברתיים, לימודיים ומשפחתיים על מצב זה.

אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה
פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער ברעננה. במרכז גרתי טיפולים רגשיים מגוונים ומטפלים מנוסים ואיכותיים, וכן אבחונים והדרכות הורים

עודכן בתאריך: 20 ביולי 2023

דילוג לתוכן