שליטה בכעסים וניהול כעס אצל ילדים

ילד כועס זה דבר מכעיס ומתסכל. ללמד ילד כועס לנהל כעסים ולשלוט בהם, לפעמים מרגיש כמו משימה בלתי אפשרית. אבל עם הרבה סבלנות, טכניקות נכונות ולפעמים גם עזרה מקצועית – אפשר ללמד ילדים לשלוט בכעסים

ילדים, ממש כמו מבוגרים, מתמודדים בכל יום עם המון סיטואציות, רבות, שונות ומשונות, העלולות לעורר בהם כעסים. מגיל צעיר חשוב להתחיל ללמד אותם איך להתמודד עם רגשות קשים, עם תחושת כעס, להצליח להירגע ולווסת את תחושת הזעם.

זה נשמע פשוט, אבל אם תחשבו על זה, גם כשאנחנו המבוגרים כועסים, הרבה מאוד פעמים קשה לנו להשתלט על הכעס. אז עכשיו תחשבו על ילד כועס ותבינו עד כמה קשה ניהול כעסים אצל ילדים.

האם יש ילדים שקשה להם יותר לשלוט בכעסים?

אכן כן. ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז, לקויות למידה וקשיי ויסות מאובחנים – עלולים גם לסבול מהתפרצויות כעס רבות וגם מקושי להשתלט עליהן.

גם ילדים שיש להם טמפרמנט "חם" מולד מן הסתם נוטים להתעצבן מהר יותר ומתקשים להירגע מהר.

ילדים החווים משברי חיים חריפים, כמו ילדים שהוריהם נפרדים, שאדם קרוב להם חולה, שסובלים מאלימות במשפחה ועוד – נוטים גם הם להיות בעלי "פתיל קצר", להתעצבן מהר וקשה להם לשלוט בכעס שלהם ולהירגע.

באופן כללי, כשלילד קשה להתמודד בסביבה הביתית, החברתית או הבית ספרית – באופן טבעי הוא עצבני יותר, כועס יותר וקשה לו לנהל את כעסיו.

מה הורים יכולים לעשות כדי לעזור לילד לשלוט בכעס?

  1. להיות מודל לילדים, להראות לו איך אנחנו ההורים מתמודדים עם כעסים. ברור שגם אנחנו לפעמים "מאבדים את זה" וזה בסדר, אבל עדיין חשוב גם להראות לילדים איך אנחנו גם נרגעים.
  2. חשוב תמיד להיות מודעים לזה שהם רואים אותנו, לכן גם כשאנחנו מתפרצים וכועסים, חשוב שנראה להם את הדרך הנכונה ולשמור על גבולות.
  3. כשהילד מתפרץ חשוב שההורה יקפיד לא להגיב בביקורת קשה או בענישה, כי זה לא יעזור לילד לווסת את הכעס. כן חשוב לנסות להבין את הסיבה לכעס, לאותה התפרצות ולנסות לווסת אותה.
  4. ללמד ילדים טכניקות של השהייה ממקומות נפיצים, כאלה שגורמים להם להתפרץ ולכעוס. במקום לכעוס ולהתפרץ – לזוז מהמקום, לספור עד 10 או כל דבר אחר שיכול למנוע התפרצות.
  5. באותו הקשר, חשוב ללמד את הילד טכניקות של הירגעות, נשימות מרגיעות, האזנה לשיר מרגיע, לקיחת פסק זמן, מחשבות חיוביות או כל דבר אחר שילמד אותו למנוע התפרצות או לנהל את ההתפרצות כאשר היא מתרחשת. אפילו יציאה להליכה בחוץ או צעידה בסלון הבית יכולה להרגיע ילד כועס.
  6. כדאי מאוד לחזק התנהגות חיובית של הילד, בכל פעם שילד מצליח לנהל כעס ולשלוט בעצמו – חזקו אותו. חשוב גם לחזק כל התנהגות חיובית אחרת, התנהגות אחראית ובוגרת.
  7. אל תתנו יחס מיוחד להתנהגות שלילית, פוגענית או אלימה. למדו את הילדים שזו לא הדרך לזכות בתשומת לבכם. זכרו, עבור ילדים גם תשומת לב שלילית היא תשומת לב, לכן פעמים רבות הם מנסים לזכות בתשומת לבכם על ידי צעקות, כעס והתפרצויות – כשזה עובד להם הם מאמצים את השיטה. הראו לה שזו לא הדרך.
  8. למדו את הילד שתשומת לב מפגינים במתן חום ואהבה – וגם הרגיעו אותו כך. חיבוק חם יכול להיות דבר מאוד מרגיע עבור ילד שנמצא בהתפרצות כעס, לא מצליח לנהל את כעסיו ומאבד שליטה. לפעמים חיבוק חזק, שיעזור לו לנשום ירגיע את המצב. בנוסף, גם אם פעמים רבות מתחשק לכם לכעוס ולצעוק, נסו דווקא שיטה אחרת, של שימוש בטון בטוח אך מרגיע, נסו להשתמש בתגובות פחות אגרסיביות.
  9. כדאי ללמד ילדים כועסים שיש דרכים אחרות לשחרר לחץ, מתח ועצבים – באמצעות ציור, ריצה, הליכה, ריקוד, קפיצה, שירה בקולי קולות, ועוד. יש הרבה דרכים לא אלימות, בהן ניתן לפרוק מתח וכעס, לבטא זעם וכעס, אבל בדרך חיובית.
  10. הקפידו לקבוע כללי כעס בבית, דברים שמבחינתכם גם אם מאוד כועסים – אסור לעשות. לדוגמה: אסור להרביץ, לקלל, לירוק, להעליב ועוד. כל משפחה והגבולות והכללים שלה. אותם כללי כעס יעזרו לילד לנהל את הכעס, הוא יידע היכן עובר הגבול שאסור לעבור אותו.

כעס אצל ילדים הוא רגש טבעי – שחשוב לתת לו ביטוי

במצבים בהם ילד כועס ומאבד שליטה, לפעמים גם פשוט צריך לתת לו לכעוס, זאת כל עוד הוא לא פוגע באחרים. לתת לו לשחרר את תחושת הכעס, אבל מבלי לפגוע. הכעס הוא רגש טבעי שגם אנחנו המבוגרים חשים, לכן זה לא הגיוני שילדים לא יחושו אותו.

חשוב ללמד ילדים להביע את הכעס כראוי, לנהל כעסים ולדעת להתמודד עם הסיטואציה בעתיד. תמיד הציעו לילד לפנות אליכם במצב בו הוא מתקשה לנהל את הכעס, מתוך הבנה שמצבים של התפרצויות כעס אצל ילדים הם לא דבר שיחלוף מעצמו, הם צריכים תמיכה

עזרה מקצועית לטיפול בבעיות שליטה בכעסים אצל ילדים

אם נדמה לכם שאתם לא מצליחים להציב גבולות, שהילד לא מצליח לנהל את הכעס ואתם לא מצליחים להעניק לו כישורי ניהול כעסים טובים. אם הכעס הופך להתפרצויות זעם אלימות ומשתלט על חייו המשפחתיים והחברתיים של הילד – כדאי מאוד לשקול פנייה לעזרה מקצועית.

קיימות מספר שיטות לניהול כעסים אצל ילדים:

שיטת DBT להפחתת כעסים – גישת טיפול התנהגותית-דיאלקטית, המשלבת מספר טכניקות להפחתה של רגשות עוצמתיים, בין היתר כמו כעס, זעם, תסכול ועוד. במסגרת השיטה עובדים על תרגילי נשימה, פעילות גופנית ושינוי טמפרטורת הגוף של הילד שלה יש יכולת השפעה על מצב הרוח שלו.

טיפול CBT קוגניטיבי התנהגותיטיפול ממוקד שמטרתו לטפל בדפוסי חשיבה שליליים, לזהות טריגרים ולשנות אותם. הטיפול מתמקד בהתניות חדשות, חיזוקים חיוביים, שליטה עצמית ועוד.

טיפול רגשי לילדים – טיפול פסיכודינמי, שמטרתו להבין דפוסי התנהגות, קונפליקטיים  רגשיים, קשיי ויסות ועוד. הטיפול הרגשי אצל ילדים מתרחש בדרך כלל דרך משחק, אמנות, בעלי חיים, ועוד – המאפשרים לילד לחוש בטוח ולבטא את עצמו בצורה חופשית.

הדרכת הורים – דרך בה ההורה עצמו יכול ללמוד איך לעזור לילד לנהל את הכעס, ללמוד איך לזהות את הכעס והטריגרים הגורמים לו להופיע בטרם הילד מתפרץ. במהלך הדרכת הורים ניתן ללמוד איך להרגיע את הילד, איך לא להתפרץ בעצמנו, להימנע מקונפליקטים עם הילד ועוד.

איך תבחרו את שיטת הטיפול שתתאים לילד?

כאן באתר תוכלו לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית אונליין עם פסיכולוג ילדים, מרחוק, דרך ה-ZOOM. תוכלו לתאר לו את הקושי של הילד, את הכעס שעמו הוא מתמודד ואת בעיות הכעס של הילד שאתם לא מצליחים לשלוט בהן.

פסיכולוג הילדים יוכל לאבחן את המקרה, לתת לכם ארגז כלים ראשוני להתמודדות בבית וגם לומר לכם, על סמך מה שתספרו בפגישה, מהי לדעתו גישת הטיפול שתתאים לילד שלכם ולמשפחה שלכם.

הפגישה הראשונה נערכת ללא הילד, תוכלו לדבר בחופשיות, להתייעץ, לשתף ולקבל הכוונה.

לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית אונליין עם פסיכולוגים מומחים, לחצו כאן >>

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 13 בדצמבר 2021

דילוג לתוכן