שיטות טיפול בהדרכת הורים: איזו גישה מתאימה לכם?

הדרכת הורים היא שיטת טיפול שנועדה לתת להורים כלים שונים לתקשורת טובה יותר עם ילדיהם, הכנתם לחיים והצבת גבולות בצורה בטוחה. כל אחת מהשיטות הקיימות אומנם מושתתת על דגשים שונים ולעיתים גם יוצאת מנקודת מוצא אחרת לגמרי, אך המטרה היא בסופו של דבר זהה. נציין גם שמלבד מתן הדרכות במכונים עצמם, ישנם גם מטפלים ומטפלות עצמאיים העשויים להתאים את השיטה לצרכיהם ולמעשה להעניק לה משמעות נוספת

הדרכת הורים בשיטת אדלר

מכון אדלר הוקם ב-1964 על ידי תלמידו של אלפרד אדלר בהנחייתו של פרופסור דרייקורס. אדלר עצמו היה רופא בהכשרתו וייסד את הגישה האינדיבידואלית בפסיכולוגיה.

על פי גישת הטיפול של אדלר, החיים נחלקים לשלושה מעגלים: משפחה (הורות וזוגיות), עבודה, וחברה וקהילה. גישה זו היא המוניסטית ומדגישה את חופש האדם לבחור, אך גם את אחריותו האישית לתוצאות של הבחירות אותן יקבל.

כהמשך לגישה זו, בתהליך ייעוץ הורי בגישת אדלר מושם דגש על כבוד הדדי בין ההורים לילדיהם והבנת הצרכים השונים שלהם (פסיכולוגים, רגשיים וחברתיים). כמו כן נלמדות דרכים לשיפור התקשורת ועידוד של שיתוף פעולה.

צפו: האם נחוצה הדרכת הורים?

גישת אייכה להדרכת הורים

גישת אייכה, או כפי שהיא נקראת בשמה הרשמי "אַיֶּכָּה הקשר המגדל" פותחה על ידי ד"ר איתן לבוב, פסיכואנליטיקאי ופסיכיאטר של הילד והמתבגר.

מדובר במודל אינטגרטיבי המשלב מספר גישות שונות מתחום הפסיכולוגיה (חלקן מעשיות וחלקן תיאורטיות) במטרה לטפל במקרים קשים יותר ופחות של בעיות התנהגות אשר לא נמצא להן טיפול במסגרות אחרות, או שנמצא טיפול כזה, אך הילד / המתבגר מגלה כלפיו חוסר מוטיבציה.

הטיפול יכול לעזור במקרים של קושי בוויסות הרגשי, חוסר יכולת לקחת אחריות, קושי בביצוע משימות, תוקפנות כלפי אחרים או אי התאמה למסגרות.

במסגרת הטיפול ההורים לומדים כיצד לעשות שימוש ב"שפה מגדלת" ללא מסרים סותרים או קצרים בתקשורת. השפה המגדלת היא דרך התייחסות ותקשורת המאפשרת להורים לכוון את ילדיו ולהוביל אותם בצורה חיובית מבלי "לסרס" או לבטל את העצמיות של אף אחד מן הצדדים. כך לומדים הילדים כיצד להתמודד עם אתגרי החיים מבלי להימנע מקשיים, לפגוע בהורים ובסביבה או להיפגע בעצמם.

הדרכת הורים בשיטת שפר

שיטת שפר היא הרחבה והתאמה של שיטת אדלר לימינו, אשר פותחה על ידי יעל אליצור בסיועה של בלהה שפר (תלמידתו של פרופ' רודולף דרייקורס שעל שמה קרויה השיטה). אליצור היא בעלת תואר ראשון בייעוץ חינוכי ותואר שני בחינוך.

גם גישת שפר מדגישה את הבחירה החופשית, אבל גם את היכולת להבין את המטרות הלא מודעות המלוות אותנו. זאת במטרה להגשים את השאיפות שלנו בתחום האישי, הזוגי או ההורי. הגישה משלבת עקרונות ממחשבת ישראל, אך גם מחברת את העקרונות האדלריאניים לתהליכים החברתיים-תרבותיים המודרניים.

בהקשר של הדרכת הורים, מטרת השיטה היא למנוע את המצב בו שימת הילד במרכז מפחיתה את הביטחון שלו בסמכות ההורית. באמצעות השיטה, הילד לומד לשתף פעולה עם הוריו במטרה להשתלב בחברה באופן חיובי ולמעשה מצטרף למשפחה והופך להיות חלק ממנה במקום להכפיף אותה לצרכיו ו"למלוך" עליה.

הדרכת הורים בשיטת מיכל דליות

שיטת הדרכת ההורים של מיכל דליות מושתת על העקרונות הפסיכולוגים-אינדיבידואלים של גישת אדלר. בניגוד לגישות שדיברנו עליהן עד כה, גישה זו למעשה מלמדת את ההורים את מקצוע "ההורות" ממש כפי שבעלי מקצועות בתחום החינוך (מורות, גננות וסייעות) עוברים הכשרות שונות.

הדרכת ההורים, באופן פרטני או בסדנאות קבוצתיות, מלמדת כיצד לאזן את הכוחות שמפעילים ההורים והילדים זה מול זה מבלי להיגרר למאבקי כוח, אלא להגיע למצב של צמיחה. היא מטפלת גם בסיטואציות בעיתיות נפוצות: התקפי זעם, קשיים בבית הספר ובגן, יכולת שיתוף בבעיות בקשיים, דינמיקה בין אחים, חינוך מיני ועוד.

עודכן בתאריך: 9 באוקטובר 2021

דילוג לתוכן