לימודי הדרכת הורים: איפה כדאי ללמוד?

קבוצות הנחיה להורים והדרכת הורים פרטנית צוברות תאוצה בעשורים האחרונים והופכות להיות חלק אינטגרלי בתחום הרחב יותר של ייעוץ למשפחות. מוסדות לימוד רבים מציעים הכשרות שונות וקורסים למטפלים שרוצים לשפר את המיומנות שלהם בתחום. אז איך תדעו איפה הכי כדאי ללמוד הדרכת הורים? בדקנו בשבילכם

בשוק קיימות מספר גישות עיקריות להדרכת הורים, המקודמות על ידי מכונים וגופים אקדמאים שונים, ולכל אחד מהם שיטות ומתודות טיפול משלו. המטפלים העוברים את הקורסים בהצלחה יכולים להשתלב בתוך צוות הטיפול של כל מכון או לפתוח בקריירה עצמאית על פי היסודות והשיטה שלמדו.

אלו הן הגישות העיקריות כיום ללימודי הדרכת הורים:

  • קורס הדרכת הורים במכון אדלר: על פי הגישה האדלריאנית. לסקירה לחצו >
  • לימודי הדרכת הורים באוניברסיטת חיפה: התוכנית לייעוץ והדרכת הורים בפקולטה לחינוך. לסקירה לחצו >
  • לימודי הדרכת הורים באוניברסיטת תל אביב: הדרכת הורים על פי מחומש ההורות במרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה (בית הספר לחינוך). לסקירה לחצו >
  • קורס הדרכת הורים במכללת בית ברל: תוכנית על פי מודל ייחודי של פרופ' רולידר. לסקירה לחצו >
  • הדרכת הורים על פי גישת מיכל דליות במכללת לוינסקי: היחידה ללימודי תעודה ופיתוח מקצועי – על פי גישת מיכל דליות. לסקירה לחצו >

לימודי הדרכת הורים במכון אדלר (טיפול פרטני)

קורס הדרכת הורים פרטנית של מכון אדלר מתקיים בשלוחות כפר סבא, ראשל"צ, חיפה וקיימת גם אפשרות ללימודים מקוונים. הקורס מתבסס על שיטת הטיפול האדלריאנית, ומכיל הן פרקים תיאורטיים והן פרקים מעשיים המתבססים על ניתוח תיאורי מקרה.

דרישות קדם: תואר ראשון בתחום הטיפולי, ניסיון מוכח בתחום (כולל המלצות) וריאיון אישי.

היקף הקורס: 168 שעות אקדמאיות.

משך הקורס: כשנתיים, יום בשבוע.

עמידה בתנאי הקורס מעניקה לבוגריה תעודת גמר לאנשי טיפול מטעם המכון.

לימודי הדרכת הורים באוניברסיטת חיפה

המגמה להדרכת הורים באוניברסיטת חיפה מיועדת ללומדים תואר שני ונפרסת על פני שנתיים בשני מסלולים שונים (קיימת אפשרות להמשך לשנה שלישית לצורך לימודי תואר שלישי).

הקורס מיועד להכשרת מטפלים מקצועיים וחוקרים בתחום. הלימודים מתבססים על מגוון של גישות ותיאוריות בתוספת מיומנויות טיפול פרטניות וקבוצתיות הנרכשות במסגרת התמחות (פרקטיקום).

היקף הקורס: מסלול א – 128 שעות אקדמיות (32 שעות שבועיות), מסלול ב – 160 שעות אקדמיות (40 שעות שבועיות).

משך הקורס: שנתיים, שני ימי לימוד בשבוע, לא כולל השלמות.

דרישות קדם: בעלי תואר ראשון מחוג אחר נדרשים בלימודי השלמה בהיקף של 12 שעות אקדמאיות בציון של 80 לפחות בכל קורס ולימודי סדנא על מערכת החינוך בישראל.

תנאי קבלה נוספים:

  • תואר ראשון בציון של 85 לפחות
  • ציון 80 בבחינות הכניסה באנגלית
  • המלצה על הכישורים האקדמאיים והמלצה נוספת על הכישורים המקצועיים והאישיים
  • ריאיון אישי עבור חלק מן המועמדים

לימודי הדרכת הורים אוניברסיטת תל אביב

הלימודים מיועדים לאנשי חינוך ואנשי טיפול בעלי תואר ראשון והלימודים עצמם הינם לימודי תעודה. הקורס נשען על חמשת העקרונות של מודל "מחומש ההורות": שותפות בין ההורים, מנהיגות הומאנית, אהבה ללא תנאי, פיתוח עצמאות והנהגת כללים (גבולות).

הקורס מתבסס על המחקרים והמודלים העדכניים ביותר בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית, ומשלב בין הדרכות (על הדרכות) סדנאות, הרצאות ודיונים.

היקף הקורס: 60 שעות, מוכר כגמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך (מותנה באישור)

קורס הדרכת הורים בית ברל

קורס "הכשרת מנחי הורים בכירים בגישת ניתוח התנהגות", מיועד לסטודנטים בעלי תואר ראשון ובעלי זיקה לתחום. לא נדרש ניסיון מעשי, אך כן נדרש ריאיון אישי.

הקורס מבוסס על גישתו הטיפולית של פרופ' רולידר הנסמכת על ניסיון מחקרי וקליני בתחום ניתוח ההתנהגות (Applied Behavior Analysis). בקורס נלמדים כלים לאבחון וזיהוי של קשיי התנהגות ותפקוד בקרב ילדים ובני נוער. מלבד זאת ישנה גם התנסות מעשית תוך כדי הנחיה מקצועית של צוות מנחי התנהגות.

היקף הקורס: 266 שעות אקדמאיות הנפרסות על פני 3 סמסטרים (שנה וחצי בסך הכול). הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע. שעות אלו כוללות גם סדנאות אורח בנושאים כגון פרמקולוגיה ואתיקה.

קורס הדרכת הורים מיכל דליות – מכללת לוינסקי

התוכנית להדרכת יועצי משפחה בגישת מיכל דליות ("סופר נני") מתקיימת במכללת לוינסקי.

דרישות קדם: תואר אקדמי או לימודים על תיכוניים מקבילים וניסיון אישי רלוונטי. כל המועמדים יעברו ריאיון אישי. הקורס מוכר כפיתוח מקצועי לכל עובדי ההוראה ברפורמות השונות בהיקף של 60 שעות (120 שעות לעובדים בשנת שבתון).

היקף הקורס: כ-450 שעות אקדמאיות, כיום לימודים אחד בשבוע במשך כשנתיים (ארבעה סמסטרים).

בשנה הראשונה מונחים היסודות התיאורטיים ובשנה השנייה לומדים את שתי דיסציפלינות הידע המרכזיות בתחום: היבטים פסיכולוגים של התפתחות הילד והמתבגר והיבטים סוציולוגים של המשפחה בעידן הפוסט מודרני.

החלק המעשי בשנה השנייה כולל גם את החלק המעשי (פרקטיקום).

במהלך הקורס מועברים גם נושאי העשרה ממוקדים כגון שיווק עצמי וסוגיות כגון מין ומיניות אצל ילדים ובני נוער, השמנה, התמודדות עם בעיות שינה ועוד.

עודכן בתאריך: 19 באפריל 2021

דילוג לתוכן