טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

ילדים מחוננים הם אוכלוסייה רגישה ובעלת צרכים מיוחדים. להיות ילד מחונן זה לא תמיד פשוט, לפעמים הם מתמודדים עם קשיי הסתגלות למערכת החינוך הרגילה, בעיות חברתיות ואפילו עם קשיים בתוך התא המשפחתי

על פניו נשמע שלהיות ילד מחונן זה דבר מדהים, הרי מי לא רוצה להיות מאוד חכם ובעל פוטנציאל להצליח בלימודים ובחיים? אבל הם גם ילדים מאוד רגישים, בעלי צרכים מיוחדים, שלמרות שהם נהנים מיתרונות ברורים בתחום הלימודים וההישגים, הם גם עלולים להתמודד עם קשיים של ילדים מחוננים בתחום הרגשי, ההתפתחותי והחברתי.

ילדים מחוננים מתמודדים פעמים רבות עם חוסר סנכרון בין כישורים, יכולות או מצבים התפתחותיים – בשל העובדה שהיכולת האינטלקטואלית של הילד לרוב מפותחת הרבה יותר מזו הרגשית. כך ניתן להיתקל בילד בן 10 שיודע לפתור תרגילים מסובכים במתמטיקה שיכולים להדהים כל מבוגר, אבל עדיין חושש לישון לבד בלילה ועובר למיטת ההורים, פשוט בגלל שהוא עדיין ילד.

איך מגדירים מחוננות אצל ילדים?

מבחני רמת האינטליגנציה (מבחני IQ), המשמשים פסיכולוגים לילדים לצורך אבחון ילדים מחוננים, קובעים כי התוצאה הגבוהה ביותר שניתן לקבל היא 160 נקודות. ילד מחונן הוא מי שמקבל תוצאה הגבוהה מ-140 נקודות.

האם כל הילדים המחוננים מצטיינים בלימודים?

לא. חשוב לדעת שילדים מחוננים הם לא בהכרח ילדים מצטיינים, הם ילדים שאוהבים מאוד ללמוד, יכולים ללמוד מהר וטוב, אבל אם הם מאבדים עניין ומוטיבציה זה יבוא לידי ביטוי גם בהישגים (אם כי רוב הסיכויים שהציונים של הילד עדיין יישארו גבוהים).

תופתעו לגלות שיש ילדים מחוננים שאפילו סובלים מלקויות למידה, מכיוון שאין קשר בין השניים. ילדים מחוננים בעלי לקויות למידה פעמים רבות "נופלים בין הכיסאות", לא זוכים לטיפול ולכן גם לא ממשים את הפוטנציאל שלהם, זאת למרות היכולות הקוגניטיביות המרשימות שלהם.

מה מאפיין ילדים מחוננים?

  • הם קולטים מהר וגם מצליחים לשמור את המידע.
  • יש להם יכולת לנתח היטב ולהבין מקרים של סיבה ותוצאה.
  • הם דוגלים באמת, צדק, חוקים, כל מה שהגון וישר, אם זה במשחק ואם זה בחיים בכלל.
  • מחפשים שיטתיות וסיסטמיות בדברים, תבניות ומסגרות.
  • ילדים בעלי אוצר מילים רחב ומגוון, בעלי יכול ביטוי רהוטה וקולחת.
  • הם מגלים סקרנות רבה.
  • יש להם מוטיבציה פנימית והם מחפשים אחר משמעות כל הזמן.
  • הם בעלי יכולת תפיסה מצוינת.
  • נהנים לפתור בעיות.
  • אוהבים לבצע פעילויות אינטלקטואליות ומגלים סקרנות אינטלקטואלית.
  • יש להם רעיונות מקוריים ויצירתיים.
  • הם אוהבים למצוא דרכים חדשות לבצע דברים.
  • יש להם יכולת ריכוז גבוהה.
  • הם רוצים להיות מקובלים ומוערכים.
  • הם נלהבים, מעמיקים.
  • אוהבים לנסות, לחוות דברים חדשים.
  • מוכנים לקבל גם את השונה והחריג.
  • הם בעלי ידע רב במגוון רחב של תחומים.

כל אותן תכונות חיוביות המאפיינות את הילד המחונן, הן דבר נפלא, הגורם לו להפוך למי שהוא – ילד מיוחד, סקרן וחכם. אבל כמעט כל אחד מאותם מאפיינים יכול להוביל את הילד גם להתמודדות עם קושי. לדוגמה:

  • היכולת להבין סיבה ותוצאה – היא זו שמקשה עליהם להבין דברים לא לוגיים, כמו דברים הקשורים לאמונה, מסורת ועוד.
  • הרצון שלהם לדבוק בחוקים, כללים, צדק ועוד – מקשה עליהם להיות מציאותיים ופרקטיים, לכן הם גם לפעמים נקלעים לוויכוחים בעת משחק כי הם לא מוכנים לשחרר מעט את החוקים, להתפשר ועוד.
  • הסקרנות הרבה שלהם עלולה להפוך אותם לחצופים, הם לעתים ישאלו שאלות מביכות, לא במקום ואפילו ייתפסו כהיפראקטיביים וחסרי מנוחה על ידי החברה.
  • היכולת שלהם ללמוד מהר גורמת להם לגלות חוסר סבלנות לקצב הלמידה הרגיל של חבריהם.
  • האנרגטיות וההתלהבות שלהם יכולות להפוך בקלות לשעמום ותסכול כשאין להם מספיק גירויים ועניין.

קשיים אצל מחוננים: איך פסיכולוג לילדים מחוננים יכול לעזור?

נטייה לדיכאון וחרדות – אם זה בשל רצון להצליח בכל דבר, רצון לשלוט ולא תמיד להצליח, מתוך התמודדות עם ביקורת בלתי פוסקת של החברה ובני המשפחה וגם מתן הערכות. הילד גם עלול להרגיש שהוא לכוד בתוך מערכות חינוך שלא מתאימות לו, בהן הוא נבלע, משתעמם, לא מוצא חברים, לא מאותגר, ועוד.

עלולים לחוות חוסר תחושת שייכות בתוך המשפחה –  הורים לילדים מחוננים לא תמיד יודעים איך להתמודד עם הילד. זה לא פשוט לסייע לילד שאין לו צרכים חברתיים ורגשיים רגילים, כאלה שאפילו ההורה עצמו לא יכול להזדהות עמם. לרוב ההורים למחוננים גם חסר מידע בנושא.

יכול להיות פער בין הרמה השכלית לרמה הרגשית שלהם – הילד יכול להיות חכם מאוד ומפותח מבחינת הישגיו בלימודים ולכן יקפיצו אותו לכיתה של ילד מבוגרים, אבל מבחינה רגשית הוא עדיין יתאים לקבוצת גיל צעירה יותר.

ביקורת עצמית חסרת פרופורציות – הם נוטים להציב לעצמם רף גבוה, לא מרשים לעצמם להיכשל וגם הסביבה מצפה מהם להישגים גבוהים (המורים, ההורים, החברים – כולם) מה שמלחיץ אותם עוד יותר.

קשיים חברתיים – לעתים יש להם יכולת ורבלית מפותחת מאוד, דבר שגורם לילדים להתרחק מהם או לצחוק עליהם. בנוסף הם יכולים לפתח בעצמם משחקים מורכבים או להעדיף משחקים קשים ומיוחדים ולכן מתקשים למצוא פרטנרים מתאימים. הם בעלי נטייה להיות שתלטנים בעת משחק, לדבוק בחוקים, בכללים, להיות רציניים מדי, בכך לעצבן את חבריהם למשחק.

התפתחות לא אחידה – מחקרים מראים כי המוטוריקה העדינה שלהם מתפתחת לאט יותר מהקוגניטיבית דבר היוצר תחושת תסכול.

הם נמנעים מלקחת סיכונים – דווקא בשל היותם חכמים מאוד, כי ם יודעים לחזות סיכונים, לראות בעיות אפשרויות שעלולות לצוץ לאורך הדרך ולכן נוטים להיות זהירים יותר.

ריבוי מיומנויות ויכולות – אם לאדם רגיל אין יותר מדי תחומים שהוא מאוד טוב בהם, לילד מחונן יש הרבה כאלה. זה אולי נשמע כמו צרה של עשירים, אבל זה באמת עלול להיות מבלבל וקשה להתמודדות. ילדים עם כישרונות מרובים לפעמים הולכים לאיבוד, מתקשים למצוא כיוון אחד לדבוק בו ולהתמקד בו ובהמשך גם לבחור בקריירה אחת שתתאים להם.

איך אפשר להקל על ילד מחונן?

ילדים מחוננים זקוקים לעזרה ותמיכה כדי להשתלב באופן טבעי ובריא בחיים, במשפחה ובמסגרות החינוך. חשוב שיקבלו סיוע כדי שירגישו מסופקים, נתמכים והכי חשוב – כדי שיממשו את מלא הפוטנציאל שלהם ולא יפספסו את המתנה שקיבלו. טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים וגם הדרכת הורים, יכולים לעזור גם לילד וגם להורה, למצוא את המסגרת המתאימה לילד, לספק תמיכה רגשית להורים וילד, כדי למנוע קשיים שעלולים להופיע לאורך הדרך.

מבחינה חינוכית: חשוב מאוד מגיל צעיר להיות קשובים לרצונות של הילד, לחשוב ביחד עם איש מקצוע מה הם הצרכים של הילד ומה מתאים לו, לדוגמה: האם כדאי להכניס אותו מוקדם לבית הספר? האם מומלץ לדלג על שנת לימודים? איזו מסגרת בכלל יכולה להתאים לו? רגילה או מיוחדת?

במסגרת הדרכת הורים: יוכלו הורי הילד ללמוד איך ליצור סביבה משפחתית תומכת עבור הילד, סביבה טבעית, שבה הילד לא יהיה יוצא דופן אלא חלק מהמשפחה. חשוב שילד מחונן לא יהיה ילד שונה מאחיו האחרים, שהם לא ירגישו מקופחים ושהוא לא ירגיש "עוף מוזר". יחד עם זאת חשוב שהוריו יעזרו לו למצוא את המקום המיוחד שלו ולממש את הפוטנציאל שלו, תוך מתן תשומת לב לקשיים שהוא עלול להיתקל בהם בחיים ורכישת ידע מתאים כדי שיוכלו ללוות אותו.

כדאי שהורים לילד מחונן ידעו איך להתמודד באופן טבעי עם קשיים שהוא עלול להתמודד עמם בבית הספר, עם המורים, החברים, עם בעיות רגשיות, תחושות תסכול ועוד. חשוב מאוד שההורים יבינו מה הם אותם מאפיינים שגורמים לילד להראות שונה, לחשוב שונה ולהיות באמת שונה ואיך להתמודד עמם. פסיכולוג ילדים יכול לעזור להורים במסגרת הדרכת הורים להבין לעומק את מה שעובר על הילד וגם לתת להם את הכלים המתאימים לעזור לילד וכמובן לעזור להם.

טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים – למה זה חשוב?

במידה והילד שלכם אובחן כמחונן, יכול להיות שהוא מתמודד עם חלק מהקשיים שציינו או אפילו עם כולם וכך גם אתם. טיפול רגשי לילדים מחוננים יכול לספק תמיכה לכל אותן בעיות רגשיות הנובעות מאותה אינטנסיביות, צורך בגירויים, קשיים חברתיים, מאותו אי סנכרון בין הקוגניטיבי לרגשי, כל אותם דברים שילדים מחוננים מתמודדים איתם בכל יום ולא תמיד יש להם מבוגר שיכול להכיל אותם, לפעמים אפילו ההורים לא יכולים לעשות זאת, פשוט כי אין להם את הכלים המתאימים.

פסיכולוגים מומחים לילדים מחכים לכם כאן באתר לפגישת ייעוץ ראשונית אונליין, מרחוק, דרך ה-ZOOM. בפגישה זו, שתיערך ללא הילד, תוכלו לתאר את הקשיים הרגשיים של הילד שלכם, את החוויה שלכם כהורים לילד מחונן ואת המקומות בהם אתם והילד זקוקים לתמיכה.

פסיכולוג הילדים יאזין לכם, ייתן לכם את חוות דעתו המקצועית למקרה, כלים ראשוניים להתמודדות וכמובן גם המלצות להמשך טיפול – אם זה במסגרת טיפול פרונטלי בקליניקה, טיפול אונליין או טיפול רגשי לילדים שיהיה קצת שונה (טיפול באמנות, טיפול במשחק, טיפול באמצעות בעלי חיים ועוד).

עודכן בתאריך: 14 בפברואר 2022

דילוג לתוכן