פחדים אצל ילדים: איך מתמודדים?

ילדים רבים סובלים מפחדים וזה דבר טבעי ואפילו הכרחי. אבל מתי פחד הופך לחרדה או לאובססיה? מתי צריך לטפל בפחד? ומה השיטות לטיפול בפחדים אצל ילדים?

פחד אצל ילדים הוא רגש טבעי, כמו כל הרגשות. תפקידו של הפחד בעצם לסייע להישרדות ולהמשכיות בעולם. מדובר במנגנון התרעה ואזעקה, הוא זה שגורם לילד להיזהר בזמן חציית הכביש, להימלט מכלב שרץ לעברו או לזעוק לעזרת מבוגר בעת צרה. התנהגויות אלו, הנובעות מפחד, מגבירות את הסיכוי להמשיך ולחיות, למרות סכנה אפשרית קיימת, זה לא משנה אם היא מציאותית או דמיונית.

פחדים אצל ילדים, בשלבי ההתפתחות השונים, הם דבר שכיח למדי. אבל לפעמים הפחד הופך לחרדה ולאובססיה של ממש. ישנם פחדים המתחילים וחולפים מעצמם עם הזמן ואילו אחרים מלווים את הילדים במשך חודשים ואפילו שנים. ילדים יכולים לפחד מדברים שנראים לנו, כמבוגרים, לא מאיימים, ואחרים מפחדים מהדברים שכולנו, גם המבוגרים, נרתענו מהם בשלב כזה או אחר.

צפו: אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית, מסבירה על הטיפול בחרדות ופחדים אצל ילדים

פחדים אצל תינוקות

פחד נפוץ אצל תינוקות הוא פחד מזרים, הנפוץ במיוחד מגיל חמישה חודשים ועד גיל שנה. התינוק מבין עד כמה נוכחות הוריו חשובה לו ובו זמנית מתחיל להתרחק מהם. הוריו נתפסים בעיניו כטובים ואחרים כרעים ומפחידים. הפחד מפני זרים הוא הישרדותי וטבעי. גם בטבע שורדים הגורים הנצמדים אל הוריהם. יותר מכך, פחד מזרים הוא חשוב ונכון, הוא מעיד על כך שהתינוק מבחין בין מוכר לזר, שהיכולת הקוגניטיבית הרגשית שלו מתפתחת כראוי.

בגיל חמישה חודשים מתחילים גם פחדים נוספים הגורמים לתגובות שונות, לדוגמה:

אם התינוק פוחד, הוא עלול לשקוע בשינה עמוקה, להסיט מבטו כדי להעלים גירוי שמטריד אותו או לפרוץ בבכי כדי לקרוא לעזרה.

בגיל 10 חודשים, התינוק כבר מסוגל להתבונן בגירוי שמעורר בו פחד ויש לו כבר מגוון רחב יותר של דרכים לקרוא לעזרת מבוגר. היכולת להתמודד עם הפחד, לגבור עליו ולווסת אותו, חשובה מאוד לתחושת המסוגלות העצמית של התינוק ולהתפתחות הביטחון העצמי שלו.

פחדים אצל ילדים בגיל שנתיים: פרידה ופחד להיות לבד

אחד הפחדים הנפוצים ביותר בגיל זה הוא פחד מפרידה. פעוטות מתקשים להיפרד מהוריהם בגן. תופעה נפוצה היא כשהורה מגיע עם הילד לגן, נפרד ממנו לשלום ואז הילד מתחיל לבכות, כי הוא מרגיש שההורה נוטש אותו ואז מתחילה דרמה גדולה וסצנת פרידה קורעת לב.

ילדים רבים פוחדים שאם ההורה ישאיר אותם בגן הוא לא ישוב, וכאשר ההורה משתף פעולה עם הפרידה הארוכה והעצובה הוא גורם לילד לחוש שאכן יש לילד סיבה טובה לחשוש. לכן ההמלצה היא ברוב המקרים להיפרד מהר, לחבק, לנשק, לומר לילד שתחזרו לאסוף אותו בסוף היום – ופשוט ללכת. ברוב הגדול של המקרים הילדים מפסיקים לבכות מהר מאוד, נרגעים וכעבור זמן קצר משחקים ומשתלבים בפעילות הגן. עוד על קשיי ההסתגלות לגן – תוכלו לקרוא כאן.

חרדת פרידה בגיל שנתיים היא שלב נורמלי בהתפתחות שלרוב חולפת עד גיל 3, שלב בו הילד מפנים שגם אם ההורים לא לידו הם עדיין קיימים וחוזרים. החרדה גם נובעת מהקושי של הילד להסתגל אל החדש והלא מוכר, לאחר תקופה ארוכה בה שהה בבית עם ההורים ולפתע הוא מוצא את עצמו במסגרת זרה וחדשה.

פחדים נוספים המאפיינים גיל זה עד גיל 3: פחד מאמבטיה, מחדר שירותים, רוחות רפאים, מלהיות לבד, מחיות מסוימות ומרעשים שונים.

פחד אצל ילדים הוא רגש טבעי, כמו כל הרגשות. תפקידו של הפחד בעצם לסייע להישרדות ולהמשכיות בעולם. מדובר במנגנון התרעה ואזעקה, הוא זה שגורם לילד להיזהר בזמן חציית הכביש, להימלט מכלב שרץ לעברו או לזעוק לעזרת מבוגר בעת צרה

גיל 3 עד 4: נעזרים בדמויות חיצוניות

בגיל הרך, לפחד יש תפקיד בהקשר הבינאישי ובתהליך הלמידה של הילד, שיש לו על מי לסמוך וכי ישנן דמויות חיצוניות שעוזרות לו. העובדה שההורים לרוב מגוננים על הילד ושומרים עליו בעת מצבי פחד, מפתחת תחושת ביטחון אצל הילד והבנה שהוא מוגן.

הדבר יוצר קירבה וביטחון של הילד בהוריו ובדמויות אחרות (גננת, מטפלת, סבא, סבתא ועוד), שגם הן מגנות עליו מפני כל מה ש"מפחיד" בעולמו.

פחדים אצל ילדים בגיל 5: דמיון מפותח

בסביבות גיל 5, מדובר בעיקר בפחדים מחושך, מפלצות, יצורים, רוחות רפאים – כל מה שמפלצתי, דמיוני, בלתי מנוצח ועלול לפגוע בהם. בנוסף הם עלולים לפחד מלאבד הורה, ממוות של אדם קרוב, מזרים, פגיעה או פציעה.

ילדים בגיל 6: פחדים מחוויות מציאותיות

ישנם מספר גורמים העומדים ביסודו של הפחד. הגורם הראשון הוא בלבול בין דמיון למציאות, זה דבר שמאפיין מאוד ילדים עד גיל חמש-שש. בגילים אלו מקור הפחד יכול להיות דמות מפחידה שראו או שמעו עליה בסרט או סיפור, או אפילו בתור בדיחה כמו "יש מפלצת בארון".

הגורם השני, הוא חוויה מציאותית שהילד עבר בשלב כלשהו או נחשף אליה. לדוגמה:

  • כלב שנשך אותו.
  • שריטה מחתול.
  • תאונת דרכים.
  • נפילה בגן שעשועים.
  • צפייה במשהו מפחיד שקרה לאדם אחר קרוב.
  • סבון שנכנס לו לעיניים.

כל אירוע כזה, קטן או גדול, יכול לעורר פחד שהמקור שלו אמיתי ומציאותי עבור הילד.

גורם שלישי נוסף, הוא חיקוי התנהגות של אדם אחר, לדוגמה:

  • אם האמא מפחדת מג'וקים ומגיבה אליהם בפחד היסטרי, גם הילד עלול להגיב אליהם כך לאחר שצפה בה צועקת וקופצת על הספה בכל פעם.
  • פחד מחושך בגלל שההורים הקפידו תמיד שיהיה אור.
  • פחד מאנשים מסוימים, בעלי מראה מסוים, בגלל שההורים תמיד זזים כשהם מתקרבים או בסביבה.

פחדים אצל ילדים בגיל 8, 9 או 10: בעיות חברתיות, סכנות וסיוטים

פחדים אצל ילדים איך מטפליםבגילאים אלה נפוצים מאוד פחדים הקשורים לבעיות חברתיות, הסתגלות חברתית, מעבר דירה במידה וזה קורה. גם פחדים הקשורים להמצאות בתחום בית הספר, איחור לבית הספר, חרדה מלימודים או סכנות אישיות.

סביב גיל 9 ילדים רבים חווים פחד מפרידת הוריהם, מגירושים וגם מסכנות שונות, דבר שעלול להתפתח לפחד מדם, מפציעות ועוד. יש ילדים שבגיל זה סובלים מסיוטים ופחדים הקשורים לשינה.

כשילדים מתחילים לשמוע יותר חדשות ולהיות מעורבים במה שקורה בעולם, מתעוררים בהם פחדים מחטיפות, מלהיות לבד, בחושך, מרעידות אדמה, מלחמות, ועוד. בגיל זה נעלמים גם פחדים רבים אחרים כי הילדים גם מתחילים לחוש יותר עצמאיים.

פחדים אצל ילדים ונוער בגיל 12 עד 14

בגיל זה מדובר בעיקר מפחדים הקשורים לאסונות, כמו: תאונת מטוס, מתקפת טרור, מחלות, זיהומים, יחסי מין, פחד קהל, מוות, תאונת דרכים ועוד. עוד מידע על טיפול בפחדים וחרדות אצל בני נוער תוכלו לקרוא כאן.

טיפול בפחדים אצל ילדים: 4 שיטות שכדאי לנסות בבית

יש המון סוגי פחדים והמון שיטות שתוכלו לנסות בבית כדי להתמודד עם הפחדים, הנה כמה מהן על קצה המזלג:

פחד מחושך ומפלצות – אפשר לתת לילד ללכת לישון עם פנס ואפילו עם חרב צעצוע כדי שיוכל להגן על עצמו או צעצוע משעשע כדי שיוכל להצחיק את המפלצת. מומלץ לספר לו לפני השינה סיפור על מפלצת ידידותית ולא על כזו מפחידה, להראות לו שלא כולן רעות. להרבות להקריא לו סיפורים בנושא שעוסקים בילדים המתמודדים עם פחד דומה. אפשר גם להשאיר אור קטן בחדר ליד.

פחד מסיוטים – להכין ביחד עם הילד לוכד חלומות אותו ניתן לתלות מעל המיטה. לפני השינה לא מומלץ לספר לו סיפורים מפחידים או לראות סרטים שעלולים להלחיץ אותו לפני השינה. באופן כללי ילדים שנוטים לסבול מסיוטים מומלץ שיראו כמה שפחות תוכניות בעלות תכנים מפחידים. לפני השינה כדאי לשוחח על דברים נעימים, להיכנס לאווירה מרגיעה וחיובית, לחשוב מחשבות חיוביות. אפילו לצחוק, לספר בדיחות, סיפורים מצחיקים, כדי שהילד יילך לישון עם חיוך. עוד שיטות לטיפול בסיוטים אצל ילדים תוכלו לקרוא כאן.

פחד מבעלי חיים – טעות של הורים לילדים הפוחדים מחיות היא שהם נוטים להרחיק אותם מכלבים לדוגמה, גם מקטנים, גם מגדולים, גם מהכלבים הכי מתוקים. חשוב לתת לילד להתמודד עם הפחד, כדאי שתלוו אותו, תאמינו בו ותראו לו שהוא יכול להתמודד עמו. תוכיחו לו שיש המון כלבים חמודים ומתוקים שלא יפגעו בו לרעה, להיפך. תראו לו איך אתם מלטפים כלב, מחזיקים ארנבת, ועוד. אל תכריחו את הילד, תנו לו את הזמן, אבל גם אל תגבירו את עוצמת הטראומה.

פחד ממוות ומחלות –  אם החלטתם להתמודד עם המצב בעצמכם ולא באמצעות פסיכולוג ילדים, חשוב לומר לילד את האמת, אבל בהתאם לגילו וליכולת שלו להכיל אותה. הסבירו לו שכולם מתים, אבל רק בסוף, בעוד המון המון שנים. ספרו לו שאתם צעירים ובריאים. בנוסף נסו לצייר לו תמונה דמיונית של המוות, של גן עדן, של מקום נעים ורגוע אליו מגיעים בסוף ולא אל מקום מאיים.

מתי חשוב לפנות לטיפול בפחדים אצל ילדים?

במצבים בהם הפחד פוגע באיכות חייו של הילד ובתפקודו – מומלץ לפנות לעזרה מקצועית. אם הילד מפתח התנהגות אובססיבית, סובל מחרדה, מתחושת מתח כללית המשפיעה על תפקודו ומצבו הרגשי ואם הוא חושש מהעתיד ומהווה כל הזמן ואפילו מפתח תסמינים פיזיולוגים (כמו כאבי ראש, בעיות שינה, כאבי בטן, ועוד) – אל תישארו לבד.

מצבים נוספים בהם כדאי לפנות לעזרה:

  • כשהילד סובל מחרדות ופחדים שלא תואמים את גילו (ילד בן 10 שחושש ממפלצות לדוגמה).
  • כשעוצמת הפחד לא תואמת את המציאות (ילדה שחוששת באופן קיצוני שאחד מבני משפחתה ימות ללא כל סיבה).
  • כשהפחד משתלט על החיים (ילדה שמסרבת ללכת לבית הספר בגלל פחד מסוים או ילד שלא הולך לגן בגלל פחד אחר).

למי פונים לעזרה?

כשמדובר בענייני הנפש – חשוב לפנות רק לאנשי מקצוע בעלי הסמכה והכשרה מתאימה.

בגילאים הצעירים במקרים רבים, מדריכת הורים מוסמכת תוכל לסייע לכם ההורים לעזור לילדכם. במקרים אחרים, טיפול רגשי לילדים וטיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי יכולים לסייע לילד להתמודד עם הפחד, לווסת אותו וגם להרגיע את עצמו כשהפחד תוקף. במקרים של חרדות, יתכן ותופנו לפסיכיאטר על מנת לשקול טיפול תרופתי במקביל לטיפול הרגשי.

במסגרת טיפול פסיכולוגי לילדים הסובלים מפחדים משתמשים בטכניקות שונות, כגון: דימיון מדריך, טכניקות נשימה להרפיה, חושפים את הילד לפחדים תוך כדי התנסות חיובית שבה הוא לומד לשלוט בהם ועוד. במסגרת הטיפול מעורבים גם ההורים, במסגרת הדרכת הורים, כדי לעזור להם לשחרר את התלות של הילד בהם ולעזור לו לבנות תחושת עצמאות ולהעניק לו תמיכה שתחזק את אותה עצמאות.

פגישת ייעוץ ראשוני

הצעד הראשון הוא פגישת ייעוץ הורי עם איש מקצוע מוסמך: פסיכולוג, מטפל רגשי או מדריכת הורים מוסמכת. איש המקצוע יקשיב למקרה שלכם, יאבחן את הקושי, ייתן לכם כלים ראשונים להתמודדות בבית ויכוון אתכם להמשך טיפול או הדרכה הורית.

כאן ב Experts תפגשו מדריכות הורים, פסיכולוגים ומטפלים רגשיים לילדים – שקיבלו מאיתנו תו איכות. תו האיכות ניתן למומחים שעונים על תנאי הקבלה שלנו: בעלי הסמכה מתאימה, נסיון עיוני ומעשי רלוונטי והמלצות.

פסיכולוגים, מטפלים ומדריכות הורים מומלצות:

מרכז אתרוג
מכון לטיפול פסיכולוגי, קבוצות טיפוליות, הדרכת הורים וייעוץ זוגי
מרכז אתרוג הוקם על ידי אנשי מקצוע מובילים מתחום הפסיכותרפיה. המרכז מציע מגוון רחב של טיפולים בילדים ומבוגרים, וכן טיפול זוגי, משפחתי והדרכת הורים
יהודית אוליבר
מדריכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות
מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מומחית בהדרכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ו/או לקויות למידה.
אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה
פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער ברעננה. במרכז גרתי טיפולים רגשיים מגוונים ומטפלים מנוסים ואיכותיים, וכן אבחונים והדרכות הורים
ורד סנדק
מדריכת הורים מוסמכת
מדריכת הורים מוסמכת. עובדת עם הורים למתבגרים וילדים מגיל 6. טיפוח תקשורת מיטיבה בין הורים לילדים, התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה ובעיות התנהגות. נסיון עשיר בתפקידים בכירים במערכת החינוך, M.A במנהל החינוך
ריקי מרקביץ יעקבס, פסיכולוגית קלינית מומחית
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב בילדים ומבוגרים, וכן טיפול בחרדות, הדרכת הורים, ויסות רגשי, דימוי וערך עצמי, מערכות יחסים ומשברי חיים

עודכן בתאריך: 4 בספטמבר 2023

דילוג לתוכן