איך לשמור על הילדים בתקופה של מתח ביטחוני?

מלחמה, אזעקות ומתיחות בטחונית מתמשכת עלולים לגרום לילדנו מצוקה רגשית עד כדי חרדה. מיהם הילדים החשופים לחרדות ומהם 5 הדרכים שיעזרו להם לצלוח את התקופה בשלום מבחינה רגשית?

אסנת גרתי

אסנת גרתי

פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה

הילדים שלנו רק החלו את שנת הלימודים וכבר יצאו מהשגרה שאך החלה, לתוך חופש יום כיפור וסוכות הארוך. הם חשופים בחודשים האחרונים להרבה מתח פוליטי, וכעת למצב ביטחוני שהתדרדר בבת אחת לכדי איום ביטחוני מוחשי ועוצמתי על יישובים רבים בארץ ושכולל פצועים והרוגים.
כל אלה מייצרים מצב מתמשך של מתח אצל הילדים שלנו, שיכול להצטבר במקרים מסויימים לדאגה וחרדה ממשית.

חשוב לשים לב בימים אלה ליצירת שגרת חיים בריאה לילדינו, וכן למצבם הרגשי של הילדים, ולסימני מצוקה אם עולים.

מיהם הילדים הפגיעים יותר בפני חרדה כעת?

ראשית, הילדים שחשופים ישירות לפיגועים, נפילת טילים, ואיום ביטחוני ממשי בסביבת חייהם הקרובה.
בנוסף, ילדים שנוטים באופן כללי לחרדה או נמצאים במצוקה רגשית על רקע משפחתי, חברתי או אחר. ילדים אלה יהיו פגיעים יותר כעת בגלל שהבסיס הרגשי שלהם אינו מספיק מוצק והם יכולים להתערער בקלות משינויים בשגרה או מתח מסביבם.

 

כהורים וכבני אדם, טבעי ומתבקש שנהיה בימים אלה בלחץ, תחושת אי וודאות, חרדה ואי שקט.
עם זאת חשוב לזכור שעבור הילדים שלנו אנחנו מהווים עוגן, ולנהל את המצב באופן שקול ורגוע, לתווך להם את המציאות בעדינות ובהדרגה, ועם נימה אופטימית ועניינית, ולא לחשוף אותם לחדשות ולמראות קשים.

איך לעזור לילדים לצלוח את התקופה בשלום מבחינה רגשית?

ילדינו זקוקים כעת לדרכים מגוונות לבטא את עצמם וחשוב שננסה לספק להם אפשרויות שונות וכלים שונים לביטוי רגשותיהם ומחשבותיהם במטרה לפתח אצל הילדים חוסן רגשי.

להלן הצעות לכמה דרכים בהן נוכל לעודד את הילדים לבטא את עצמם בתקופה המתוחה שלפנינו:

1. ביטוי גופני:
ספורט, ריקוד משותף או משחק כדור ישחררו מתחים וישפרו מצב רוח

עידוד של הילדים לעשות ספורט בבית. אפשר לשחק איתם משחקים פיזיים, לצאת מדי פעם לסיבוב קרוב לבית אם מתאפשר, לרקוד איתם עם מוסיקה, להתמסר בכדור, לשחק כדורגל בסלון ועוד. הוצאת אנרגיה פיזית תורמת למצב הרוח ולתחושת האופטימיות ועוזרת לילדים להתמודד טוב יותר עם מתח וחרדה.

2. עיבוד רגשי:
שיחה, ציור או כתיבה על רגשות תסייע בויסות הרגשי ותאוורר רגשות קשים

חשוב לעודד את הילדים לבטא רגשות כמו כעס, פחד, חוסר אונים, דיכאון או כל רגש אחר שעולה בעקבות המצב. אפשר לייחד מחברת שתהיה "מחברת רגשות" ובה הילדים יכולים לרשום מה הם מרגישים, לצייר, לכתוב סיפורים ועוד. אפשר גם לגזור תמונות מעיתונים שמבטאות מה הם מרגישים, לצייר יחד, לעשות תיאטרון בובות או כל דרך אחרת לביטוי רגשי שעוזרת לילדים.
חשוב גם שנדבר עם הילדים ונשאל ישירות איך הם מרגישים, ממה הם חוששים וכד'. העיבוד הרגשי חשוב כדי לשפר את הוויסות הרגשי ולאוורר את הרגשות הקשים.

3. ניווט עובדתי/מציאותי:
הסברה הורית ללא חשיפה לחדשות תספק להם תחושת ביטחון

חשוב לתת לילדים מידע אמין ומתאים לגילם על מה שקורה. להסביר להם שיש כעת מצב של לחימה, להסביר שמדי פעם יהיו אזעקות, ומה צריך לעשות בעת אזעקה. להסביר שזה זמן שאנחנו צריכים לשמור על עצמינו ולא להתקהל או להיות רחוק מהבית, אך מצד שני שחשוב לשמור על השיגרה ולהישאר רגועים ופעילים.
ילדים זקוקים למידע, אך צריכים שהמידע יגיע אליהם באופן עדין ומתווך על ידי המבוגרים המשמעותיים להם. אנא אל תחשפו אותם לחדשות, תמונות ברשתות החברתיות או מידע קשה מדי או שאינו מתאים לגילם.

4. ביטוי דרך מגע:
חיבוק הורי ומגע עם בעלי חיים עוזרים להרגע

הורה וילדחשוב בימים האלה לחבק הרבה את הילדים, לעשות להם מסאז' אם הם אוהבים, ללטף ולהיות קרובים. המגע מרגיע, מקרב ומחזק את הילדים. אם יש לכם או לחבריכם/משפחתכם המורחבת חיות מחמד, זה זמן טוב ללטף ולשחק עם בעלי החיים כי נוכחותם מרגיעה וטובה לילדים.

5. ביטוי יצירתי:
חופש יצירה יעזור להם להפתח ולהרגע

חשוב לעודד כל ילד לבטא את עצמו בכלים היצירתיים שהוא אוהב ושנגישים לו. למשל: ציור, מוסיקה, כתיבה יוצרת, משחקים, תיאטרון ועוד. יצירתיות מאפשרת ערוץ ביטוי חופשי אינטואיטיבי ופתוח שעוזר לילדים לספר מה הם מרגישים ולחוש יותר רגועים.

נסו למצוא איזון בין התנהלות בטיחותית ושמירה על עצמכם ועל הילדים, לבין שמירה על שיגרה פעילה, מפגשים עם חברים (אפשר גם בבית), המשך של פעילויות להן הילדים רגילים, ומתן תשומת לב רבה לצרכים הרגשיים של הילדים ולבילוי זמן איכות משותף ומעצים עימם.

אולי יעניין אותך גם:

אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה
פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער ברעננה. במרכז גרתי טיפולים רגשיים מגוונים ומטפלים מנוסים ואיכותיים, וכן אבחונים והדרכות הורים

עודכן בתאריך: 8 באוקטובר 2023

דילוג לתוכן