אוטיזם והספקטרום האוטיסטי

אוטיזם והרצף האוטיסטי כוללים קשת לקויות הקשורות זו בזו, כאשר לכל אחת מהן מאפיינים שונים ודרגת חומרה שונה. הלקויות כוללות קושי בתפקוד חברתי, בהבעה מילולית וא-מילולית, וחזרה נוקשה וחד גונית על התנהגויות ופעילויות

הספקטרום האוטיסטי (ASD – Autism Spectrum Disorders), המכונה גם תסמונת הקשת האוטיסטית והרצף האוטיסטי, מתייחס ללקויות אשר מסווגות כהפרעות התפתחות נרחבת (PDD – Pervasive Developmental Disorder). קיומם של מספר מאפיינים, החומרה שלהם והמאפיין המוביל שלהם מגדירים איזו תסמונת מתוך הספקטרום האוטיסטי מאפיינת את המאובחן.

הפרעת התפתחות נרחבת כוללת, בין השאר, אוטיזם קלאסי, תסמונת אספרגר, הפרעת ילדות דיסאינטגרטיבית, תסמונת רט והפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת (PDD-NOS – Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified).

הסימפטומים של הקשת האוטסיטית משתנים מאדם לאדם, אך באופן כללי הם מתבטאים ברמות שונות של קשיים בקיומן של אינטראקציות תקשורתיות וחברתיות, יחד עם נוקשות מחשבתית, התנהגויות חוזרות ותחומי עניין ופעילות מאוד מצוצמצמים.

מה המאפיינים של אוטיזם? איך מזהים והאם קיימים סימנים מוקדמים?

אוטיזם מתאפיין בעיכובים התפתחותיים או תפקודיים עד לגיל 3 בתחומי האינטרקציה החברתית, הכוללים:

  • קושי בהעברת ופירוש רגשות
  • קושי בהבנת סיטואציות חברתיות או חוקים חברתיים
  • קושי בהשתתפות במשחקי תפקידים
  • קושי ביצירת קשר בין אישי עם אחרים בקבוצה

גם קושי בתחומי השפה שמתבטא בחזרה על משפטים שנאמרו קודם, חוסר הקשר והעדר חקרנות וסקרנות, או בעיה בתקשורת הלא מילולית, כגון: קושי להצביע על חפצים אצל ילדים קטנים, עלולים להזהיר על קיומו של אוטיזם.

תסמינים נוספים המעידים על אוטיזם יכולים לכלול:

  • הצמדות לחוקים וכללים סגורים ומובנים.
  • התנהגות המונעת מהגיון פנימי שלא בהכרח מובן לאחרים.
  • חוסר שליטה ברגשות, הצפה רגשית וחושית כאשר ישנם גירויים חזקים או שהסביבה אינה תואמת את הציפיות, וחוויה של רגשות של תסכול וכעס במינונים גבוהים היכולים להתפרץ בהתקפי זעם ואלימות.
  • רמות שונות של קשיים שפתיים – הן בדיבור והן בהבנה.
  • רמות שונות של קשיי קואורדינציה מוטורית.
  • הסתגרויות תכופות ורצון להתבודד לפרקי זמן אשר משתנים מאחד לשני.
  • התמקדות בתחומי עניין ייחודיים ואף מוזרים.
  • בעיות בריאותיות שונות, כגון בעיות במערכת העיכול והפרעות שינה ואף פיגור שכלי.

באוטיזם הקלאסי, לכל אלו מצטרפים גם התנהגות חזרתית שבמסגרתה הילד חוזר לשחק עם אותם החפצים אך לא באופן שבו רוב הילדים היו משחקים בהם.

גם רגישות יתר או תת רגישות או קושי בויסות חושי עלולים להעיד על קיומו של אוטיזם. רובנו מסוגלים לסנן חלק מהגירויים שנמצאים סביבנו, אך אצל ילדים מהספקטרום האוטיסטי עלולה להתעורר רגישות חושית בשני אופנים:

  • תת רגישות – שבמסגרתה נדרשים גירויים משמעותיים מאד בכדי לעורר תגובה והילד נראה רוב הזמן רדום
  • רגישות יתר – שבמסגרתה כל גירוי, ולו הקטן ביותר, גורר תגובה ומכניס את הילד למצב תוקפני.

ישנם ילדים שמתפתחים בצורה תקינה יחסית עד גיל שנה וחצי, שבו יחוו עצירת התפתחות או רגרסיה. ילדים אלו יהפכו לחסרי עניין באחרים ויאבדו חלק מאוצר המילים אותו למדו. בגיל 3 הרגרסיה תפסק והיכולות אותן ילמד הילד בתקופה הזו ישארו.

מתי אפשר לזהות סימנים ראשונים של אוטיזם אצל ילדים?

הסימפטומים המשוייכים לאוטיזם מתחילים בדרך כלל לפני גיל 3 ועלולים לגרום לעיכובים או בעיות בהתפתחות של מיומנויות וכישורים שונים. אולם כאמור לעיל, הספקטרום האוטיסיטי רחב מאוד והוא כולל בתוכו אנשים בעלי רמות תפקוד שונות, תסמינים שונים, מיומנויות שונות ועוצמות קשיים שונות.

לרוב, ההורים הם אלה שמזהים לראשונה כי משהו לא בסדר בהתפתחות ילדם, מאחר ודפוסי ההתפתחות החברתית וההתפתחות של מיומנויות תקשורת לא מתפתחים באופן טיפוסי לפי גילם.

בשנים האחרונות חלה עלייה בשכיחות הילדים המאובחנים על הרצף האוטיסיטי ומחקרים מראים כי היא מגיעה לכ-2-5 ילדים מכל 1000 ילדים, וכי התסמינים נפוצים יותר אצל בנים מאשר בנות.

עודכן בתאריך: 25 בדצמבר 2023

דילוג לתוכן