פענוח ציורי ילדים: איך תזהו סימני אזהרה?

אפשר ללמוד הרבה דברים מהציורים שהילדים מציירים, בין היתר גם על המצב הנפשי והחברתי שלהם, על פחדים, טראומות שחוו ואפילו על איך שהם מרגישים בבית. הנה כמה סימני אזהרה שכדאי לשים אליהם לב בציורי ילדים

מאת: מיכל וימר, מדריכת הורים ומטפלת רגשית.

בדרך כלל, כשהילד או הילדה מראים לכם ציור, אתם בטח נוטים להביט בציור בחצי עין, לומר להם "כל הכבוד" ושולחים אותם לדרכם. כשאנחנו לא מבינים משהו, קשה לנו להתבונן בו לעומק או להתייחס אליו. האם חשבתם פעם שאפשר ללמוד המון על הילדים שלכם דרך התבוננות בציורים שלהם?

מיכל וימר מסבירה על איתור פחדים ומצוקות בציורי ילדים:

ניתוח ואבחון של ציורי ילדים הוא כלי מקצועי לכל דבר

קשה מאוד עד בלתי אפשרי לפעמים להבין מה עובר על ילדים בכלל וילדם קטנים בפרט. ילדים מתחילים לצייר בשלב התפתחותי מוקדם ומציירים ללא הפסקה בשנות חייהם הראשונות, אם זה בגן, בבית הספר, בבית או בחוגים. אנשי מקצוע, המתמחים בטיפול בילדים, כמו פסיכולוגים, מטפלים באמנות, מדריכי הורים ועוד – רואים בציורי ילדים כלי שמהווה דרך נוספת להתבונן על דרכי ההתבטאות של הילד מכיוונים אחרים, כי לפעמים לא את הכל ניתן להגיד במילים.

מה אפשר למצוא בניתוח ציור של ילדים?

  • ציור של ילד יכול לעזור לאבחן את מצבו כאשר אנשי מקצוע מתקשים להבין את המקור להתנהגותו.
  • ילד יכול להביע את עצמו דרך ציור במקום במילים.
  • הורים, גננות ומורים יכולים לזהות קשיים ומצוקות רגשיות דרך ציורי ילדים.
  • בציורי ילדים אין גבולות ואין הגבלות – הילד יכול "להשתולל" ולא מרגיש ששמים לו גבולות ואנו יכולים ללמוד מכך הרבה.

חשוב לציין: לא כדאי להסיק מסקנות גורפות על האישיות של הילד מבדיקה של ציור אחד בודד. לפעמים ילד מצייר משהו באופן חד פעמי, מעתיק מילד אחר או פשוט לא ניתנו לו הצבעים והכלים שהתכוון לבחור. לכן, מומלץ לבדוק כמה עשרות ציורים שצוירו על פני תקופה של כמה חודשים, ולחפש בתוכם הישנות של תופעות.

תסתכלו על הציורים של הילדים שלכם: 9 סימנים שכדאי להכיר

1. ציור רק בצידי הדף

הדבר יכול להעיד על זה שהילד מרגיש שהוא בצד, לא משמעותי, סובל מקשיים חברתיים ולכן נצמד לפינות ולדפנות, שם הוא מרגיש בטוח יותר, בניגוד למרכז הדף.

2. ציור של דמות ללא פה

אם הילד מצייר תמיד פנים אבל לא מצייר לדמויות שלו פה, יכול להיות שהוא מתקשה לבטא במילים משהו שהוא מרגיש או חווה, מסתיר סוד מחשש לחשיפתו, או מנסה לומר משהו ולא מצליח לבטא את עצמו.

3. שימוש קבוע באותו הצבע

כאשר ילד "נדבק" לצבע מסוים בציוריו ולא מרפה ממנו, או כאשר יש צבע אחד ששולט בציוריו – מתקיים בעצם שימוש לא מאוזן בצבעים. זה קורה בדרך כלל כאשר הילד חווה תקופה של עומס, מתח וקשיים רגשיים אחרים והשימוש המוגבר בצבע משמש לו כפיצוי רגשי.

פענוח ציורי ילדים שימוש בצבע אחיד

4. רגרסיה בציורי ילדים

אם ילד נהג לצייר בצורה מסוימת ולפתע אתם שמים לב שהוא חזר אחורה (לדוגמה ילד בן שבע שחזר לצייר כמו ילד בן שלוש) יכול להיות שמדובר ברגרסיה רגשית-התנהגותית מסוימת שבאה לידי ביטוי בציור.

פענוח ציורי ילדים רגרסיה

5. הקפדה מוגזמת

יש ילדים שמקפידים באופן מאוד מוגזם שלא לצאת מהקווים, לצבוע באופן מדויק, שהכל יהיה מאוד ישר – במידה ומשהו משתבש הם יוצאים מדעתם. מדובר בסוג של פרפקציוניזם מוגזם, ללא סיבה, שיכול להעיד על חרדה, פחד מאובדן שליטה, מכישלון ועוד.

פענוח ציורי ילדים הקפדה מוגזמת

6. ציור דמויות עם ידיים גדולות

נהוג לחשוב כי כפות ידיים גדולות עלולות להעיד על כך שהילד חווה התנהגות אלימה מאדם כלשהו. יחד עם זאת, חשוב לשים לב למספר דברים: אם הילד מצייר דמות מאיימת עם ידיים גדולות, יכול להיות שהוא פשוט מצייר מפלצת או דמות דמיונית שקרא עליה בספר או צפה בה בטלוויזיה. לא כל דמות מפחידה שהילדים מציירים, מעידה על מצוקה אמיתית שהם חווים במציאות.

7. ציור דמויות בלי ידיים

בגילאי 5-7, תופעה של ציור דמויות ללא ידיים היא שכיחה, נפוצה ואף נורמטיבית. לאחר גיל 7 היא לרוב חולפת מעצמה. אם לאחר שלב זה הילד ממשיך לצייר דמויות ותמיד מותיר את הדמויות שלו ללא ידיים, זה יכול להעיד על חוסר מסוגלות בחיים האמיתיים, מכיוון שהידיים הן איבר חשוב, כמובן. יש לשים לב אם מדובר בתופעה חד פעמית או קבועה.

ציורי ילדים ללא ידיים

8. מחיקה חוזרת של פרט מסוים

לפעמים ילדים מציירים ציורים ומוחקים תמיד אלמנט מסוים מהציור: לפעמים הוא מוחק דמות מסוימת, ולפעמים זה יכול להיות איבר בגוף או חפץ. האם זה יכול להעלות חשד שהילד מסתיר משהו? האם זה סימן לקושי? לא תמיד.

אז מתי כן? כאשר יש מחיקה של כל הפנים לדוגמה בקווים זוויתיים או מחיקה מוחלטת אחרת של אזור הקשור לתקשורת עם האחר. בנוסף, מחיקה חזקה או צביעה זוויתית עד ליצירת חור בדף עצמו – גם יכולות להעיד על קושי.

ציורי ילדים מחיקת פנים

9. ציור בית לא תקין

רבים חושבים שאם ילדים מציירים בית ריק או בית שבור (לדוגמה עם רעפים שבורים, דלת חסרה, חלונות שבורים ועוד) זה יכול להצביע על כך שמשהו גורם לילד להרגיש לא בטוח בבית, או שהוא מרגיש בודד בבית.

חשוב להבין שאצל ילדים, ציור של בית לא תמיד מעיד על איך שהם מרגישים בתוכו. חלונות ודלתות הם הפתח של הביטוי וכאן נשאלת השאלה איך הילד מבטא עצמו כלפי חוץ ומה הוא מרגיש. קווים שבורים מעידים על שבר, אבל רק אם הם חוזרים על עצמם. יש לזכור שציור של בית שבור או "עצוב" יכול להיות גם ציור של בית מועתק, שהילד ראה בספר או בטלוויזיה. התופעה יכולה להיות נפוצה אצל ילדים מאומצים, ילדים שחווים התעללות רגשית או נפשית, או ילדים שחווים פרידה של הוריהם.

ציורי ילדים בית לא תקין

אל תקבעו דבר על סמך ציור אחד. אם יש חשש – התייעצו עם איש מקצוע

גם אם אתם מגלים בציורי הילדים שלכם דברים שנראים לכם כמו סימן למצוקה כלשהי, חשוב לא להיבהל ישר, להיות זהירים, מחושבים ולבדוק את הדברים לעומק. לא חייבים בגלל כל ציור לרוץ לגננת ובוודאי שלא לפתוח בחקירה משטרתית.

ציור חד פעמי עם אלמנט מדאיג – לרוב הוא רק ציור. אבל, כאשר אלמנט שיכול להעיד על בעיה מסוימת חוזר על עצמו באופן קבוע – כדאי לבדוק לעומק ולהתייעץ עם פסיכולוג ילדים או או מדריכת הורים מוסמכת. כאן באתר תפגשו פסיכולוגים ומדריכות הורים איתם ניתן לקבוע פגישת ייעוץ בודדת אונליין או בקליניקה.

מתייעצים עם מדריכת הורים מוסמכת.

בדיקות רקע מעמיקות

כל המומחים באתר
בעלי השכלה והסמכה
על פי התנאים שהגדרנו

נסיון מוצלח מוכח

לכל המומחים נסיון
מעשי רלוונטי והמלצות
שאימתנו אישית

ראיון אישי

עם כל המומחים
קיימנו ראיון מקיף
והתרשמנו לטובה

בקרה שוטפת של חוות דעת

ענת שלנו לא מפסיקה
לתשאל לקוחות ולוודא.
(גם איתכם היא תדבר)

אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי ברעננה
פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער ברעננה. במרכז גרתי טיפולים רגשיים מגוונים ומטפלים מנוסים ואיכותיים, וכן אבחונים והדרכות הורים
יהודית אוליבר
מדריכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות
מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מומחית בהדרכת הורים למתבגרים, ילדים ופעוטות ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ו/או לקויות למידה.
ורד סנדק
מדריכת הורים מוסמכת
מדריכת הורים מוסמכת. עובדת עם הורים למתבגרים וילדים מגיל 6. טיפוח תקשורת מיטיבה בין הורים לילדים, התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה ובעיות התנהגות. נסיון עשיר בתפקידים בכירים במערכת החינוך, M.A במנהל החינוך
ריקי מרקביץ יעקבס, פסיכולוגית קלינית מומחית
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בהפרעות קשב בילדים ומבוגרים, וכן טיפול בחרדות, הדרכת הורים, ויסות רגשי, דימוי וערך עצמי, מערכות יחסים ומשברי חיים

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 21 בפברואר 2024

דילוג לתוכן