״הוא מציק לי!״ – איך פותרים מריבות בין אחים?

אם יש לכם יותר מילד אחד – יש לכם המון מריבות אחים בבית. מדובר בתופעה נורמלית לחלוטין, שמתרחשת בכל משפחה. כהורים חשוב מאוד שתדעו איך להתמודד עם ריבים בין אחים ואיך להגיב, כדי לא להחמיר את המצב ולא לפגוע בקשר שלכם עם הילדים

קין והבל, הנסיכים וויליאם והארי, האחיות לבית משפחת קרדשיאן ועוד…

המון אחים יש בעולם, כולם אוהבים וכולם רבים. מי שסובל במיוחד מאותן מריבות אחים הם ההורים, שנאלצים לשמוע כל היום צעקות, בכי, קיטורים. הם אלה שמבקשים מהם לקחת צד, להעניש, להתערב.

פעמים רבות ההורים גם נוקטים בצעדים לא הוגנים או מכוונים כלפי אחד מהילדים, זה קורה גם בגלל מניפולציות של ילד מסוים, חוסר הבנה של הסיטואציה, מעורבות יתר, צורך להגן על הצד שנראה להם חלש יותר. בגדול, הורים היו שמחים מאוד אם מריבות בין אחים היו פשוט נעלמות מהעולם. אבל הן לא, אז בשביל זה אנחנו פה.

האם מריבות בין אחים הם דבר רע?

נכון, זה לא נעים לראות את הילדים רבים. אבל חשוב להבין – אחים אמורים לריב, זה מכין אותם לחיים ומחשל אותם ביחסים עם העולם. המריבות עם האחים, ההתנגשויות, הוויכוחים והמכות, מכינים אותם לחיים ומלמדים אותם מיומנויות חברתיות. לכן בפעם הבאה שהילדים רבים, הביטו בהם מהצד וזכרו, יש בזה גם משהו טוב.

אחים רבים – יחסי אהבה שנאה?

מערכת יחסים בין אחים היא דבר מאוד מורכב ואפילו מוזר:

  • הם לפעמים החברים הכי טובים וברגע השני הם האויבים הכי גדולים.
  • הם דואגים ומגנים אחד על השני ומצד שני פוגעים יותר מכל אחד אחר.
  • הם מוציאים אחד את השני מהדעת וגם יודעים להרגיע מהר מאוד.
  • הם יכולים לבלות ביחד שעות או להשתגע אחרי דקה באותו החדר.
  • הם מאוד מאוד דומים ויחד עם זאת מאוד מאוד שונים.
  • הם מפרגנים ומשוויצים, אבל לרוב רק מאחורי הגב ולא בפנים.

אז מה הסיבות לריבים בין אחים?

  • הם מקנאים אחד לשני ומרגישים בתחרות תמידית, למרות שזה דבר שתלוי גם בהורים.
  • הם מתחרים על תשומת הלב של ההורים כל הזמן, כל היום וכמעט תמיד אחד מהם מפסיד ולפעמים זה אותו הילד.
  • הם משתמשים במריבות כדי למשוך את תשומת הלב של ההורים, כי גם תשומת לב שלילית היא תשומת לב מבחינתם. לפעמים הם זוכים דרך המריבה לקבל מההורים תמיכה וחיזוק ולפעמים הם מקבלים נזיפה ועונשים, אבל מבחינתם זה לא משנה, העיקר שהם קיבלו יחס כלשהו.
  • אחים צעירים מציקים לאחים הבוגרים רק כדי לראות את ההורים נוזפים בבוגרים על זה שהם מתייחסים לא יפה לקטנים.
  • אחים בוגרים מציקים לקטנים כי הם לוקחים להם את תשומת הלב, הזמן והסבלנות של ההורים.
  • כל אותם מצבים גורמים להם להיות מאוד קרובים ובו זמנית הכי רחוקים בעולם.
  • לפעמים אחד הצדדים גורר את השני באופן קבוע למריבות, לדוגמה אם הוא סובל מבעיית התנהגות כלשהי, אם הוא אלים, חסר סבלנות, סובל מבעיות רגשיות – הוא עלול להכות, לקלל וליצור מצב בו הוא מייצר מצבים של כעס ומריבות ללא הפסקה.
  • ילדים שסובלים מחרדה, דיכאון, מתח, OCD  ועוד – דורשים גם הם יחס מיוחד והמצב הרגשי שלהם משפיע על האחים שלהם, שנאלצים "לסבול" אותם ואת השיגעונות שלהם, דבר שמייצר חוסר סבלנות, מתח ומריבות מצד שני הצדדים.

ילדים משתמשים במריבות עם אחים כדי למשוך את תשומת הלב של ההורים, גם אם זו תשומת לב שלילית. לפעמים הם זוכים לקבל מההורים תמיכה וחיזוק, בפעמים אחרות הם סופגים נזיפה ועונש, אבל מבחינתם זה לא משנה - העיקר שהם קיבלו יחס כלשהו

איך מתמודדים עם מריבות בין אחים קטנים או בוגרים?

הם מרביצים, חוטפים, לוקחים, מקללים, צועקים ואתם? אומללים. אתם מענישים, מסבירים, מנהלים שיחות, מסבירים הסברים, מראים להם איך אתם לא רבים עם האחים שלכם – וכלום לא עוזר.

אז מה עושים? 9 טיפים להורים:

  1. חשוב לזכור שמריבות בין אחים תמיד היו ותמיד יהיו. אם תיזכרו טוב טוב תגלו שגם אתם רבתם לא מעט עם האחים/אחיות שלכם.
  2. אם יש מריבה שחוזרת על עצמה, בגלל בעיה שחוזרת על עצמה, כדאי לחשוב ביחד ולבד, מהו מקור הבעיה ואיך אפשר לנסות למזער את המצב. לדוגמה: אם אחד הילדים מקנא לאחיו בגלל שהוא מרגיש מקופח, כדאי שתשאלו את עצמכם אם אתם באמת מקפחים אותו, אולי אתם באמת לא נותנים לו מספיק תשומת לב, אולי אתם מאדירים את האח השני, אולי אתם מעניקים לאחד המון יחס בגלל שהוא חלש או קטן יותר, נסו להבין אם יש היגיון מאחורי מה שהילד מרגיש ואם יש – זה הזמן לתקן.
  3. אל תתערבו מיד במריבה, תניחו לילדים לנסות לפתור אותה בעצמם. כאשר אתם מתערבים אל תנקטו בצד, תהיו שוויץ, אתם לא באמת הייתם במקום כשהמריבה פרצה, אתם לא יודעים מי התחיל עם מי. זה שאחד בוכה ומתנהג כמו קורבן, זה לא אומר שהוא לא היה זה שהצית את השריפה.
  4. אל תאמרו לילד הגדול לוותר לקטן בגלל שהוא הגדול, אז מה? אולי הקטן הוא זה שהתחיל, למה שיוותר?
  5. תהוו להם דוגמה, אם אתם כהורים רבים בצעקות, איומים, לא מדברים במשך ימים ובגדול הילדים עדים לדרמות גדולות בחיי הזוגיות  – תהיו בטוחים שכך הם יתנהלו גם ביניהם, כי זו הדוגמה שהם מקבלים מכם. אם אתם רוצים שהם ילמדו לפתור בעיות בצורה מתורבתת ובוגרת, תראו להם איך אתם מתמודדים כשיש לכם המבוגרים מחלוקת בנושא מסוים.
  6. אל תערכו השוואה בין אחים, לא בהישגים בלימודים, לא במראה החיצוני, לא בשום מובן. אסור שהם ירגישו שהם בתחרות ושאחד מנצח ואחד מפסיד.
  7. תנסו ליצור מצבים שיגרמו להם לבלות ביחד זמן איכות נעים או יגרמו להם לשתף פעולה, לדוגמה: טיול משפחתי, ארוחות משפחתיות, צפייה משותפת בסרט, פרויקט משפחתי שקשור לבית (כמו טיפול בגינה, ניקוי הבית, בישול ועוד).
  8. כאשר פורצת מריבה תאפשרו תמיד לשני הצדדים להביע את עצמם ולתת את הגרסה שלהם.
  9. אם אתם מתערבים, עשו זאת רק כשיחסי הכוחות לא שווים, אם יש ילד אחד שהוא חלש יותר מבחינה קוגניטיבית או רגשית, כדי שלא יהיה מצב של ניצול או פגיעה רגשית. אבל אם יחסי הכוחות שווים, ניתן בהחלט לתת להם לפתור את המריבה בעצמם.

אחים רבים? החיים בלתי נסבלים? כדאי לשקול הדרכת הורים

יש מצבים בהם מומלץ לפנות לקבלת עזרה מאיש מקצוע. מדובר בסיטואציות בהן אתם לא מצליחים לקחת את המושכות בידיים, המריבות לא פוסקות או גולשות לפסים אלימים. כשמרגיש לכם שיש מצב שזה מעבר לסתם מריבת אחים נורמלית ואולי אחד הילדים עלול לסבול מנזק נפשי, רגשי נחיתות – והחיים בבית פשוט בלתי נסבלים.

במסגרת הדרכת הורים תקבלו כלים שיסייעו לכם לנהל את המריבות, את התגובות שלכם ולנתב את הריבים של הילדים לכיוון פתרון ולא הסלמה והחמרה של המצב. בנוסף יעזרו לכם למצוא שפה משותפת כמשפחה, איך לדבר מבלי לצעוק, לפתור בעיות מבלי לריב, לנהל שיחות משפחתיות באווירה חיובית, לתקשר עם כל הילדים ולשמור על הקשר עם כולם חיובי ובריא.

זקוקים לייעוץ? בואו לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית ב-ZOOM להדרכת הורים – לחצו כאן >>

עודכן בתאריך: 23 בפברואר 2021

דילוג לתוכן