התמודדות עם כישלון: איך לעזור לילדים?

כישלונות הם חלק בלתי נפרד מהחיים, אבל רוב הילדים מתקשים להתמודד עם כישלונות ורוב ההורים מנסים לחסוך מהם את ההתמודדות הזו. איך תעזרו לילדים להתמודד עם כישלונות בצורה בריאה? ומתי הקושי הופך לחרדת כישלון?

החיים רצופים בכישלונות והפסדים, גם לקטנים וגם לגדולים. ילדים נאלצים להתמודד עם כישלונות מגיל צעיר מאוד: בכל פעם שילדים משחקים במשחק, לרוב רק אחד מנצח וכל היתר נאלצים להפסיד. ילדים קטנים וילדים גדולים עוברים שלבי התפתחות שונים ובכולם הם מתמודדים עם למידה, מבחנים, הפסדים, כישלונות וכמעט בכולם ההורים מנסים להגן עליהם, לצייר להם מציאות ורודה יותר, לרכך להם את הפגיעה, לגרום להם להרגיש שהם הכי טובים והכי מוצלחים – ובעצם עושים להם עוול.

למה חשוב ללמד ילדים להתמודד עם כישלון?

כי זו המציאות. המציאות היא שבחיים אנחנו לא תמיד מצליחים, לא תמיד מנצחים ולא תמיד הכי טובים. ככל שנקדים ללמד את הילדים שלנו להפסיד בכבוד, להתמודד עם כישלון וגם לקום מחדש עם כוחות מחודשים ולהמשיך ללמוד, להילחם ולנסות מחדש – כך יהיה לו קל יותר להתמודד עם החיים.

ילד שיודע להתמודד עם כישלון יודע גם להעריך ניצחון והצלחה, יודע להעריך את הדרך שעשה כדי לזכות בהם ולעבוד קשה כדי להגיע אל קו הסיום. לעומת זאת ילד שלא יודע אבל מפסיד כל הזמן, לא בגלל שהוא לא טוב אלא פשוט בגלל שככה זה – יסבול מתחושת נחיתות, מדימוי עצמי נמוך, לא ידע להפסיד בכבוד, יתקשה לקחת חלק בפעילות קבוצתית ויחיה עם ציפיות לא ריאליות במידה והוריו ינסו כל הזמן להקל עליו.

חשוב שילד שמתמודד עם כישלון ידע להפריד בין חוסר ההצלחה לבין עצמו – שידע שהכישלון לא משקף אותו, זה שהוא נכשל לא אומר שהוא עצמו כישלון, הכישלון לא מגדיר אותו כאדם.

האם יש ילדים שקשה להם יותר להתמודד עם כישלון?

לפעמים מדובר בילדים פרפקציוניסטים, כאלה שחשוב להם מאוד שהכל יהיה מושלם. לכן כשמשהו לא מסתדר להם וכשהם לא מצליחים – הם מגיבים בחוסר פרופורציה.

גם ילדים שמתמודדים עם קשיי קשב וריכוז וקשיי ויסות, מתמודדים פעמים רבות פחות טוב עם כישלונות, כי קשה להם יותר להתמודד עם דחיית סיפוקים והם חייבים שהכל יילך כמו שהם רוצים, מתי שהם רוצים ובצורה שהם רוצים שיילך – אחרת קשה להם.

אם הילד הפסיד במשחק, נכשל במבחן או חווה כישלון כלשהו ובמקום לקבל זאת בשקט ובהבנה הוא מגיב בהתפרצות זעם, בשבירת חפץ, בצעקות, בכך שהוא הולך מהמקום בכעס ולא מצליח להכיל את הכישלון – זה מעיד על חוסר יכולת להתמודד.

מה הורים צריכים לעשות כדי לעזור לילד להתמודד עם כישלון?

  • לא להתרגש, כישלון הוא חלק מהחיים.
  • להראות לילד שגם הם נכשלים, בכל יום.
  • להוות מודל לחיקוי, ללמד את הילד איך הם מתמודדים עם כישלון.
  • ללמד את הילד איך לוקחים כישלון והופכים אותו למנוע, כזה שיגרום לו לרצות להצליח, במקום לכזה שיגרום לו לרצות לפרוש ולהרים ידיים.
  • לעזור לילד להבין שהכישלון הזה הוא חלק אחד קטן מתוך תמונה שלמה של המון הצלחות שהוא חווה, לציין בפניו את כל אותן הצלחות לצד אותו כישלון, כדי לשפר את הדימוי העצמי שלו.
  • לגרום לילד לחוות רגעים של הצלחה לצד רגעים של כישלון. אם אתם יודעים שהילד לא טוב בכדורגל אבל הוא משחק כדורגל, תדאגו שייקח חלק גם בפעילות שבה הוא טוב, כדי שתרים אותו ותגרום לו לתחושה טובה.
  • אל תיצרו אצל הילד תחושה של ציפיות לא הגיונית, אל תצפו ממנו לדברים שהוא לא יוכל לעמוד בהם ואז יתאכזב מעצמו וירגיש שהוא מאכזב אתכם. הציבו רף ציפיות הגיוני.
  • תשבחו את הילד על משימות שהוא מבצע.
  • אם הילד מקבל 80 אל תשאלו אותו למה לא קיבל 100, תשבחו אותו על הדרך היפה שעשה ותהיו מרוצים מההישג.
  • תעודדו את הילד לקחת יוזמה, לבחור בחירות, לפתור בעיות, תנו לו תחושה שהוא עצמאי ובעל יכולות, אל תנסו כל הזמן לגונן עליו באופן מוגזם. תעבירו לו מסר שאתם סומכים עליו ושהוא יכול.

ילד שיודע להתמודד עם כישלון יודע גם להעריך ניצחון והצלחה, יודע להעריך את הדרך שעשה כדי לזכות בהם ולעבוד קשה כדי להגיע אל קו הסיום

התמודדות ילדים עם כישלונות וחרדת כישלון

לעתים הורים כל כך רוצים לעזור לילדים להתמודד עד שהם מגזימים עם מחמאות ועידוד. יש הבדל גדול בין עידוד ותמיכה הגיוניים, לבין כאלה חסרי פרופורציה. לעתים גם מרוב מחמאות ילדים פתאום מפסיקים לנסות, פשוט מתוך חשש שהמחמאות יפסיקו להגיע במידה ויכשלו פתאום. זהו מצב המכונה חרדת כישלון, כשהפחד מכישלון פשוט משתלט על הילד והוא נמנע ממצבים בהם הוא עלול להיכשל.

לכן אל תיצרו מצב בו הילד זוכה לעידוד, חום, אהבה ומחמאות רק אם הוא מצליח להביא הביתה הישגים מרשימים או לעמוד בציפיות מסוימות. חשוב שהילד יבין שהאהבה שלכם, תשומת הלב שלכם והגאווה שלכם לא תלויות בדבר.

טיפול רגשי לחרדת כישלון

אם הילד סובל מחרדת כישלון שמפריעה לתפקודו ואם ההורים מתקשים ללמד את הילד להתנסות במצבים חדשים, לקחת חלק בפעילויות, לנסות, להשתתף, להתחרות, להיכשל, להפסיד ולחיות עם זה בשלום ולהמשיך הלאה – כדאי לשקול התערבות מקצועית.

קיימים סוגי טיפול שונים היכולים לעזור למצבים מהסוג הזה, כמו טיפול דיאדי (טיפול רגשי משולב להורה ולילד) וגם הדרכת הורים. חשוב ללמד את ההורה איך להחמיא לילד, איך לעזור לו להשתייך, איך להעניק לו אהבה, לחזק את ביטחונו העצמי ולהגיב להצלחות ולהפסדים מבלי לאיים עליו ולהפריע להתפתחותו כאדם. חשוב שהילד ילמד במסגרת טיפול רגשי להתמודד עם כישלונות כחלק בלתי נפרד מהחיים, איך להגיב, לא לכעוס, לא לקחת ללב, להמשיך הלאה, לנסות שוב, איך לא להימנע ממצבים מסוימים שעלולים לזמן לחייו כישלון ועוד.

כאן באתר תוכלו לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית אונליין עם פסיכולוג ילדים, פגישה הנערכת מרחוק דרך ה-ZOOM, ללא נוכחות הילד. במהלך הפגישה תתארו את המקרה שלכם, תשמעו את חוות דעתו המקצועית של הפסיכולוג, הוא יציע לכם שיטת טיפול שיכולה להתאים לכם ולילד וגם ייתן לכם כלים ראשונים לטיפול שתוכלו להתחיל ליישם כבר היום.

בואו להתייעץ: לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית אונליין עם פסיכולוגים מומחים, לחצו כאן >>

עודכן בתאריך: 15 במרץ 2021

דילוג לתוכן