גירושין עם ילדים: איך תעזרו להם להתמודד?

גירושין הם לא עניין פשוט לאף אחד מבני המשפחה, אבל שילוב של גירושין וילדים יוצר קושי גדול במיוחד. ילדים להורים גרושים רבים חווים תחושות של תסכול, עצב, לחץ, וכן כעס על ההורים המפרקים את התא המשפחתי. טיפול פסיכולוגי לילדים וגם הדרכת הורים, יכולים להקל על התקופה הרגישה

מחקרים בדקו: מה ההשלכות של תהליך גירושין עם ילדים?

ילדים שנמצאים בתווך בין הורים מתגרשים, חווים שורה ארוכה של רגשות שליליים. בנוסף, הם גם מאוד מבולבלים ולעתים עלולים לראות בעצמם כאחד הגורמים לפרידה (לפעמים אפילו הגורם העיקרי). יש ילדים התופסים צד של הורה אחד ומתנכרים להורה השני ויש ילדים היוצאים מגדרם ועושים הכל – מתוך תקווה שהוריהם יחזרו להיות יחד.

אם לנו המבוגרים קשה לחיות עם רגשות אשם או להתמודד עם פרידה, על אחת כמה וכמה הקושי הוא אדיר עבור ילדים. גירושין עם ילדים היא תקופה עמוסה, כואבת וטעונה, בה ההורים, שנמצאים בעצמם בסערת רגשות, מתקשים לפעמים לסייע לילדים. יותר מכך – לפעמים ההורים כל כך עסוקים בעצמם, עד שהם מפספסים את מה שעובר על הילדים.

מחקרים רבים נערכו אודות השפעת הגירושין על ילדים, חלקם הראו כי ילדים להורים גרושים חווים יותר בעיות בתחומים החברתיים, הרגשיים והאקדמיים. ההשפעות יכולות להופיע בעת תהליך הגירושין, מיד לאחר הפרידה ולעתים גם ללוות את הילד עד לבגרות. לדוגמה:

  • בזמן הפרידה או אחריה, חלק מהילדים מפתחים סימני נסיגה/רגרסיה ביחס לקבוצת הגיל שלהם.
  • יש ילדים המתחילים להשתמש באלימות ופורקים כל עול.
  • ילדים מסוימים מתרשלים בלימודים ומתחילים לקבל ציונים נמוכים מתקופת הגירושין.
  • אצל ילד שחווה פרידת הורים יכול להיות קיים חשש גדול יותר לאובדן הורה.
  • הפרידה יכולה לגרום לילדים להורים גרושים לפתח חרדות, כשבהן כמובן גם חרדת נטישה.
  • הם חווים גם פחד ממצוקה כלכלית, בשל השינוי הכלכלי שלרוב עוברים שני ההורים בעת המעבר מיחידה כלכלית אחת יציבה – לשתי יחידות, לעתים חלשות יותר.
  • במקרים מסוימים הילדים מאבדים את תמימותם בעת התהליך, בגלל שהם נחשפים למריבות, סיפורים, קללות, צעקות ורכילות. באופן כללי העולם הבטוח והמוגן בו הם חיו, לפתע מתנפץ, דבר המערער את השקט הנפשי שלהם.
  • ילדים להורים גרושים, שנפרדו לאחר קרב ארוך שכלל אלימות פיזית, מילולית או התנהלות ארוכה ומתישה בבתי משפט – סבלו מדיכאון ב-30% מהמקרים (זאת בניגוד לילדים שהוריהם התגרשו בגישור או בצורה ידידותית).
  • בנוסף, יש ילדים שלאחר הפרידה יגדלו במשפחה שבה יש רק הורה מטפל יחיד, לרוב האם ולעתים היא צריכה להתמודד עם לחצים כלכליים ונאלצת לעבוד שעות מרובות. התמודדות הכלכלית של האם והאחריות המוטלת עליה, לפעמים  משאירה אותה בעיצומו של משבר הגירושין להיות פחות פנויה רגשית לילדים – דווקא בתקופה שהם הכי זקוקים להורים.
  • לאחר הפרידה, כשההורים ממשיכים בחייהם, הילדים יצטרכו להתמודד הרבה מאוד פעמים עם מערכות היחסים החדשות של הוריהם. למרבה הצער גם הן עלולות להסתיים באובדן נוסף שבא לידי ביטוי בגירושין שניים ואפילו שלישיים.
  • אמאטו וקית' בצעו בשנת 1991 מטה-אנליזה, שהתבססה על 37 מחקרים שבדקו את נושא הסתגלותם של בוגרים להורים גרושים. הם העלו כי מבוגרים שחוו גירושי הורים בילדותם, הם בעלי סיכוי נמוך יותר לרכוש השכלה גבוהה. כמו כן הם בעלי סיכוי רב יותר לנשור מבית הספר ולהיות בעלי הישגים נמוכים בלימודים.

החשש מהשפעות ארוכות טווח

מחקרים רבים נערכו בנושא השפעת גירושי הורים על ילדים בטווח הארוך, שנים לאחר הגירושים. מהמחקרים עלה כי מדובר בעצם במשבר מתמשך, שמתחיל בילדות ויכול להמשיך ללוות את חייהם של הילדים בבגרותם ולהשפיע על חייהם ללא היכר.

הגירושין שחוו כילדים, השפיעו על רבים בתחום הבינאישי, על הדימוי העצמי שלהם, על רווחתם הנפשית, על יכולת ההסתגלות שלהם, על היבטים רגשיים שונים וכמובן על הזוגיות. בין הדברים שעלו ממחקרים:

  • בוגרים להורים גרושים נוטים לכמות בני זוג גדולה יותר, גם למתירנות מינית גבוהה יותר והם פעמים רבות מתחילים את התנסותם המינית בגיל מוקדם יותר.
  • שנה לאחר הגירושין, רבים מהם ביטאו חוסר מוכנות ליחסים בוגרים, תחושות מתמשכות של בדידות ועצב, חשש מנטישה, בגידה ודחייה.
  • מחקרים נוספים מצאו שילדים להורים גרושים נוטים לחוות חרדה במערכות יחסים בוגרות ומתקשים ביצירת קשרים אינטימיים.
  • בקרב בוגרים להורים גרושים קיימת שכיחות גבוהה יותר של פנייה לטיפול נפשי.
  • גירושין וילדים הם גם "מתכון מנצח" לדיכאון מסתבר. שיעור גבוה של סימפטומים של דיכאון, לחץ נפשי, חרדה ומצוקה פסיכולוגית, נרשמו בקרב בוגרים שהוריהם התגרשו בילדותם.
  • מנגד, יש ילדים להורים גרושים שכאשר יהפכו להורים יפעלו מתוך מקום של הגנתיות יתר, מתוך רצון לתקן ולפצות על הטראומות שחוו כילדים. אותם ילדים יהיו מבוגרים שעסוקים כל הזמן בהשוואות של מה הם לא קיבלו ומה עליהם לתת כהורים.
  • בנות לאמהות גרושות שנחשפו בילדותן למודל של אמא שעובדת קשה ושמה דגש רב על קריירה, עלולות לשים דגש נמוך על הורות כשיגיעו לבגרות. פעמים רבות הילדות גם ראו את האם כאישה לא עצמאית כלכלית לפני הגירושין, כמישהי שסבלה נזק כלכלי גדול יותר לאחר הפרידה מבן הזוג. בשל עובדה זו הן עלולות לחוות חרדה מהגעה למצב דומה, לכן יהיו מעוניינות להתרחק ממודל האמהות ולייצר לעצמן זהות כלכלית חזקה ועצמאית. זהו דבר חיובי, אבל לא כשהוא גורם להן להיכנס לקונפליקט ביחס למקום שההורות תוספת בחייהן.
  • מחקר של eccles & barber משנת 1990, טען כי אימהות גרושות, מעבירות לבנותיהן מסרים השמים פחות דגש על השתתפותן של הילדות בתפקידי משפחה כמו נישואין והורות, ויותר דגש על הישגיות, הצלחה, קריירה ועצמאות כלכלית.

השפעת גירושין על ילדים יכולה להיות כה קשה, עד שילדים שעברו גירושים טראומטיים ולא טופלו כראוי, עלולים לבחור שלא להביא ילדים לעולם או להיות בזוגיות, זאת בשל היעדר מודלים הוריים ומשפחתיים טובים לחיקוי

כשהקושי מתגבר: דרכי טיפול בילדים להורים גרושים

מחקרים מצאו כי השפעת הגירושין על ילדים ותגובותיהם לפרידה – דומות מאוד לתגובותיהם של ילדים שחוו אובדן של הורה שמת. ילדים שחוו גירושין וגם מוות של הורה, חוה כולם דיכאון, חוסר אמון, הלם, הכחשה, ועוד. התגובות האלה הן גם המקור העיקרי לבעיות בגילאים מאוחרים יותר.

טיפול רגשי אצל פסיכולוג ילדים

טיפול רגשי יכול לסייע לילדים להתגבר על הקשיים הכרוכים בגירושין. כאן באתר תוכלו לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית עם פסיכולוג ילדים. במסגרת הפגישה תוכלו לקבל הכוונה ותמיכה, שיעזרו לכם לנהל נכון את הפרידה שלכם, מבלי לפגוע בילדים וללמוד איך להיפרד מהזוגיות מבלי להיפרד מהתא המשפחתי.

בפגישת הייעוץ, הנערכת אונליין ב-ZOOM ובשעות נוחות, תקבלו כלים ראשוניים להתמודדות עם תקופת הפרידה בבית ומהבית, עצות להתנהלות נכונה מול הילדים ועם הילדים, תקבלו חוות דעת מקצועית מפסיכולוג ילדים מומחה, שיאמר לכם האם יש צורך בטיפול פסיכולוגי עבור הילדים ומה הן האפשרויות העומדות בפניכם.

טיפול פסיכולוגי לילדים להורים גרושים מאפשר להם להעניק פרשנויות פחות דרמטיות לסיטואציות שונות, לעבד את הרגשות אותם הם חווים ובכך למנוע את השעתוק המזיק. התמודדות עם הרגשות השליליים הקשים באופן בריא ונכון, מאפשרת להם לעבור את תהליך האבל על פירוק התא המשפחתי – ולהסתכל על העתיד בתקווה. תהליך זה גם יקל עליהם לקבל בני זוג חדשים להורים שלהם בבוא היום.

הטיפול הפסיכולוגי במהלך ולאחר הגירושין מסייע לילדים לחוות את התהליך הטראומטי הזה באופן פחות דרמטי, ולמנוע את היווצרותם של בעיות וקשיים עתידיים. ילדים להורים גרושים הנעזרים בטיפול פסיכולוגי יכולים להתמודד בקלות רבה יותר עם חוסר האמון שהם חשים במהלך תהליך הפרידה, הם לומדים לראות את הצדדים החיוביים שבגירושין, הם מחזירים לעצמם את הביטחון העצמי, מקבלים כלים להתמודדות עם חרדות, מצבי רוח, קונפליקטים ועוד.

במקרים מסוימים יכול להיות שכל מה שצריך זה הדרכת הורים.

הדרכת הורים בתהליך גירושין

הדרכת הורים עם פסיכולוג ילדים מומחה, יכולה לעזור להורים לשמור על שלמות המשפחה. הדבר קורה בתוך התהליך הכואב שחווים הילדים וחווים גם ההורים, היוצאים לדרך נפרדת חדשה.

במסגרת הדרכת הורים יוכלו ההורים להתגבר על רגשות האשם המלווים אותם במהלך הפרידה, ללמוד איך לא לפגוע בהערכה העצמית של הילד, להמשיך לטפל בעצמם (אבל לא לשכוח לטפל גם בילדים בתקופה הקשה הזו).

הדרכת הורים היא דרך נהדרת ללמוד איך להמשיך להציב גבולות ולשמור על סמכות הורית גם בתקופה הקשה והמטלטלת שהמשפחה חווה, איך להתמודד עם הבעיות והקשיים מבלי לערב את הילדים ולקבל כלים לשמירה על חזית אחידה, תומכת ואוהבת אל מול הילדים, למרות הפרידה.

נמצאים בתהליך גירושין? אל תהססו – בואו להתייעץ עם פסיכולוגים מומחים >>

עודכן בתאריך: 30 בדצמבר 2021

דילוג לתוכן