טיפול בעזרת בעלי חיים

טיפול בעזרת בעלי חיים יכול לגשר על קשיים וחסמים שמטפלים בדרך כלל נתקלים בהם בניסיונות לתקשר ישירות עם מושא הטיפול. טיפול באמצעות בעלי חיים מקובל אצל ילדים בעלי ליקויי תקשורת או התנהגות, ילדים ומבוגרים עם אוטיזם, פיגור שכלי ושיתוק מוחין (C.P) או בילדים ומבוגרים נורמטיבים שחווים קשיים רגשיים, פיזיים או נפשיים

אם בעבר היה מדובר בתחום אזוטרי יחסית, הרי שכיום מדובר בתחום מפותח ביותר אשר נלמד במכללות והאוניברסיטאות הנחשבות בארץ, ובכך מצטרף לפרקטיקות טיפול ידועות בתחום הפסיכולוגיה ומדעי החברה.

מגוון בעלי החיים באמצעותם ניתן לטפל הוא עצום: החל מכלבים, דרך סוסים ודולפינים, ואפילו זוחלים אשר בדרך כלל מעוררים בנו רתיעה כגון נחשים או אף איגואנות ונמלים (המסמלות חריצות וסבלנות), יכולים לשמש בטיפול.

קראו כאן על דוגמאות מהקליניקה לטיפול רגשי בילדים באמצעות חיות מחמד >>

במה שונה טיפול בעזרת בעלי חיים מטיפול אחר?

טיפול בעזרת בעלי חיים שונה מכל סוג טיפול אחר מכיוון שבעלי החיים אינם שופטים את הילד והחיבה שהם מפגינים כלפיו היא ללא שום תנאי. מעבר לכך, המפגש עם בעל החיים טומן בחובו שלל הזדמנויות לפעולות אקטיביות או פסיביות. לדוגמה, צפייה בבעל החיים ובהתנהגותו הטבעית או האכלה וסירוק שלו.

פעולות אלו עוזרות לילד להפעיל את חושיו השונים כגון חוש השמיעה, הראייה והמישוש. בנוסף לכך, למגע עם בעלי החיים יש גם חלק חשוב בהפחתה של חרדות, סיפוק חסכים רגשיים (רבים מן הילדים המטופלים הגיעו מבתים הרוסים או משפחות לא מתפקדות) ושיפור מצב הרוח של הילד בכללותו.

למי מתאים הטיפול?

התשובה היא שכמעט לכולם. נעשה שימוש בבעלי חיים למטרות טיפוליות בעיקר במקרים של ילדים, אבל לא רק ילדים, בעלי קשיים רגשיים, התנהגותיים, פיזיים או נפשיים.

היתרון העצום של חיות הוא בהיותן פתוחות לקבל את כולם (כל אדם) בכל מצב וללא תנאים. הטיפול באמצעות בעלי חיים מאפשר לעקוף המאפיינים של טיפול פסיכולוגי "רגיל" כגון: חוסר אמון באנשים זרים ובמבוגרים בכלל, קשיים ביצירת הסמלה ועוד.

איך זה עובד ולמה זה יעיל?

הטיפול באמצעות בעלי חיים מאפשר גילוי של רגשות, גם מודחקים ולא מודעים. במהלך הטיפול המטופל נכנס לתהליך בו הוא משליך בהתנהגותו וחוויותיו על התנהגות בעלי החיים, ובצורה זו לומד להתמודד עם מצבים שונים בחייו. בנוסף, המטופל לוקח על עצמו אחריות על בעל החיים ומרגיש אוהב ונאהב. כל אלו תורמים להעלאת הערך העצמי שלו.

חיות באופן כללי נתגלו כבר במאה ה- 19 כעוזרות בצורה יוצאת דופן ויעילה בטיפול בבעיות אצל בני אדם  – לא רק במגבלות פיזיות כפי שמקובל לחשוב אלא גם נפשיות, התנהגותיות ורגשיות. מטפלים החלו להיעזר בבעלי חיים שונים במהלך טיפולים פסיכולוגיים בבני אדם ולהיעזר בהם לצרכים חברתיים, מוטוריים, לימודיים, נפשיים ורגשיים של בני אדם.

חלק מהבעיות המטופלות כיום בעזרת בעלי חיים הם למשל: הפרעת קשב וריכוז, שיתוק מוחין, פיגור שכלי, אוטיזם, בדידות אצל האוכלוסייה המבוגרת, סיוע עם קשיי למידה ועוד. כל טיפול באמצעות בעלי חיים, יצליח רק במידה והמטופל יהיה קודם כל כמובן אוהב בעלי חיים וידאג לצרכיו הבסיסיים של בעל החיים בו הוא נעזר. בעל חיים רעב, לא נאהב, מוזנח וכדומה, יהיה חסר תועלת למי שמבקש להיעזר בו.

מטפלים ממליצים למטופלים מגוון רב של בעלי חיים תלוי בסוג הטיפול ובאופי המטופל. בין השאר נעזרים כיום ברכיבה על סוסים, באוגרים, ארנבונים, שרקנים, תוכים, ולעיתים נחשים, ולא רק בחיות המחמד ה"קלאסיות" כמו כלב וחתול.

טיפול באמצעות בעלי חיים מתבצע על-ידי מטפלים בעלי הכשרה ייחודית בתחום.

בטיפול ישנה התאמה בין בעל החיים למטרת הטיפול

מעבר להיפתחות רגשית וביטוי רגשות, ובשונה מטיפול רגשי לילדים, לטיפול באמצעות בעלי חיים יכולות להיות מטרות נוספות ומגוונות כגון שליטה עצמית בדחפים ואמוציות, הצבת גבולות, שליטה בכעסים, חיזוק התא המשפחתי, יכולת להתמודד עם אינטימיות ועוד.

לדוגמה, אם רוצים לפתח אצל הילד את היכולת לתת ואת רגש האמפטיה, ניתן לתת לו לטפל בחיות שנזנחו, או אם הוא מבוגר דיו, בחיות אשר עברו התעללות כלשהי. דוגמה אחרת, אם רוצים לעזור לילד להבחין בין רגשות שונים או ביטויים של שפת גוף והבעות פנים, ניתן להיעזר בכלבים או חמוסים אשר מבטאים מגוון גדול ביותר של רגשות.

תכונות כגון סבלנות או אורך רוח ניתן לשפר באמצעות צפייה וטיפול בבעלי חיים כדוגמת צבים או חלזונות, אשר משיגים את יעדם למרות שלכאורה כל התנאים פועלים לרעתם. אפשרות אחרת היא לטפל בחיה מאולפת אשר ממתינה בסבלנות לפקודות מהמטפל או המאלף.

בכל מקרה, התהליך עצמו תמיד חייב להיות מלווה על ידי מטפל, כאשר בעל החיים עצמו הוא למעשה המתווך בין המטפל ובין המטופל. לאחר סשן הטיפול עצמו, קל יותר לנהל שיחה עם הילד באמצעות שאלות מנחות. רבות מן השאלות הללו עשויות להיות שאלות המבצעות האנשה של בעל החיים כגון "כיצד בעל החיים מרגיש עכשיו?" או "מה היה אומר לך הכלב אם היה יכול לדבר?".

עודכן בתאריך: 19 בספטמבר 2021

דילוג לתוכן