הפרעת התנגדות ODD: למה הוא כועס?

הסיבה לחוסר שיתוף פעולה מתמשך אצל ילדים קטנים יכולה להיות גם הפרעת התנגדות ODD. זוהי בעיית התנהגות, הבאה לידי ביטוי בהתנהגות אגרסיבית מצד הילד, חוסר צייתנות והתנגדות לבצע אפילו דברים פשוטים. איך מאבחנים את ההפרעה והכי חשוב – איך מטפלים בה?

ילדים לא אוהבים כשמבקשים מהם לעשות דברים, זו לא הפתעה. אבל אם הילד שלכם מסרב שוב ושוב לעשות כל דבר שאתם מבקשים ממנו, אם הוא מתנגד ללא הפסקה, כועס, עצבני ואגרסיבי – יכול להיות שמדובר בהפרעת התנהגות ODD או בשמה המלא – Oppositional Defiant Disorder.

מדובר בבעיית התנהגות המופיעה לרוב אצל ילדים בגילאי 5 עד 8. על פי נתונים סטטיסטיים מההפרעה סובלים יותר בנים מבנות בגילאי הילדות, כשבגיל ההתבגרות לא קיים הבדל בשכיחות הופעת ההפרעה בין המינים. לא ידוע כמה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממנה, על פי ההערכות היא קיימת ב-1-16% מהאוכלוסייה.

*חשוב לדעת – אדם המראה תסמינים של הפרעת התנגדות אך גילו מעל 18 – לא סובל מהפרעת התנגדות.

איך מאבחנים הפרעת התנהגות ODD?

אבחון הפרעת ODD מבוצע אך ורק על ידי איש מקצוע (פסיכולוג או פסיכיאטר). האבחון מתבצע לאחר שהילד מציג לאורך תקופה מסוימת דפוס התנהגות החוזר על עצמו ומכיל תסמינים המאפיינים את ההפרעה.

הרבה ילדים ומתבגרים מראים תסמינים של הפרעת התנגדות, מכיוון שהם כולם לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, נוטים להתווכח, מתקשים פעמים רבות להתמודד עם סמכות הורית וקשה להם לציית להוראות ולהקשיב בהרבה מאוד נסיבות.

ילדים הסובלים מהפרעת התנהגות סובלים מכל התסמינים האלה בעוצמה הרבה יותר גבוהה ובתדירות תכופה יותר.

"הפרעת התנהגות מרדנית מתנגדת" לרוב תאובחן אצל ילד הסובל לפחות מארבעה תסמינים של הפרעת ODD, הכוללים:

  • התפרצויות זעם רבות.
  • סירוב לבצע משימות והוראות באופן קבוע.
  • וויכוחים רבים עם הורים, מורים ודמויות מבוגרות אחרות בחייהם.
  • התנהגות אגרסיבית.
  • יצר נקמנות.
  • טון דיבור קשוח או/ו מזלזל.
  • רצון לעצבן אחרים בכוונה, הצקה לאחרים.
  • רגישות יתר ונטייה להיפגע בקלות מכל דבר ומכל אדם.
  • האשמת אחרים בטעויות או בעיות שהם עצמם בצעו.

בנוסף, ילדים הסובלים מהפרעת התנגדות גם סובלים פעמים רבות מבעיות חברתיות בגלל אותן בעיות התנהגות קשות. במקרים מסוימים הדבר גורם גם לפגיעה בהישגים שלהם בלימודים ובתפקודם הכללי.

מה הגורמים להפרעת התנגדות אצל ילדים?

הגורמים לתופעה אינם ברורים וחד משמעיים, אבל הדעה המקצועית הרווחת היא שמדובר בגורמים פסיכולוגיים, ביולוגיים ופסיכוסוציאליים. לפניכם גורמים העלולים לגרום להתפתחות ההפרעה:

  • הסביבה בה חי הילד יכולה להשפיע על הופעת ההפרעה. אם הילד חי בסביבה אלימה, עניה, אם אין לו מסגרת והוא מתמודד עם קשיים במסגרת המשפחתית הקיימת – הדבר עלול להשפיע על הופעת ההפרעה.
  • נראה כי קיים גם קשר בין תגובת ההורים והתנהגותם להפרעה. לדוגמה: הורים המחזקים התנהגות שלילית באמצעות מתן עודף תשומת לב, הורים המבטלים דרישות וכללים בגלל שהילד סובל מהתקף זעם ומוותרים לו, הורים המציבים גבולות אבל לא עומדים מאחוריהם והורים שלא מעורבים מספיק בחיי הילד – כולם מעודדים את התפתחות הפרעת ההתנגדות.
  • ילדים הסובלים מקשיים בדיבור נמצאים בסיכון לסבול מההפרעה.
  • ילדים בעלי מזג חם, שלא יודעים להתגמש ונוטים להיות מתוסכלים.
  • מסגרת בית ספרית לא יציבה, המענישה מאוד, קשוחה ובעלת ציפיות לא הגיוניות.
  • ילדים עם קשיי למידה.
  • נראה כי אצל עוברים שנחשפו לניקוטין, רעלים וסבלו ממחסור בוויטמינים – היה קשר להתפתחות ההפרעה אצל אותם ילדים.
  • אצל ילדים המתמודדים עם הפרעת התנגדות הם בעלי רמות קרוטיזול נמוכות, רמות טסטוסטרון גבוהות ובעלי אבנורמליות בקורטקס הפרה פרונטלי (אזור מסוים במוח).

איך תעזרו לילד המתמודד עם הפרעת התנגדות בבית?

  1. חזקו התנהגות חיובית ולא שלילית.
  2. דאגו שלכל מצב של חוסר שיתוף פעולה יהיה טיפול הולם. לדוגמה חוסר שיתוף פעולה יצור מצב של השלכה ממנה הילד יאבד משהו אבל משהו שיוכל להסיק ממנו משהו – אם לא הכנת שיעורים בצהריים לא תוכל לשחק כדורגל אחר הצהריים כי תצטרך להישאר בבית להכין שיעורים.
  3. שמרו על קור רוח, הישארו רגועים, דברו בטון ברור ובטוח, אל תאבדו שליטה גם כשהילד בוחן את הגבולות ולא משתף עמכם פעולה.
  4. דברו עם המחנכת כדי לעזור לילד, חשוב שהוא יישב מקדימה ולא מאחור, שלא יהיו לו הסחות דעת. חשוב שגם המחנכת תעודד התנהגות חיובית, לדוגמה: כאשר לא מפריע בשיעור, כשלוקח חלק, כשלא מציק לאחרים ועוד.
  5. אל תתעלמו מהתנהגות לא משתפת פעולה – התמודדו עמה מיד.
  6. חשבו ביחד עם הילד על שיטות מרגיעות ליצירת אווירה רגועה יותר בבית ובמשפחה. כמו כן חשיבה משותפת לפתרון בעיות נקודתיות.

איך מטפלים בהפרעת התנגדות ODD?

הטיפול בהפרעה הוא חשוב ואפילו קריטי, כי התעלמות וחוסר טיפול עלולים להוביל לפיתוח הפרעות נוספות, להתמכרויות בגילאים מאוחרים יותר, לירידה בלימודים, לקושי עתידי להשתלבות במקומות עבודה, לקשיים חברתיים ועוד.

כדי להתחיל לטפל ולאבחן, מומלץ להיפגש עם פסיכולוג ילדים לפגישת ייעוץ ראשונית אונליין (ללא הילד). את הפגישה ניתן לקיים גם כאן באתר, ב-ZOOM.

הדרכת הורים היא הבסיס לטיפול. הילד ואתם חיים ביחד כמשפחה ולכן חשוב שאתם ההורים תקבלו כלים מקצועיים שיעזרו לכם להציב גבולות, לבנות סמכות הורית, ללמוד על הקושי של הילד, לראות את הדברים מבעד לעיניו ולקבל הדרכה שתעזור לכם לחזק את ההתנהגות החיובית שלו ולהחליש את ההתנהגויות השליליות. הדרכת הורים יעילה מאוד גם במקרים בהם הילד מתנגד ללכת לטיפול, זוהי דרך עקיפה להגיע אליו מבלי שהוא יצטרך להגיע לפגישות.

טיפול אצל פסיכולוג ילדים הוא דרך נהדרת לטיפול בקושי. טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT) הוא טיפול רגשי, ממוקד בעיה, היכול לעזור לילד ללמוד לשלוט בכעסים ובדחפים המשתלטים עליו. בנוסף הוא יוכל לקבל כלים להתנהגות נכונה בחברה, ילמד איך לתקשר עם הסביבה בצורה בריאה ואיך להגיב למצבים שונים.

בפגישת הייעוץ שלנו תוכלו לקבל מידע אודות הטיפולים השונים המתאימים לטיפול בבעיה וכמובן אודות הטיפולים המתאימים לילד שלכם – טיפול CBT? טיפול פסיכודינמי? טיפול קבוצתי? טיפול אונליין ב-ZOOM? תקבלו אבחנה ראשונית, כלים בסיסיים שתוכלו ליישם באופן מידי בבית וחוות דעת אודות המקרה של הילד שלכם.

בואו להתייעץ: לקביעת פגישת ייעוץ אונליין עם פסיכולוגים מומחים – לחצו כאן >>

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 25 בינואר 2021

דילוג לתוכן