דיכאון במהלך ואחרי לידה: את לא לבד

האם דברים השתנו במצב הרוח שלך לאחר שנכנסת להריון? האם הדברים שונים ממה שציפית לאחר הלידה?

עבור אימהות רבות החוויה של הריון ולידה יכולה להוביל לעצבות, פחד, חרדה וקושי בקבלת החלטות. לנשים רבות קשה למצוא את הכוחות לטפל בעצמן, בתינוק, ובמשפחות שלהן. לחלק מהנשים יש אפילו מחשבות לפגוע בעצמן ובילדים שלהן. אלו עלולים להיות תסמינים של דיכאון. אם התיאור הזה מתאים למה שאת מרגישה, ישנם שני דברים חשובים שעלייך לדעת: את לא לבד והעזרה אפשרית.

הולדת תינוק הוא אירוע מיוחד ביותר, מרגע הלידה את "אמורה" להתרגש ולהיות מאושרת, אז למה את מרגישה עצובה ולא באמת נהנית מהנוכחות עם התינוק לו כה חיכית? וחופשת הלידה שנראתה כה זוהרת, מרגישה כמו העבודה הכי קשה שעשית בחייך?

לידה, גם אם הייתה לך את הלידה הכי מדהימה שיש, בדיוק כמו שייחלת לעצמך, היא אירוע דרמטי. כניסת תינוק למשפחה משנה את כל שגרת החיים שהופכת להיות תובענית ומטלטלת. את נדרשת להסתגל באופן מידי לתפקידך כאחראית על מילוי צרכיו של תינוק חסר ישע במשך 24 שעות ביממה.

העייפות הנוראית בכל רגע ורגע, ויתור על עצמך במלוא מובן המילה, אפילו על הצרכים הבסיסיים ביותר כמו ארוחה מסודרת, מקלחת שקטה והתפנות בשירותים, השינויים בזוגיות ובהנאה מהחיים הזוגיים… יתכן שההצטרפות של התינוק מעוררת גם גירוי של פצעים נפשיים מעברך.

במציאות כזו, סביר להניח שהקשיים שלך הם לגמרי טבעיים ונורמליים. לתמיכה ולהקשבה מצד משפחה וחברים קרובים יש השפעה חיובית ניכרת על רגשותייך, עד כדי העלמת הסיכון להתפתחות דיכאון אחרי לידה.

אם התמיכה מסביבתך לא עוזרת או לא מספיקה לך ואת מרגישה תחושות דיכאון, כדאי לשקול בהקדם פניה לעזרה מקצועית.

אחת מכל 10 נשים סובלות מדכאון לאחר לידה

ישנן סיבות רבות מדוע את הופכת דיכאונית. כאישה הגוף שלך עובר שינויים הורמונליים רבים במהלך ולאחר ההיריון. כשאישה היא הרה, הגוף שלה מייצר את ההורמון הנשי אסטרוגן ופרוגסטרון בכמויות גדולות משמעותית מהרגיל. אולם כ-24 שעות לאחר לידת התינוק, רמות ההורמונים הללו יורדים באופן חד לרמה הרגילה. השינוי ההורמונלי הזה יכול להוביל לדיכאון בדרך דומה לתסמינים שהשינוי בהורמון המחזור החודשי גורם.

בקרב נשים מסוימות, סיבה נוספת לתסמינים של ירידה במצב רוח היא צניחה בהורמונים של התירואיד, המיוצרים בבלוטת התירואיד שממוקמת בגרון. רמות נמוכות של ההורמונים של בלוטת התירואיד יכולה לגרום לדיכאון ולמצב רוח מציק, קשיי שינה, קשיי ריכוז ועלייה במשקל.

השילוב של השינוי ההורמונלי עם השינוי הדרמטי בחיים עקב ההיריון והלידה – התחושות הנורמליות של הצפה מרגשות אחריות, הלחץ להיות אמא נהדרת, תחושת אובדן ביחס למה שהיית קודם – מגבירים את הסיכוי למצב ירוד, דיכאון אחרי לידה, פסיכוזה שלאחר הריון.

דיכאון לאחר לידה הוא לא תופעת ה'בייבי בלוז' – מצב רגשי הורמונאלי שמאפיין 80 אחוז מהיולדות בימים הראשונים שלאחר הלידה.

דיכאון אחרי לידה, אם אינו מטופל, עלול להימשך שנים ולפגוע בקשר שלך עם התינוק, לעכב את התפתחותו הרגשית והקוגניטיבית ולהוביל לקשיים בזוגיות לאחר הלידה. דיכאון לאחר לידה יכול להתפרץ בשלושת החודשים לאחר הלידה ולפעמים יכול להתפתח בהמשך השנה הראשונה לחיי התינוק.

התסמינים של דיכאון אחרי לידה

  • מצב רוח מדוכא
  • אובדן הנאה מפעילויות יומיומיות
  • שינויים בתיאבון או במשקל
  • בעיות שינה
  • תחושות קשות של חוסר ערך ואשמה
  • קשיי ריכוז משמעותיים
  • מחשבות אובדניות (במקרים מסוימים)

גורמי סיכון

ישנן נשים אשר בסיכון גבוהה יותר לדיכאון אחרי לידה ובמהלך ההיריון.

  • היסטוריה אישית של דיכאון אצל האם, או מחלת נפש אחרת טרם הלידה היא גורם הסיכון הגדול ביותר.
  • היסטוריה משפחתית של דיכאון, חרדה או מחלה נפשית אחרת.
  • היעדר תמיכה ורשת ביטחון ממשפחה וחברים.
  • דיכאון ומחלה נפשית אחרת אצל בן הזוג.
  • חרדה או תחושות שליליות לגבי ההיריון.
  • היסטוריה של בעיות בהריונות עבר.
  • קשיים בקשר הזוגי ובעיות כלכליות.
  • אירועי חיים מלחיצים.
  • הריון בגיל צעיר.
  • שימוש לרעה בחומרים ממכרים.
  • אלימות במשפחה.
  • מחלה כרונית.

הסיכון עולה ככל שיש יותר לידות קודמות, לידה מוקדמת, או שיש בעיות בריאותיות התפתחותיות לילוד. שינויים מעוררי סטרס כמו חזרה לעבודה, יכול גם להגביר את הסיכון.

מיעוטים, מהגרים, ואוכלוסיית פליטים נמצאים בסיכון במיוחד, מכיוון שהם חווים את הלחץ הנוסף של הסתגלות והלמידה של סביבה חדש, ללא תמיכה של משפחה מקומית ודאגות כלכליות ותרבותיות.

בעוד שגורמי סיכון אלו, עשויים לעזור לזהות מי תפתח דיכאון אחרי לידה, כל אישה יכולה למצוא עצמה במצב נפשי חלש במהלך ההיריון ושנה לאחר לידה.

סוגי דיכאון לאחר לידה ובמהלך ההיריון

דיכאון במהלך ואחרי לידה מחולק באופן טיפוסי לשלושה קטגוריות:

  • דכדוך לאחר לידה the baby blues.
  • דיכאון לפני ואחרי לידה.
  • פסיכוזה אחרי לידה.

דכדוך לאחר לידה

נשים רבות סובלות מדכדוך לאחר לידה בימים שאחרי הלידה. למעשה מוערך כי בין 50 ל 80 אחוז מהאימהות חוות דכדוך לאחר הלידה. לרוב הנשים מדובר במצב זמני – זה נעלם לאחר מספר ימים ועשוי למשך עד שבועיים.

במקרים אלו הסימנים הם: שינויים במצב הרוח, הרגשת עצבות, מתח, הצפה, התפרצויות בכי, אובדן תיאבון, קשיי שינה. התסמינים הם בדרך כלל לא חמורים וישנם דרכים אפקטיביות להתמודד עמם:

  • חשוב להקפיד על שעות שינה רבות. תמיד לישון כשהתינוק ישן.
  • לעשות את כל הפעולות שעשויות להוריד לחץ מהיולדת. לא צריך לעשות הכל לבד. עשי מה שאת יכולה והשאיר את השאר לאחרים או ליותר מאוחר.
  • הימנעי מלהיות לבד. הזמיני את הורייך, חברות או לכי אליהם.
  • הצטרפי לקבוצות תמיכה לאימהות חדשות
  • הקפידי לעסוק בפעילות גופנית.

דיכאון לאחר לידה ובמהלך ההיריון

התסמינים כאן נמשכים זמן ארוך יותר משבועיים והם יותר חמורים מאשר בדכדוך הריון. הוא מתרחש באחת מתוך 5 נשים. נשים בהריון או לאחר לידה המוצאות עצמן מוצפות רגשית, מתוסכלות, עצבניות, מתוחות, בכי מתמיד, או דיכאון – אל להן להתבייש או לשמור את מה שעובר עליהן לעצמן. להפך, עליהן לדבר עם הרופא מייד ולקבל תמיכה – ובמקרים מסוימים את הטיפול לו הן זקוקות.

הסימפטומים של דיכאון אחרי לידה יכולים לנוע מבינוני לחמור. יש בהם את התסמינים של דכדוך הריון ובנוסף: שינה ברובה או העדר שינה, חוסר הנאה מדברים, קהות רגשית, קשיי ריכוז, קושי להיזכר בדברים, הזנחה עצמית, חוסר שקט לעשות דברים יומיומיים, נסיגה ממשפחה וחברים, אובדן חשק מיני או אכפתיות, תחושה חזקה של כישלון וחוסר ערך, שינויי מצב רוח קיצוניים, דאגה יתרה לתינוק או חוסר עניין בו, דרישות גבוהות או ציפיות בלתי אפשריות, קושי לחוש סיפוק ומשמעות מדברים.

ישנו טיפול יעיל לדיכאון אחרי לידה. הטיפול כולל טיפול בשיחות עם או בלי שילוב של טיפול תרופתי אנטי דיכאוני, חיבור לתמיכה של הקהילה. נשים רבות לא פונות לטיפול למרות יעילותו. חלק מהנשים מהססות במיוחד שמדובר בתרופות אנטי דיכאוניות מתוך חשש שהטיפול יפגע בתינוק. חשוב לדון על כך עם הרופא. בנוסף לטיפול מקצועי, חשוב להקפיד על  שעות שינה.

פסיכוזה שלאחר לידה

מספר קטן של נשים, אחת או שתיים מתוך 1000, סובלות ממצב נדיר וחמור של דיכאון המכונה פסיכוזה לאחר לידה. נשים המאובחנות עם הפרעה בי-פולרית או ממצב המכונה הפרעה פסיכואפקטיבית נמצאות בסיכון גבוה לפסיכוזה לאחר לידה.

התסמינים של פסיכוזה לאחר לידה מופעים בדרך כלל במהלך ארבעת השבועות הראשונים לאחר הלידה והם עשויים לכלול: בלבול קיצוני, חוסר אונים, קשיי שינה למרות שמותשים מעייפות, סירוב לאכול, חוסר אמון באחרים, רואות דברים או שומעות קולות למרות שאינם במציאות, מחשבות לפגיעה עצמית, מחשבות לפגיעה בצינוק או באחרים.

פסיכוזה אחרי לידה היא זמנית וניתנת לטיפול עם עזרה מקצועית, אך הטיפול חייב להיות מידי ודורש התערבות בזמן אמת.

גם בני הזוג סובלים מדיכאון

אבות חדשים נמצאים גם בסיכון מוגבר להתפתחות דיכאון. באופן כללי גברים יותר נמנעים בלבטא ולתקשר את רגשותיהם. הם מכחשים שהם בסיכון ואינם מבקשים עזרה כאשר הם למעשה צריכים אותה. אולם, אבות עם דיכאון נאבקים לתמוך בבנות הזוג ובילדים, זה מגביר את הסיכון של האם ללקות בדיכאון. דיכאון באבות ניתן לטיפול כמו באימהות, אך לעיתים קרובות הוא לא מאובחן.

אין כל כך מחקרים על דיכאון בקרב הורים מאותו המין או הורים לא ביולוגיים, הניסיון הקליני במקרים אלו מציע כי התחלה של משפחה חדשה יכול להיות מעבר קשה לכל ההורים. לפיכך כל הורה החווה קשיים להתמודדות במהלך ההיריון או אחריו או חווה דיכאון, כדאי שישוחח על כך עם רופא המשפחה או רופא הילדים.

שוחחי עם מומחה הבריאות

בדיקה של מצבך הנפשי במהלך ההיריון וחודש, חודשיים, ארבעה ושישה חודשים לאחר הלידה צריך להיות חלק שיגרתי מהדאגה לבריאות שלך ושל ילדך. אנשי המקצוע – כמו הרופא שלך, הרופא של התינוק, אחות טיפת חלב, או אנשי בריאות אחרים – מבינים ומכירים את הסוגים השונים של דיכאון אחרי לידה שאימהות חוות. הם יודעים את הדרכים שעוזרות ויכולות להוביל אליהן. הם יכולים להקשיב לך ולכוון אותך להחלמה.

זכרי…

כל אישה עלולה להיות בדיכאון במהלך ההיריון או אחרי הלידה. זה לא אומר שאת רעה או לא כשירה להיות אם. למעשה, קבלת עזרה ותמיכה עוזרת לך לטפל בתינוק. את והתינוק שלך לא צרכים להיות בסבל. יש אפשרות נגישה לעזרה.

לכל הילדים מגיעה הזדמנות לאימא בריאה.

אם את מודאגת וחוששת שאת סובלת מדיכאון לאחר לידה – אל תישארי לבד! נסי תמיד לזכור שדיכאון אחרי לידה לא הופך אותך לאימא פחות טובה! נשים רבות סובלות מדיכאון אחרי לידה ובעזרת טיפול מקצועי נכון ומדויק להן, הן עוברות את המשבר הנוראי ואף יוצאות מחוזקות ומועצמות ממנו.

בעשור האחרון אנו מטפלים בנשים רבות לאחר לידה וביחד אנו מוצאות את הדרך הייחודית לכל אחת למצוא את עצמה מחדש, לשוב ולחוש ביטחון, ערך עצמי, קבלה של עצמה ושל העולם וחמלה ואהבה כלפי עצמה, שלאחר מכן יכולות להיות מוענקות בנדיבות גם לתינוקה האהוב וכן גם לבן הזוג, שלעיתים קרובות מתקשה להבין ולהכיל את כל מה שהיא עוברת.

שאלות ותשובות נפוצות

  • כן. בעיה רפואית זאת עלולה להשפיע על התינוק אך לא באופן ישיר. הקשר המוקדם בין התינוק לאם חשוב להתפתחות התינוק וההתקרבות לתינוק מהווה חלק גדול בהתקשרות. כשיש לך דיכאון או חרדה, במהלך ההיריון או אחרי הלידה, זה יכול להיות קשה להית קרובה לתינוק. יתכן שיהיה לך קשה להגיב לצרכים של התינוק. ואם יש ילדים נוספים בבית גם מהם נעדרת תמיכתך.

    טיפול מוקדם חשוב מאוד עבורך, עבור התינוק ויתר המשפחה. ככל שתקדימי להתחיל כך מוקדם יותר תרגישי שיפור.

  • כן, ישנו טיפול, והוא יכול לעזור לך להרגיש טוב יותר. הטיפול יכול להפחית את התסמינים או להכחיד אותם לגמרי. ישנם הרבה אפשרויות טיפול לדיכאון וחרדה. יש אפשרות לפסיכותרפיה (טיפול בדיבור), יש אפשרות לטיפול תרופתי. אין טיפול אחד שמתאים לכולן.

    נעשה תהליך אבחוני ראשוני, בכדי ללמוד יותר על הרגשתך וקשייך. יחד מחליטים על הטיפול המתאים לך.

  • ישנם מספר דברים שאת יכולה לעשות בנוסף לטיפול, שעשויים לעזור לך להרגיש טוב יותר.

    התחברי לאימהות נוספות. חפשי קבוצת אימהות במרכז הקהילתי או ברשת האינטרנט. קבוצות אלו יכלים לתת לך את ההזדמנות ללמוד מאחרות שעוברות או עברו את אותם הדברים ולשתף ברגשות שלך.

    פני זמן לעצמך. עשי דברים למענך כמו לצאת מהבית, או לעשות אמבטיה חמה וארוכה מבלי שיפריעו לך. בקשי מהשותף, ההורים, חברה או שמרטף בתשלום, להשגיח על התינוק על בסיס קבוע וצאי להתאוורר.

    עשי דברים שמסבים לך הנאה. באם זה לשמוע מוזיקה, לקרוא ספר, או צפייה בסרט. קחי זמן מידי יום לעשות משהו שאת אוהבת.

    שמרי על פרופורציות ותהי ריאליסטית. את לא צריכה לעשות הכול. לא צריך שיהיה לך את הבית הכי מושלם. פשוט עשי מה שאת יכול והניחי לשאר.

    בקשי עזרה. אל תחששי לבקש עזרה ממשפחה וחברים, בין אם זה טיפול בתינוק האו במשימות הבית.

    תנוחי כשהתינוק נח, השינה חשובה עבורך כמו שהיא חשובה עבור התינוק, במהלך הלילה והיום שהתינוק ישן תעשי זאת גם את.

    תהיי בחברת אחרים. בקשי להיות עם מבוגרים אחרים כמו משפחה וחברים אשר יכולים לספק תמיכה וחברה. באופן שגרתי תפני לך זמן עם הבן זוג או עם אחרים שנעים לך בחברתם.

  • באופן כללי אם את נמצאת בלחץ או נוהגת להפנים את רגשותייך, או יש לך מחשבות מטרידות כשאת חושבת על הריון או לידה, פניה לייעוץ מקצועי יכולה למנוע התפתחות של חרדה או דיכאון במהלך הריון ולאחר הלידה. כמובן, כשאת יודעת את הסימנים והתסמינים של דיכאון אחרי לידה, את יכולה לקבל עזרה כבר כשהם מופיעים, ללא דיחוי.

    מה שאת יכולה לעשות:

    בררי אם את נמצאת תחת גורמי הסיכון לדיכאון וחרדה אחרי הלידה ובמהלך ההיריון.

    דברי עם איש מקצוע על דיכאון וחרדה סביב לידה ותלמדי למה לצפות.

    נסחי ציפיות מותאמות לעצמך ולמשפחתך.

    עשי דברים בנוסף לטיפול שעשויים לעזור לך להרגיש טוב יותר.

    תכנני מראש. עוד כשאת בהריון, חשבי על מי יכול לתמוך בך ולעזור לך אחרי הלידה. דברי עם האדם שאמור לעזור שיתכונן גם הוא.

    זכרי, דיכאון וחרדה המתרחשים באזור הלידה הם לא מצבים שמתרחשים באשמתך, הם בעיה רפואית שזקוקה לטיפול רפואי.

עודכן בתאריך: 7 באפריל 2024

דילוג לתוכן