יעוץ וטיפול בקשיים חברתיים אצל מתבגרים

בני נוער רבים עלולים לחוש לעיתים קרובות בודדים בסביבה החברתית בה הם נמצאים. אצל אחרים המפגש החברתי והיחסים עם בני גילם הופך לאתגר שקשה לכבוש אותו. הייעוץ במרכז אתרוג מאפשר ליצור מרחב בטוח בו ניתן לבטא את הקשיים החברתיים, בסביבה רגשית המאפשרת את פתיחת מגירת הלב ושחרור מהחוויות שהובילו לקושי.

בני נוער ומתבגרים עשויים לחוש לעיתים כי ההליכה למסגרת הלימודית מביאה צער ותסכול. ייתכן שקיים קושי בקריאת המפה החברתית, בהבנת כללי המשחק החברתיים, ביחסים עם דמויות סמכות או עם חברים.

בהתמודדות עם המקום החברתי, ישנה נטייה להגיב בהתפרצויות אימפולסיביות ולפעמים בהתרחקות והתבודדות. הסביבה מצידה מגיבה בנוקשות וחוסר סבלנות – תגובות אלו יוצרות תחושת כשלון, דחייה, אי קבלה וחוסר שייכות, ואף מקרים בהם המתבגר נכנס למצב של ניתוק מסביבתו החברתית.

כפי שחשוב לפתח אצל כל אדם את כישוריו והישגיו הלימודיים, חשוב לא פחות לפתח ולטפח את המיומנות החברתית כדי שיוכל להשתלב באופן הרמוני בחברה עמה נפגש.

ייעוץ לקשיים חברתיים אצל מתבגרים

בני הנוער והמתבגרים מגלים יותר ויותר את האפשרויות החדשות אשר נפתחות בפניהם בעזרת ייעוץ לתחום החברתי, אם במסגרת פרטנית ("אחד על אחד") ואם במסגרת קבוצתית.

מטרת הייעוץ:

  • ליצור מרחב בטוח, בו ניתן לבטא את הקשיים החברתיים – במקרים רבים חוויות חברתיות לא נעימות וכשלונות במפגש עם בני הגיל (משני המינים), נכנסות פנימה למגירה הכי עמוקה בלב, ומשם חוסמות אותנו. אין זה פשוט לשתף את ההורים או חברים בנושא כה אישי ורגיש.
  • ללמד ולפתח במסגרת הייעוץ יכולות חברתיות – כפי שניתן ללמוד נוסחאות מסובכות במתמטיקה, ודקדוק מורכב באנגלית, כך אפשר ללמוד להצליח עם יצירת קשרים חברתיים בריאים. בייעוץ ישנו שימוש בתרגילי אימון ליחסים בין אישיים, משחקי תפקידים ופסיכודרמה, אשר מובילים להצלחה גם בחיים וגם במציאות שמחוץ לייעוץ.

טיפול בקשיים חברתיים אצל בני נוער ומתבגרים יכול להתבצע גם הוא באופנים שונים:

  • טיפול פסיכולוגי פרטני – שבו הקשר הבין-אישי בין מטפל למטופל יכול להיות קרקע לבחינת התנהגות ביחסים בין שניים ובקבוצת השווים. ניתן להעלות באופן אקטיבי את המקומות היוצרים מבוכה או בלבול, כדי לבדוק בחדר, במקום בטוח, דרכי התמודדות שונות למצבים החדשים.
    תרגול כלים המאפשרים שכלול המיומנויות שקשה בהן. לדוגמא: טיפול בנערה עם קושי ניכר בקריאת מצבים חברתיים שהמטפלת מביימת אתה משחקי תפקידים כדי לתרגל מצבים, כמו כניסה לכיתה חדשה, יוזמה של פניה לילדה אחרת וכו'. מדובר בתרגול במשחק דרמטי המדמה סיטואציות חברתיות ומיומנויות כדי להיכנס ולחוש בנוח בקבוצה.
  • טיפול קבוצתי – הממוקד ביחסים בינאישיים הוא דרך טובה להתמודדות עם קשיים חברתיים. מטרת העבודה של הקבוצה היא בדיקה של כל משתתף עם עצמו איך הוא משתלב בקבוצה. ומהם היכולות והקשיים.
  • הדרכת הורים – בכל שיטות הטיפול חשובה גם הדרכת הורים במקביל, כדי להכיל איתם את המצב המורכב ולתת כלים להתמודדות.

עודכן בתאריך: 21 באפריל 2024

דילוג לתוכן