קשיים בזוגיות לאחר לידה: מה הסיבות ואיך למנוע משבר?

לידה של תינוק היא אירוע משנה חיים שמאתגר במידה רבה את מערכת היחסים הזוגית ומעמיד אותה בפני התמודדויות חדשות. קשיים בזוגיות אחרי הלידה הם נפוצים וטבעיים. יחד עם זאת, התעלמות מהקושי עלולה להעכיר ולהוביל למשבר, עד כדי פירוק הזוגיות. 

עד לרגע הלידה, הדינמיקה היא של שני אנשים שבחרו לבנות חיים משותפים יחד והיחסים הם זוגיים בלבד. כשמצטרף תינוק חדש משתנה התמונה. בין אם זה תינוק ראשון שהופך את הזוג למשפחה ובין אם זה תינוק נוסף שמגדיל את המשפחה ומשנה את מערך הכוחות בבית, השינוי הוא משמעותי.

לצד השמחה וההתרגשות מתעוררים גם קשיים המשפיעים על כל אחד מבני הזוג באופן שונה ואין כמעט זוגות שלידת תינוק לא השפיעה על המערכת הזוגית שלהם.

גם התקשורת בין בני הזוג משתנה כי נכנס למשוואה גורם חדש שמושך אליו, מן הסתם, תשומת לב רבה. מיד לאחר הלידה חלק גדול מהשיח בין בני הזוג סובב סביב התינוק והטיפול בו ולעתים לא נותר כוח לדבר על היחסים הזוגיים.

5 הסיבות לקשיים בזוגיות לאחר הלידה

קשיים בזוגיות אחרי לידה הם תופעה שכיחה ומוכרת. אם בעבר זה היה נושא שכמעט ולא דיברו עליו, בגלל בושה או חוסר מודעות, הרי שבשנים האחרונות יש לו לגיטימציה והוא גם מופיע הרבה בספרות המקצועית. הגורמים למשבר שונים אצל כל אחד מבני הזוג וחשוב להבין מהיכן הם נובעים.

  1. שינויים פיזיים והורמונליים אצל האישה

    במהלך ההיריון והלידה עוברת האישה שינויים פיזיים והורמונליים אשר משפיעים על מצבי הרוח שלה. היא עלולה להרגיש תנודות בין מצבים רגשיים שונים ולעבור בקלות משמחה לעצב, מחרדה לביטחון, משלווה ללחץ וכולי.

  2. חלוקת תפקידים

    ריבים בזוגיות משבר זוגיעם הלידה, האישה נכנסת לתפקיד האימא והמעבר יכול להיות, לעתים, מבלבל ולא ברור. הזמן שלה לעצמה מתקצר, היא מבלה שעות ארוכות בבית ובעצם, שגרת החיים אליה הייתה רגילה משתנה בבת אחת. במקביל, בן זוגה, הופך באחת להיות אבא כשבעצם הוא ממשיך לצאת לשעות ארוכות מהבית והזמן שלו עם הרך הנולד מצומצם יחסית. חלוקת התפקידים בבית משתנה כי האישה אמנם בבית רוב היום אבל היא עסוקה בעיקר עם התינוק החדש. במקביל, בעלה שנמצא שעות רבות מחוץ לבית יכול לחוש בלבול בין הצורך לבלות עם הרך הנולד לבין הרצון לעזור לאשתו.

  3. קושי בהיקשרות רגשית מיידית

    כשתינוק חדש נולד מתעוררת ציפייה טבעית מהסביבה שהוריו יאהבו אותו מיד. הביטוי "אינסטינקט אימהי" לא תקף לכלל האימהות ויש כאלה שלמרות הציפייה של הסביבה אינן מצליחות ליצור קשר רגשי מידי. גם אבות עלולים לחוות קושי להיקשר רגשית בעיקר בחודשים הראשונים לחייו של התינוק.
    תחושת הזנחה – זוהי תחושה שמופיעה, פעמים רבות, גם אצל גברים וגם אצל נשים. האישה שמשקיעה זמן רב יותר בטיפול בתינוק עלולה להרגיש שבעלה מקדיש לה פחות תשומת לב והבעל מצדו, חווה שמישהו כאילו "לקח את מקומו" ולאם הטרייה יש פחות זמן אליו.

  4. פגיעה באינטימיות בין בני הזוג

    עם לוח זמנים עמוס וצפוף, עייפות רבה ומחסור בשעות שינה נוצר מצב שבו הזוג מבלה משמעותית פחות זמן יחד. האישה יכולה לומר "אני לא אוהבת את בעלי" אחרי הלידה והגבר מצדו יכול להרגיש את אותו הדבר בדיוק.

  5. ריבוי קונפליקטים

    לאחר הלידה, טבעי שרבים מן הקונפליקטים בין בני הזוג יהיו סביב התינוק החדש. שאלות כמו: מי יקום אליו בלילה, מתי אמור הבעל לחזור מהעבודה, כמה זמן אמור כל אחד מהם להקדיש לרך הנולד, מהי הדרך הנכונה להרגיע תינוק בוכה או איך מחלקים את התפקידים האחרים בבית הן רק חלק מרשימה ארוכה שגורמת לחיכוכים בין ההורים

5 טיפים לשיפור הזוגיות: כך תמנעו משבר

בעיות בזוגיות אחרי לידה אינן משהו שיש להיבהל ממנו וחשוב לדעת שזוגות רבים חווים את הקושי. אז מה עושים במצב כזה והאם יש דרך להציל זוגיות במשבר אחרי לידה? התשובה המיידית היא כן והנה כמה טיפים שיכולים לעזור.

  1. לנשום

    מומלץ לקחת נשימה עמוקה ולספור עד 10. הנטייה הטבעית היא להגיד מיד את מה שחושבים ובמקרים בהם מדובר ברגשות קשים כמו כעס ותסכול כדאי לעצור לכמה שניות, לנשום עמוק ואז לומר את הדברים עם אותה חוויה רגשית רק בניסוח פחות פוגעני.

  2. לפנות זמן קבוע

    פעמים רבות, קשה לתמרן בין תינוק שמתעורר ועייפות מצטברת אבל הקפדה על זמן קבוע של ביחד היא דרך נפלאה לשמור על שגרה של תקשורת זוגית.

  3. להקשיב

    נראה שלכולם ברור שחשוב להקשיב אבל לא פעם קשה יותר ליישם במציאות. במצבים של משבר, שני בני הזוג עמוסים רגשית ולכל אחד מהם יש הרבה מה לומר. ברגעים כאלה, חשוב לזכור שהקשבה היא חלק מהפתרון.

  4. לבקש עזרה

    לפעמים נוצר פער בין הרצון להתמודד לבד לבין הצורך להיעזר. זו לא בושה לבקש עזרה ולפעמים אם יש זמן לכוס קפה או מקלחת בלי הפרעות זו הקלה עצומה.

  5. לראות את הקושי של בן או בת הזוג

    יש מצבים בהם העומס העצום גורם למצוקה רבה עד כדי כך שקשה עד בלתי אפשרי לראות את האחר דרך העיניים שלו. כשאחד מבני הזוג מספר על הקושי שהוא חווה ואפשר לראות את המצוקה דרך עיניו, זה יוצר פתח לשיחה קרובה יותר.

טיפול במשבר זוגיות אחרי לידה

בשלב שבו בני הזוג מרגישים שמיצו את כל האפשרויות ועדיין הם חווים תחושות ורגשות קשים של דחייה, כעס, נתק רגשי, הזנחה, תסכול ועוד, יש מקום לשקול פניה לייעוץ זוגי או טיפול זוגי מקצועי. במקרים רבים, על אף ניסיונות חוזרים ונשנים לצמצם את הפער, מתעוררת ההבנה שהגיע הזמן לערב אנשי מקצוע. מטפל זוגיהוא, קודם כל, מישהו שאינו מעורב רגשית בסערת הרגשות של בני הזוג ויש לו יכולת להסתכל על התמונה מבחוץ ולהישאר אובייקטיבי לאורך התהליך.

חשוב לזכור שטיפול זוגי הוא לא קסם, וכדי להחזיר את מערכת היחסים הזוגית לפסים חיוביים ובריאים דרושה מוטיבציה גבוהה, שיתוף פעולה, סבלנות והשקעה בתהליך.

אז אם אתם מוכנים לעשות הכול כדי להשיב לזוגיות שלכם את מה שאולי אבד בדרך, אנחנו כאן במרכז אתרוג נשמח להתאים לכם את שיטת הטיפול הנכונה ואת המטפל או המטפלת הזוגית המתאימים.

לשאלות נוספות מוזמנים ליצור אתנו קשר בטלפון 077-8044372.

עודכן בתאריך: 21 באפריל 2024

דילוג לתוכן