סדנת שליטה בכעסים לילדים

התמודדות עם כעס אצל ילדים היא מורכבת ולא מעט הורים נאלצים להתמודד איתה במהלך התפתחות ילדיהם. ההתמודדות מציפה בקרב ההורים תחושות של תסכול, כעס וחוסר אונים. חלקם בוחרים לפנות לסיוע חיצוני של אנשי מקצוע, בעוד שאחרים מנסים לצלוח את האתגר בכוחות עצמם. כדרכה של מציאות החיים, לעיתים גם אחרי ניסיונות רבים, ישנם מקרים בהם נותרים ההורים אובדי עצות אל מול ילדיהם. עם זאת, קיימות מספר דרכים לחולל שינוי בהתנהגות הילדים.

כעס אצל ילדים זוהי תופעה נפוצה ומורכבת הן לילד והן להורה. המורכבות נובעת מהקושי להבין את מקור הכעס אצל הילד וכן, מחוסר היכולת למנוע אותו מראש ולאפשר לו פורקן רגשי בריא. בנוסף לכך, בקרב הורים רבים ישנו קושי טבעי במתן תגובה שקולה ואפקטיבית בעת התפרצות הכעס אצל הילד.

חשוב לזכור, שכעס הוא רגש טבעי ובהתאמה, חלק מביטוייו הם לגיטימיים, הכרחיים ובריאים. כעס כשלעצמו הוא אינו חריג וכל אדם, מבוגר או ילד, חווה אותו כחלק משגרת החיים על מנת לעכל ולהפנים סיטואציות שונות.

צריך להבחין בין ביטויים שחוצים גבול ומאותתים על בעייתיות ובין אלו שהם בגדר הנורמה.

אז השאלה היא למעשה, מתי כעס הופך לבעיה?

כשתדירות הכעס גבוהה וחריגה ו/או דרכי הביטוי שלו חריגים בעוצמתם ובאים לידי ביטוי בדרכים קיצוניות והרסניות. חשוב לדעת להפריד גם בין מקרים אלו, על מנת להתמודד איתם בדרך המתאימה והנכונה ביותר.

מדוע ילדים כועסים?

על מנת לנסות ולהבין איך ללמד ילד לשלוט בכעס יש ללמוד תחילה ממה אותו כעס נובע.

התקפי זעם והתפרצויות כעס, הם תסמין ישיר לכך שהילד ניצב מול רגשות עזים שהוא אינו מצליח לווסת בכוחות עצמו. סיטואציות שונות יכולות לעורר אצלו כעס, תסכול ותחושה שהוא מושא לעוול.

כל סיטואציה שהוא אינו מקבל ו\או נמנע ממנו על אף מחאתו (לעיתים גם ללא קשר לסיבה שבגללה בקשתו לא מתאפשרת), עשויה ליצור אצלו תחושות ורגשות שליליים. כלומר, הרגש שהוא יחווה יהיה תואם לדרך שבה הוא מבין את הסיטואציה. מסיבה זו בדיוק, חשוב להכיר את הפרשנות האישית שלו, כיוון שהיא זאת שיוצרת אצלו את הרגש וממנה ללמוד איך לפנות ולסייע לו.

ניהול כעסים אצל ילדים –מה אפשר לעשות במרחב הביתי?

קשה להגיע לכדי שליטה בכעסים אצל ילדים באופן מוחלט, אך כן ניתן להשתמש במספר כלים שיובילו לשיפור ניכר במרחב הביתי, עוד לפני שניגשים לנסות סדנת שליטה בכעסים לילדים:

  • תקשורת – עוד לפני ההתפרצות הבאה מומלץ להנחיל שיח פתוח על רגשות בחיק המשפחה. על ידי 'נרמול' השיח הרגשי נוצרת אצל הילד תחושת ביטחון והכלה שמלמדת אותו לתת ביטוי מילולי לרגשות שמציפים אותו.
    השיח למעשה, מרגיל אותו להבחין ברגש שהוא חש, להעניק לו שם ולהצליח להביע אותו בדרכים בריאות ונכונות. הבעת הרגש מאפשרת לילד שחרור ומשמשת ככלי עצמאי לשימושו האישי במידת הצורך.
  • דוגמא אישית – באופן טבעי כאשר נוכחים בסיטואציה רוויה באמוציות, קל להגיב באותו מטבע. עם זאת, התגובה של ההורה נותנת לגיטימציה להתנהגות הילד ש'מחקה' אותו. למשל, אם ההורה מגיב בכעס גם הילד יגיב בכעס.
    על מנת להעניק דוגמא אישית שתסייע לסיטואציה, רצוי לפנות אל הילד ממקום רגוע ונינוח ככל האפשר, כדי לשמש עבורו דוגמא אישית ו"להוכיח" לו שאפשר לדון בקושי גם בצורה שקולה ונעימה.
  • גבולות – בעת שניצבים מול כעסו של הילד, מומלץ לגלות הכלה למצבו ובאותה נשימה גם לנסות להרגיעו. כדאי להבהיר לו שהרגשות שלו לגיטימיים ושיש להם מקום, אך שדרך הביטוי שבחר אינה מקובלת. הגדרת הגבולות בתא המשפחתי, מייצרת אצלו סדר.
  • הרגעה – גם אם הכעס חמור והדרך בה הילד פורק אותו רחוקה מלהיות מקובלת על ידי ההורים, חשוב לפנות קודם להרגעה ומיתון. רק לאחר שהוא נרגע ניתן להתפנות להעברת המסר החינוכי. כלומר, יש להתייחס לקושי הרגשי שהוא משקף בהתנהגותו ורק לאחר מכן, לנצל את ההזדמנות ללמד אותו להבא.

טיפול בכעסים אצל ילדים – מתי רצוי לפנות לעזרה חיצונית?

התמודדות עם כעס ילדים היא מאתגרת. אם גם לאחר ניסיונות שונים, ניכר כי הילד עדיין פורק את כעסו ללא שליטה ובאופן חריג וקיצוני, ייתכן שהוא מתמודד עם קשיים המצריכים סיוע ואבחון מקצועי:

קשיים נפשיים – התפרצות הכעס עשויה להיות טמונה בקושי נפשי כמו חרדה ודיכאון. בשני המקרים, נוצר קושי לווסת את מכלול הרגשות הדומיננטי, במיוחד אצל ילדים. הם אינם מצליחים להכיל את הפחד, המתח וחוסר השקט שממלא אותם ולכן, פורקים את תחושותיהם בהתקף זעם או כעס כ'ברירת מחדל'.

ילדים על הרצף האוטיסטי – כאשר מדובר באוטיזם, הקושי לרוב נובע משינויים ודקויות שהילד לא מצליח לעכל ולהביע דרך תקשורת ושיח. במקרים אלו, מוקד הקושי הוא בחוסר היכולת שלהם, להכיל את עוצמת הרגשות ולפרוק אותם ולכן, הם נוטים להתקפים והתפרצויות כעס.

חוסר יכולת – ילדים שלא פיתחו, מכל סיבה שהיא, את המיומנות לסייע לעצמם בעת התמודדות עם קושי רגשי ונזקקים לעזרה חיצונית, כדי ללמוד ולפתח אותה לעצמם.

הפרעות קשב וריכוז – ילדים רבים אשר מאובחנים עם בעיות קשב וריכוז, סובלים מהתקפי זעם. ילדים שמגלים קושי בריכוז ומציאת עניין – יחוו תסכול וכעס ובהתאם יתקשו למצוא להם פורקן נכון. תחושות אלו, יתורגמו להתקף זעם או התפרצויות כעס.

מרכז אתרוג – מטפלים בבריאות הנפש

התמודדות עם כעס אצל ילדים זוהי התמודדות מורכבת שדורשת לעיתים, סיוע מקצועי וליווי של מומחה לבריאות הנפש. בין אם יש צורך ללוות את הילד בהתמודדות העצמאית שלו עם כעס ובין אם יש צורך בכוונה וסיוע להורים.

אנו במרכז אתרוג, עונים על צרכים אלו בדיוק.

אנו מציעים שירותי ייעוץ, אבחון פסיכולוגי לילדים, הדרכת הורים, טיפול פסיכולוגי וטיפול פסיכותרפי על ידי אנשי מקצוע מובילים ובעלי ניסיון של שנים בתחום.

המרכז הוקם בשנת 2005 ומאז נותן מענה למבוגרים וילדים, הזקוקים לסיוע בהתמודדות עם קשיים נפשיים, דרך טיפול מותאם לפי צורך והעדפה אישיים.

לקבלת מידע נוסף, מענה על שאלות וקבלת ייעוץ והכוונה, הנכם מוזמנים לפנות אלינו.

עודכן בתאריך: 21 באפריל 2024

דילוג לתוכן