מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט?

אם אתם מחפשים עזרה וטיפול לבעיות רגשיות או נפשיות, אתם עלולים להתבלבל בין אנשי המקצוע השונים העוסקים בתחום, ובראשם – פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים. השאלה הנפוצה ששואלים אותנו היא ״מה עדיף – פסיכולוג או פסיכותרפיסט?״. התשובה היא שאין העדפה לאחד התחומים ומובן לגמרי שאדם מן השורה, שאינו מתמחה בבריאות הנפש, לא יכיר את הדקויות בין שני המקצועות.

מה ההבדל בין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה?

ראשית, חשוב לומר שהבלבול בין שני המקצועות אינו חדש ומקרי. בישראל אין הפרדה ברורה בין מי הוא פסיכותרפיסט לעומת פסיכולוג. הסיבה היא שאין רגולציה בתחום הפסיכותרפיה ולכן מטפלים רבים הפועלים בתחום, למעשה לא למדו את המקצוע.

יחד עם זאת, בשני התחומים יש חשיבות רבה ללימודים, להכשרה ולניסיון של המטפלים.

אנשי המקצוע בהם, מעניקים טיפולים רגשיים ומסייעים לאנשים הנמצאים במצוקה נפשית, חווים קשיים או עוברים משברים שעליהם לצלוח.

פסיכותרפיסט או פסיכולוג? ומה ההבדל?

  • פסיכולוגיה – ביוונית פירושה ״מדע הנפש״. כלומר, חקר תהליכים נפשיים. המטרה היא לפענח את המניעים מאחורי ההתנהגות האנושית, ועושים זאת באמצעות טיפול בבעיות נפשיות שונות. פסיכולוגים חוקרים התנהגות אנושית, מאבחנים ומטפלים בהפרעות בריאות הנפש.
  • פסיכותרפיה – פירושה תרפיה (טיפול) לנפש האדם. היא למעשה שם כולל לכל סוגי הטיפולים הנפשיים והרגשיים.

פסיכותרפיסט הוא איש מקצוע בתחום הנפש המגיע מרקע חינוכי/טיפולי כמו עובד סוציאלי, פסיכולוג חינוכי, יועץ חינוכי, מטפל רגשי וכו׳. כדי לקבל הסמכה, פסיכותרפיסט צריך לעבור הכשרה ולקבל הסמכה בתור מטפל רגשי. המשמעות היא שפסיכותרפיה מתבססת על הכשרות בתחומים חינוכיים רגשיים קודמים ושרבים הלומדים תואר ראשון ואפילו שני יכולים לפנות לאחר מכן, ללימודי פסיכותרפיה.

פסיכולוג הוא איש מקצוע בעל תואר ראשון ותואר שני ומאחוריו הכשרה מעשית בת 4 שנים, בהתאם להתמחות שבחר. כל פסיכולוג מוסמך, חייב לעבור מבחן הסמכה רשמי והוא רשום בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות. פסיכולוגים מורשים להעניק טיפולים רגשיים ולבצע אבחונים פסיכולוגים. במידה ויש צורך במתן תרופות, על הפסיכולוג להפנות לפסיכיאטר.

עיקר ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט נעוץ בעובדה שפסיכולוגיה היא גם תחום מחקר, בעוד שפסיכותרפיה היא הגדרה לתחומי טיפול רגשיים בלבד. למרות שתחומי הטיפול דומים, פסיכולוגים הם אנשי מקצוע מוסמכים הרשאים לבצע אבחון פסיכולוגי, בעוד שפסיכותרפיסטים אינם מורשים לעשות זאת.

מה עדיף, פסיכולוג או פסיכותרפיסט?

עדיפות תינתן לכשרונו ומקצועיותו של האדם. בין אם הוא פסיכולוג או פסיכותרפיסט. לאיש מקצוע שלמד תואר שני בתחום טיפול, סיים בית ספר לפסיכותרפיה לפחות 3 שנים, אין חסרון לעומת פסיכולוג קליני שסיים התמחות.

תשובה חד משמעית לשאלה אינה קיימת. הבחירה תלויה בצרכיו של הפרט, בהעדפותיו ובחומרת הבעיה הנפשית שלו. לא נכון לחשוב שפסיכולוג עשוי להתאים יותר לאנשים עם בעיות נפשיות מורכבות או חמורות או לחילופין, לכאלו הדורשות אבחון. לא נכון לחשוב שפסיכותרפיסט עשוי להתאים לאנשים עם בעיות נפשיות קלות יותר, הניתנות לפתרון על ידי טיפול רגשי בהתמחות ספציפית.

בכל מקרה, כשמחפשים מטפל רגשי חשוב מאוד לוודא מה המקצוע בו הוא מוסמך לטפל, מה תחום ההתמחות המדויק שלו ומה הניסיון שלו באותו התחום. תחומי הטיפול בבריאות הנפש, רק גדלים עם הזמן וכוללים עוד שיטות טיפול, אנשי מקצוע והתמחויות, כך שההתאמה בין המטפל למטופל היא קריטית.

טיפים לבחירת המטפל הנכון – פסיכותרפיה או פסיכולוגיה

  1. מחקר: אישורים, ניסיון והמלצות מאנשי מקצוע אחרים או מלקוחות עבר, יכולים לסייע רבות בבחירה.
  2. העדפות אישיות: מהו סגנון התקשורת המועדף ו\או צורת הטיפול הרצויה (מעבר למקצוע עצמו), כמו סוג הטיפול, מין המטפל וכן הלאה. כל מטפל דוגל בשיטות שונות שכולן רלוונטיות מבחינה מקצועית ולכן, ההתאמה האישית היא זו שעושה את ההבדל.
  3. כנות: חיוני לדבר בכנות על הבעיות, הקשיים וגם המטרות עם המטפל, כדי שיוכל לספק את הטיפול הטוב ביותר.
  4. רצון: אדם בגיר שמגיע לטיפול נפשי שלא מרצונו (במידת האפשר), לא יפיק את התועלת המקסימלית מהטיפול. בקרב ילדים, כדאי לנסות ולרתום אותם לטיפול בדרכים שונות.

שאלות נפוצות על פסיכולוגיה ופסיכותרפיה

  • לפסיכולוגים יש תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה, עם התמחות מסוימת. בנוסף, הם עברו התמחות של כ-4 שנים והם מורשים לאבחן ולטפל בבעיות נפשיות.

    פסיכותרפיסטים הם בעלי תארים בתחומים טיפוליים, חינוכיים ורגשיים והם מורשים להעניק טיפול רגשי ולא לאבחן.

  • כן, בוודאי. אבחון הוא חלק מטיפול. אולם רק פסיכולוג מוסמך יכול לאבחן באמצעות טסטים ומבחני אישיות מובנים.

  • משך זמן של טיפול נפשי ורגשי, אינו ניתן להערכה. טיפול פסיכותרפי, כמו טיפול פסיכולוגי, תלוי בסוגיה המטופלת ובצרכים של הפרט.

    יש מטופלים שיפיקו תועלת ממספר פגישות בלבד, בעוד שאחרים יצטרכו טיפול ארוך טווח.

    יחד עם זאת, מרכז אתרוג מומחה בטיפול דינמי קצר מועד אינטנסיבי (ISTDP) Intensive Short Term Daynamic Therapy.

מרכז אתרוג – מטפלים בבריאות הנפש

אם אתם מתמודדים עם בעיות נפשיות, חיוני לפנות לעזרה מאיש מקצוע מוסמך בתחום בריאות הנפש. בין אם תבחרו בפסיכולוג ובין אם בפסיכותרפיסט, חשוב שתבחרו באיש מקצוע שתואם את ההעדפות והצרכים שלכם ומוסמך לסייע לכם בהתמודדות עם הקשיים הנפשיים שאתם חווים.

מרכז אתרוג הוקם בשנת 2005, על ידי פסיכותרפיסטים מובילים ומנוסים בתחומם. במרכז אתרוג בחדרה אנו מציעים שירותי טיפול פסיכולוגי, ייעוץ, הדרכה ואבחון, כמו גם טיפול פסיכותרפי, המוענקים על ידי אנשי מקצוע מנוסים ומומלצים.

לקבלת מידע נוסף על מגוון שיטות הטיפול שלנו ולמענה על שאלות, אתם מוזמנים לפנות אלינו, ונשמח להעניק לכם את הטיפול המדויק עבורכם.

אולי יעניין אותך גם:

טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי בחדרה

צוות המטפלים המנוסה של מרכז אתרוג בחדרה מתמחה במתן טיפול פסיכולוגי מקצועי למבוגרים. המשימה שלנו היא להציע חוויה טיפולית קשובה ומותאמת המקדמת גילוי עצמי, צמיחה והתחדשות.
להמשך קריאה
טיפול פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי

מטרתו של האבחון הפסיכולוגי הוא לבדוק מהם הגורמים אשר מונעים ממכם תחושות נעימות וטובות בסביבת העבודה, הלימודים והמשפחה שלכם. כך נוכל להתאים לכם את אחד ממגוון הטיפולים המקצועיים שלנו או לשלב ביניהם...
להמשך קריאה
טיפול לילדים

טיפול פסיכולוגי לילדים בחדרה

ילדים מתמודדים לעתים קרובות עם אינספור אתגרים שמשפיעים על בריאותם הפסיכולוגית. הטיפול הפסיכולוגי והרגשי במרכז אתרוג נועד לתת מענה למגוון רחב של אתגרים, ולהבטיח שכל ילד יקבל טיפול מותאם אישית...
להמשך קריאה
טיפול פסיכותרפיה

טיפול דינאמי חווייתי (EDT) וטיפול דינאמי חווייתי מואץ (AEDP)

טיפול דינמי חוויתי EDT וטיפול דינמי חוויתי מואץ AEDP, בעלי כוח מדהים לשינוי חיי מטופלים המתמודדים עם קשיים רגשיים, ויעילותם הוכחה ביצירת שינוי נפשי
להמשך קריאה

עודכן בתאריך: 20 בדצמבר 2023

דילוג לתוכן