טיפול בכעסים למבוגרים: שליטה, ניהול וטיפול

כעס הוא רגש טבעי שכולנו חווים. עם זאת, כאשר הכעס אינו מנוהל כראוי, ומתבטא באופן קיצוני במיוחד, הוא עלול להוביל לתוצאות מזיקות לאדם החווה אותו ובעיקר לסובבים אותו. הצורך בטיפול לתופעה גובר כאשר אין לנו כבר יכולת לשלוט בכעס ולנהל את התגובות שלנו. הכעס הוא דבר נשלט ובאמצעות עבודה נכונה ותהליך מקצועי אפשר לשלוט בו.

במקרה שכעס מצטבר אצל אדם מסוים, הולך וגדל ומפר איזשהו איזון – אותו אדם לא מצליח לפרק את הכעס באופן בריא (שיח פנימי שלילי למשל) וכך הוא פוגע בעצמו ובסביבה שלו. איכות החיים שלו נפגעת, מערכות היחסים שלו נפגעות ועוד.

נטייה לכעסים קיצוניים יכולה להיות מולדת (היפר אקטיביות וקושי בדחיית סיפוקים) או נרכשת (היסטוריה של לחצים, עבר בהם חוויות חזקות מעוררי כעסים ועוד).

רף התמודדות עם כעסים שונה מאדם לאדם

לכל אדם יש רף כעסים אחר, כאשר למעשה הרף עצמו מבטא גבולות ערכיים או פנימיים של אותו אדם. כאשר הגבולות מופרים, מופעל מנגנון של כעס בגוף או בראש: חוסר שקט, תחושת איום, תחושת חוסר צדק, אי נוחות, אי סבלנות וממש חשש פיזי מפגיעה.

גם אירועי עבר טראומטיים תורמים למפלס הכעס, כאשר אדם חווה כעס כתוצאה מחוויה שהזכירה לו אירוע קשה בעברו יש סיכוי רב להיעדר שליטה בכעסיו, וליציאה משליטה – חוסר יכולת של שליטה בכעסים.

סכנות עתידיות של היעדר טיפול שליטה בכעסים

לאורך זמן, היעדר טיפול בכעסים וחוסר שליטה מתמשך של אדם הסובל מכעסים קיצוניים, עלול להוביל להרס עצמי ופגיעה קשה במרקם החיים:

  • היווצרות של נטיות הרסניות ואובדניות, פיתוח מנגנון של הרס עצמי עד כדי ניסיונות התאבדות.
  • הרס של קשרים בינאישיים עם הסביבה (משפחה / חברים / קולגות) – הכעס התמידי בצירוף חוסר יכולת של ניהול כעסים מוביל להתנהגות קיצונית שמבריחה ומבהילה אנשים בסביבה הקרובה. התנהגות קיצונית יכולה להפוך בנקל לעימות פיזי עם הסביבה.
  • ריבוי עימותים עם הסביבה, הרואה באותו אדם כועס כדמות עם אופי עצבני וכועס. כלומר, זוהי תכונת האופי שלו ולכן תהיה חלוקה לקבוצות התייחסות (כאלו שנמנעים ממגע איתו או כאלו החותרים למגע ולעימות איתו, עובדה שרק מחריפה את הכעס ואת הקושי בהתמודדות עם ניהול כעס קיים).
  • משברים וניתוקים – משבר ביחסים עם המשפחה עד כדי נידוי או שבר שיימשך שנים, פיטורים ממקום העבודה, סילוק מלימודים או קבוצות למידה שונות ובנוסף, ניתוק יחסים מחברים של שנים.
  • היווצרות הפרעות או מצוקות נפשיות נוספות, כמו כעס ותסכול מתמשך שהופכים לדיכאון או לחרדות קשות.
  • התפתחות מחלות כרוניות שנוצרו לאורך שנים כמו מחלות לב (היצרות של עורקים), לחץ דם, סכרת, מחלות כיבה ומעיים (אולקוס) ועוד.
  • עישון מוגבר עד כדי קיצוני או התמכרות לסמים קלים עד קשים.

טיפול בכעסים: כל השיטות לניהול ושליטה בכעס

מכיוון שלכעס יכולות להיות השפעות פיזיות ורגשיות, חיוני שיהיו טכניקות טיפול המתמקדות בשניהם. טיפול ושליטה בכעס כוללים בדרך כלל שילוב של טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטכניקות הרפיה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוזר לאנשים לזהות טריגרים לכעס שלהם, לזהות את המחשבות והאמונות שלהם לגבי המצב ולשנות את התנהגויותיהם כדי לנהל את רגשותיהם. בנוסף לטיפול מומלצות גם טכניקות הרפיה כמו נשימה עמוקה, יוגה ומדיטציה.

הבנת מקור הכעס ובחירת הטיפול המתאים

בדרך כלל בעיות של כעסים אצל מבוגרים נולדות בזמן הילדות (אופייני למשפחות שהיו במצוקה כלשהי – חברתית, כלכלית או תדמיתית). הכעס מחפה על רגש אחר כמו רגשי נחיתות, דיכאון, תסכול או עצבות. אנשי מקצוע בתחום (פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, אנשי מקצוע עם תואר שני רלוונטי ומעלה) יידעו לאבחן ולהבין את שורשי הכעס, ובהתאם להציע את הטיפול המתאים.

טכניקות הרפיה לשליטה בכעס

הספרות המקצועית מציעה מגוון של אפשרויות להרפיה – רגיעה של הגוף והנפש. יש קשר ישיר בין ביצוע פעילות הרפיה ויכולת שליטה או ניהול כעסים (כולל תיעול כעסים למקומות נכונים יותר):

  • עבודה על נשימה נכונה
  • דמיון מודרך (של אירועים ותרחישים חיוביים)
  • יוגה
  • מיינדפולנס – יכולת מיקוד עילאית למניעת חרדות או מצבי קיצון. מסייעת לוויסות רגשי ולהוויית מציאות של קשב (האדם קשוב לעצמו).

גם פעילות ספורטיבית נמצאה כמועילה ואפקטיבית לניהול כעסים, בעיקר פעילות אירובית (ריצה או קיק-בוקסינג למשל). הפעילות הספורטיבית משחררת הורמונים לגוף שמייצרים תחושת סיפוק גבוהה.

ניהול כעסים בעזרת טיפול קוגניטיבי

כחלק משינוי אופי החשיבה, אנחנו משנים את השיח הפנימי שלנו עם עצמנו ומשתמשים גם בטרמינולוגיה אחרת – למשל: לא אומרים "בעיה" אלא "אתגר"; לא אומרים "סוף העולם" אלא "זה ממש לא אבוד ובר שינוי".

אצל אנשים עם קושי בניהול הכעסים, השיח הפנימי בדרך כלל מחזק ומצדיק את הכעס והטיפול הקוגניטיבי אמור "לשבור" את אותה חשיבה. למעשה, הכוונה היא לבצע רציונליזציה של תרחיש הכעס והתרגום שלו לחשיבה חיובית יותר – מרגיעה.

פיתוח סגנון תקשורת אסרטיבי והפחתת הסגנון האגרסיבי – כאמור, אנשים הנוטים לכעוס וסובלים מהיעדר שליטה בכעסים מגיעים למצבי קיצון עם סביבתם. בדרך הם סובלים מתקשורת לקויה עם הסביבה (משפחה, חברים, עבודה). יכולת תקשורתית חיובית היא לחלוטין דבר נרכש שניתן לתרגל ולעבוד עליו – להשתפר.

להחליף את הכעס בצחוק – חוש הומור בריא (פחות ציניות) יכול לשפר מאוד את ההתמודדות עם כעסים. במקום לכעוס על סיטואציה מכעיסה, משנים נרטיב ומחפשים את הדבר המצחיק שבה. בטכניקה זו ניתן לשלב דמיון מודרך או שיח פנימי אחר.

שבירת הסביבה הארגונית ויצירת תנאים נכונים להתמודדות עם כעסים – אין המשמעות להיפרד מבני משפחה – הכוונה היא שיש לבצע אבחון ולהבין מהי סיבת הכעסים, ממה הם נובעים, ולאחר דיון וחקר עמוק ואיכותי, לקבל החלטות ולייצר תנאים טובים יותר:

  • לשנות SETTING – לשנות חדר בבית, כי מסתבר שהחדר הנוכחי פונה לכביש ראשי וכל בוקר הרכבים מעירים אותנו מוקדם, עובדה שמייצרת עייפות וכעס למשך כל היום.
  • הרכב חברתי – לפעמים מקיפים אותנו אנשים ש"מורידים" אותנו (חברתית או מנטלית), חשוב להקיף את עצמנו באנשים חיוביים, במיוחד אם יש לנו קושי בשליטה בכעסים. אנשים חיוביים, כאלו שידעו להכיל אותנו יוכלו גם להיות שותפי שיח טובים.
  • לפעמים הוספה של ארוחת בוקר תשנה את כל השליש הראשון של היום.
  • תנאי שינה טובים – מיטה נוחה ומספר שעות מינימלי לשינה (שינה רעה מהווה קטליזטור מובהק לכעס).
  • ועוד.

"שינוי כיוון" – פיתוח מנגנון וטכניקות של יציאה ממשבר (שהוא הסיטואציה של אי שליטה בכעסים). הכוונה בטכניקה הזו היא לשבור מיידית ולצאת מהסיטואציה. יש לבצע פעילות מיידית אחרת ולהפסיק לחשוב את מחשבות הכעס השליליות (יציאה לרוץ, פגישה עם חבר קרוב, שמיעת מוזיקה, התבוננות בסרט, ביצוע פעולה פיזית כמו עבודה בגינה, ניקוי בית וכו').

שאלות ותשובות נפוצות – ניהול וטיפול בכעסים

  • כן, זה נורמלי לחוות כעס בתגובה למצבים או אירועים מסוימים.

    הביטוי הבלתי מבוקר של הכעס הוא שעלול להזיק. היעדר השליטה בכעסים בעצימות גבוהה הוא שיכול להוביל להתדרדרות נפשית והתנהגותית.

  • טיפול תרופתי יכול לעזור בניהול הסימפטומים הרגשיים והפיזיים של כעס, אך יש להשתמש בו רק כחלק מתוכנית טיפול מקיפה הכוללת טיפול ושינויים באורח החיים.

    בכל מקרה טיפול תרופתי לא מהווה פתרון ואמצעי יחידי לטיפול בכעסים, הוא צריך להיות חלק ממערך טיפולי מתוכנן ומבוסס ידע, תחום בזמן.

  • משך הטיפול בכעס משתנה בהתאם לחומרת בעיות הכעס ולהתקדמות הפרט.

    זה יכול לקחת שבועות או חודשים כדי לראות שיפור משמעותי.

    בכל מקרה נדיר שמדובר בתהליך מהיר וחד פעמי, בדר"כ יש צורך במעקב ושמירה על יכולת ניהול הכעסים של המטופל לאורך תקופה מסוימת.

  • ישנם מחקרים שמראים שקיימים הבדלים בין גברים ונשים בגישה לכעס ובדרכי ההתמודדות איתו. לדוגמא, גברים נוטים להיות יותר אגרסיביים ותוקפניים בהבעת הכעס, בעוד נשים נוטות להיות יותר פסיביות.

    הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), שמתמקד בזיהוי ושינוי המחשבות וההתנהגויות המגבירות את הכעס, יכול להתאים לגברים ולנשים כאחד, אבל ייתכן שיש צורך להתאים אותו לצרכים: לדוגמא, גברים יכולים להיעזר בלימוד טכניקות הרפיה ואמפתיה, בעוד נשים יכולות להיעזר בלימוד טכניקות להגברת הערכה עצמית.

טיפול בכעסים במרכז אתרוג בחדרה

טיפול פסיכולוגי פסיכודינמי פועל לפי הרציונל כי נפש האדם מורכבת מחלק מודע, רציונלי ומחלק לא מודע שלעיתים מפעיל את האדם בדרך הפוגעת ברווחתו ומופיע בצורת סימפטומים נפשיים (חרדה, דיכאון, הפרעות אישיות ועוד) ובצורת סימפטומים גופניים (מיגרנות, סטרס, כאבי בטן, כאבי מפרקים ועוד).

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי, פועל לפי הרציונל כי באופן שיטתי ומסודר ניתן להתחקות אחר שגיאות חשיבה והתנהגות אשר מסבות מצוקה וסימפטומים נפשיים. בשלב הבא מתבצעים תרגילים חשיבתיים ומשימות התנהגותיות בפגישות הטיפוליות וביניהם אשר מובילים להפחתה ולעיתים להכחדה של הסימפטומים הרגשיים מהם האדם סובל.

אתם מוזמנים לפנות אלינו, נשמח לסייע ולעזור.

עודכן בתאריך: 16 בינואר 2024

דילוג לתוכן