מקום המטפל בתהליך טיפול פסיכולוגי דינמי

במהלך טיפול פסיכולוגי דינמי קצר מועד, נוקט המטפל בגישה אקטיבית ומתערבת. אין שימוש בעקרון של "אסוציאציות חופשיות" ו"לוח חלק". הערותיו של המטפל קצרות, הוא נמנע מפירושים והסברים מקיפים, ואינו מוותר על הזדמנויות להתערבויות מידיות ומהירות.

בתחילת הטיפול לוקח המטפל מקום אקטיבי במיוחד, כאשר באופן אינטנסיבי ושיטתי עליו לגבור על ההתנגדות של המטופל. בשלבים הבאים בטיפול האקטיביות מתבטאת בשמירה אקטיבית על רמת חרדה אופטימלית, המאפשרת התעסקות בחומר ללא שיתוק המטופל או המטפל, הפסקת מלל ממושך שאינו נחוץ והכוונת המטופל למיקוד בסוגיה עליה מתרכז הטיפול.

נדרשת מהמטפל התייחסות מדויקת וברורה כאשר הוא מזהה אירוע משמעותי והתייחסות ישירה לדפוסי יחסים מעוותים עם אחרים. המטפל גם אקטיבי בעזרתו למטופל בתיקון וניסוח מחדש של תוויותיו השקריות על עצמו ואחרים.

יתרונות ומגבלות הגישה

העיקרון הבסיסי המנחה את הטיפול הפסיכולוגי הדינמי קצר המועד, הוא כי על טיפול להיות קצר ככל שניתן וארוך רק עד כמה שהמטופל זקוק. הטיפול קצר המועד פותח תחילה בעיקר מתוך הכרח ורבים ראו בו תחליף נחות מ"הדבר האמיתי" (טיפול פסיכודינאמי ארוך טווח). אולם, הניסיון הקליני ומחקרים בתחום מראים כי לטיפול זה יעילות תרפויטית לא נמוכה מטיפול ארוך טווח..

מיקוד – מיקוד הטיפול בסוגייה/קונפליקט/בעיה מרכזיים מאפשרים לטיפול לנוע בגבולות ברורים עבור המטפל והמטופל. מציאת המוקד מפיחה תקווה רבה ואופטימיות במטופל ומעלה את הנעת המטופל להירתם ולשרוד בטיפול.

הזמן – אורך הטיפול וסיומו הידוע מראש מגייסים את המטופל לתהליך הטיפולי. הפתרון לבעייתו של המטופל נראה בר השגה. בנוסף, עלות הטיפול מבחינת משאבי זמן, אנרגיה וכסף נמוכים יחסית.

יתרון בולט נוסף הוא יכולת הגישה לעסוק בתהליכים דינאמיים ולהגיע לקשיים השזורים עמוק במבנה האישיות בזמן קצר יחסית. חלק ממטרות הטיפול הקצר הם שהתהליך, אשר התרחש במהלך הטיפול עצמו, יימשך גם לאחר סיום הטיפול.

נראה כי יתרונות הזמן הקבוע מראש, ומיקוד הטיפול, מספקים למטופל תחושת וודאות, שעשויה להעלות את המוטיבציה לטיפול ואת יכולת ההתמדה, בשונה מתחושת העמימות המלווה גישות טיפול אחרות, ביניהן הטיפול הדינמי הארוך.

מגבלות

חסרון בולט של גישת הטיפול הדינמי קצר המועד הוא העדר תפיסה אחידה וכוללת לטיפול. מספר תאורטיקנים יצרו מבנה קשוח יותר או פחות לטיפול, אך בולטים הבדלים מהותיים במאפיינים השונים של הטיפול. העדר מאפיינים ברורים עלול לגרום לציפיות לא ממומשות בקרב המטופלים.

מוקד – התמקדות בסוגייה/בעיה/קונפליקט מרכזיים עלולה להגביל את הטיפול. יתכנו תכנים חשובים שאין מקום וזמן להיכנס אליהם בטיפול. נדרשת הקשבה פעילה, אמונה של המטפל בתהליך, והערכה מאוד מקיפה של המטופל על מנת שיבחר מוקד הטיפול המתאים ביותר למטופל. בחירת מוקד לא מוצלחת, עלולה להביא לכישלון הטיפול.

התאמת המטופלים – הגישה מאופיינת בברירה קפדנית של המטופלים וכך מצמצמת את מספר המטופלים שעשויים להיעזר בה.

מגבלה נוספת של הטיפול הפסיכולוגי הדינמי קצר המועד היא בהגבלת האפשרות להיכנס לתהליכים דינמיים לעומקם.

אולי יעניין אותך גם:

טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי בחדרה

צוות המטפלים המנוסה של מרכז אתרוג בחדרה מתמחה במתן טיפול פסיכולוגי מקצועי למבוגרים. המשימה שלנו היא להציע חוויה טיפולית קשובה ומותאמת המקדמת גילוי עצמי, צמיחה והתחדשות.
להמשך קריאה
טיפול פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי

מטרתו של האבחון הפסיכולוגי הוא לבדוק מהם הגורמים אשר מונעים ממכם תחושות נעימות וטובות בסביבת העבודה, הלימודים והמשפחה שלכם. כך נוכל להתאים לכם את אחד ממגוון הטיפולים המקצועיים שלנו או לשלב ביניהם...
להמשך קריאה
טיפול פסיכותרפיה

טיפול דינאמי חווייתי (EDT) וטיפול דינאמי חווייתי מואץ (AEDP)

טיפול דינמי חוויתי EDT וטיפול דינמי חוויתי מואץ AEDP, בעלי כוח מדהים לשינוי חיי מטופלים המתמודדים עם קשיים רגשיים, ויעילותם הוכחה ביצירת שינוי נפשי
להמשך קריאה

עודכן בתאריך: 20 בדצמבר 2023

דילוג לתוכן