חשיבותו של פסיכולוג ילדים להתפתחות תקינה

כמעט כל האסכולות הפסיכולוגיות מסכימות כי האופן שבו אנו חווים את גיל הילדות שלנו ישפיע על אישיותנו כאדם בוגר. ההבנה כי להפרעות בילדות יש משמעויות מרחיקות לכת הביאה להכרה בחשיבות הביקור אצל פסיכולוג ילדים כאשר מתגלים סימני הפרעה, ולהתפתחות תחום פסיכולוגית הילדים באופן ניכר. ולראייה, כיום במרבית האוניברסיטאות המלמדות פסיכולוגיה קלינית קיים מסלול המאפשר ללומדים בו להתמחות בטיפול בילדים ולזכות בתואר פסיכולוג ילדים.

הילדות וגיל ההתבגרות הינם גילאים קשים ובעייתיים. בגילאי הילדות אנו לומדים להכיר בקיומם של אחרים בעלי רצונות המתנגשים ברצונותינו, במטלות וחובות שעלינו לבצע על אף שאינם נעימים לנו, בצורך בהכרה בנו כטובים על ידי הסביבה, ובמגבלות היכולת שלנו. חוויות אלו, על אף שהן טבעיות וקורות לכל ילד, נחוות באופן שונה ויכולות להביא לתפיסת מציאות מעוותת או לתפיסת עצמי שגויה אצל ילדים מסוימים. פסיכולוג ילדים מסייע לאותם ילדים לפתור את הבעיות הללו בגיל הרך ולמנוע את השאר החותם השלילי לאורך החיים הבוגרים.

באמצעות שימוש במשחקים, בהצגות וביצירה פסיכולוג ילדים יוצר גשר אל נפשו של הילד, לומד את בעיותיו ומסייע לו לפתור אותן. מכיוון שילדים מתקשים להביע את רגשותיהם באופן ישיר, המטפל משתמש בכלים שבהם הילדים עושים שימוש, דהיינו במשחק, ובאמצעותם יוצר שינוי ותיקון, מבלי לחייב את הילד להבעה ישירה שעלולה להוות מעמסה נפשית עבורו.

עבודתו של פסיכולוג ילדים נעשית לא רק מול הילד אלא גם מול ההורים. לעיתים להורים קשה מאד לקבל ילד שהינו בעל קשיים והם משדרים אליו רגשות ומסרים שליליים. פסיכולוג ילדים מסייע להורים לקבל את הילד, למצוא את החיובי שבו ולהפגין תמיכה ואהבה כלפיו. שינוי משולב באופן התפיסה של הילד את עצמו או את עצמו בתוך הסביבה, ושל דרך ההתייחסות של ההורים מסייע להצלחת הטיפול.

אמנם עבור כל ילד חווית הגדילה היא קשה, אך לא כל אחד זקוק לטיפול אצל פסיכולוג ילדים. רק כאשר הילד סובל מבעיות חברתיות, אינו מצליח ליצור קשרים עם אחרים, מגיב באלימות, אינו מכיר ברצונותיהם של האחרים וכן הלאה, או כאשר הוא סובל מבעיות התנהגות שאינן שובבות האופיינית לבני גילו אלא חמורות מאד ובעלות מימד הרסני, וכן כאשר ניתן לראות כי קיימים קשיים רגשיים אצל הילד המונעים ממנו להביע רגשות, להעניק חיבה וכדומה, יש להתייעץ עם פסיכולוג ילדים ובמידת הצורך להתחיל טיפול.

שינויים חיצוניים כגון גירושין, התעללות פיזית או מינית, או העדרה של אחת מהדמויות ההוריות יכולות לגרום לילד לקשיים מהסוג שתואר מעלה. גם שונות חברתית כגון נכות או לקות יכולה להוביל לתחושת נחיתות ולקשיים חברתיים ועל כן כדאי לשים לב לסימנים מסוג זה בקרב ילדים הנמצאים באחת מהקבוצות הללו.

במידה ואתם נתקלים בקושי שאינו עובר לאחר פרק זמן סביר, רצוי להתייעץ עם פסיכולוג ילדים בחדרה או בשרון ולנסות לתקן את הבעיה בעודה קטנה.

עודכן בתאריך: 16 באוקטובר 2023

דילוג לתוכן