חוות דעת פסיכולוגית

חוות דעת פסיכולוגית היא מסמך רפואי המסכם את מצבו הנפשי של אדם מבחינה קוגניטיבית ורגשית. בדרך כלל נתבקש לעבור חוות דעת פסיכולוגית כאשר שופט בית המשפט נדרש להכריע בסוגיות כגון עבירה פלילית, תהליכי אימוץ או משמורת על ילדים. לעיתים היא נדרשת כחלק מהכנת תיק רפואי לקבלת זכויות מן הביטוח הלאומי ואף כדי להתקבל לעבודה בתחום רגיש.

מה נבדק במסגרת חוות דעת פסיכולוגית?

חוות דעת פסיכולוגית היא התרשמות כללית של פסיכולוג. אדם הנפגש בקביעות עם פסיכולוג לצורך טיפול פסיכותרפי יכול לבקש ממנו חוות דעת מקיפה על סמך המפגשים שנערכו ביניהם.

אך גם במידה והאדם אינו מטופל במסגרת כלשהי הוא יכול לפנות ולבקש חוות דעת שתינתן לאחר מספר מפגשי היכרות ועריכת מבחנים שונים על פי מטרת חוות הדעת, וזאת על מנת להכין פרופיל פסיכולוגי של מבקש הבקשה.

בדרך כלל ייבדקו האספקטים הבאים:

  • בדיקות אינטליגנציה (IQ) – מטרתן להעריך את מידת האינטליגנציה של האדם באמצעות מבחני זיכרון וריכוז, תפיסה וקליטה והאם הם מצביעים על מסוגלות או אי מסוגלות של האדם. לדוגמא, אדם העומד למשפט על הפרת סדר ציבורי ייבחן האם הינו אינטליגנטי דיו כדי להבין את משמעות מעשיו והאם היתה בהן כוונה לזדון או לא.
  • המבנה הפסיכולוגי של האישיות – מטרתו להעריך את אישיותו של האדם, כיצד הוא מתמודד ומגיב לסיטואציות שונות וקווי האופי שלו. לדוגמא, אם אדם מבקש להתקבל לעבודה בתפקיד רגיש כגון שירות הביטחון, עליו להיות מסוגל לעמוד בלחצים, לבצע החלטות מהירות, לשמור על סודות מדיניים ולתפקד היטב גם במצבי חירום. מבנה אישיות מתאים הינו קריטי לתפקידים מסוג אלו מסיבות מובנות.
  • בדיקת מסוגלות על פי דרישות מבקש חוות הדעת – על פי הסיבה שבגללה נצרך האדם לחוות דעת פסיכולוגית יבחן איש המקצוע את יכולתו של האדם שלפניו להיות מסוגל, או לא להיות מסוגל, לעשות את הדבר שעומד בלב הסוגיה. לדוגמא, אם האדם עומד בפני משפט על פגיעה בבן הזוג, יבחן איש המקצוע את מסוגלותו לפגוע בכוונה תחילה. אם מדובר באימוץ ילד או קבלת משמורת יבדוק איש המקצוע את מסוגלותו של האדם לגדל ילד.

מתי תידרשו להציג חוות דעת פסיכולוגית?

בכל מקרה שבו חוות דעת פסיכולוגית יכולה לשפוך אור על יכולותיכם או חוסר יכולותיכם לבצע דבר מה.

בדרך כלל נדרשת חוות דעת פסיכולוגית כדי להעריך האם אתם מסוגלים או אינכם מסוגלים לבצע דבר עבירה במהלך משפט פלילי, במקרה כזה יבקש השופט או עורך הדין לבחון זאת כדי להכריע האם תשאו באחריות פלילית או לא.

המקרה השני הנפוץ הוא בזמן קבלת משמורת על ילד או בתהליך אימוץ. גידולו של ילד מצריך מבוגר אשר מסוגל לדאוג לכל צרכיו ולכן שופט או ועדת אימוץ צריכה להסיר כל ספק כי היא מפקידה ילד בידי מבוגר אחראי ובעל מסוגלות גבוהה לשם כך.

מקרה נפוץ נוסף הוא בקבלה לעבודה בתחום רגיש, כגון שירות הבטחון או משרה בכירה.

ההבדל בין חוות דעת פסיכולוגית לחוות דעת פסיכיאטרית

חוות דעת פסיכיאטרית מתמקדת בהערכת מחלה נפשית שממנה ככל הנראה סובל האדם. היא נדרשת במצבים שבהם יש חשש שהאדם לקה במחלה. ישנם מצבים בהם יש צורך לצרף חוות דעת פסיכיאטרית לחוות הדעת הפסיכולוגית וזאת לשם קבלה לעבודה בתחום רגיש ביותר, או על מנת להכין תיק מסמכים לצורכי זכאות לפיצוי כספי או קצבה.

לדוגמא, אדם המנסה לקבל את זכויותיו מביטוח לאומי או חברת הביטוח לאחר תאונה שהותירה אותו נכה פיזית ונפשית, יזדקק לחוות דעת פסיכיאטרית בנוסף לזו הנפשית כדי להעריך את מידת הנזק הנפשי שנגרם לו ושבגינו הוא זקוק לקצבה שתאפשר לו טיפול רפואי.

נעים להכיר – מרכז אתרוג

מרכז אתרוג הוא מרכז לאבחון וטיפול פסיכותרפי. אנו מתמחים במספר גישות ומטפלים בהתאמה אישית באחת מהן או בשילוב של כמה מהן, על מנת לאפשר לכם ליהנות מחיים עשירים יותר וממצים יותר בתחום הרגשי, החברתי והמשפחתי.

כל אנשי המקצוע שלנו בוגרי תואר שני לאחר התמחות ובעלי נסיון רב בתחום הטיפולי. הטיפול אצלנו מתקיים באווירה מכבדת ונעימה, לרוב באמצעות שיחות אך גם באמצעות אמנות, תנועה ומוסיקה.

אנו מאמינים כי לכל אדם יש זכות לנפש בריאה בגוף בריא, זכות לחיות חיים מלאים ומספקים, לבחור את הבחירות הנכונות ולטוות סביבו מארג של קשרים משפחתיים וחברתיים תומכים אשר יהוו רשת בטחון עבורו לכל אתגרי החיים המצפים לו.

חוות דעת פסיכולוגית היא הערכתו של איש מקצוע את הפרופיל הפסיכולוגי של הנבדק לשם הערכת מסוגלותו, או אי מסוגלותו, לבצע דבר מה. זה יכול להיות עבירה פלילית, אימוץ ילד או קבלת משמורת, או לצרכי בדיקה לפני קבלה לעבודה בתחום רגיש כגון שירות הבטחון. הבדיקה נערכת באמצעות מספר מפגשים עם פסיכולוג וסדרת מבחנים בהתאם למטרת חוות הדעת.

עודכן בתאריך: 31 באוקטובר 2023

דילוג לתוכן