טיפול וייעוץ זוגי לדתיים

בחיי הנישואין של כל זוג עולים אתגרים ומכשולים. בחברה הדתית לאתגרים הזוגיים יש צביון מיוחד במינו – הציפיות המסורתיות מתפקידי המגדר, נושאי הצניעות והמיניות ויחס שמרני כלפי גירושין – כל אלה מציבים קשיים ייחודים בפני זוגות דתיים.

טיפול זוגי לקהל הדתי

אם אתם מתמודדים עם משבר או קושי בקשר הזוגי, טיפול זוגי יאפשר לכם לגעת בקונפליקטים ובדילמות במרחב בטוח, להעמיק את הקשר, ולטוות במשותף את הדרך אל עבר זוגיות מספקת, משמעותית ומגשימה.

במרכז אתרוג בחדרה אנו מציעים טיפולים בגישה רגישה, נטולת שיפוטיות, במטרה להוביל אתכם למימוש הפוטנציאל הזוגי שלכם. במרכז פועלת חטיבה זוגית מנוסה עם מטפלים בכירים, בעלי הכשרה רחבה בהבנת הקוד התרבותי הדתי ובהתמודדות עם הסוגיות הייחודיות של זוגות מקרע דתי או חרדי.
הטיפולים מתקיימים במרכז בחדרה או אונליין ב ZOOM לבחירתכם.

טיפול זוגי לדתיים – במרכז אתרוג בחדרה או מהבית שלכם בפגישת זום

מרכז אתרוג פועל קרוב ל 20 שנה בטיפול זוגי, פסיכותרפיה, ייעוץ, אבחון והדרכה הורית. אנשי המקצוע שלנו הם בוגרי תואר שני לאחר התמחות ובעלי ניסיון רב בתחום הטיפול והייעוץ הזוגי.

הטיפול אצלנו מתקיים באווירה מכבדת ונעימה, תוך התכווננות מרבית לצרכים הייחודים שלכם. אנו פוגשים זוגות לטיפולים וייעוצים זוגיים בקליניקה בחדרה או באמצעות ZOOM מכל מקום שנוח לכם.

מהם האתגרים האופייניים לזוגיות דתית?

מתחים סביב חלוקת התפקידים והעומס על האישה – בחברה הדתית קיימת חלוקת תפקידים מסורתית לפיה האישה נושאת בנטל הבית והטיפול בילדים, ואילו הגבר הוא המפרנס העיקרי. כיום, כשנשים דתיות רבות עובדות ודורשות שוויון, פער זה בין הציפיות לבין המציאות עלול ליצור מתחים ניכרים בזוגיות.

אי-שביעות רצון בתחום המיני – למרות חשיבות המיניות בחיי הנישואין, זוגות דתיים רבים חווים קשיים בתחום זה הנובעים מחוסר תקשורת פתוחה, פחדים, רגשות אשם, הימנעות ממגע מיני, ואי שביעות רצון מחוויית המיניות.

קונפליקטים בנושא הגירושין – בחברה הדתית יש יחס זהיר וחשדני כלפי גירושין, הנתפסים כמוצא אחרון וקיצוני. לעיתים, זוגות נמנעים מלפנות לטיפול מחשש מפני הצעת גירושין. זה משמר את הבעיות בחיי הנישואים ומותיר את הזוג ללא כל פתרון.

כיצד עובדים בטיפול זוגי עם זוגות דתיים במכון אתרוג?

טיפול זוגי לאוכלוסייה הדתית מצריך רגישות תרבותית והבנה של ההקשר התרבותי הייחודי. במכון אתרוג אנו שמים דגש רב על הניואנסים התרבותיים החשובים האלו שמנחים את קווי היסוד שלנו שלנו בעבודה עם זוגות דתיים:

הכרת הרקע התרבותי-דתי – המטפלים הזוגיים במכון אתרוג שמים דגש רב על בטיפול על היכרות עם המנהגים, המסורות והתפיסות הדתיות השונות של הזוג, במטרה ליצור טיפול המבוסס על כבוד והבנה לתרבות החיים הדתית.

גישה לא שיפוטית – אנו דוגלים בלאפשר לבני-הזוג לחשוף את הצרכים והקונפליקטים שלו באופן פתוח וחופשי, מבלי לשפוט או להציב גבולות מוסריים. המטרה בכך היא הבנת נקודות המבט השונות של בני הזוג.

עבודה על תקשורת ופתיחות – אחד האתגרים המרכזיים בזוגיות הדתית הוא קושי בתקשורת גלויה על נושאים אינטימיים ומורכבים. בטיפול הזוגי נעבוד על פיתוח ושיפור יכולות התקשורת והביטוי הרגשי של בני הזוג בתוך ההקשר התרבותי-דתי הספציפי והייחודי לו.

גמישות בתפיסות ודפוסים מסורתיים – במסגרת הטיפול נעלה לדיון ביחד עם הזוג את ההנחות על חלוקת תפקידים מגדרית וציפיות מסורתיות, וננסה לאפשר בהדרגה יותר גמישות ופתיחות ביחס לדפוסים המוכרים באופן שיטיב עם הזוגיות.

רגישות ומקצועיות בטיפול בנושאים אינטימיים – בהתייחסות לנושאי מיניות ואינטימיות, נפעל ברגישות ובהתאמה לגבולות התרבותיים. במידת הצורך, המטפל/ת יפנו את בני הזוג למקורות מידע נכונים וראויים עבור האוכלוסייה הדתית.

ישראלה חרוב
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת

בוגרת תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית, מוסמכת על ידי האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי. במסגרת העשייה הטיפולית במהלך 26 שנה, מלווה זוגות ומשפחות רבות מהקהל הדתי אליו משתייכת. אופי הטיפול מותאם לצורך ולמטרות, תוך שילוב גישות טיפוליות מתאימות, טיפול דינאמי חוויתי או קוגנטיבי-התנהגותי.

המלצות, שאלות ותשובות

  • בשנים האחרונות חוקרים החלו לבדוק האם זה יעיל להתאים את הטיפול הזוגי להשקפת העולם של הפונים. מאפיין חשוב של הפונה עשוי להיות אמונה וערכים של דת. במחקר שנערך בשנת 2009 נמצא כי התאמת הטיפול להשקפה דתית יעיל להצלחתו.

    הזוגות שאליהם הותאם הייעוץ הזוגי להשקפת עולמם הדתי, דיווחו כי המטפל הזוגי שילב טכניקות תואמות דת במחצית מהפגישות, יחד עם טכניקות לא מותאמות להשקפת עולם של הדת אשר התמקדו בפתרונות, רגשות, מחשבות, והתנהגויות.

    יחד עם זאת, למרות היתרון של מטפל דתי בהבנת הקוד התרבותי, גישה לא שיפוטית, רגישות ופתיחות של מטפל חילוני יכולים להיות יעילים אף הם בטיפול זוגי עם זוגות דתיים.

  • סביבה טיפולית חייבת לספק לזוג בייעוץ זוגי ולחברי המשפחה בטיפול משפחתי, את החופש לבטא מחשבות ורגשות הקשורים לדת ולאמונה. אם הזוג או אחד מבני המשפחה מרגיש חסום או לא בנוח, התהליך הטיפולי עשוי להיפגע.

    דיון על נושאים דתיים עשוי להיות מביך, או בעייתי בעיקר כשהמטפל אינו מוכן לעסוק בנושאים אלו. חשוב מאוד שהמטפל יהיה מודע לפתיחות שלו לדת ולאמנות הרוחניות שהמטופל, הזוג, או המשפחה מחזיקים. על המטפל ליצור מרחב טיפולי מקצועי לקשר תרפויטי בטוח אשר מגן על האינטגרציה של המטופל או הזוג שמגיע לטיפול.

    המטפלת הזוגית חייבת לכבד את הזכויות של הפונים המבקשים עזרה ולתת להם מענה המגן גם על האמונה הדתית שלהם.

  • יש הבדלים ניכרים. בזרם הדתי-לאומי יש חשיפה גבוהה יותר לערכים מודרניים וליברליים של שוויון וחופש ביטוי. לעומת זאת, בציבור החרדי ההשקפות שמרניות יותר ומושרשות במסורת. לכן, בטיפול או ייעוץ זוגי לחרדים, הגישה הטיפולית חייבת להיות מותאמת לנורמות המקובלות באותו זרם.

  • במקרים חמורים אלו, על אף ההיסוס המסורתי מגירושין, על המטפל לעמוד על זכויות הפרט ולסייע למטופל לשמור על שלמותו הגופנית והנפשית. העיקרון של "שלום בית" אינו יכול לעלות על פני הצורך בביטחון ושלמות.

  • בטיפול זוגי לדתיים עולה לעיתים סוגיית הפערים בנושאי דת. האמונה והדת אינם קשורים לכל מה שאנו עושים אך הם מאוד חשובים לנו ונמצאים עמוק בבסיסנו. כאשר אנו רק פוגשים במישהו אשר אנו מתאהבים בו עמוקות ורוצים לחלוק עמו את חיינו, אחד הדברים החזקים שקושרים את בני הזוג יחד הוא הרוחניות.

    אולם עבור חלק מהזוגות, במה שאנו מאמינים ובמי שאנו מתאהבים יכול להיות הפכים דרמטיים. הדת והאמונה יכולה להיות משנית בשלב הראשוני שבו אנו רק מתאהבים האחד בשני. אולם כשהחיים ממשיכים ואנו צועדים קדימה הלאה, אנו עשויים לגלות שקונפליקטים, ועימותים מתעוררים בגלל השונות באמונה הדתית.

    אזורים של קונפליקט בין בני זוג אשר אינם באותם השקפה דתית כוללים לעיתים:

    כיצד לבלות בחגים, חינוך הילדים, כיצד לגדל אותם, תפקידים של מגדר ואחריות, תפקיד המשפחה, הליכה לבית הכנסת ואירועים דתיים.

  • אחד הדברים הראשונים שמטפל זוגי יתחיל בו הוא ההיסטוריה המשותפת של בני הזוג. היועץ או המטפל הזוגי יעשה מאמץ להכיר את הזוג ולמצוא את הכוחות שלהם כזוג וכפרטים.

    הכוח של הזוג יכול להיות אהבתם האחד לשני והרצון שלהם למצוא בסיס משותף לצורך בניית המשפחה המשותפת.

אם החלטתם לשים סוף לסבל, לגלות יחד איך לשקם את הקשר הזוגי, לבנות תקשורת זוגית מיטיבה ולהחזיר את הניצוץ והתשוקה לחיי הנישואין והמשפחה, צרו עימנו קשר ונשמח לסייע ולוות אתכם במסע לזוגיות מצמיחה ומאושרת.

עודכן בתאריך: 17 במרץ 2024

דילוג לתוכן