טיפול פסיכולוגי – למה זה טוב?

ללכת או להישאר? להילחם או לוותר? לכעוס או לקבל? להקשיב או להתעלם? קוראים לזה התמודדות וכל אחד מאיתנו היה שם לפחות פעם אחת. בצומת הדרכים הזאת שמכריחה אותנו לשאול שאלות ולעשות בחירות. בנקודה הזאת שאנחנו מתפללים לסימן או מישהו שיגיד לנו בביטחון שלקחנו את הפניה הנכונה. פסיכולוג יכול לעזור לכוון התנועה. לא להראות לכם את קיצור הדרך, מהסיבה הפשוטה שאין אחד כזה. למה טוב טיפול פסיכולוגי? למי הוא מיועד? למה יש לצפות כאשר מתחילים טיפול פסיכולוגי?

נכון, פעם לא היו פסיכולוגים. וכשכבר היו, חשבנו שרק משוגעים הולכים אליהם. היום אנחנו יודעים שהחיים זה מה שקורה כשעושים תוכניות. מצד אחד יש לנו הרבה יותר אפשרויות מאי פעם. מצד שני, לא תמיד כל האפשרויות האלה נמצאות בהישג יד. מצד שלישי, כשאנחנו כבר משיגים אותן, אנחנו כבר לא כל כך בטוחים למה רצינו אותן מלכתחילה.

פסיכולוג הוא איש מקצוע שיש לו את הידע, ההכשרה והניסיון לעזור בדיוק בדברים האלה. הוא מראה שעוזרת לנו לראות את מה שלא תמיד אנחנו יכולים, או רוצים, לראות. הוא ניטראלי והוא עוזר להגיע לתשובות. לא נותן אותן.

טיפול פסיכולוגי: למי זה טוב?

טיפול פסיכולוגי מיועד לאנשים בריאים שרוצים להכיר את עצמם, להבין מה מניע אותם ובעיקר מה עוצר אותם. לפתור דברים. אם זה עבודה, בעיות חברתיות, אהבה שנגמרה, אהבה שמתחילה. או במילים פשוטות, החיים. כשמשהו בועט בפנים, אפשר להתעלם ממנו רק לתקופה מוגבלת. טיפול פסיכולוגי יכול לעזור.

לא חייבים לשכב על הספה, אבל כן חייבים לדבר בפתיחות וכנות על הכל. טיפול פסיכולוגי יכול להיות ארוך או קצר, בהתאם לאופי הבעיה, גישת הטיפול, המטופל, והנכונות והאומץ להשקיע. כל מה שקורה בין ארבע קירות ושני אנשים, הוא מיקרוקוסמוס לעולם הפרטי שלנו.

למה לצפות בטיפול פסיכולוגי?

לא תמיד טיפול פסיכולוגי זה כיף. יהיו שם דיבורים. יהיו גם שתיקות. יהיה צחוק, ויהיה גם בכי. יהיה אושר שיציף כל תובנה חדשה, אבל גם מועקה שתלווה את התובנה הזאת. ולפעמים, אפילו לא יקרה שום דבר יוצא דופן במשך כמה פגישות. זה יכול לעורר תסכול. אלא שבניגוד לפעמים אחרות, הפעם אתם בידיים של מישהו שזאת העבודה שלו.

טיפול פסיכולוגי הוא מונח כללי לטיפול בבעיות נפשיות על ידי שיחה עם פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי או איש מקצוע האחר בתחום בריאות הנפש (מטפלת בתנועה, מטפלת באומנות וכד').

במהלך טיפול פסיכולוגי האדם לומד על מצבו ועל מצבו הרגשי ומצב הרוח, רגשות, מחשבות והתנהגות. טיפול פסיכולוגי עוזר ללמוד כיצד לקחת שליטה על החיים שלך, וכיצד להגיב למצבים מאתגרים עם מנגנוני התמודדות בריאים.

בשל היסטוריה משפחתית, אירועים מלחיצים, ונסיבות אחרות יכול האדם למצוא עצמו מתוסכל, עצוב, חרד ללא יכולת לשנות זאת. הטיפול הפסיכולוגי או הפסיכותרפיה עשויה להיות מענה הולם.

פסיכותרפיה היא מונח מקביל לטיפול פסיכולוגי המבטא יותר בדיוק את התהליך של טיפול באמצעות שיחה. בניגוד למשל לטיפול תרופתי או טיפול באמצעות עזרים שאינם שיחה (למשל טיפול באמצעות בעלי חיים וכד'). יש המכנים טיפול פסיכולוגי גם כטיפול בשיחות, ייעוץ, טיפול פסיכוסוציאלי, או פשוט טיפול.

ישנם סוגים רבים של פסיכותרפיה, לכל גישה תפיסת עולם טיפולי נפרדת. הטיפול הפסיכולוגי או הפסיכותרפיה המתאימה לך תלויה במצב האישי שלך.

למרות שבעולם המערבי, פנייה לפסיכותרפיה נחשבת לצעד נבון לשיפור איכות החיים, עדיין קיים בקבוצות חברתיות מסוימות דימוי שלילי לאדם הנעזר בטיפול פסיכולוגי. הדבר נחשב לחולשה או לדבר שיש להתבייש בו. אנשים מונעים מעצמם את האפשרות לחיות חיים שלמים ומסופקים יותר בשל דימוי חברתי שלילי בחלק מהמקרים. ההמלצה החד משמעית היא להתגבר על מחסומים אלו ולהיעזר. בעידן בו אנו חיים, אנשים הנעזרים בטיפול זוכים להצלחה וסיפוק, מצליחים לנהל חיי משפחה, יחסים חברתיים ולעמוד באתגרים מקצועיים מעוררי הערכה בזכות היכולת להשתמש בפסיכותרפיה. תחום הפסיכותרפיה נמצא בשימוש מעל 100 שנים וככל שחולף הזמן הוא ממשיך להשתבח ולהתייעל.

מדוע אנשים פונים לטיפול פסיכולוגי:

טיפול פסיכולוגי יכול להיות יעיל בטיפול לרוב הבעיות הנפשיות, ביניהן:

  • הפרעות חרדה – כמו הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD), פוביות, הפרעות התקפי חרדה או התקפי פאניקה, או הפרעה פוסט טראומטית.
  • הפרעות מצב רוח – כמו דיכאון או הפרעה ביפולרית (מאניה דפרסיה).
  • התמכרויות – כמו אלכוהוליזם, שימוש לרעה בסמים, או הימורים כפייתיים.
  • הפרעות אכילה – כמו אנורקסיה או בולימיה.
  • הפרעות אישיות – כמו הפרעת אישיות בורדרלינית, או הפרעת אישיות תלותית.
  • הפרעות פסיכוטיות – כמו סכיזופרניה או הפרעות אחרות שגורמות לניתוק מהמציאות.

לא כל מי שמפיק מטיפול פסיכולוגי הוא בעל אבחנה של מחלה נפשית. טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפיה יכול להיות יעיל עם מספר רב של מצבים בהם יש אירועי חיים מלחיצים, קונפליקטים שיכולים לפגוש כל אחד מאתנו.

פסיכותרפיה יכולה לעזור כאשר:

  • פתרון קונפליקט עם בן הזוג או אדם אחר אשר מעיב עליך.
  • פתרון לחרדה או לחץ בשל עבודה או מצב אחר המעורר מצוקה.
  • התמודדות עם שינויים משמעותיים בחיים, כמו גירושים, מוות של קרוב משפחה או פיטורים מהעבודה.
  • ללמוד להתמודד עם תגובות לא בריאות כמו התקפי כעס או התנהגות פאסיבית אגרסיבית.
  • התמודדות וקבלה של מחלה קשה או בעיה בריאותית מגבילה כמו סכרת, סרטן או איבוד איבר.
  • התגברות על אירועי עבר טראומטיים כמו ניצול מיני או פיזי או נוכחות במצבים מעוררי עקה.
  • התמודדות עם בעיות מיניות, הן בשל סיבות בריאותיות והן בשל סיבות פסיכולוגיות.
  • קשיים בהרדמות בלילה, בשינה רצופה או התעוררות מוקדמת או קשיי התעוררות בבוקר.
  • במקרים מסוימים פסיכותרפיה יכולה לעזור ולהיות אפקטיבית כתחליף לתרופות כמו תרופות נוגדות דיכאון. אולם, בהקשר לבעיה הספציפית, יתכן שפסיכותרפיה לבד לא תספיק ובכדי להקל על הסימפטומים יידרש טיפול משלים או טיפול תרופתי.

הסיכון בפניה לפסיכותרפיה

באופן כללי יש סיכון נמוך בקבלת טיפול פסיכולוגי. אולם מכיוון שבטיפול יש חקירה של רגשות כואבים ניתן לחוש מפעם לפעם במהלך הטיפול הפסיכולוגי אי נוחות רגשית. בכל אופן כל סיכון יורד למינימום כאשר עובדים עם איש מקצוע מיומן שיכול להתאים את מידת האינטנסיביות לצרכים של המטופל. רכישת מיומנויות התמודדות בטיפול עצמו יכול לעזור גם כן בהכלה של רגשות שליליים והתמודדות עם פחד.

איך מתחילים את התהליך?

ראשית יש למצוא פסיכותרפיסט. אפשר לקבל הפנייה מרופא, חברת ביטוח בריאות, חבר או מקור אמין אחר. ישנם מקומות עבודה המציעים שירותי טיפול פסיכולוגי ותכניות לייעוץ פסיכולוגי.

אפשרות נוספת היא מציאת מטפל באופן עצמאי למשל באמצעות חיפוש עזרה מקצועית ברשת האינטרנט. יש עניין לחשוב על העלויות, מדובר בתהליך שעשוי להמשך מספר חודשים ויותר. אם ישנו ביטוח בריאות יש לבדוק האם מספר הטיפולים מוגבל והאם ניתן לבחור מטפל באופן עצמאי לקבל החזר תמורת חשבונית. חשוב גם לשוחח עם המטפל עצמו על העלויות טרם תחילת הטיפול.

עבור על הדברים שמדאיגים אותך. לפני הפגישה הראשונה, חשוב על הנושאים שאתה מעוניין לעבוד עליהם. אתה יכול גם לחשוב עליהם יחד עם המטפל, הכנה מוקדמת שלך תהיה התחלה טובה.

בדוק את ההסמכה

לפני שאתה פוגש את הפסיכותרפיסט או הפסיכולוג, בדוק את הרקע שלו או שלה, השכלה, תעודות, ורישיון. פסיכותרפיסט הוא מונח כללי ולא הגדרה ברורה ואישור על הסמכה מידת ההכשרה או רישיון.

פסיכותרפיסטים יכולים להגיע לתחום ממספר אפשרויות. ישנם פסיכולוגים קליניים אשר סיימו התמחות בתחום הטיפולי או עובדים סוציאליים בעלי תואר שני שסיימו בית הספר לפסיכותרפיה.

ישנם רופאים עם התמחות בפסיכיאטריה שמעבר לטיפול באמצעות תרופות למדו גם פסיכותרפיה.

פסיכותרפיסטים עשויים להיות, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, יועצים חינוכיים שעברו הכשרה בפסיכותרפיה, עובדים סוציאליים, מטפלים זוגיים ומשפחתיים, מטפלים באומנויות שונות אשר עברו הכשרה בבריאות הנפש.

ודא שהמטפל שאתה פוגש בעל תואר שני לפחות וסיים בית ספר לפסיכותרפיה. המפתח הוא למצוא מטפל מורשה עם ניסיון שיכול להתאים לצרכי הטיפול המיוחדים שלך.

למה לצפות

הפגישה הטיפולית הראשונה

בפגישה הטיפולית הראשונה, המטפל בדרך כלל אוסף מידע עליך ועל הצרכים שלך. יתכן ותתבקש למלא שאלונים על מצבך הנפשי והבריאותי בעבר ובהווה. זה עשוי לקחת מספר פגישות למטפל שלך להבין באופן מלא את המצב שלך ואת הדברים שמטרידים אותך ולפיכך לקבוע את שיטת הטיפול הטובה ביותר עבורך ולהעריך את משך הטיפול.

הפגישה הראשונה היא גם הזדמנות בשבילך לראיין את המטפל שלך ולבדוק אם הגישה שלו והאישיות שלו מתאימים לך. שים לב שאתה מבין:

  • את סוג הטיפול שאתה הולך לעבור.
  • מטרות הטיפול שלך.
  • אורכו של כל מפגש .
  • כמה מפגשי טיפול תצטרך.
  • אל תהסס לשאול שאלות בכל שלב במהלך הפגישה. אם אתה לא מרגיש נח עם הפסיכותרפיסט הראשון שאתה פוגש, תנסה אחד אחר. התאמה טובה עם המטפל שלך חשובה מאוד להצלחת הטיפול הפסיכולוגי וליעילות שלו.

משך הטיפול הפסיכותרפי

קרוב להניח שתפגוש את הפסיכולוג אצלו במשרד או הקליניקה אחת לשבוע או אחת לשבועיים לפגישה שאורכה בין 45 דקות ל-60 דקות.

התהליך הטיפולי

עבור רוב הסוגים של פסיכותרפיה, בתהליך הטיפול הפסיכולוג שלך מעודד אותך לשוחח על המחשבות והרגשות שלך, ומה מטריד אותך. אל תהיה מודאג מכך שאתה מוצא עצמך מתקשה להיפתח לגבי הרגשות שלך. הפסיכולוגית שלך תסיע לך לצבור יותר בטחון ונוחות לגשת לעולם הרגשי ולמחשבות ככל שהטיפול מתקדם.

מכיוון שהפסיכותרפיה לעיתים כוללת חוויות רגשיות, אתה עשוי לחוש עצב, להזיל דמעות, לחוש אי נוחות, ואף כעס והתקפי זעם במהלך הפגישה. ישנם מצבים בהם אנשים מרגישים מותשים לאחר פגישה טיפולית. חשוב לעדכן בכך את התרפיסט שלך, הוא נמצא שם בשבילך וזה מידע חשוב עבור תהליך ההתמודדות עם תחושות ורגשות עצימים.

בחלק מהגישות הטיפוליות (למשל טיפול קוגניטיבי התנהגותי), הפסיכולוג שלך עשוי להציע "שיעורי בית" – פעילויות או אימון שמבוסס על מה שלמדת במהלך הפגישות הטיפוליות השגרתיות. במהלך הזמן, שיח על הדאגות שלך עשוי לסייע לך לשפר את מצב הרוח, לשנות את הדרך בה אתה חושב ומרגיש לגבי עצמך, ולשפר את היכולת שלך להתמודד עם קשייך ובעיותיך.

חיסיון

מלבד נסיבות נדירות וספציפיות, השיחות עם הפסיכולוג הן חסויות. אולם המטפל עשוי להפר חיסיון זה, אם יש איום מידי כלשהו לביטחון האישי שלך או של מישהו אחר, או כאשר הוא נדרש על ידי בית משפט לדווח על אשר התרחש בטיפול. הגם שהמטפל מחויב על פי חוק לדווח הוא יכול עדיין לשמור על פרטיותך ולדווח בקווים כלליים. כיום במדינת ישראל פסיכותרפיה המוצעת במסגרות קופות החולים מחייבת את המטפל לעדכן בתיק רפואי מידי פגישה מה נעשה בטיפול. במקרה זה המטופל רשאי לקבל לידיו סיכומי פגישות אלו.

משך הטיפול

מספר מפגשי הפסיכותרפיה שאתה צריך – כמו גם התדירות של מפגשי הטיפול – תלוי בגורמים הבאים:

  • הבעיה הנפשית הספציפית ממנה אתה סובל.
  • חומרת הסימפטומים שלך.
  • משך הזמן שיש לך את בסימפטומים והזמן בו החלו קשייך.
  • כמה מהר אתה מתקדם.
  • כמה לחץ אתה חווה.
  • עד כמה קשייך הנפשיים מפריעים לחיי היום יום שלך.
  • כמה משאבים נפשיים יש לך מהסביבה שלך , משפחה, חברים.
  • הגבלה של עלויות אישיות או מצד חברת הביטוח.

יתכן שידרשו רק מספר שבועות לעזור לך להתמודד עם בעיותיך הנקודתיות. או, שהטיפול יכול להמשך שנה או יותר אם אתה סובל ממחלה נפשית ארוכת טווח או קשיים ממושכים מאוד.

תוצאות הטיפול

הפסיכותרפיה עשויה לא לרפא את מצבך או להעלים את המצב הלא נעים בו אתה נמצא. אך, היא יכולה להעניק לך את הכח והיכולת להתמודד בדרך בריאה ולהרגיש טוב יותר כלפי עצמך וכלפי החיים שלך.

על מנת להביא לכך שהטיפול שלך יהיה אופטימלי ולהפיק ממנו עד להפיכתו למוצלח, ודא שאתה מרגיש נח עם הפסיכותרפיסט עמו אתה עובד. אם אתה לא מרגיש נח חפש מטפל אחר אשר יש לך עמו תחושה נוחה.

ראה בטיפול הפסיכותרפיה שותפות. הטיפול הפסיכולוגי הוא הכי יעיל כשאתה שותף פעיל לתהליך ובקבלת ההחלטות. וודא שהפסיכולוגית שלך מסכימה על הנושאים העיקריים וכיצד לגשת אליהם. יחד אתם יכולים לנסח את המטרות ולמדוד את ההתקדמות במהלך הזמן.

היה פתוח וכנה. ההצלחה תלויה במוכנות שלך לשתף המחשבות, רגשות וחוויות, להיות פתוח לקבל תובנות חדשות, רעיונות חדשים, ודרכים שלא הכרת קודם לעשות דברים.

אם אתה מתלבט או אמביוולנטי לגבי רגשות קשים או חוויות מבישות, או פחדים לגבי התגובות של המטפל אליך, שתף בכך את המטפל.

דבוק בתכנית הטיפול שלך. אם אתה מרגיש ללא רוח במפרשים או חסר מוטיבציה, זה עשוי להיות מפתה לדלג על פגישות טיפוליות. אולם אם אלו פני הדברים, התהליך הטיפולי עשוי להיפגע. השתדל להופיע לכל הפגישות הטיפוליות ותן את דעתך לנושא שאתה רוצה לעבוד עליו בפגישה.

אל תצפה לתוצאות מידיות. עבודה על נושאים רגשיים יכול להיות תהליך כואב ודורש עבודה קשה. עשויים לעבור מספר מפגשים עד אשר תחוש בשיפור.

במידה והטיפול מציע מטלות בבית בצע אותם בין הפגישות. אם הטיפול כולל עריכת יומן, כתיבת רגשות או מטלות אחרות או המלצות נוספות כגון פנייה לטיפול תרופתי, תרגול הרפיה, קריאת חומר מקצועי – חשוב להצלחה הביצוע שלהם בין הפגישות. היישום מוביל את ההבנה בפגישות להטמעה בחיי היום יום.

אם הטיפול לא עוזר, אם אתה מרגש שאין התקדמות, דבר על כך עם הפסיכולוג. אם אתה מרגיש שאינך מפיק מהטיפול לאחר מספר מפגשים, דבר על כך עם הפסיכולוג שלך. יש אפשרות לדון בהשגותייך לשנות גישה טיפולית או אף להיעזר בפסיכולוג שלך למציאת איש מקצוע אחר.

ישנם מקרים רבים בהם צמתים של תחושות כאלו הפכו למנוף חיובי בטיפול בזכות השיח הפתוח והעבודה הכנה על האם הטיפול יעיל. הפסיכולוג שלך מיומן בעבודה על מצבים אלו על תהסס להעלות אותם. הטיפול נועד עבורך אתה משקיע זמן יקר וכסף, אין סיבה שתמשיך בפגישות טיפוליות בהם אינך חש שינוי בכיוון הרצוי.

סוגים של טיפולי פסיכותרפיה

ישנם מספר סוגים של פסיכותרפיה אפקטיבית. חלקם יעילות יותר מאחרות לטיפול בבעיות ספציפיות או מצבים מסוימים. במקרים רבים, מטפלים משתמשים בשילוב של טכניקות טיפוליות. המטפל שלך ייקח בחשבון את מצבך הייחודי ואת העדפותייך בכדי לקבוע את הגישה הטובה ביותר עבורך.

למרות שקיימים סוגים רבים של טיפול, לחלק מהטכניקות יש עדות מחקרית ליעילותן:

  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי Cognitive behavioral therapy (CBT), אשר מסייע לזהות את האמנות הבסיסיות השגויות, מחשבות והתנהגויות שליליות ומחליף אותם במחשבות בריאות והתנהגויות מסתגלות.
  • טיפול דיאלקטי התנהגותי Dialectical behavior therapy, סוג של טיפול קוגנטיבי התנהגותי אשר מלמד מיומנויות התנהגות העוזרות להתמודד עם לחץ, ויסות רגשות, ושיפור יכולת ליחסים בין אישיים.
  • טיפול בקבלה ומחויבות Acceptance and commitment therapy (ACT), המכונה אקט, אשר מסייע להיות מודע ולקבל את המחשבות והרגשות ובנוסף מחזק את המחויבות לערוך שינויים בעצמי ועל ידי כך להגביר את היכולת להתמודד ולהסתגל למצבים.
  • טיפול פסיכודינמי ופסיכואנליטי, Psychodynamic and psychoanalysis therapies, אשר מתמקד בהגברת המודעות למחשבות והתנהגות לא מודעת, פיתוח תובנות חדשות למדוע אנו פועלים באופן שאנו פועלים ופתרון קונפליקטים.
  • טיפול דינאמי חוויתי, Intensive dynamic therapy (EDT), הוא טיפול המשלב בין הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי לבין הטיפול הפסיכודינמי. גישה טיפול מעניינת ויעילה זאת, מושתת על ההבנה הפסיכואנליטית על טיפול פסיכולוגי אך מאמצת עקרונות מעשיים אקטיביים לשינוי מהגישה ההתנהגותית. חולי נפשי מתרחש כאשר הרגשות והדחפים של האדם לא יכולים לבוא ליידי ביטוי בשל היסטוריה טראומטית או סביבה הורית פתולוגית, בכל פעם שאדם חווה או מרגיש תחושות דומות לאלו מההיסטוריה הפתולוגית, האדם מגייס הגנות באופן לא מודע בכדי להתמודד. הגנות אלו הסימפטומים אשר פוגעים ברווחתו בהווה. המטפל בגישה זאת יאתגר את ההגנות באופן אקטיבי החל מהפגישה הראשונה, יעזור למטופל להתמודד עם החרדה שעולה ויעודד את הביטוי הרגשי אשר ממנו המטופל נמנע.
  • פסיכותרפיה בין אישית Interpersonal psychotherapy מתמקדת בבעיות בקשרים הנוכחיים עם אחרים לשיפור מיומנויות בין אישיות – כיצד הפציינט מתקשר עם אחרים, כמו משפחה חברים ועמיתים.
  • פסיכותרפיה תמיכתית Supportive psychotherapy, אשר מחזקת את היכולת של האדם להתמודד עם חרדה ומצבים קשים. הפסיכותרפיה מוצעת בפורמטים שונים, הכוללים מפגשי טיפול פרטניים, זוגיים, משפחתיים וקבוצתיים, המתאימים לכל קבוצות גיל.

עודכן בתאריך: 8 בנובמבר 2023

דילוג לתוכן