האבחנה: טיפול פסיכולוגי דינאמי קצר מועד

הגישה של טיפול פסיכולוגי דינאמי קצר מועד לאבחנה ישנה חשיבות מיוחדת. כיוון שאינה מתאימה עבור כל הפונים, חלק מתהליך האבחנה הוא בדיקת ההתאמה של הפונה לגישה. ישנה עדיפות למידה גבוה של מוטיבציה ובעיה תחומה ומוגדרת היטב. על המטופל לגלות מודעות פסיכולוגית והוא חייב לנהל לפחות מערכת יחסים בין אישית אחת על בסיס הדדיות.

הערכה בטיפול דינאמי קצר מועד מתבצעת באמצעות ראיון ובמקרה הצורך נערכים גם מבחנים פסיכולוגיים. בהערכה משולבים הערכה פסיכיאטרית מקיפה, סקירה קפדנית של נסיבות החיים הנוכחיות, אנמנזה אישית ומפורטת והיסטוריה קלינית. מופנית תשומת לב לאיכות האינטראקציה עם המראיין למידת הזיקה וההתאמה ולתופעות של העברה.

 
האבחנה מתמקדת במספר נקודות מרכזיות:

א. המראיין מחפש אחר נושא מרכזי המקשר בין המצב הנוכחי לבין קשיים ומשברים קודמים בחיי הפונה.
ב. מתרחשת הערכה של מספר תכונות משמעותיות בניבוי יכולת המטופל להיעזר בטיפול: מודעות פסיכולוגית, סובלנות כלפי רגשות שליליים, הנעה לטיפול חושף ויכולת לקיום יחסי אובייקט בשלים יחסית.
ג. בחינת הגורמים הסביבתיים העשויים לתמוך או לחבל במהלך הטיפול.
ד. ניבוי קשיים צפויים בשלבי התחלה,אמצע וסיום.

התוויות (אינדיקציות) נגד לטיפול קצר מועד הן: שליטת דחף נמוכה, יכולת נמוכה להתמודד עם חרדה, משאלות התאבדות, מספר משברים אישיים, פסיכופתולוגיה עמוקה כגון, הפרעות אכילה, שימוש בחומרים ממכרים. ככל שמידת התאמתו של הפונה גדולה יותר, כך גוברים סיכויי הצלחת הטיפול.

מיקוד הטיפול

בעזרת המידע המתקבל באבחנה בטיפול הדינאמי קצר המועד, המטפל ביחד עם המטופל, מחליטים על מוקד (סוגיה, קונפליקט) מוגדר וספציפי לטיפול. למשל, דוגמה: את אישה עם כוחות (מרכיב תמיכתי), אבל כעת ולאורך כל חייך (מרכיב הזמן), את חשה שאינך זוכה להערכה על מאמצייך (מרכיב היחס לעצמי), ועל כן את מרגישה ותמיד הרגשת מרירה וכועסת(מרכיב הרגש). סוגיה טיפולית נכונה פירושה שהמטפל השכיל למצוא ולבחור את העניינים המרכזיים המעסיקים את המטופל והמכאיבים לו בהווה ולאורך חייו.

שלבי הטיפול:

טיפול פסיכולוגי דינמי קצר מועד על סוגיו השונים מורכב מארבעה שלבים עקרים:

1. הערכה: תהליך קריטי לטיפול ולהצלחתו. המעריך מבקש ומקבל מהמטופל את סיפור חייו- קורותיו ותהליכי התפתחותו מילדות ועד להווה. המעריך חייב להיות רגיש וער לסיפור הנפרש בפניו, כשאיתור ואבחנת מוקד הכאב/בעיה/קונפליקט המרכזי הם צעד חשוב בקביעת מוקד הטיפול.

2. שלב החוזה והחשיפה: שלב המתחיל לאחר שנראה כי המטפל רכש הבנה בסיסית של הקושי הממוקד של המטופל, וכך גם נוצרו אמון בסיסי וברית טיפולית מינימלית. המטפל עורך עם המטופל חוזה טיפולי מוגדר, ברור ונוקשה למדי. משך המפגשים, מקום ומועד קבועים ומועד הסיום.

3. Working through: זהו תהליך של חזרה, העמקה והרחבה של ניתוח ההתנגדויות. זהו מושג בעייתי בטיפול דינמי קצר מועד, הואיל והוא קשור אסוציאטיבית למשך הזמן הארוך של פסיכותרפיה דינמית, ומתקשר ישירות להתנגדויות. מושג זה אינו תמיד ישים בטיפול דינמי קצר מועד (המוגדר בקפדנות), אף כי לעיתים הוא אכן מתרחש בתוך המוקד, הסוגייה המרכזית או הקונפליקט המרכזי, וגם לאחר סיום הטיפול.

4. סיום ופרידה: שלב חשוב בטיפול הדינמי קצר המועד. המטופל "פוגש" בשלב זה פרידות ועזיבות משמעותיות בחייו. תאורטיקנים שונים מייחסים חשיבות שונה לשלב זה בטיפול. לפי מאלאן (Malan,1979 מתוך שפלר, 1995), במטופלים עם מוקד אדיפלי הסיום אינו קריטי ולא מהווה חלק מרכזי בטיפול. לעומת זאת במטופלים עם סוגיות טרום אדיפליות, הפרידה, ומכאן שגם סיום הם בעלי חשיבות מכרעת וחשוב לעבוד עליהם בטיפול. חשוב להתמודד עם סיום ההעברה וליצור קישורים של העברה להורים בצורה נאותה. השליש האחרון של הטיפול מיועד לרב להתמודדות עם הסיום.

טיפול פסיכולוגי דינאמי קצר מועד (B.D.P), מבוסס על עקרונות הגישה הפסיכואנליטית, אך נבדל מפסיכואנליזה בכמה נקודות מרכזיות. במאמר יוסברו עקרונות הטיפול, יוצגו מייסדי השיטה ויבחנו ההבדלים בין טיפול פסיכולוגי דינמי קצר מועד לפסיכואנליזה.

טיפול פסיכולוגי דינאמי קצר מועד (B.D.P), מבוסס על עקרונות הגישה הפסיכואנליטית, בעיקר על טיבעה הדינמי של הנפש, קיום הלא מודע, תיאוריית מנגנוני ההגנה, וחשיבות העבודה על העברה (תהליך פסיכולוגי בו המטופל משליך על המטפל, מאפיינים מעברו) והעברה נגדית (דברים שהמטפל משליך על המטופל).

טיפול פסיכולוגי קצר מועד, נבדל מפסיכואנליזה בכמה נקודות מרכזיות: הטיפול נמשך לכל היותר שנה, הפגישות הן פעם בשבוע, המטפל אקטיבי ומוביל את המטופל להאצת הטיפול ולאופטימיות, ישנה התרכזות בנושא או בעיה ספציפיים, המוקד הוא בכאן ועכשיו וביחסיו הנוכחיים וישנה תמיכה בכוחות האגו והעצמי הבוגר.

גישות שונות בטיפול פסיכולוגי קצר מועד

טיפול פסיכולוגי דינאמי קצר מועד אינו מקשה תיאורטית אחת, קיימות גישות שונות הנבדלות במטרת הטיפול, הקריטריונים לבחירת המטופלים המתאימים וטווח ההתערבות. המשותף הברור הוא הניסיון המתוכנן לקצר את הטיפול.

4 מייסדים עיקריים

ל-B.D.P , ארבעה מייסדים עיקריים: מאלאן , היה אחד מחלוצי הטיפול הדינמי קצר המועד. הוא פירש את המונח "קצר" כממוצע של כ- 40 פגישות. המטפל משתמש בטכניקה של קשב והתעלמות סלקטיביים כדי לנווט את המטופל לקונפליקט שנבחר לטיפול. סיפנאוס , נוקט בדרך שונה; בשיטתו המטפל מפתח ברית עבודה מיידית עם המטופל ומתקיף את הגנותיו תוך יצירת רמת חרדה גבוהה, אשר מאוחר יותר הופכת להיות מאיץ בטיפול. דאבנלו עורך "מתקפה חסרת מעצורים", על הגנות המטופל ונותן פירושים מיידיים כבר בפגישה הראשונה הטיפול פסיכולוגי הוא קצר אך אינו מוגבל בזמן מראש. העברה ופירושי התנגדות (התנגדות – תגובות לא מודעות, של המטופל שנובעות מחוסר רצון לגעת בכאב) נמצאים בפירוש נרחב. מאן, מציג מודל המבוסס על הבנה פסיכואנליטית של מושג הזמן הן באופן מציאותי והן באופן סמלי.

על בסיס זה טיפול פסיכולוגי דינמי מוגבל בזמן הנו מנת זמן מוגבלת הניתנת למטופל על מנת לעבוד על סוגיה מרכזית (Central issue) שמציג המטפל (בעקבות פגישת אבחנה) בדרך אמפטית. ההתנסות בפרידה ובצער בשילוב עם מודעות ליכולת לשאת מצבים אלה, מחזקים הערכה עצמית. זהו הרווח, ההישג הטיפולי ובו בזמן זהו גם ההיבט הקיומי (אכזיסטנציאלי) של גישה זו.

ארבעת המייסדים חיפשו דרכים להפוך את הטיפול הפסיכודינאמי המסורתי לאפקטיבי יותר וחסכני בזמן, וזאת על ידי הבלטת מוקד טיפול והגברת האקטיביות של המטפל.

אולי יעניין אותך גם:

טיפול פסיכותרפיה

טיפול דינאמי חווייתי (EDT) וטיפול דינאמי חווייתי מואץ (AEDP)

טיפול דינמי חוויתי EDT וטיפול דינמי חוויתי מואץ AEDP, בעלי כוח מדהים לשינוי חיי מטופלים המתמודדים עם קשיים רגשיים, ויעילותם הוכחה ביצירת שינוי נפשי
להמשך קריאה
טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי בחדרה

צוות המטפלים המנוסה של מרכז אתרוג בחדרה מתמחה במתן טיפול פסיכולוגי מקצועי למבוגרים. המשימה שלנו היא להציע חוויה טיפולית קשובה ומותאמת המקדמת גילוי עצמי, צמיחה והתחדשות.
להמשך קריאה
טיפול פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי

מטרתו של האבחון הפסיכולוגי הוא לבדוק מהם הגורמים אשר מונעים ממכם תחושות נעימות וטובות בסביבת העבודה, הלימודים והמשפחה שלכם. כך נוכל להתאים לכם את אחד ממגוון הטיפולים המקצועיים שלנו או לשלב ביניהם...
להמשך קריאה

עודכן בתאריך: 31 בדצמבר 2023

דילוג לתוכן