טיפול דינאמי חוויתי מואץ לדיכאון

טיפולים פסיכולוגים רבים מתמקדים בתוכן של הסיפורים שאנשים מספרים על חייהם, על מערכות היחסים שלהם ועל עצמם. המטפל והמטופל בפסיכותרפיות האלו מחפשים תובנות לשינוי מה שלא עובד, או מחפשים לשנות אמנות מוטעות או מחשבות ברמה הקוגניטיבית. טיפול נפשי חוויתי דינאמי מואץ הוא שונה. הוא מתרכז בבניית מודעות מוגברת לחוויית המטופל, רגע אחר רגע, כאשר הוא נחווה בפגישה הטיפולית. המטופל והמטפל נשארים עם הרגש של המטופל ועם החוויה שנקשרה לרגש זה, ובתחושות הפיזיולוגיות של חוויות אלו בזמן שהם הורגשו.

טיפול חוויתי דינאמי מואץ (AEDP) מבוסס על ההנחה שלכולנו יש הכוונה פנימית לעצמי בריא, להחלמה נפשית ולהתפתחות רגשית חיובית אשר מתרחשת בנו בסביבה נכונה.

 
טיפול פסיכולוגי חוויתי דינאמי מואץ, פועל באמצעות יצירת מיכל בטוח לרגשות, אשר מאפשר למטופל, לחוות קשר עמוק עם העצמי והאחר. בהסתמך על הביטחון וכחוזק של הקשר, המטפל והמטופל יכולים להיכנס יחד לחוויות שהמטופל עבר ושהיו כואבות מדי עבורו, או מקומות שהמטופל חש בדידות בלתי נסבלת, ואז יחד, מביאים את מה שנדרש לאפשר להחלמה להתרחש, בסביבה של חוויה רגשית מתקנת.

" אין דרך טובה יותר לתפוס את האתוס של טיפול חוויתי דינאמי מואץ, מאשר לומר שאנו מנסים לעזור למטופלינו – ולעצמנו – להיות חזקים יותר במקומות שבורים….ולגלות מקומות אשר תמיד היו חזקים ומעולם לא נשברו." דר' דיאנה פושה מייסדת הגישה.

כיצד נראה הטיפול הפסיכולוגי חוויתי דינאמי מואץ בפרקטיקה?

המטפל החוויתי דינאמי מואץ מעורב רגשית , אקטיבי, מתקף ותומך. המטפל מעודד את המטופל להישאר עם החוויה שלו, מעודד אותו להישאר עם באזורים של חוזקות, בריאות ותקווה שכבר קיימות ועוזרים למטופל להניח בצד מנגנוני הגנה, לא מסתגלים, כדי שחוויות חדשות יתרחשו.

אסטרטגיות הגנה אלו פעמים רבות התפתחו בילדות בכדי לא להרגיש או להתנהג בדרכים מסוימות. הם התפתחו מכיוון שבסביבה בה הילד גדל רגשות והתנהגויות אלו לא היה בטוח לחוות ולבטא.

למשל, אם האם של הילד תמיד הוצפה כשהילד חש עצוב, הילד יסתגל ולא ירגיש עצבות בנוכחות האם (בכדי לשמור על הקשר עם האם ההכרחית להישרדותו), אך גם לא יחווה את העצבות על עצמו (על מנת לא להישאר עם רגש שלא ניתן להכילו). העצבות נדחקת החוצה מהמודעות, אך יחד עם דחיקה זאת, מבוי סתום של חוויה זאת מתרחש.

בטיפול, במהלך חידוש החוויה, דרכים חדשות של נוכחות בעולם והיות עם עצמי מתרחשות. כאשר מתאפשר לרגשות להחוות במלואם, ישנה הסתגלות ועמידות המתפתחת ומובנה באופן בו אנחנו בנויים ביולוגית. לפיכך בדוגמה שלנו, כשהמטופל מאפשר לעצמו להרגיש את העצבות בנוכחות הפסיכולוג, הוא גם מאפשר את החוויה שבאה יחד עם העצבות, אשר לעיתים מתוארת כבהירות אשר קיימת לאחר סופת גשמים.

בנטייה הזאת של הטיפול החוויתי דינאמי מואץ, "אין דבר אשר מרגיש רע והוא סוף הדרך".

בעוד שבתחילה ההליכה לעבר תחושת העצבות עשויה להחוות כואבת, על ידי האפשור של התהליך הרגשי, המטופל מגיע לקשר עמוק יותר וחי עם עצמי שלו. אנשים מתחילים לחוש עצמם באופן שונה, וחושבים על עצמם באופן שונה, ומתנהגים אחרת עם אחרים.

בדיוק כאשר חוויות התקשרות קשות נחוות ומעובדות בין המטופל למטפל, כך גם מתרחשת התמרה חיובית חדשה. דרך העיבוד של חוויה חדשה זאת, וחיזוק שלה, מתרחש שינוי ברמת תאי העצב במוח. זה מוביל להעמקת השינוי ההתמרה החיובי. אנחנו מחווטים להבריא, המטפל החוויתי דינאמי מואץ, עוזר למטופל לעשות את הדרך להבראה, ולהישאר בספירלת ההתקדמות בהתמרה חיובית.

לאילו קשיים נפשיים,הטיפול החוויתי דינאמי מואץ יעיל?

  • טיפול בדיכאון
  • טיפול בחרדה
  • בושה כרונית
  • טראומה והפרעה דחק פוסט טראומטית
  • בעיות ביחסים בין אישיים
  • בעיות של התקשרות
  • לחץ
  • התמכרות
  • הזנחה
  • מעברים בחיים
  • דיסוציאציה
  • צמיחה אישית

על אילו תאוריות ומחקרים מושתת הגישה החוויתי דינאמית מואצת ?

הגישה מבוססת בתאוריה הפסיכודינמית, וקשורה לנוירולוגיה ולתאוריית ההתקשרות כמו כן גישות מבוססות רגש והתמקדות בגוף. הגישה מביאה לקשר הטיפולי, את כל שאנו יודעים על הגדלת הנירופלסטיקה במוח בתוך מערכת יחסים עם התקשרות בטוחה. בכל פעם שאנו מעורבים במערכת יחסים עם התקשרות בטוחה, המוח יכול יותר לחבר יחד סדרה חדשה של נוירונים, ועל ידי כך את הדרך בה אנו מרגישים חושבים ופועלים. תופעה זאת נכונה כאשר אנחנו צעירים, אך גם בכל שלב בחיינו, בכל מצב של מערכת יחסים המבוססת של התקשרות. בנוסף לכך במערכת יחסים בטוחה ורנספונסיבית, אנשים מסוגלים יותר לווסת רגשות ולחץ.

המטפלים בגישה זאת, מגיעים לקשר הפסיכותרפויטי, כאחר אותנטי, מכוונן ואכפתי, אשר עובד באופן אקטיבי לתקן את העיוותים במערכות היחסים של המטופל.

הקשר הטיפולי הופך להיות מרחב בטוח לסגת אליו לתמיכה ולבסיס בטוח לצאת לחקירה מחוץ לחדר הטיפולים. יחד המטופל והמטפל, חוקרים יחד את החוויות המאתגרות ואת החוויות החיוביות על עצמו ועל אחרים ליצר שינוי ברמה עמוקה יותר.

ברצוני לחזק את המסרים במידע על הטיפול החוויתי דינאמי מניסיוני האישי כפסיכותרפיסט במרכז אתרוג, העובד בגישה זאת בשנים האחרונות. אני מוצא כי מטופלים אשר סבלו דיכאון קליני קשה, כמו מטופלים עם הפרעת חרדה, ומטופלים עם טראומות ילדות קשות , מגלים שיפור ניכר בסימפטומים בזמן טיפול קצר יחסית.

כאשר הטיפול מצליח ליצור תנאים מתאימים למטופל לחוות ולהרגיש מתחוללים שינויים משמעותיים במצבו הקליני. האתגר הוא להתגבר על ההגנות של המטופל ולסייע לו להרגיש בטוח לחוות חוויות אשר היו בלתי נסבלות עבורו בעבר.

מדובר במשימה מורכבת מכיוון שפעמים רבות מטופלים מתנגדים ללכת למקומות בהם ישנה חרדה, בושה, חוסר אונים, עצב. ברמה המודעת הם טוענים כי אין טעם לעסוק בעבר, שהם לא זוכרים קשיים מיוחדים בעברם, כי כבר דיברו על כך פעמים רבות ואין עניין לחזור לזה שוב. אני יכול להעיד כי כל פעם מחדש שאני מצליח לגרום למטופל לסמוך עלי שאני אשמור עליו ושאני יכול להיות אתו במקומות האפלים של חייו מתחוללת החוויה המופלאה של התמרה, טרנספורמציה לעבר החלמה.

תורגם מתוך האתר "healthypsych.com"

עודכן בתאריך: 31 בדצמבר 2023

דילוג לתוכן