טיפול טבעי ב OCD – ללא תרופות

OCD הינו שם כולל לקבוצה של הפרעות טורדניות כפייתיות המבטאות באמונה פנימית חזקה שבאמצעות קיום טקסים נוקשים ניתן יהיה למנוע מהסובל מההפרעה או מאהוביו אסון. טקס יכול להיות רחיצת ידיים אובססיבית, נגיעה או המנעות מנגיעה בחפץ מסוים, הליכה במסלול קבוע מדי יום ללא פסיחה על שום שלב, מלמול מילים או ספירה. הסובלים מן ההפרעה מתקשים מאד לוותר על שגרת הטקסים גם אם הם גורמים להם מבוכה ומפריעים להם לתפקד. מקור ההפרעה הוא ככל הנראה הצורך העז להשיג שליטה על הגורל שלנו או של האהובים עלינו, והפחד שאם לא נעשה אותם, נמיט אסון על עצמנו ועל יקירנו.

OCD – אשמה וחוסר אונים

רוב האנשים כבר אינם זוכרים כיצד חשו כשהיו קטנים, העולם אז היה גדול ובלתי מובן וכל הנעשה בו היה הרחק מהבנתנו. התחושה שאנחנו חסרי אונים מול היקום הגדול הינה תקופה חולפת ולאחריה אנחנו רוכשים בטחון עצמי, לומדים לסמוך על עצמנו ועל קרובנו וחשים בטוחים. אולם מחלה או פציעה, נטישה או מוות של מישהו אהוב עלינו בגיל צעיר מאד, עלול לערער עד היסוד את האמונה שלנו שהעולם הקטן שלנו בטוח ומוגן. הצורך העז לשלוט בגורל, לתקן אותו איכשהו, למנוע אסון נוסף, עלול להוליד את הפרעה טורדנית כפייתית. באמצעות טיפול איכותי ניתן להגיע להישגים מרשימים בטיפול בסימפטומי ההפרעה, ובהינתן די כוח רצון, מוטיבציה ואימון מאומץ, אולי גם להבריא ממנה. במרכז אתרוג תוכלו למצוא מטפלים המוסמכים לטפל ב – OCD ולקבל עזרה מקצועית לטיפול בהפרעה.

מרכז אתרוג

מרכז אתרוג הממוקם בחדרה הוקם על ידי אנשי מקצוע הפסיכותרפיה במטרה לאפשר מקום בטוח ונינוח על מנת לטפל בכל מה שמפריע לכם לנהל חיים טובים ולמצוא דרכים חדשות ומועילות לשיפור איכות החיים שלכם באמצעות מגוון טיפולים. המרכז מאמין במספר גישות טיפוליות מסורתיות ומודרניות ואינו מעדיף האחת על האחרת. במקרים מסויימים ניתן אף לשלב בין גישות על מנת להפיק מקסימום תועלת מן הטיפול. במרכז ניתן גם לעבור אבחונים שונים, לקבל ייעוץ זוגי, הדרכת הורים ולהעזר גם בטיפול המשולב באמנות, תנועה ובמוסיקה. כל אנשי המרכז הינם מטפלים מוסמכים בעלי נסיון עשיר.

שינוי תפיסת העולם והחשיבה

ישנן תרופות שונות המשפיעות לטובה על הסובלים מ- OCD, אך כל מי שמעוניין להעזר בטיפול טבעי ללא תרופות, מוזמן להתנסות בטיפולים פסיכותרפים שונים ולהעזר גם בטיפול באמצעות אמנויות. להלן הדרכים השונות שבהן ניתן להפיק תועלת רבה בהקלה על תסמיני ה- OCD:

הגישה הפסיכולוגית דינמית – על פי השקפתה של גישה זו, נפשו של האדם מורכבת מהאיד, האגו והסופר אגו, שלושה רכיבים נפשיים אשר לכל אחד תפקיד. האיד מייצג את היצרים, החלומות, התשוקות והתת מודע, הסופר אגו את האידיאלים והערכיות שלנו, ואילו האגו מנסה לתמרן ולאזן בין שניהם ולשמש כ'מנהל העבודה' שלנו. כאשר האיד פגוע, פחדים וחרדות מציפים אותנו ומקבלים ביטוי התנהגותי. כגודל הפגיעה, כך גודל ההצפה, ואדם אשר סבל מהלם או טראומה שפגעה באמון שלו בעולם וחשיפה לשבריריותו ואפסיותו מול הגורל המר, עלולה לפתח התנהגות טורדנית כפייתית כנסיון נואש לשלוט בגורל. על פי גישה זו, אם נצליח לשחזר את אותו הזכרון, לזהות אותו ולהבין אותו, נוכל לטפל בבעיה כולה. לדוגמא, אדם אשר אימו נפטרה כשהיה בן שלוש, ההלם מאובדן האם מוביל אותו לתהות האם יישאר לבדו בעולם, האם הוא ימות גם מאותה המחלה או התאונה, ומי יגן עליו? הטראומה עלולה להוביל אותו להתנהגות טקסית אובססיבית, כגון 'אם רק אומר שלוש פעמים את המשפט הזה, אנקוש שלוש פעמים על הדלת, ואלך רק במסלול מסויים, אוכל להגן על עצמי ועל האנשים שאני אוהב ולא ניפרד לעולם.

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית – על פי גישה זו המחשבות שלנו יוצרות את המציאות שלנו, ולכן אם נשנה את דרך החשיבה שלנו, נשפיע על ההתנהגות ותפיסת העולם שלנו. מאחר ו- OCD מתבטא בעיקר במחשבה כי עלינו לעשות X כדי למנוע את Y, שינוי דרכי החשיבה המזיקים יכולים להשפיע רבות על הדרך שבה אנחנו תופסים את העולם, ולחוש מעט יותר בטוחים ומוגנים בו. לדוגמא, אם אני מאמין שהעולם מסוכן, אני פוחד ממנו. שינוי דרכי החשיבה והתפיסה שלי את העולם כמקום לא בטוח יכולים להפחית את הפחד.

טיפול באמצעות אמנויות – יצירה בצבע, במוסיקה ובתנועה ממקדת את האדם בכאן ועכשיו, מווסתת ומרגיעה, משחררת אנרגיות כלואות ומאפשרת רכישת מיומנויות לביטוי עצמי ויצירתי. האדם היוצר מנתב את הכישרונות והיכולות שלו, בדומה למערכת לניקוז נפשי, לערוצים הרבה יותר בריאים ומועילים.

לסיכום

במרכז אתרוג תוכלו לקבל טיפול טבעי ומועיל שאינו מחייב נטילת תרופות אם לא תרצו בכך. תוכלו לבחור בין גישות טיפוליות שונות או לשלב ביניהן על מנת להפחית ולצמצם ככל הניתן את התסמינים של הפרעה טורדנית כפייתית ואולי אף להבריא ממנה לחלוטין.

עודכן בתאריך: 31 באוגוסט 2023

דילוג לתוכן