זמן איכות עם הילדים: יש דבר כזה?

כולנו חולמים ורוצים להיות ההורים הטובים ביותר עבור ילדנו ולהקדיש להם את מירב הזמן, טיפול אהבה וחום. עם זאת ההורות היא משימה קשה ומורכבת, ארוכה ומאתגרת. כל הורה נאלץ לעשות ג'אגלינג בין הורות, זוגיות, עבודה ועוד.

הורים רבים שואלים את עצמם:

  • "האם אני הורה טוב?"
  • "האם אני מקדיש לילדיי מספיק זמן?"
  • "איך אני יכול לספק עבור ילדיי סביבה רגשית בריאה להתפתחות מיטבית?"
  • "מה אני אמור לעשות בזמן הפנוי של עם ילדיי?"
  • "איך אני יכול לקדם וללמד את ילדי דברים חדשים?"

כל השאלות הללו הן לגיטימיות וחשובות. שאלות אלו, שמתעוררות אצל כל הורה, מדגישות את מידת האכפתיות והדאגה של ההורה לסביבה בה הילד גדל ולמידת האחריות ההורית שלו להתפתחות ילדו. בחלק הבא אנסה לעזור לכם ההורים לענות על חלק מהשאלות, ובעיקר להגדיר מה מאפיין זמן איכות עם ילדכם, מדוע זה חשוב וכיצד ניתן למצוא לזה זמן בתוך הטירוף הקרוי – מציאות.

הדרכת הורים ממוקדת ויעילה במרכז אתרוג בחדרה

הדרכת הורים במרכז אתרוג מיועדת לכל ההורים, בכל שלב הורות, החל מהלידה ועד לבגרות.

המטפלים במרכז אתרוג מוסמכים ומקצועיים, בעלי תארים מתקדמים והסמכות מתאימות בתחום הטיפול והדרכת ההורים, וכן בעלי ניסיון מקצועי בתחומים רבים ומגוונים בתחום ההורות, החינוך והפסיכולוגיה.

מה מאפיין זמן איכות עם ילדכם ומדוע זה חשוב?

גישות פסיכולוגיות רבות מדגישות כיום את חשיבות הקשר בין ההורה לילדו, ההשפעות, ההדדיות והיחסים הנבנים ביניהם, כתורמות להתפתחותו הרגשית, החברתית והשכלית של הילד. בהמשך לכך, ההורים נתפסים כ"סוכני השינוי" ובעלי השפעה מרכזית בחיי הילד, ולכן בהדרכת הורים ניתנת חשיבות רבה למעורבותם ותרומתם הייחודית של ההורים.

זמן איכות יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של פעילויות משותפות שלכם עם ילדכם. מחקרים הדנים ב"הורות יעילה" בעת זמן איכות עם הילד, טוענים כי הורים אלו, הינם הורים המנהלים תקשורת חופשית עם ילדיהם, משתמשים בשאלות, משובים וחיזוקים, מעודדים את ילדיהם לקשר לעבר ולעתיד, מתייחסים לאיכות האינטראקציה הרגשית ולמידת המעורבות של הילד בפעילות ומציבים לילדיהם אתגרים קוגניטיביים.

בנוסף, מה שהופך את זה לזמן איכות בשונה מכל זמן אחר שלכם עם ילדכם הוא בכך שעליכם להיות זמינים, להיות שם כאשר כל החושים מודעים לילד – צופים, מאזינים, חושבים רק על הילד הזה, ופועלים איתו סביב פעילות שהיא משותפת רק לכם. סיטואציה כזו נשמעת פשוטה לביצוע, אולם מעטים בלבד יכולים באמת לעשות זאת. ולכן על ההורים לנסות עד כמה שניתן כדי להגיע למצב האידיאלי הזה.

רובנו רגילים ומותנים לעשות משהו. אין זה מסוג הזמנים של "אני חייב לעשות את זה", אלא זמן של קבלה ושל המתנה. אנו מקבלים באופן מלא את ישותו של הילד בישותנו המקבלת. אנו אומרים לילד שאנחנו באמת שם ומודעים לו. לא מה אבשל, מה אנקה, למי אתקשר וכד'.

בזמן איכות כזה אנו יכולים לעודד את ילדינו להפיק הקשבה וציפייה. גם אם נדמה לכם, שהילד אינו זקוק לכם ברגע זה, כי הוא עושה משהו לגמרי בעצמו, אל תעזבו אותו ברגע כזה. זה מאוד מרגיע לדעת שההורה שם, באמת שם, בלי שירגיש לחץ לעשות משהו, כדי לזכות בתשומת ליבכם, בכדי שתישארו שם לידו בזמן שהוא מגלה עצמאות ואוטונומיה בעת פעילות משותפת.

בנוסף, שהותכם עם ילדכם מפתחת אצלו תחושת שייכות ויכולת, כלומר, הילד מרגיש – אני שייך למשפחה שלי, אני שווה וראוי, נהנים בחברתי ויש לי מה לתרום. כמו כן, הילד מגלה את היכולות שלו בזכות העידוד של ההורה ומתן הסבר ושיקוף על ההצלחות והכישלונות שלו בעת ביצוע משימה בפעילות.

לבסוף, על כולנו לזכור כי, מה שאנחנו עושים עם הילדים הוא השקעה לעתיד. ילדים לומדים הכי טוב מתוך מעורבות עם הסביבה ועם אחרים. והכי חשוב הוא שזמן איכות הוא מה שכל אחד רוצה באמת – תקשורת, זמן ותשומת לב.

זמן איכות עם הילדים הוא חשוב – אז כל מה שנותר להבין איך, מתי וכל כמה זמן?

  • לא להרגיש מחויבות לזמן הזה. לקיים זמן איכות, כאשר באמת יש רצון וכוונה להקדיש זמן לילד וכי התנאים מסביב אכן מאפשרים את זה.
  • לא להרגיש אשמים אם הצלחתם לפנות לו זמן מועט. כל דקה משותפת שלכם ביחד שווה הרבה ובהתאם לכך תרומתה הרבה.
  • לנסות ולפעול עם הילד סביב פעילות / משחק או כל דבר אחר, שגם אתם מתחברים אליו. חשוב שגם ההורה יפיק הנאה מהפעילות ויגלה את הילד שחבוי בו.
  • לא צריך לשבור את הראש ולהתאמץ בהכנת פעילות או משחק, גם הדברים הכי קטנים ופשוטים מהווים אמצעי לזמן איכות עם הילד. לדוגמה: לשבת לראות איתו תוכנית ולהראות התעניינות בתוכנית ולפתוח שיח משותף סביב התוכנית, לשתף אותו בהכנת האוכל, לתת לו לעזור לכם לנקות ולסדר או בכל מטלה אחרת, לשבת ולצייר ביחד, לקרוא סיפור, להמציא ביחד סיפור או בדיחה, לשבת לאכול ביחד ולשמוע ממנו איך עבר עליו היום בגן, לרקוד לצלילי שירים שההורה אוהב להאזין להם, לשיר שירים, להרכיב פאזלים, להתבונן באלבומים משפחתיים, לשחק בכדור, לשחק בקלפים, לרכב על אופניים, להמציא חרוזים יחד בזמן אוכל/מקלחת וכד'.
  • להשתדל ולהקדיש לכל ילד בבית זמן המוקדש רק לכם ולו. זמן זה יכול להיות גם 5-10 דק', זה לא עניין של כמות אלא של איכות.
  • בנוסף, חשוב לייצר זמן איכות משפחתי, זמן בו כל המשפחה מתאספת סביב פעילות משותפת. במידה ויש בבית כמה ילדים ולכל ילד יש העדפה לפעילות אחרת, ניתן להגדיר שבכל פעם מישהו אחר בוחר את אופי הפעילות, כולל ההורים. דוגמה זו תלמד את הילדים להיות פתוחים, גמישים וקשובים לרצונות של האחר.

רצוי להשתדל שרמת הפעילות תהיה מותאמת לרמת ההתפתחות של הילד. מצד אחד אנו כהורים רוצים שהילד יחווה תחושת הצלחה בזמן הפעילות ומצד שני אנו רוצים לאתגר אותו בכדי שהוא יתנסה וילמד דברים חדשים ועל ידי כך יתקדם ויתפתח. חשוב למצוא את האיזון בין השניים בעת הפעילות.

חשוב לשלב בעת הזמן המשותף שיח רגשי. שיח זה יכול לבוא לידי ביטוי בדוגמאות הבאות: לשתף את הילד בתחושות/רגשות שלכם הנוגעים בפעילות ולשאול אודות רגשותיו. ללמד את הילד לזהות ולשיים רגשות שלו ושל אחרים. לספר לילד על חוויה שהייתה לכם ומה הרגשתם וכדומה.

לסיום, הורים יקרים: תיהנו מכל זמן פנוי שיש לכם עם ילדכם והראו לו שאתם נהנים, שמחים ומוקירים על הזמן הזה. אנו מאחלים לכם הרבה רגעים יפים משותפים ומהנים עם ילדכם!

אולי יעניין אותך גם:

טיפול לילדים

הדרכת הורים

הדרכת הורים במרכז אתרוג בחדרה מיועדת לכל ההורים, ללא קשר לגילם, לניסיון ההורות שלהם או לסגנון ההורות שלהם. היא יכולה להיות מועילה להורים בכל שלב בהתפתחות הילד, החל מהלידה ועד...
להמשך קריאה
טיפול לילדים

הורות בימי מלחמה: איך להפחית חרדות אצל ילדים

מפגש הורים בנושא הפחתת חרדות אצל ילדים בזמן מלחמה. ענינו על שאלות כמו: איך להסביר את המצב, איך להגיב במצבי אי שקט ואיך לסייע במצבי פחד וחרדה
להמשך קריאה
הדרכת הורים

טיפול דיאדי – הורה ילד

טיפול דיאדי מתאים לילדים בגיל הרך ובשנות בית הספר היסודי, ונובע מהבנה עמוקה בחשיבות הקשר בין ההורה לילדו, כאשר במפגש של המטפל איתכם, ההורים, נוצר דיאלוג שמקדם ומשפר את היחסים...
להמשך קריאה

עודכן בתאריך: 21 באפריל 2024

דילוג לתוכן