מצבי רוח משתנים ללא סיבה

סובלים ממצב רוח ירוד או רע ללא סיבה? מצב הרוח שלכם משתנים במהירות ואינכם מבינים מדוע? ייתכן שאתם סובלים מהפרעה דו קוטבית. הפרעה דו קוטבית מתאפיינת באקלים רגשי בלתי יציב אשר אינו בהכרח תלוי בגורמים חיצוניים, בתחושת אושר עילאי וביטחון עצמי מופרז שמלווה בצניחה חופשית אל תהומות היגון והאכזבה. ניתן לטפל בהפרעה דו קוטבית באמצעות טיפול פסיכותראפי מקצועי ולהשיג יציבות ואיזון שיאפשרו לכם לחזור לחיים מלאים.

מה גורם להפרעה במצב הרוח?

הגורמים האפשריים הינם שימוש בתרופות מסויימות או אף סמים הגורמים להפרעה זמנית וחולפת של מצבי רוח, כסימפטום למחלת הדיכאון, פוסט- טראומה, צלקות נפשיות שאינן מחלימות, ויכול מאד להיות שאתם במערכת יחסים חולה או חשים אי שביעות רצון בולטת במקום העבודה או הלימודים שבעצם גורמים לתופעה. אך במידה ונשללו כל הגורמים הנ"ל וגורמים אחרים, ייתכן ולא יהיה מנוס מלקבוע שהינכם סובלים מהפרעה דו קוטבית.

עין אחת בוכה, עין אחת צוחקת

הפרעה דו קוטבית מתאפיינת בהתקפים מחזוריים בהפרשים תכופים של מספר חודשים או נדירים מאד בהפרשים של שנים, בהם אדם חש התעלות נפש כבירה, רואה את עצמו כסופר סטאר בלתי מנוצח, בן מזל שכל דבר שייגע בו יהפוך לזהב, מתמלא בתחושת התרגשות וסיפוק עצמי גבוה, פותח ברומנים סוערים, מפזר את כספו בהימורים פזיזים ועסקאות מפוקפקות ומתנהג בצורה אקסטאווגנדית וראוותנית. אך בתוך מספר ימים מתחלפת ההרגשה בהתפכחות כואבת, אשר מורידה את האדם לשאול של חרטה, תחושת כשלון צורבת, אפסיות וחוסר טעם לחיים. האדם עשוי להסתגר, להתכחש לכל מה שעשה בימי האופורייה העליזים, ולחוש שהוא אבוד בייאושו. מצבים אלו גורמים סבל נורא לאדם עצמו, אך גם למשפחתו שפעמים רבות נאלצת לשאת בתוצאות מעשיו. ניתן לטפל בהפרעה דו קוטבית באמצעות טיפול פסיכותרפי. במרכז אתרוג תוכלו לקבל הדרכה וסיוע לאורך כל התהליך בדרך אל ההחלמה.

מרכז אתרוג

מרכז אתרוג הממוקם בחדרה הוקם על ידי אנשי מקצוע הפסיכותרפיה במטרה לאפשר מקום בטוח ונינוח על מנת לטפל בכל מה שמפריע לכם לנהל חיים טובים ולמצוא דרכים חדשות ומועילות לשיפור איכות החיים שלכם באמצעות מגוון טיפולים. המרכז מאמין במספר גישות טיפוליות מסורתיות ומודרניות ואינו מעדיף האחת על האחרת. במקרים מסויימים ניתן אף לשלב בין גישות על מנת להפיק מקסימום תועלת מן הטיפול. במרכז ניתן גם לעבור אבחונים שונים, לקבל ייעוץ זוגי, הדרכת הורים ולהעזר גם בטיפול המשולב באמנות, תנועה ובמוסיקה. כל אנשי המרכז הינם מטפלים מוסמכים בעלי נסיון עשיר.

שני סוגים של הפרעה דו- קוטבית

כיום מקובל לזהות שני סוגים של הפרעה דו קוטבית:

  • סוג 1 – הפרעה הנדמית כגלים של דיכאון מז'ורי שלאחריו אופוריה ( אצל נשים בעיקר ) או הפוך, אופוריה המלווה בדיכאן ( אצל גברים בעיקר ) וביניהם תקופת החלמה. לרוב הגלים הולכים ונהיים תכופים יותר עם הזמן ועשויים להגיע למצב של מעגליות מהירה. חלק מהסובלים מן ההפרעה מסוגלים לתפקד בשלב האופורי ובשלב ההחלמה, אך מתקשים לתפקד בשלב הדכאוני.
  • סוג 2 – היפומאניה, או הפרעה דו קוטבית מתונה, עשוייה להתעורר בגיל הנעורים או הבגרות הצעירה ומאופיינת בדכאון, חרדה, הפרעות אכילה, שימוש בסמים ואלכוהול, מחשבות אובדניות והתקפי יצירתיות המובילים לציור, עשייה מוסיקלית, שירה, אמנות אבסטרקטית ועוד. הסובלים ממנה אינם נוהגים בקיצוניות כפי שנוהגים הסובלים מסוג 1 אך סבלם כרוני, איטי וממושך יותר.

מה גורם להפרעה דו קוטבית?

מחקרים רבים עוסקים בשאלה מה למעשה גורם להפרעה הדו קוטבית ומדוע היא הולכת ומתגברת בשנים האחרונות. כיום אנו יודעים שישנם מספר גורמים שעשויים לעורר את ההפרעה:

גורמים סביביתיים – הלם טראומתי בעקבות גירושין, אובדן, שימוש בסמים ואלכוהול ( ישנם חוקרים הסבורים כי שימוש מוגבר בסמים מסויימים הוביל למקרים רבים יותר של ההפרעה בעולם ).

גורמים גנטיים ופיזיולוגיים – ההפרעה הינה תורשתית וניתן להעברה בין דורות. גם מקרי סכיזופרניה בתוך המשפחה עלולים להעלות את הסיכוי להתפתחות הפרעה דו קוטבית.

החלמה מהפרעה דו קוטבית

בהחלט ניתן להחלים מהפרעה דו קוטבית או לפחות לנהל את המחלה באופן המאפשר תפקוד מלא בחיים, להקים משפחה, לעבוד וללמוד. מחקרים רבים מראים כי באמצעות טיפול פסיכותרפי ניתן לרכוש כלים להתמודדות עם חוסר הויסות הרגשי המאפיין את ההפרעה, לקבל תמיכה מן הקהילה באמצעות טיפול קבוצתי ומפגשים סדירים למעקב, טיפול מקדים לסימנים הראשונים של התהליך המז'ורי, נטילת תרופות מווסתות, ובעיקר הרבה מאד כוח רצון ותמיכה מלאה מן המשפחה הקרובה.

לסיכום

הפרעה דו קוטבית מתאפיינת בשינויים תכופים במצב הרוח, הופעת תחושת רוממות רוח ולאחריה מפלה כואבת, אך בהחלט ניתן לחיות עם ההפרעה, למתן ולווסת אותה באמצעות טיפול פסיכותרפי מקצועי. במרכז אתרוג תוכלו לקבל מעטפת מלאה הן למטופל והן למשפחתו לקבלת כלים והדרכה כיצד לנהל את ההפרעה ואף להחלים ממנה לחלוטין.

עודכן בתאריך: 31 באוגוסט 2023

דילוג לתוכן