בין טיפול פסיכולוגי דינמי לפסיכואנליזה

כיום כאשר מדברים על טיפול פסיכולוגי כבר לא מדברים על שכיבה על ספה תוך העלאת זכרונות ילדות בעוד המטפל יושב מאחור רושם ומהנהן. בשנים שעברו מאז ימיו של פרויד טיפול פסיכולוגי עבר שינויים רבים צורניים ותוכניים וכיום הוא מתנהל באופן שונה לגמרי מהמודל אותו הפנמנו מסרטים המראים סצנות של טיפול פסיכולוגי.

הנטייה היום במסגרת טיפול פסיכולוגי היא לטיפול דינמי וקצר מועד. השיחות האינסופיות והאסוציאטיביות עם המטפל הוחלפו בפגישות בעלות מבנה ותאריך סיום במסגרתם נעשה דיאלוג בין המטפל והמטופל ובין המטופל לעצמו המביא לנגיעה בבעיות ולטיפול בהן באופן מהיר ויעיל.

פנייה לקבלת טיפול פסיכולוגי

נעשית בדרך כלל לאחר משבר או קושי שמעיק על המטופל. לבעיה זו יש בדרך כלל שורשים בהיסטוריה האישית של המטופל אך הסיבה שבגללה הוא הגיע לטיפול פסיכולוגי היא שהבעיה מציקה לו בהווה ומונעת ממנו לתפקד כרגיל. מתוך ההבנה הזו טיפול פסיכולוגי מתייחס להווה ולדרכים לטפל בבעיה, ועם זאת מחפש את שורשיה ומנסה לטפל גם בהם. מדובר בפעולה משולבת להקלת המועקה ולמתן פתרון לא רק לסימפטומים אלא גם לשורש הבעיה.

במסגרת טיפול פסיכולוגי דינמי המוגדר בפרק זמן קבוע, המטפל בוחן לא רק את המטופל ויכולתו להתמודד עם הנושאים והקונפליקטים שיעלו במהלך הטיפול, אלא גם את הגורמים הסביבתיים והקשיים הצפויים במהלך שלבי הטיפול השונים שיכולים להביא להכשלתו. טיפול פסיכולוגי מסוג זה מתייחס לקונטקסט בו חי ופועל המטופל ועל כן כאשר פרמטרים אלו נלקחים בחשבון קל יותר לצפות, להיערך ולהתגבר על בעיות שצצות.

בצפייה מהצד במהלך טיפול פסיכולוגי קלאסי, כפי שעשינו רובנו באמצעות סרטים, קשה להבין כיצד יכול להתפתח קשר של אמון בין המטופל והמטפל, כאשר אין ביניהם אפילו קשר של מבטים. המעבר מטיפול זה לשגרת טיפול פסיכולוגי דינמי הקלה על יצירת הקשר והאמון בין המטופל והמטפל. קשר זה חיוני להצלחתו של טיפול פסיכולוגי כיוון שבמהלך הטיפול צצות הגנות אצל המטופל החוסמות אותו ואת התקדמותו ומחזירות אותו אחורה. האמון שנוצר עד כה מסייע בשבירתן במהירות יחסית והמשך ההתקדמות של המטופל לקראת פתרון הבעיה.

קל יותר לראות את תרומתו של המטפל במסגרת טיפול פסיכולוגי דינמי כיוון שהוא לוקח חלק אקטיבי במפגשים, מעודד לאופטימיות ומוביל את המטופל במתווה שהוא מגדיר. הדבר שונה משמעותית מהמתרחש בטיפול פסיכואנליטי קלאסי שבו המטפל משתדל שלא להתערב ולהשליך מתובנותיו על המטופל והלה חווה את כל התהליך באמצעות התערבות מינימלית ככל האפשר מצדו של המטפל. כתוצאה מכך טיפול פסיכולוגי דינמי מעודד את המטופל לא רק בשל יעילותו ומהירותו אלא גם מתוך היכולת להבחין בשינויים שנגרמו עקב הכוונתו הישירה של המטפל.

הסיבה שבגינה בשנים האחרונות טיפול פסיכולוגי הפך לנפוץ יותר נובעת מן המעבר לגישה הדינמית. במקום לחפור בעבר ולגלות בעיות שורשיות ויסודיות, הגישה מסייעת לבני אדם להתגבר על בעיה ספציפית בלי לאבד את הדימוי של אדם בריא ושפוי בעיני עצמם.

עודכן בתאריך: 20 בדצמבר 2023

דילוג לתוכן