זוגיות במשבר: איך להתמודד עם משבר בזוגיות?

החיים הזוגיים הם דרך רצופת אתגרים שמזמנת עליות וירידות, תקופות מאושרות, וגם רגעי משבר ומצוקה. גם אם כרגע אתם שרויים במשבר, זה לא אומר שהסיפור הזוגי הזה חייב להסתיים. טיפול זוגי יכול לעזור לכם להתמודד עם מצבי משבר ולשקם את הזוגיות.

יורם ראובני
מאת: יורם ראובני פסיכותרפיסט, מנהל מרכז אתרוג

6 הסיבות הנפוצות הגורמות למשברים בזוגיות

מגוון רחב של גורמים עשויים להצביע על זוגיות שנמצאת במשבר. הנה 6 הגורמים הנפוצים:

  1. בגידות ואובדן אמון – בגידה היא פגיעה קשה ביותר ביסודות האמון של הזוגיות. היא משאירה כתם עמוק של פגיעה, כאב ותחושת חוסר ביטחון בלתי נשלטת.
    בטיפול נעבוד על שחזור האמון ושיקום הקשר לאחר בגידה, דרך חשיפה כנה של הכאבים, הקשיים והצרכים, וקידום אווירה של כנות.
  2. שחיקה, שגרה ואדישות הדדית – לאחר שנים רבות, הפער והריחוק בין בני הזוג גדל ללא הרף ככל שהציפיות וחוסר ההבנה מצטברים.
    בטיפול נזהה את הצרכים הבסיסיים שלא מקבלים מענה, את הפערים התקשורתיים והרגשיים שיוצרים את האדישות ונעבוד על דרכים לשבור את השגרה, להתחדש, להזכיר את הרגעים הראשונים של הקסם והרעננות ולהשיב את הלהט לחיים.
  3. קשיים מיניים ואובדן משיכה – במרבית המקרים, קשיים מיניים והיעדר משיכה גופנית נובעים מריחוק רגשי ומחסור בקרבה ובקשר אינטימי בין בני הזוג.
    בטיפול נשים דגש על הצד הרגשי והחיבור, נעבוד על הסרה של חסמים ופחדים שיאפשרו להחזיר את שיבת והאינטימיות.
  4. זוגיות אחרי לידהחילוקי דעות סביב גידול הילדים – מחלוקות חינוכיות עמוקות יכולות לפגוע בתא המשפחתי כולו ולגרום לבני הזוג לתחושות קשות של חוסר ערכים משותפים.
    בטיפול נגלה את שורש המחלוקות ואת הצרכים והערכים השונים העומדים מאחוריהם, ונגיע להסכמות ופשרות שישרתו את טובת הילדים והמשפחה כולה.
  5. אירועי חיים ומשברים – משברים כמו מעברי דירה, מצבים כלכליים קשים, מחלות ואובדן מערערים את היציבות ומחריפים כל מתח קיים מראש בזוגיות.
    הטיפול יתמקד בסיוע להתמודדות עם המשבר החיצוני, מתוך הבנה כי יש לטפל במקור הבעיה ולא בסימפטומים. נפתח ערוצי תקשורת ונבנה גישות חדשות כדי להתמודד עם משברים.
  6. התפתחויות שונות של בני הזוג – לעיתים בזוגיות מתפתחים לכיוונים שונים וזה עלול ליצור ניכור הדדי, חוסר הבנה וחוסר רצון להכיר בצרכים השונים של כל אחד.
    הטיפול יעזור להכיר מחדש בצרכים אלו ולבנות גשרים חדשים של קירבה והכלה של ההתפתחויות השונות.

לכל זוג יהיו סימנים משלו המצביעים על כניסה למשבר זוגי. החשוב הוא לזהות את הסימנים בזמן ולפעול לפתרון.

4 טיפים להתמודדות נכונה עם משברים בזוגיות

  1. התרחקו מהדפוס של מריבות ופיוסים – בטווח הקצר קל יחסית להוציא את הכעס ברגע שהוא עולה ולחזור לשגרה כשנרגעות הרוחות. זוהי דרך מאד מקובלת לפתרון של משברים בזוגיות אלא שהיא לא פתרון משמעותי לטווח ארוך כי היא לא מאפשרת ליבון ועיבוד של הדברים לעומק ולאורך זמן.
  2. תנו מרחב – ישנם אנשים שבזמן של משבר זקוקים שיניחו להם. חשוב להיות קשובים לצורך הזה ולאפשר לבן הזוג את השקט שהוא מבקש. אנשים שזקוקים למרחב נשימה ומקבלים אותו יוכלו בקלות רבה יותר לנהל שיחה מעמיקה לאחר שנשמו קצת.
  3. המנעו מהתנתקות – במצבים של תסכול וכעס עמוקים מאד מרגישים לפעמים צורך "להרים ידיים." זה יכול לבוא לידי ביטוי בחוסר רצון לתקשר, חוסר חשק לעשות דברים ביחד ובמצבים קיצוניים אפילו עזיבה זמנית של הבית. אלה הן תגובות טבעיות וחשוב להיות מודעים אליהן ולנסות להימנע מהן.
  4. קחו אחריות – במצבים של קונפליקטים קשים ומריבות חוזרות ונשנות חשוב שכל אחד מבני הזוג ייקח אחריות על מה שהוא הביא אתו לתוך הסיטואציה. זה לא תמיד קל כי אגו הוא חלק ממבנה האישיות אבל אם מודעים למקום הזה ומצליחים לעבור את הגשר, זו תחושה נפלאה.

איך טיפול זוגי יכול לשקם זוגיות שהתדרדרה למשבר?

הטיפול הזוגי במרכז אתרוג מציע מרחב מכיל ובטוח שבו תוכלו לחקור את שורשי המשבר, לזהות דפוסים הרסניים, ולפתח דרכי תקשורת והתמודדות חדשות:

  • קידום שפה חדשה של קירבה ודיאלוג – בטיפול הזוגי בני הזוג לומדים בהדרגה להקשיב באמפתיה, להבין את צרכי האחר ולתקשר אחד עם השני בדרך בריאה יותר.
  • פתרון קונפליקטים – מצטיידים בכלים ליישוב מחלוקות וויכוחים באופן בונה תוך שמירה על כבוד הדדי וביטוי הצורך האישי באופן אסרטיבי שגם רואה את הצד האחר ומוכן להתגמש ולהתפשר.
  • החייאה מחודשת של האינטימיות, המשיכה והחיבור – דרך הצפה של הקשיים והכאבים, המרחב המחזיק והמכיל של הטיפול יכול להוות מצע עבור בני הזוג להתקרבות רגשית וחיבור אינטימי שיאפשר להם למצוא מחדש את הרומנטיקה ולהחיות את המשיכה המינית אחד לשני.
  • מציאת נקודות חוזקה וצמיחה – מתוך העמקה אל תוך דפוסי היחסים, הקשיים והפגיעות של בני הזוג, נוצרת הזדמנות ייחודית למצוא גם את נקודות החוזקה ולצקת משמעות מחודשת לקשר ולקשיים, מה שמאפשר לצמוח מתוך המשבר.

 

הסיכויים להצליח ולחולל שינוי משמעותי בזוגיות תלויים בעיקר ברצון ובנכונות של שני בני הזוג להשקיע את המאמץ הדרוש

מתי כדאי לפנות לטיפול זוגי?

  • בשלבים ראשונים כשמתחילים לחוש בריחוק, חוסר תקשורת ובקונפליקטים – פנו לטיפול לפני שהדברים מתדרדרים ומחריפים.
  • לאחר אירועי חיים משבריים שמטלטלים את היציבות הזוגית כמו לידת ילד, אבל, מחלה או פיטורים של אחד מבני הזוג.
  • אם אחד מבני הזוג בגד והאמון נפגע.
  • כשהאהבה דועכת, הפסקתם לשוחח בצורה פתוחה, האינטימיות נפגעת וחיי הזוגיות מתרוקנים מקסמם.
    בכל רגע שבו אתם מרגישים צורך לחזק, לשפר או לרענן את הקשר הזוגי – אף פעם לא מאוחר מדי כדי לעבוד על החוסן של הזוגיות.

4 טיפים להצלחת הטיפול הזוגי

התמודדות עם משבר אמון בזוגיותהסיכויים להצליח ולחולל שינוי משמעותי בזוגיות תלויים בעיקר ברצון והנכונות של שני בני הזוג להשקיע את המאמץ הדרוש.
המטרה היא להחזיר את האהבה, הקרבה והחיבור, תוך יצירת הבנה מעמיקה של הצרכים של כל אחד מבני הזוג ופיתוח דפוסי תקשורת בריאים יותר. כשמגיעים עם מוכנות לעבודה עצמית ומכירים בכך שאין פתרונות קלים אלא צורך בהשקעה ממשית ומאמץ- הסיכויים לשינוי אמיתי גבוהים ביותר.

לכן חשוב להגיע לטיפול עם:

  1. לב פתוח ונכונות אמיתית לחקור בכנות ולשנות דפוסים מפריעים.
  2. רצון להתמיד ולא לוותר בקלות – הדרך קשה אך התוצאות כדאיות.
  3. סבלנות להבין שתהליכים עמוקים דורשים זמן, גמישות, התמדה ונחישות.
  4. נכונות להמשיך להטמיע לאורך זמן את הכלים והתובנות שנרכשים בטיפול לתוך היומיום.

חשוב שתזכרו שגם אם הזוגיות עוברת קשיים, זוהי הזדמנות לגדילה וחיבור מחודש.
כשבני הזוג מתמידים בטיפול, פתוחים לשינוי ומזינים את היחסים באופן יומיומי – הסיכויים להצליח גבוהים.

המטפלים שלנו כאן כדי ללוות אתכם בקשיים ולסייע בחיבור מחודש ובניית בסיס איתן לזוגיות. צרו קשר עוד היום כדי לעשות את הצעד הראשון לקראת זוגיות בריאה יותר.

עודכן בתאריך: 28 באפריל 2024

דילוג לתוכן