פסיכו יוגה (PYT) – טיפול ייחודי בחרדה

ילדים ומבוגרים הסובלים מחרדה מתארים לעיתים את החוויה ככזאת שקשה לבטא במילים. תחושה שהם לבד בעולם (גם כשזה רחוק מלהיות ממשי), שאין איש המבין לליבם, רגשות עזים ותחושות גופניות חזקות. Psycho Yoga Therapy (טיפול פסיכו-יוגה), היא שיטה טיפולית ייחודית לטיפול בחרדה בילדים, על מנת להקל עליהם ולשפר את התמודדותם.

PYT – Psycho Yoga Therapy (פסיכו-יוגה), היא שיטה טיפולית ייחודית שפותחה על ידי פסיכולוגית קלינית ומורה מוסמכת ליוגה ומחברת ידע וניסיון מתחומי הטיפול הפסיכולוגי בילדים ומתחום הוראת היוגה על מנת להקל על ילדים הסובלים מחרדה.

ילדים הסובלים מחרדה חווים מצוקה רבה, ומדווחים כי בעת שחשים חרדה אינם יודעים כיצד להתמודד, כיצד להפסיק את התחושות הקשות, וכיצד להתרכז במטלות היום-יומיות כמו לימודים וחברים. לעיתים קרובות ימנע ילד החש חרדה מאותה פעילות שגורמת לו לאי נעימות. למשל: ימנע מהרדמות לבד בחדרו, שינה מחוץ לבית, או הליכה סדירה לבית הספר.

הורים שילדם חווה חרדה מדווחים גם הם על מצוקה כיוון שהילד תלוי בהם מאוד (למשל: מסרב להישאר בחוגים לבדו או דורש שירדמו לידו במיטה) והם מתחילים לחוש כלפיו כעס או חוסר סבלנות. הורים רבים אינם יודעים אם להכיל את קשייו של הילד ולתמוך בו, או לדרוש ממנו לתפקד ולא להימנע כדי לעודדו להתמודד.

ניסיון קליני מראה כי טיפול יעיל בחרדה צריך לכלול מרכיב חוייתי, הבנה של רגשות הילד, ומתן כלים להתמודדות

המרכיב החוייתי – הוא יצירת מקום טיפולי עבור הילד שבו הוא יכול לבטא את התחושות הקשות שחווה – בדיבור, ביצירה או במשחק, כך שהמטפל יוכל להבין מה הילד חווה וכדי שהילד יוכל לפרוק ולעבד רגשות שליליים.

הבנה רגשית של הילד – ניסיון להבין מה מספרת החרדה של הילד. ילדים רבים מגיבים בסימפטום של חרדה כשהם חשים לא בטוחים ביחסים החברתיים או המשפחתיים שלהם. למשל: ילד שמפחד לישון מחוץ לבית כי חושב שבהעדרו ההורים יבלו עם אחיו ו"ישכחו" אותו, ולמעשה אינו בטוח במקומו בין אחיו ובאהבת הוריו.

מתן כלים להתמודדות – פיתוח הקשבת הילד לגופו על מנת לזהות את החרדה עם הופעת מבשריה הראשוניים, ובעזרת עבודה עם הגוף והנשימה לנתב להשקטה ורגיעה במקום לדפוס המוכר של העצמת התגובה הרגשית.

פסיכו יוגה לטיפול בחרדה: שלבי הטיפול

  • שיטת PYT משלבת בשלב הראשוני אבחון מקיף של פסיכולוג קליני, לשם בניית תוכנית טיפולית עבור הילד והוריו.
  • בשלב הבא מתחיל הילד בפגישות פרטניות עם פסיכולוג קליני לילדים ועם מורה מוסמכת ליוגה ילדים (לסירוגין).
  • במפגשי היוגה הילד לומד דרך תרגול יוגה (המותאם לגיל הילד ומשלב משחקים ולעיתים אף סיפור) להכיר את עצמו ואת גופו, להקשיב לתחושות הגוף המקדימות לחרדה, ועל-ידי הנעה עדינה של הגוף והנשימה לאפשר ניקוז והסטה של הרגשות הגואים.
  • הוריו של הילד מקבלים הדרכה הורית על-ידי פסיכולוג קליני שמטרתה לתת להם כלים להתמודדות ועזרה לילדם.

העבודה הטיפולית משלבת שתי אסכולות עתירות ניסיון וידע (פסיכולוגיה ויוגה). ניהול הטיפול בידי שתי דמויות מכילות בעלות אישיות שונה והמייצגות תכנים ועולמות שונים, מסייעת ליצור עבור הילד ומשפחתו רשת ביטחון להתמודדות עם החרדה. עבודה משולבת מייצגת את המפגש שיש בהפרעות חרדה בין החלק הנפשי לבין החלק הגופני, ואת הצורך להכיר בשני החלקים כדי לשפר את ההתמודדות והשליטה בחרדה.

עודכן בתאריך: 6 בפברואר 2024

דילוג לתוכן