טיפול פסיכולוגי לילדים עם פסיכולוגית קלינית

טיפול פסיכולוגי לילדים נועד לעזור להם לשתף את המטפל בעולמם הפנימי, כך שהמטפל יוכל לתת להם ולהוריהם כלים לשיפור הרגשתם ותפקודם.

אסנת גרתי
מאת: אסנת גרתי פסיכולוגית קלינית מומחית ומנהלת מרכז גרתי ברעננה

טיפול בילדים שונה מטיפול במבוגרים מכיוון שקיימים הבדלים הן בהתפתחות הקוגניטיבית – בדרך בה הילד מבין את העולם וחושב, והן בהתפתחות הרגשית – בדרך בו הילד חווה או מרגיש את העולם, ובבשלות הרגשית שלו להכיל רגשות ומצבים שונים.

אסנת גרתי – פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ונוער

עוסקת מזה כ-20 שנה בטיפול פסיכולוגי. הוכשרה כפסיכולוגית קלינית באוניברסיטה העברית בירושלים. עוסקת בהדרכת הורים ובטיפול פסיכולוגי פרטני במבוגרים, נוער וילדים. מלווה את מטפלי מרכז גרתי מבחינה מקצועית.

בעלת ניסיון רב באבחון פסיכולוגי של ילדים, טיפול בילדים בעלי קשיים רגשיים, ייעוץ והדרכת הורים בנושאים הקשורים לזהות הורית, אתגרי ההורות וקשיים עם הילדים.

במרכז גרתי צוות מטפלים רב-תחומי, עם מומחיות בטיפול פסיכולוגי ורגשי לילדים ונוער, ייעוץ והדרכה לבני המשפחה.

בגיל הרך לא תמיד עולה הצורך לטפל ישירות בילד. לעיתים העבודה היא באמצעות ייעוץ להורים שנפגשים עם המטפל ומקבלים כלים להבנת עולמו הרגשי והתנהגותו של הילד, לדרכי תגובה מתאימות כלפיו וליצירת סביבה משפחתית שתקדם את התפתחותו הרגשית.

בילדים גדולים יותר, הטיפול נעשה באמצעות משחק בנוכחות המטפל או באמצעים יצירתיים אחרים (תנועה, יצירה, כתיבה). כלים יצירתיים אלה מאפשרים לילדים לבטא רגשות, מחשבות ורצונות בשפה שלהם שהיא שפה חווייתית ולא מילולית, ולשתף את המטפל בעולמם הפנימי כדי שיוכל להבין את הקשיים ולסייע לילד ולהורים.

ככל שהילדים גדלים יותר (למשל בבני נוער), נעשה הטיפול דומה יותר לטיפול במבוגרים – עיקר הטיפול נעשה באמצעות דיבור ישיר בין הנער/ה ובין המטפל.

בכל המקרים בהם מטפלים בילדים, ההורים הם חלק מהתמונה. לעיתים הם שותפים פעילים ולעיתים הם שותפים ברקע, אך מקומם משמעותי וחשוב.

באילו קשיים של הילדים או המתבגרים מומלץ לשקול טיפול אצל פסיכולוג ילדים?

  • קשיים חברתיים
  • חרדות
  • הימנעות וביישנות
  • דימוי עצמי נמוך או בעיות בדימוי הגוף
  • תלונות חוזרות מבית הספר
  • תקופות מעבר ושינוי (אח חדש במשפחה, גירושין, מעבר דירה, מסגרת חינוכית חדשה, התמודדות עם מחלה במשפחה)
  • קשיי התנהגות
  • קשיים ביחסים במשפחה
  • קשיים ביחסי אחים במשפחה

הפסיכולוגית ליוותה אותנו ההורים ואת הבת שלי בכל הקשור ללימודים, להתמודדות החברתית, ולקושי שהיה לנו ההורים. היא היתה מקסימה, אין לי מילים. היא נתנה לנו כלים, ותמכה. אין לי ספק שאם נצטרך, נבוא אליה שוב. התחושה במרכז גרתי עבורינו היא שתמיד הדלת פתוחה. התהליך שעברנו בהדרכת ההורים היה מעולה, ונרצה בעתיד להמשיך. הפסיכולוגית לימדה אותנו לעגל פינות עם הילדה, לא להיות תקיפים ולוחצים מדי, לא לקחת ללב. היא היתה בקשר עם בית הספר. כיום הילדה עושה חייל בתחומים שהיא טובה בהם וההרגשה טובה

הבת שלי מאוד התחברה למטפלת. היא היתה שנה בטיפול ואני ואשתי מרגישים שזה עזר לה מאוד והיא היום יותר שלמה עם עצמה, ובטוחה בהחלטות שלה. היא לא הפכה לילדה אחרת, אבל היא הרבה יותר רגועה בבית. היא בכלל לא רצתה לבוא לטיפול ורק בגלל שהתעקשתי היא הסכימה לנסות. אבל אחרי הפגישה הראשונה, היא ממש רצתה להגיע והרגישה שזה נותן לה תמיכה וכלים. היא לא הסכימה לפספס אף פגישה

הבן שלי הגיע בגלל חרדה חברתית. הוא אהב מאוד להגיע לפגישות, שיחק ונהנה עם המטפלת. השילוב של הפגישות איתו ושל הדרכת ההורים איתנו, עזר לנו להבין שהוא צריך יותר תיווך ועזרה שלנו בדברים החברתיים. בסופו של דבר, חל שינוי משמעותי בתפקוד שלו, שקרה באופן הדרגתי, גם בגלל שינויים שאנחנו כהורים עשינו, וגם כי הוא הפסיק לחשוש ולהימנע והסכים להתנסות בדברים. אני שמחה שהגענו למטפלת הזו, שהיתה מקצועית ונעימה, והבינה עניין

במרכז גרתי ברעננה הושקעה מחשבה רבה כדי שהמבקרים הצעירים והוריהם יחושו נח ונעים. הקליניקה מאובזרת במשחקים וחומרי יצירה להבעה עצמית וטיפול, חומרי אומנות מגוונים, משחקים מכל התחומים, ציוד ספורט וחיות מחמד מקסימות.

ייחודנו בשילוב בין טיפול פסיכולוגי מסורתי וטיפולים חוויתיים הנעזרים באומנות לחימה, עבודה עם בעלי חיים, אומנות, תנועה ועוד. ניסיוננו מראה כי שילוב שיטות חוייתיות המתאימות לתחומי העניין של הילדים, מסייע ליצירת קשר, התמדה בטיפול, והשגת שינוי.

שיטות הטיפול המגוונות מותאמות לילדים עימם אנו עובדים ולסוג הקושי איתו הם באים. אנו מתאימים את הטיפול תוך התבוננות מערכתית על הילד והוריו, בכדי להעניק את הטיפול הנכון ביותר.

עודכן בתאריך: 11 בינואר 2024

דילוג לתוכן