טיפול רגשי אונליין בילדים ונוער

משבר הקורונה הוביל את עולם הטיפול הרגשי בילדים ונוער למחוזות חדשים, שממקדים את החשיבה הטיפולית בסוגיה מהותית – כיצד יוצרים קשר טיפולי ושומרים עליו מרחוק, כיצד יכול המטפל להיות דמות קרובה ותומכת גם ללא פגישות תכופות פנים אל פנים, ומה תפקידם של ההורים במבנה הטיפולי החדש שנוצר.

מאמר זה יבחן את המרכיבים החשובים בטיפול בילדים ונוער, שהופכים טיפול ליעיל עבור הילד, ויראה כיצד ניתן לעשותם בטיפול או ליין שמתבצע כשיחה טלפונית עם קול ותמונה.

המרכיב הראשון שהופך טיפול למשמעותי עבור ילדים ונערים הוא יצירת מרחב מנותק מחיי היום יום – מרחב נטול שיפוטיות, שם הילד/נער יכול להיות מי שהוא בוחר להיות (כיוון שלמטפל אין עימו היכרות מוקדמת), ולקבל מהמטפל מבט תומך. המרחב יכול להתפתח בכל מיני אופנים. כמרחב של עשייה משותפת מהנה ביחד (ציור, משחק, ספורט) כמרחב של שיתוף ודיבור בגובה העיניים, כמרחב שבו נוצרים טקסים ייחודיים וקבועים שאופיניים רק לקשר הזה.

כך, יש ילדים שמפגינים בעיות התנהגות בבית הספר, ובטיפול ייצרו יחסים מאוד נוחים ונעימים עם המטפל ללא זכר לבעיית ההתנהגות – כי הם זקוקים למקום שרואה אותם באופן שונה מאיך שהם נתפסים ביום יום, מקום שמחזק דימוי עצמי חיובי ובהדרגה מוביל אותם להתמודדות טובה יותר עם הקשיים.

במרחב הטיפולי, הדמות של המטפל נתפסת על ידי כל ילד אחרת – כמו הורה שאינו ההורה שלי ושונה מההורה שלי, כמו אח גדול, כמו מורה שהילד מעריך, או כמו חבר בוגר. הילד משליך על המטפל את מה שהוא צריך מבחינה רגשית, והמטפל נענה לו. כך למשל, ילד שהוא בן יחיד יכונן "יחסי אחים" עם המטפל, ויתייחס אליו כמו לאח הגדול שמעולם לא היה לו, ילדה שסובלת מבדידות תתייחס למטפלת כמו לחברה בוגרת, וכד'. כך, המטפל שמאפשר לילד לעשות בקשר איתו את השימוש הנחוץ לו, יכול ללמוד הרבה על הילד וצרכיו הרגשיים.

מרכיב טיפולי חשוב נוסף הוא שיקוף אמפתי (על ידי המטפל) של האתגרים עימם הילד מתמודד והובלה להתמודדות יעילה יותר – כך ישנה המשגה במילים של דברים שהילד חווה ומרגיש מהמטפל שמנסה להיכנס לנעליו של הילד, להבין את ההתמודדויות מנקודת מבטו, ומשם – הובלה הדרגתית ועדינה של הילד להתמודדות שמשרתת אותו טוב יותר. המטפל יכול לתת כיוונים קונקרטיים או משימות לילד אם הילד פתוח לכך ורואה זאת כניסיון להושיט לו יד ולא כביקורת.

בטיפולים אם כך, יש חלק של being – שהות משותפת שיש בה מרכיבים של הכלה וקשר. לעיתים החלק הזה כל כך תומך וחזק עבור הילד שהוא כשלעצמו, מחולל אצל הילד שינוי. אם וכאשר הילד בשל לכך, ישנו בטיפול גם חלק מעשי. הילד יכול לשתף בקשיים ולקבל מבט אוהד וחם, וגם הכוונה של המטפל כיצד להתמודד עם קושי חברתי, משפחתי, לימודי או תפקודי.

הדרכת ההורים שמלווה את הטיפול היא ממוקדת ומעשית ומתרגמת להורים באופן קונקרטי ומכוון פעולה את ההבנות של המטפל לגבי הילד. היא משלימה את העבודה של המטפל עם הילד, ומגדירה להורים מה עליהם לעשות כדי לעזור לילד שלהם.

בבואנו לבחון את יכולתו של הטיפול האינטרנטי להחליף ביעילות, בזמני חירום, את המרחב הטיפולי שמתנהל פנים אל פנים, נסקור ראשית את אופן הביצוע של טיפול באינטרנט.

המטפל מתאם עם הורי הילד או עם הילד עצמו (אם זה מתבגר) יום ושעה קבועים לקיום השיחה. על ההורה לוודא כי יש לילד מרחב שבו יש פרטיות לשוחח. מרחב אינטרנטי הוא מרחב שיכול לזוז עם הילד (כשהוא מחזיק פלאפון עם מצלמה) מחדרו של הילד, לסלון, והחוצה לחצר – הדבר יכול אמנם לפגוע לפרקים בפרטיות השיחה אך הוא מוסיף מימד שבו הילד מראה את סביבתו הטבעית למטפל ונע בה בחופשיות ויש לכך ערך מבחינת היכולת של המטפל לראות ולהבין היכן הילד חי ומתפתח.

בהקשר זה, החיסרון והיתרון של המרחב האינטרנטי הוא שהמרחב אינו מנותק לגמרי מחיי היום יום של הילד, והמטפל חשוף יותר לחייו הממשיים של הילד. כך, לעיתים הילד מזמין למרחב האינטרנטי אח או הורה והמטפל יכול להסיק מדוע בחר הילד להכניס ל"פריים" שרואה המטפל אדם כזה או אחר. המטפל גם יכול לבקש מהילד לחזור לחדר או להיות לבד – כדי למקדו בשיחה.

כשמטפלים בילדים בגילאי בית הספר היסודי המטפל יכול לבקש מההורה להכין לילד בחדרו כמה דברים שיסייעו לילד להביע את עצמו ויאפשרו עבודה משותפת של המטפל והילד – כמו דפים וטושים, פלסטלינה, מזרן יוגה קטן, חישוקים, כדור וכד'.

המטפל מבנה עם כל ילד את הפגישה באופן שמתאים לאישיות ולטמפרמנט של הילד. לדוגמה עם ילד אקטיבי ופעלתן המטפל יעשה דיבור התחלתי קצר, ואז יפנה לפעילות שתערך בגינה או בחדר של הילד של קפיצות, גילגולים, תופסת צבעים, תרגילים מקלפי יוגה שהמטפל מראה לילד דרך הטלפון וכד'.

הפעילות שבוחר המטפל לעשות עם הילד באופן מונחה מתבצעת במקביל על ידי המטפל והילד. זה מכניס את הילד למצב אקטיבי, מעלה את מצב רוחו, ומסיר את הרשמיות וההגנות מהשיחה. לעתים המחיר לכך הוא שהילד נכנס למצב אקטיבי ומתקשה להתמקד בפגישה. מטפל מיומן צריך לשים לכך לב, ולאסוף את הילד לשיחה רגועה יותר, בעיתוי הנכון.

החלק השני של הפגישה יכול להיות חלק של שיתוף שנעשה בפרטיות בחדר ובו המטפל שואל את הילד למשל אם פגש חברים השבוע, איך הלך לו עם המשימות הלימודיות ואם היו חוויות טובות או חיכוכים עם בני המשפחה. גם אם הילד אינו עונה על כל השאלות ישירות, זה מעלה למודעות של הילד נושאים חשובים.

חלקה האחרון של הפגישה מוקדש לדברים כמו תכנון הימים הקרובים, מתן משימות על ידי המטפל (אם זה נכון מבחינה טיפולית עבור הילד), או לימוד ותרגול דימיון מודרך,נשימות והרפייה או טכניקות מרגיעות אחרות.

עם ילדים בבית הספר היסודי, הסשן הטלפוני צריך להיות קצר מהסשן פנים אל פנים ויכול להמשך כעשרים דקות עד חצי שעה. ניתן לבצע שני סשנים של עשרים דקות בשבוע. עם מתבגרים ומבוגרים ניתן לעבוד בשיחה, ולאפשר סשן מלא של 45 או 50 דקות.

מה שמגדיר פגישה טיפולית טובה און ליין או תהליך טיפולי טוב, הוא היכולת לייצר סביבה טיפולית קבועה, עם הרגלים וטקסים קבועים בתוכה, שמשדרת לילד יציבות, ומציעה לו אופציה של קשר תומך ממטפל בימים שהשגרה אינה יציבה. תוכן הפעילות פחות חשוב. התוכן הוא רק כלי כדי לייצר מרחב שבו הילד מקבל מבט אוהד ממטפל, ויכול לשתף בקשייו או רק להיות ביחד באווירה מעצימה ומקבלת. המטפל לומד בהדרגה להכיר את הילד, דרכי ההתמודדות שלו ואישיותו ובהדרכות ההורים שנעשות אחת לחודש מנחה את ההורים כיצד ליישם את ההבנות מהטיפול בבית.

המרחב האינטרנטי מאפשר למטפלים מיומנים לייצר חלופה טובה למרחב הטיפולי הקונבנציונלי בימים של חירום, כדי לא לוותר על האופציה של טיפול רגשי לילדים הסובלים מחרדה, קשיי התנהגות, הימנעות, קשיי קשב וריכוז וקשיים חברתיים. כדי שהמרחב יחליף בצורה טובה את המרחב הקונבנציונלי הוא צריך לכלול בתוכו מרכיבים של יצירת קשר ייחודי ותומך, קשב אמפתי לילד, היעדר שיפוטיות, התאמת הפעילות לשלב התפתחותי של הילד וצרכיו הרגשיים, ומתן אפשרות לילד להשתמש במטפל כמיכל נייטראלי לתוכו יכול הילד להשליך את הצרכים הרגשיים שלו.

מרחב זה גם מציב אתגרים לא פשוטים של מיקוד של הילד בפגישה כשהילד נמצא בסביבתו הטבעית, ושל היעדר פרטיות – אתגרים שדורשים מיומנות גבוהה של המטפל, ושיתוף פעולה מלא של ההורים הכולל נוכחות בבית בעת הפגישה.

המרחב הטיפולי און ליין פחות מתאים לילדים בגילאי הגן בשל מאפייני קשב ומיקוד פחות בשלים וצורך רב יותר בקונקרטיזציה – במקרים אלה מומלץ לערוך הדרכת הורים טלפונית. יש לבחון עבור כל ילד את התאמת המרחב הטיפולי און ליין לאישיותו, הטמפרמנט שלו וצרכיו ולהעריך אחרי תקופה מסויימת את התאמת הטיפול לצרכיו. כמו כל טיפול אחר שבוחרים גם לטיפול אונליין ישנם יתרונות וחסרונות משלו ויש להיות ערים לכך, ולערוך שינויים והתאמות תוך כדי הטיפול.

עודכן בתאריך: 31 בדצמבר 2023

דילוג לתוכן