טיפול רגשי בהפרעות אכילה

הפרעת אכילה היא הפרעה המתבטאת באכילה בלתי-סדירה הגורמת לנזקים גופניים. להפרעות אכילה השפעה ניכרת על כל תחומי החיים – ברמה המשפחתית, האישית, הפיזית והרגשית. ידוע כי הפרעות אכילה הן בעיות מידרדרות ובמידה ואינן מטופלות, הן עלולות להפוך לכרוניות, ולגרום לנזקים חמורים.

הפרעות אכילה נפוצות בכל שכבות האוכלוסיה. שכיחותן גבוהה מאוד בגיל ההתבגרות, בשל העיסוק הרב של מתבגרות ומתבגרים בדימוי הגוף שלהם ובשל העובדה שבגיל ההתבגרות מצויים נערים ונערות בתהליך של בלבול, חיפוש, וגיבוש זהותם. הן נובעות מגורמים שונים: גנטיים, ביולוגיים, משפחתיים, פסיכולוגיים וחברתיים-תרבותיים.

סוגי הפרעות האכילה הנפוצים

  • אנורקסיה – המאופיינת בהרעבה עצמית, ודימוי גוף מעוות ולא מציאותי.
  • בולימיה – המאופיינת בהתקפים של זלילה חסרת מעצורים ואחריהם הקאה או שימוש בחומרים משלשלים ופעילות גופנית. החולים בבולימיה בדרך-כלל נמצאים בטווח המשקל התקין. אנורקסיה מופיעה בדרך-כלל לראשונה בגיל ההתבגרות, בעוד שבולימיה מופיעה לרוב אצל נשים צעירות.
  • אכילה כפייתית – היא הפרעה שמאופיינת בהתקפים של זלילה חסרת מעצורים. התקפי הזלילה לרוב לא ייפסקו עד שהאדם ירגיש שאינו מסוגל עוד לאכול, אך בעלי הפרעת אכילה כפייתית לא ייגרמו להתרוקנות. הסובלים מאכילה כפייתית כמעט תמיד נמצאים מעל טווח המשקל התקין, ורובם לוקים בהשמנת יתר.

טיפול פסיכולוגית המתמחה בהפרעות אכילה

הטיפול בהפרעות אכילה נעשה דרך פגישות סדירות עם פסיכולוגית קלינית או מטפלת רגשית, שבהן משוחחים על הפרעת האכילה ומקבלים כלים התנהגותיים (CBT) ורגשיים להתמודדות עם ההפרעה.

בד בבד עם קבלת כלים, בפגישות משוחחים על הדברים שמובילים את הנערה או הנער למצוקה רגשית, על היחסים עם המשפחה, ההורים והחברים, ועל ההתלבטויות והקונפליקטים אותם חווים הנער או הנערה.

לרוב הטיפול מלווה גם בפגישות משפחתיות כדי לגייס את בני המשפחה לתמיכה, פיקוח וסיוע.

טיפול פסיכולוגי בהפרעות אכילה חייב להיות מלווה בטיפול דיאטני, ומעקב פסיכיאטרי ו/או רפואי.

עודכן בתאריך: 5 בפברואר 2024

דילוג לתוכן