מה ההבדל בין התקף חרדה להתקף לב?

זה קורה לעיתים שמגיע מטופל לחדר מיון וטוען שהוא סובל מהתקף לב. אבחנה מבדלת ומס' בדיקות יעידו שהוא כנראה נמצא בהתקף חרדה. זה נפוץ, כאשר המטופל חווה את ההתקף לראשונה ואינו מכיר את הסימפטומים

אז איך זה קורה שמתבלבלים בין התקף חרדה להתקף לב? במאמר זה נסקור את הדומה והשונה בין שני ההתקפים ונדון כיצד להבדיל ביניהם.

מהו התקף לב?

התקף לב מאופיין על ידי היצרות או חסימה פתאומית של כלי הדם על ידי קריש הנוצר בעורק כלילי. החסימה גורמת לאיסכמיה – אזור שאינו מקבל דם, הפוגעת בשריר הלב ויוצרת נזק בלתי הפיך עד נמק של האזור הפגוע. התקף לב הוא מצב מסכן חיים וחייב להיות מטופל בדחיפות ומחייב תהליך של שיקום לב לאחר ההתקף.

מהו התקף חרדה?

התקף חרדה הוא מצב פתאומי של פחד, דאגה או בהלה מוגזמים שמקבלים ביטוי פיזי. התקף חרדה מערב גורמים סביבתיים, ביולוגיים ונפשיים וההבדל בינו לבין פחד נעוץ בעובדה שחרדה היא מצב של ציפייה לסכנה בעוד שפחד מתקיים במצב אמיתי של סכנה. במפגש עם אריה בעולם האמיתי נחוש פחד, בעוד שאם נפגוש בג'וק ונתנהג כאילו פגשנו אריה, מדובר בחרדה.

למה מתבלבלים בין השניים?

התקף חרדה והתקף לב מאופיינים בפתאומיות ומהירות ההופעה. בשני המצבים חווים המטופלים תסמינים הכוללים דפיקות לב מהירות, הזעה, לחץ בחזה, תחושת צריבה, בחילה וקושי בנשימה. לעיתים החרדה מעצם המחשבה שההתקף הוא התקף לב, מעצים את התחושות ומחמיר את החרדה.

כיצד נבדיל בין התקף לב להתקף חרדה?

חשוב לפתוח ולציין את מצב הבריאות הכללי של המטופל. גילו, מצבו הרפואי בכלל והלבבי בפרט יילקחו בחשבון בניסיון לעשות אבחנה מבדלת בין שני המצבים, כמו גם עברו הנפשי והלחצים בהם הוא נתון בתקופה שקדמה להתקף.

התקף חרדה

  • מתקיים במסגרת זמן מוגבלת, בדרך כלל השיא מגיע בטווח של עד 10 דקות ולאחר מכן יש הפחתה בעוצמת הסימפטומים עד היעלמותם.
  • ההתקף מורגש במרכז החזה והלחץ מתעצם ונרגע לסירוגין. הוא מורגש באופן נקודתי בדרך כלל מעל החזה.
  • תחושה מעומעמת, חוסר תחושה עקצוצים ביד ימין, באצבעות וברגליים.
  • התקף חרדה אינו מאופיין בכאב בדרך כלל, אלא בתחושת לחץ וקושי בנשימה ללא כאב.

התקף לב

  • מאופיין בכאב שמתחיל במרכז החזה אך מקרין לאזורים אחרים.
  • יכול להופיע ככאב ביד ימין או כאב גב, כאב שיניים או לסת.
  • הכאב הולך ומתגבר ואינו נפסק לאחר מספר דקות.
  • הוא כאב מפושט באזור נרחב של החזה ואינו חד ונקודתי.

לסיכום

שני המצבים, התקף לב והתקף חרדה מצריכים טיפול. עם זאת, התקף לב מצריך טיפול דחוף. חשוב לציין שבמידה וקיים חשש להתקף לב, יש צורך להתפנות במיידי למיון, רצוי לא להגיע באופן עצמאי ולהזמין אמבולנס אם התחושות לא נעלמות תוך דקות ספורות, שכן, זהו מצב מתקדם המחמיר ככל שעובר הזמן. אם מסתבר שמדובר בהתקף חרדה, מומלץ לקבל טיפול מתאים ולהפחית את רמת המתח בחיים.

עודכן בתאריך: 19 באוקטובר 2021

דילוג לתוכן