כאבי בטן מלחץ נפשי

הרפואה כיום יודעת כי קיים קשר הדוק בין המעיים לבין המוח וכי במעיים יש כמות גבוהה במיוחד של תאי עצב, עד כדי כך שבאנגלית קוראים למעיים גם Second Brain. יחסים אלו בין המוח למעיים יכולים להסביר מדוע ישנם כאבי בטן מלחץ נפשי

בעיות נפשיות או רגשיות יכולות לגרום לבעיות עיכול כגון: עצירות, שלשולים וכאבי בטן. במצבים אלו מופרשים נוירוטרנסמיטרים, נירוהורמונים ציטוקינים וחומרים נוספים אשר מגרים את אותם אזורים רגישים ומשפיעים על המעי ומערכת העיכול בצורות הבאות:

  • הפרשת מיצי העיכול יורדת ולכן העיכול פחות טוב
  • תנועתיות המעיים משתנה – אם היא חזקה יותר יש שלשול ואם היא חלשה יותר, יש עצירות
  • חדירותו של המעי עולה, ואז כאשר חלקיקי מזון מגיעים לזרם הדם, מתפתחת אלרגיה ואי סבילות למזונות מסוימים
  • תאי המעי מקבלים פחות דם ולפיכך גם חמצן וחומרי הזנה בגלל התכווצות הנימים שלהם וכתוצאה מכך מחלות הקשורות למעי מתרפאות לאט יותר.
  • סף הכאב שלנו עולה או יורד בגלל שינויים באיברים הפנימיים
    ניתן לקרוא על כך בהרחבה בכתבה הבאה: מחלות עיכול דלקתיות וסטרס

קרוהן וקוליטיס

שתי מחלות נוספות שקשורות באופן הדוק למצב הנפשי שלנו הן קרוהן וקולטיס. שתיהן מחלות מעיים דלקתיות כרוניות המתאפיינות במספר גדול במיוחד של תסמינים שונים, חלקם ישירות במערכת העיכול (כאמור דלקות וכיבים) וחלקם במקומות אחרים בגוף כגון העור, העיניים והמפרקים.

חומרת המחלות הללו וההתקפים שלהן גדלים ככל שהמצב הנפשי הינו חמור יותר: החל מלחצים, מתחים וסטרס, ועד לדיכאון וחרדות שמחלישים את מערכת החיסון המוחלשת ממילא במצב של חולי. לפעמיים גם התזונה שלנו הופכת להיות פחות מאוזנת דווקא במצבים אלו ואנו נוטים לעשן או לצרוך יותר אלכוהול, מה שרק מחמיר את הסימפטומים ומחליש את יכולתו של הגוף לספוג את הרכיבים התזונתיים להם הוא זקוק.

טיפול במצבו הנפשי של המטופל בראי הרפואה הסינית

הטיפול במסגרת הרפואה הסינית מטפל הן בתסמינים הפיזיים של מחלות עיכול והן בתסמינים הנפשיים: צמחי המרפא עוזרים להפחית את הדלקות, משקמים את רירית המעי ומחזקים את המערכת החיסונית של המטופל.

הדיקור הסיני מרגיע ומחזק את הנפש, כמו גם מפחית את עוצמת הכאבים ובמיוחד את כאבי הבטן, את השלשולים ואת הנפיחות והגזים שלעיתים קרובות נלווים למחלות אלו. כמו כן, נעשה שימוש בתוספי תזונה אישיים לכל מטופל כמו למשל הכורכומין שנחקר רבות ונמצא יעיל בטיפול במחלות עיכול ומעיים.

עודכן בתאריך: 5 בנובמבר 2020

דילוג לתוכן